شرایط، مدارک، مجوزها و امکانات مورد نیاز برای راه اندازی آرایشگاه

شرایط، مدارک، مجوزها و امکانات مورد نیاز برای راه اندازی آرایشگاه

فهرست عناوین

اگر به فکر راه اندازی آرایشگاه هستید، باید بدانید نیاز به چه مدارک، مجوزها و شرایطی دارید. اگر بتوانید یک سالن زیبایی مناسب بزنید و در کارتان حرفه ای شوید، می توانید منبع درآمد بسیار خوبی برای خود داشته باشید. بنابراین اگر شما نیز به فکر این هستید که یک آرایشگر حرفه ای شوید و این کار را به صورت تخصصی انجام دهید، ما در این مقاله هر آنچه برای تاسیس آرایشگاه به آن نیاز دارید را به شما خواهیم گفت.

داشتن مدرک آرایش و پیراش اولین شرط تاسیس آرایشگاه

اولین و ابتدایی ترین شرط برای تاسیس آرایشگاه آن است که شما به عنوان کسی که دنبال مجوز هستید، مدرک آرایش و پیرایش از یکی از آموزشگاه های معتبر و مجوزدار سازمان فنی و حرفه ای داشته باشید. بنابراین اگر به فکر تاسیس آرایشگاه هستید در قدم اول باید مدرک معتبر داشته باشید. فرد متقاضی باید حداقل 18 سال سن داشته و حداقل تحصیلات دوران ابتدایی را به پایان رسانده باشد.

تهیه ملک با شرایط تایید شده

شرط دوم برای تاسیس آرایشگاه زنانه تهیه ملک چه به صورت کرایه و چه خرید است. شما باید ملکی داشته باشید که دارای شرایط و ویژگی های زیر باشد تا بتواند تائیدیه اماکن و شهرداری را به دست آورد:
• ملک باید فضایی بزرگ تر از 12 متر مربع برای آرایشگاه و بیش از 18 متر مربع برای کارهای جانبی مانند اپیلاسیون و غیره داشته باشد.
• نزدیک به مراکز خدمات خودرویی مانند تعمیرگاه ها، صافکاری، مکانیکی، تعویض روغن و آرایشگاه مردانه، نمایشگاه خودرو و غیره نباشد.
• دارای آیفون تصویری باشد.
• نباید از بیرون قابل دیدن باشد.
• نباید داخل بازارچه یا ساختمانی باشد که به طور تخصصی مربوط به مشاغل دیگر است.
• آشپزخانه حتما باید کاشی کاری شده باشد.
• ساختمان باید دارای تهویه و هواکش مناسب باشد و حداقل یک کپسول آتش نشانی 4 کیلویی برای ان تهیه شده باشد.
• دارای دوربین مدار بسته باشد.
• از قفل استاندارد استفاده کند.
• هیچ در یا پنجره ای به واحدهای مسکونی مجاور نداشته باشد.

مدارک مورد نیاز برای تاسیس آرایشگاه

بعد از آن که مدرک تائید شده خود را آماده کرده و یک ملک با شرایط گفته شده تهیه کردید، باید به دنبال آماده کردن مدارک مورد نیاز باشید. بهتر است قبل از آن که وارد کارهای اداری شده و حین کار متوجه شویدف فلان مدرکتان کم است، از همان ابتدا همه مدارک مورد نیازتان را آماده کنید. مدارک مورد نیاز برای تاسیس آرایشگاه شامل موارد زیر است:
o از تمامی صفحات کارت ملی و شناسنامه کپی بگیرید.
o از مدارک تحصیلی خود کپی تهیه کنید.( این مدارک برای افرادی که بالای 50 سال هستند،لازم نیست.)
o از مدرک فنی حرفه ای خود کپی بگیرید.
o 12 قطعه عکس پرسنلی 3 در 4 آماده کنید.
o مبلغ تایید شده را به خزانه واریز کنید.
o دختران مجرد باید رضایت محضری از پدر و خانم های متاهل از همسر تهیه کنند. در صورت فوت پدر و یا مطلقه بودن باید تمامی مدارک طلاق و یا فوت همسر و پدر ارائه شود.
o اجاره نامه و یا سند مالکیت ملک تهیه شده تحویل داده شود.
o رسید پرداخت اجاره بهای معتبر تهیه شود.
o قرارداد اجاره محل کسب با سازمان های دولتی، شهرداری، نهادها، شرکت های خاص صنفی، شرکت تعاونی مسکن تهیه شود.
o مبایعه نامه ملک تهیه شود.
o کارت بهداشت برای متقاضی و تمامی پرسنل سالن زیبایی تهیه شود.

مراحل راه اندازی آرایشگاه

بعد از آن که مدرک خود را از آموزشگاه های معتبر گرفتید، یک ملک خریده و یا اجاره کرده و مدارک مورد نیازتان را تهیه کردید، باید به طور رسمی به دنبال مراحل تاسیس آرایشگاه بروید.
 مرحله اول
مرحله اول ارائه درخواست کتبی به اتحادیه برای صدور پروانه کسب است. بعد از ثبت درخواست، کمیته بازرسی اتحادیه ارایشگران، از ملکی که معرفی کرده اید بازدید کرده تا تائید کند ملک شما صلاحیت و شرایط لازم را دارد یا خیر. در صورت تائید ملک، هیئت مدیره طی جلسه ای صلاحیت و یا عدم صلاحیت درخواست را بررسی کرده و در صورت نبود مشکل ، مجوز اولیه از طرف اتحادیه صادر می شود.
مرحله دوم
بعد از آن که مجوز تاسیس آرایشگاه به نام شما صادر شد، باید مدارکی که از قبل آماده کرده اید را به اتحادیه آرایشگری محل سکونت خود تحویل دهید. به خاطر داشته باشید که در کنار تحویل دادن نسخه های کپی مدارک، باید اصل آن ها نیز جهت بررسی و تائید همراه شما باشد.
مرحله سوم
در مرحله سوم شما به عنوان متقاضی تاسیس آرایشگاه باید به دنبال تهیه استعلام هایی باشید که از شما خواسته می شود. این استعلام ها شامل موارد زیر است:
 ارائه کارت معاینه پزشکی و گواهی مرکز بهداشت شهرستان مورد تقاضا
 گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر
 گواهی عدم سو پیشینه
 گواهی گذراندن حداقل 10 ساعت دوره آموزشی از موسسه آموزشی معتبر مورد تائید کمیسیون نظارت بر شهرستان مورد تقاضا
 موافقت اداره نظارت بر اماکن نیروی انتظامی
 ارائه مدارک مالیاتی که تائید کند شما جهت پرداخت مالیات پرونده تشکیل داده اید.
 گواهینامه مدارک فنی مشاغل درج شده در آئین نامه تبصره ماده 13 قانون
 دریافت کد شناسه 10 رقمی و اتصال آن به پروانه کسب
 دریافت برچسب شناسه صنفی مطابق با کد ده رقمی
مرحله چهارم
در مرحله چهارم مجددا جلسه ای در هیئت مدیره اتحادیه صنف آرایشگران برگزار شده تا تمامی مدارک و استعلام ها بررسی شود.
مرحله آخر
بعد از انجام تمامی مراحل فوق و دریافت تائیدیه از اتحادیه، وزارت دارایی، مرکز بهداشت و اداره اماکن نیروی انتظامی، مجوز کسب به مدت 5 یا 10 سال به فرد متقاضی داده می شود.

وسایل و امکانات مورد نیاز برای تاسیس آرایشگاه

بعد از آن که توانستید مجوز کسب از سازمان های مربوطه را دریافت کنید، نوبت به شروع کار اصلی شما می رسد. اگر قبل از مطمئن شدن از نتیجه کار به ملکی که تهیه کرده اید، دست نزده اید ابتدای کار یک طرح و رنگ مناسب و زیبا برای آن انتخاب کنید. شما می توانید از ایده های مختلف فضای مجازی بهره برده و یا طراحی و چیدمان اصولی آن را به یک طراح داخلی بسپارید.
یک تابلوی مناسب و زیبا برای سالن زیبایی خود آماده کنید که بتواند جلب توجه کند.
تعداد مناسبی کارت تبلیغاتی چاپ کرده و در سالن زیبایی خود بگذارید. همچنین می توانید آن ها را در مکان های مختلف مانند فروشگاه ها پخش کنید.
وسایل ضروری و اولیه که باید تهیه کنید شامل موارد زیر است:
 صندلی اصلاح
 صندلی میکاپ
 آینه
 مبل انتظار
 تخت اپیلاسیون
 صندلی پدیکور
 کابین دوش
 تخت ماساژ
 سرشور
 سشوار
 شامپو و نرم کننده
 جالباسی و کمد لباس
 دستگاه کارت خوان
 آب سرد کن

برای موفقیت در این حرفه باید چه کرد؟

بعد از آن که تمامی کارهای بالا را انجام داده و کار خود را شروع کردید، باید سعی کنید در فضای رقابتی امروز آن قدر خوب و درخشان باشید تا بتوانید مشتریان همیشگی خود را داشته باشید. پس علاوه بر رعایت نکات کلیدی مانند نظافت و بهداشت محیط، لباس فرم پرسنل و رفتار مناسب با مشتری، راهکارهای زیر می تواند به شما کمک کند:

قدرت تبلیغات را دست کم نگیرید

شک نداشته باشید که تبلیغات مناسب به اندازه کیفیت کار می تواند به شما در موفقیت کمک کند. شما باید بتوانید در فضای مجازی مخاطبان و جامعه هدف خود را پیدا کرده و نمونه کارهای خود را به آن ها نشان دهید. بزمینه در این زمینه به شما کمک می کند.

یک کادر حرفه ای انتخاب کنید

اگر می خواهید پرسنل دیگری در سالن زیبایی خود داشته باشید، حتما از افرادی متعهد و متخصص در کار خودشان دعوت به همکاری کنید. توجه داشته باشید که طبق قوانین کارفرما باید پرسنل خود را بیمه کند و علاوه بر بیمه تامین اجتماعی بهتر است بیمه مسئولیت هم تهیه کنید.  

قیمت های مناسب انتخاب کنید

مساله سوم آن که در ابتدای کار برای جلب مشتری از انتخاب قیمت های نجومی و بالا خودداری کنید. بهتر است در ابتدا به فکر جلب مشتری باشید تا سودهای بالا.

از یک تم رنگی خاص و زیبا استفاده کنید

همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم، برای طراحی سالن زیبایی خود باید از ایده های خاص و زیبا بهره بگیرید. می توانید از یک تم و رنگ خاص استفاده کنید تا محیط سالن زیبایی شما هارمونی و گرمای خاصی داشته باشد.

مشتری مدار باشید

در برخورد خود با مشتری سعی کنید گرم و دوستانه باشید. سعی کنید در انجام کارهای زیبایی مانند رنگ مو، میکاپ و غیره رضایت کامل مشتری را به دست اورید. اگر مشتریان از نتیجه کار شما راضی باشند، حتما از شما نزد دوستان خود تعریف کرده و مشتری جدید برای شما خواهند آورد.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت