چگونه با کم ترین هزینه یک جهیزیه کامل تهیه کنیم؟

چگونه با کم ترین هزینه یک جهیزیه کامل تهیه کنیم؟

فهرست عناوین

زمانی که یک زوج جوان تصمیم به ازدواج می گیرند، وسایلی که برای زندگی مشترک خود تهیه می کنند، جهیزیه نامیده می شود. با توجه به فرهنگ در شهرهای مختلف، مسئولیت خرید جهیزیه به طور کامل یا بر عهده عروس بوده و یا داماد نیز بخشی از آن را تهیه خواهد کرد. از آن جا که در ابتدای زندگی بهتر است تا جایی که می توانید در هزینه های خود صرفه جویی کنید، در این مقاله به شما لیست حذفیات جهیزیه را معرفی کرده تا اگر در بودجه مالی خود محدودیت دارید، خرید آن را به بعد موکول کنید. 

خرید یک دست مبلمان کافی است

اگر منزلی که برای اول زندگی اجاره کرده اید و یا خریده اید، خیلی بزرگ نیست، خرید دو دست مبلمان کاری اشتباه است. در صورتی که هال و پذیرایی شما کوچک تر از 40 متر است، استفاده از دو دست مبلمان در آن باعث می شود که فضای منزل شما شلوغ دیده شود. از این رو اگر در لیست خرید جهیزیه خود دو دست مبلمان قرار داده اید، بهتر است کمی در آن تجدید نظر کنید.

سرخ کن، اسنک ساز و ساندویچ ساز را حذف کنید 

از دیگر حذفیات جهیزیه که عدم خرید آن مشکلی برای شما در زندگی اینده ایجاد نخواهد کرد، سرخ کن است. در صورتی که بودجه شما محدود است و می خواهید تنها آن را صرف اقلام ضروری و اساسی کنید، سرخ کن در این لیست جایی نخواهد داشت.
در صورتی که می خواهید تجهیزات ضروری را از لیست جهیزیه خود حذف کنید، می توانید از آن لیست ساندویچ ساز و اسنک ساز را حذف کنید. ممکن است شما در طول زندگی خود ماهی یک بار از این دستگاه ها استفاده کنید و خرید آن جز وسایل ضروری محسوب نمی شود.

  به جای خرید آب میوه گیری و قهوه ساز گران قیمت از وسایل فلزی و پلاستیکی کوچک استفاده کنید. 

در صورتی که چندان اهل خوردن آب میوه و یا قهوه نیستید، می توانید آب میوه گیری و قهوه ساز را نیز از لیست جهیزیه خود حذف کنید. همچنین شما می توانید از وسایل ساده آب میوه گیری و یا ظروف مناسب دم کردن قهوه استفاده کرده و هزینه زیادی برای خرید تجهیزات گران قیمت پرداخت نکنید.

بخارپز را حذف کنید 

بخار پز یک وسیله پخت پز برای تهیه غذاهای سالم و رژیمی است. اگر در برنامه غذایی شما این غذاها چندان جایگاهی ندارد، می توانید این وسیله را نیز از لیست جهیزیه حذف کنید.

به جای کریستال و دکورهای گران قیمت، منزل خود را با وسایل تزئینی ارزان اما زیبا بچینید 

به خاطر داشته باشید که همیشه وسایل گران قیمت زیباتر از وسایل ارزان تر نیستند. خرید کریستال ها و دکورهای گران قیمت برای جهیزیه جز ضروریات نیست و شما می توانید آن ها را حذف کنید. شما می توانید با استفاده از وسایل تزئینی فانتزی که چندان گران قیمت نیز نیستند، منزل مشترک را به زیبایی تزئین کنید.

  خرید رخت خواب ممنوع اضافه 

در سال های اول زندگی معمولا تعداد مهمان هایی که در منزل شما شب بمانند کم است، از این رو خرید رخت خواب های اضافه و زیاد به درد شما نمی خورد. اگر رفت و آمد به منزل شما زیاد است، می توانید دو دست رخت خوای اضافه تهیه کرده و اگر احساس نیاز به تعداد بیشتری کردید، می توانید بعد از زندگی مشترک خود نیز آن ها را تهیه کنید.

خرید جارو برقی و جارو دستی کافی است 

جارو برقی از وسایل جهیزیه است که نمی توانید آن را حذف کنید اما داستان جارو شارژی کاملا متفاوت است. شما با کمک جارو برقی و یک جارو دستی می توانید تقریبا تمامی بخش های منزل خود را تمیز کنید. همچنین اول زندگی مشترک چون تنها دو نفر در منزل زندگی می کنند و خبری از بچه و نا مرتبی های او نیست، معمولا منزل چندان کثیف نشده و به راحتی می توانید آن را با جارو دستی و برقی تمیز کنید.

نیازی به آسیاب، مخلوط کن و همزن ندارید 

حذف این وسایل از لیست جهیزیه ارتباط مستقیمی با عادت های غذایی و آشپزی شما دارد. در صورتی که اهل پخت شیرینی و کیک هستید و از همزن زیاد استفاده می کنید، بهتر است آن را در جهیزیه خود بگنجانید. در غیر این صورت این وسیله خانگی چندان به کار شما نخواهد آمد. آسیاب و مخلوط کن نیز تنها برای بعضی مواد غذایی خاص مورد استفاده قرار می گیرند. بهتر است کمی با مادر و یا دوستان متاهل خود مشورت کرده تا ببینید از این وسایل در چه مواردی استفاده کرده اند.

آیا خرید اتو پرس ضروری است؟ 

اتو پرس یکی از وسایل گران قیمت و بسیار جاگیر در منزل است که احتمالا شما به دفعات محدود از آن استفاده خواهید کرد. این اتو بیشتر مناسب خیاط های حرفه ای است و اتوی معمولی نیازهای شما در منزل را برطرف خواهد کرد. از این رو می توانید با خیال راحت اتو پرس را نیز از لیست جهیزیه خود حذف کنید.

آیا خرید پلوپز و آرام پز به میزان استفاده آن می ارزد؟ 

خرید این وسایل نیز تا حد زیادی به شرایط کاری و نحوه آشپزی شما بستگی دارد. در صورتی که عروس در بیرون از منزل شاغل باشد، ممکن است بیش از یک خانم خانه دار از وسایلی مانند پلوپز و آرام پز استفاده کند. در غیر این صورت این وسایل آشپزخانه چندان مورد استفاده قرار نمی گیرند و شما می توانید بعد از ازدواج نیز آن ها را تهیه کنید.

 به جای یخچال و فریز ساید، یک یخچال فریزر سر هم بگیرید. 

با گران شدن وسایل برقی، یخچال های ساید بسیار گران قیمت شده اند. به طوری که شما باید بخش قابل توجهی از بودجه جهیزیه خود را برای خرید این وسیله منزل اختصاص دهید. برای آن که شما بتوانید برای خرید وسایل دیگر نیز بودجه کافی داشته باشید، می توانید به جای خرید یخچال و فریزر جدا از هم و ساید یک یخچال فریزر سرهم بگیرید.

پاستا ساز و تخم مرغ پز وسایلی کاملا غیر ضروری هستند! 

پاستا ساز و تخم مرغ پز این روزها به یکی از اقلام در لیست جهیزیه تبدیل شده اند که شاید حتی یک بار نیز مورد استفاد قرار نگیرند! شاید استفاده از این وسایل کمی فرآیند آشپزی را برای شما تسهیل کند اما باز کردن قطعات و شستن آن ها، جمع کردن آن و قرار دادن در کابینت وقت شما را می گیرد. شما می توانید به راحتی از یک ماهیتابه و یا قابلمه برای پخت تخم مرغ و یا پاستا استفاده کرده و به راحتی آن ها را بشورید.

توستر و سانویچ ساز را در صورت بودجه مازاد بگیرید 

اگر بخواهیم وسایل مورد استفاده در آشپزخانه را به دو دسته ضروری و غیر ضروری تقسیم کنیم، توستر در دسته وسایل غیر ضروری قرار می گیرد. البته اگر از غذاهای فست فود زیاد استفاده می کنید و بودجه کافی دارید، خرید توستر نیز می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد، در غیر این صورت با خیال راحت این وسیله را از لیست جهیزیه خود حذف کنید.

  سماور یا چای ساز خرید یکی از آن ها کافی است 

متناسب با سلیقه خود می توانید یکی از این وسایل را از لیست جهیزیه خود حذف کنید. اگر شما دوست دارید حتما چای خود را کاملا دم کشیده بخورید و می خواهید عطر چای در منزل شما پخش شود، می توانید سماور و یا به جای آن ست کتری و قوری بگیرید. اما اگر می خواهید در زمان کوتاهی چای شما آماده شده و آن را نوش جان کنید، می توانید به جای خرید سماور یک چای ساز تهیه کنید. خرید هر دو این وسیله می تواند اضافی و زائد باشد.

اگر خانه دار هستید، مایکروویو را از لیست جهیزیه حذف کنید 

خرید این وسیله منزل نیز تا حد زیادی به زمان کافی شما برای آشپزی بستگی دارد. اگر شاغل هستید و نمی توانید زمان زیادی برای گرم کردن و یا آماده کردن غذا ندارید، مایکروویو می تواند به خوبی به شما کمک کند، در غیر این صورت مایکروویو نیز می تواند جز لیست حذفیات جهیزیه قرار بگیرد.

ماشین ظرفشویی پر خرج و کم استفاده است! 

ماشین ظرفشویی از دیگر وسایل آشپزخانه است که شما هزینه نسبتا زیادی برای آن پرداخت خواهید کرد. در سال های اول زندگی معمولا ظروفی که در وعده های غذایی شما کثیف نمی شود، شما می توانید به راحتی و در زمان کوتاهی آن ها را بشوئید. از این رو خرید ماشین ظرفشویی در ابتدای زندگی و در لیست جهیزیه چندان ضروری نخواهد بود.

آیا واقعا نیازی به خرید تابلو فرش دارید؟ 

تابلو فرش از دیگر وسایل تزئینی و گران قیمت منزل است که در صورتی که نمی خواهید و یا نمی توانید هزینه زیادی برای جهیزیه پرداخت کنید، آن را از لیست جهیزیه حذف کنید.

خرید کالای ایرانی به جای برندهای گران قیمت خارجی 

تا سال ها پیش این باور در میان افراد زیادی وجود داشت که کیفیت کالاهای خارجی بسیار بهتر از محصولات ایرانی است. با توسعه صنعت داخلی این روزها برندها و کارخانه های ایرانی بسیاری را می بینیم که در زمینه تولید محصولات مختلف فعالیت می کنند که کیفیت و کارایی آن ها در رقابت با کالاهای مشابه خارجی است. بنابراین این باور غلط را کنار گذاشته و با خرید کالاهای ایرانی هم به چرخه تولید کشور کمک کرده، هم کالایی با کیفیت بخرید و هم در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

خرید از شهرهای مرزی مانند بانه 

در صورتی می خواهید یک یا چند قلم از لیست جهیزیه شما از برندهای خارجی و معتبر باشد و هزینه آن ها برای شما زیاد است، می توانید سری به شهرهای مرزی مانند بانه، آستارا و یا جوانرود بزنید. بسیاری از فروشگاه های این شهرها، محصولات مختلف را با قیمت بسیار کم تر از شهرهای دیگر، با ضمانت نامه و یا بدون آن به فروش می رسانند. در صورتی که در این شهرها شخص آشنایی دارید، بهتر است از او مشورت گرفته تا فروشگاه های معتبر که کالاهای اصل دارند را بهتر بشناسید.

تا حد ممکن از یک فروشگاه خرید کنید 

در صورتی که شما یک فروشگاه بزرگ را برای خرید حجم قابل توجهی از لیست جهیزیه خود انتخاب کنید، هم می توانید از تخفیف مناسبی برخوردار شده و هم تنها از یک فروشگاه وسایل مورد نظرتان را به صورت اقساط خریداری کنید. برای مثال شما می توانید تمام وسایل برقی مورد نیازتان را تنها از یک فروشگاه خریداری کنید تا هزینه های خرید شما تا حد چشمگیری کاهش پیدا کند.

از تولیدی های اصلی خرید کنید 

همان طور که همه ما می دانیم، هزینه هر محصول و کالا در تولیدی در مقایسه با مراکز فروش بیشتر است. برای آن که بتوانید یک جهیزیه کامل با کم ترین هزینه تهیه کنید، می توانید سری به تولیدی ها بزنید. برای مثال قیمت مبلمان و یا سرویس خواب در تولیدی در مقایسه با فروشگاه تفاوت قابل توجهی داشته و شما می توانید مابقی هزینه را صرف خرید وسیله دیگر کنید.

چشم و هم چشمی ممنوع! 

نکته آخر آن که برای داشتن تجملات و وسایل گران قیمت، خودتان را زیر بار قرض و فشار مالی نبرید. به این مساله توجه داشته باشید که شما تازه اول راه هستید و می توانید به مرور زندگی ایده ال خود را بسازید. بنابراین در هنگام خرید جهیزیه با دوستان و آشنایانتان چشم و هم چشمی نکنید و متناسب با بودجه خود خرید کنید.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت