بایدها و نبایدهای مراسم خواستگاری (شناخت خواستگار در جلسه اول)

بایدها و نبایدهای مراسم خواستگاری (شناخت خواستگار در جلسه اول)

فهرست عناوین

خواستگاری یکی از مهم ترین و البته تاثیرگذارترین مراسم در ازدواج و تشکیل زندگی است. از آن جا که خواستگاری معمولا اولین برخورد رسمی خانواده ها با یکدیگر است، کوچک ترین اشتباهی که غیر عدمی هم اتفاق بیفتد، می تواند باعث ایجاد طرز فکری اشتباه در طرفین شده و یا حتی مراسم ازدواج را منتفی کند! این مراسم نیز مانند هر مراسم دیگر دارای باید ها و نبایدها و اصولی است که بهتر است با آن ها آشنا شوید.  

  خانم ها آرایش غلیظ ممنوع! 

ممکن است شما فردی باشید که کلا اهل ارایش های غلیظ است اما بهتر است در این روز آرایشی ساده و ملایم داشته باشید. شینیون مو و آرایش غلیظ را برای مراسم هایی مانند بله برون بگذارید. آرایش زیاد در نگاه اول آن هم در شب خواستگاری می تواند تاثیر منفی روی خانواده داماد بگذارد. سعی کنید که شیک اما ساده باشید.

استفاده از زیورآلات سنگین ممنوع! 

بسیاری از خانم ها تصور می کنند بهتر است در روز خواستگاری سنگین ترین و گرانبها ترین زیورآلات طلا و جواهری که دارند را استفاده کنند. در حالی که این باور نیز اشتباه است. به جای استفاده از چنین زیورآلات سنگینی، یک ست دخترانه ظریف بپوشید تا با آرایش شما تناسب داشته باشد.

از پوشیدن لباس های بدن نما و رنگ های جیغ خودداری کنید 

طبیعی است که هر دختر خانمی دوست دارد در شب خواستگاری خود بهتر از همیشه باشد، برای همین به دنبال زیباترین و شیک ترین لباس می گردد. اگر لباس مورد نظر شما رنگ بسیار جیغی دارد، تنگ یا بدن نما است، تاپ یا دامن کوتاه است، بهتر است آن ها را از دایره انتخاب خود حذف کنید. حتی اگر سبک پوشش شما و خانواده خواستگارتان این گونه است، بهتر است روز خواستگاری لباسی رسمی تر و پوشیده تر بر تن داشته باشید.

  به جای کفش های پاشنه بلند، صندل های راحت بپوشید 

برای روز خواستگاری می توانید یک صندل زیبا و راحت بخرید یا از همان صندل های رو فرشی خود استفاده کنید. اگر فکر می کنید، پوشیدن یک کفش پاشنه بلند در شب خواستگاری شما را شیک تر جلوه می دهد، اشتباه می کنید. استفاده از این کفش ها در مراسم خواستگاری که در منزل برگزار می شود اصلا مرسوم نیست، پس بهتر است به دنبال یک صندل شیک و البته راحت باشید.

مکالمه تلفنی قبل از خواستگاری را کوتاه کنید 

زمانی که مادر یا یکی از اعضای خانواده داماد برای خواستگاری به منزل شما زنگ می زند، اگر شناخت از آن ها ندارید، باید سوال هایی کلی راجع به آن ها بپرسید تا ببینید اصلا نیازی به خواستگاری حضوری هست یا خیر؟ سعی کنید خانواده خواستگار، شغل او میزان تحصیلات و اطلاعات کلی دیگر را پرسیده و از پرسیدن سوال هایی مانند قد، داشتن خانه، نوع ماشین و غیره خودداری کنید. این اطلاعات را می توانید به راحتی در جلسه یا جلسات حضوری بپرسید.

خودتان باشید! 

ممکن است شما با بزرگ نمایی و گفتن دروغ هایی بتوانید در روز خواستگاری تاثیر مثبتی روی خانواده طرف مقابلتان بگذارید، اما مراقب باشید گه بحث یک عمر زندگی مشترک است. دختر و پسر شما می خواهد برای تمام عمر خود تصمیم بگیرد و وارد خانواده همسرش شود. هر دروغی دیر یا زود مشخص خواهد شد. بنابراین در مراسم خواستگاری سعی کنید خودتان باشید و از فیلم بازی کردن، نمایش های بیخود و حتی دروغ خودداری کنید.

چه کسی اجازه صحبت کردن عروس و داماد را بگیرد؟! 

صرف نظر از آن که دختر و پسر قبل از مراسم خواستگاری با یکدیگر آشنا هستند یا خیر؟ صحبت کردن آن ها در مراسم خواستگاری یک رسم زیبا است. در واقع در این صحبت کردن با همدیگر اتمام حجت می کنند. در این مراسم، اجازه صحبت کردن معمولا از طرف خانواده داماد مطرح شده و پدر و مادر عروس جواب مثبت به این خواسته می دهند. حتی اگر از قبل همه حرف های خود را زده اید، گفت و گوی مراسم خواستگاری را از دست ندهید که بعدها به یکی از خاطرات زیبای زندگی مشترکتان تبدیل خواهد شد.

  همه چیز از ظاهر، تا نحوه صحبت کردن و رفتار را در نظر بگیرید 

اگر مراسم خواستگاری اولین برخورد شما با دختر خانم و یا آقای خواستگار است، سعی کنید چشمانتان را خوب باز کنید! ولی مراقب باشید به طرف مقابلتان زل نزنید که دور از ادب بوده و کار را خراب خواهد کرد! اما سعی کنید در همین قرار اول شکل ظاهری، قد، نوع پوشش، نحوه معاشرت و صحبت کردن، خجالتی یا راحت بودن و هر چیزی که برایتان مهم است و می توانید در طرف مقابلتان ببینید را در نظر بگیرید.

فاصله کافی با یکدیگر را رعایت کنید 

اگر قرار شد برای صحبت کردن به اتاق دیگری بروید، به گونه ای بنشینید که هم بتوانید به راحتی صدای یکدیگر را بشنوید و هم خیلی به هم نچسبیده باشید! به خصوص اگر قرار خواستگاری شما اولین برخورد شما با یکدیگر است، زیادی نزدیک نشستن به یکدیگر و یا تلاش برای تماس فیزیکی مانند گرفتن دست کاری بسیار عجولانه و اشتباه است.

شنونده خوبی باشید 

ممکن است در مراسم خواستگاری مضطرب باشید و گاهی حواستان پرت شود، اما این مساله نباید به گونه ای باشد که طرف مقابلتان تصور کند به او توجهی نمی کنید و یا به حرف هایش گوش نمی دهید. سعی کنید تمام حواس خود را به صحبت های طرف مقابل بدهید تا هم بتوانید جواب مناسب داده هم به طرف مقابلتان احترام بگذارید.

اگر مساله ای در مورد خواستگار برایتان مبهم است، واضح آن را بپرسید 

اگر مساله ای برای شما مبهم است و طرف مقابلتان از پاسخ دادن به آن طفره می رود، بهتر است خجالت را کنار گذاشته و واضح آن را بپرسید. ممکن است شما از داماد بپرسید میزان حقوقش چقدر است و پاسخ آن برای شما بسیار مهم باشد. اگر خواستگار از جواب دادن طفره رفت و پاسخ هایی مانند بد نیست، تو خرجامون نمی مونیم، میشه باهاش سر کرد و غیره به شما داد، بهتر است واضح بگوئید که این پاسخ این سوال برای شما مهم است و می خواهید دقیق آن را بدانید.

  صحبت راجع به مسائل جنسی ممنوع 

طبیعی است که مسائل جنسی یکی از مهم ترین مسائل در زندگی زناشویی است و شما قبل از ازدواج باید راجع به آن با طرف مقابلتان صحبت کرده باشید. اما مراسم خواستگاری اصلا مکان و زمان مناسبی برای صحبت راجع به آن نیست. صحبت کردن راجع به این مسائل تاثیر بسیار منفی روی طرف مقابلتان می گذارد و حتی می تواند باعث منفی شدن جواب شود.

لشکرکشی نکنید! 

نکته مهم دیگر آن که برای برگزاری مراسم خواستگاری لازم نیست تمامی فامیل خود را دعوت کنید. معمولا این مراسم همراه با پدر و مادر و یکی از بزرگ تر های فامیل برگزار می شود. اگر فضای کافی وجود دارد اعضای خانواده مانند خواهر و برادرها هم می توانند حضور داشته باشند. بهتر است از همراه بردن بچه کوچک خودداری کنید و چند ساعت نگه داری از آن را به یکی از آشنایان خود بسپارید.

پوشیدن شلوار جین و تی شرت ممنوع! 

اگر استایل شما اسپرت است و معمولا در کمد شما شلوار جین و تی شرت پیدا می شود، بهتر است به دنبال لباس های رسمی تری برای مراسم خواستگاری خود باشید. پوشیدن چنین لباس هایی نشانه بی احترامی به آداب و رسوم است. می توانید در این مراسم کت و شلوار بپوشید و یا یک لباس رسمی و مناسب انتخاب کنید.

  راجع به ادامه تحصیل و یا شاغل بودن دختر خانم صحبت کنید 

در صورتی که ادامه تحصیل و یا کار بعد از ازدواج از اولویت های دختر خانم است، حتما آن را در مراسم خواستگاری مطرح کنید. بسیاری از آقایان اصولا با کار کردن خانم ها بیرون از منزل مشکل دارند و این اجازه را به همسرشان نمی دهند. اگر شما دوست دارید بعد از ازدواج نیز کار کنید، حتما راجع به این مسائل در مراسم خواستگاری صحبت کنید.

شوخی و پر حرفی بیش از حد و یا خجالتی بودن ممنوع 

اعتدال مهم ترین فاکتوری است که در مراسم خواستگاری خود باید به دنبال آن باشید. ممکن است بخواهید روی طرف مقابل و خانواده ایشان تاثیر مثبتی بگذارید و بیش از حد معمول صحبت کرده و یا شوخی کنید! این مساله نه تنها تاثیر مثبتی نگذاشته بلکه آن ها را نسبت به شما بدبین می کند. ساکت و خجالتی بودن بیش از حد نیز برای این مراسم مناسب نیست، سعی کنید به تمامی سوال ها با اعتماد به نفس و به اندازه پاسخ داده و تاثیر مثبتی روی دیگران بگذارید.

سوالات پدر دختر از خواستگار

معمولا در جلسه خواستگاری مخصوصا جلسه اول، پدر عروس (یا در صورت نبودن پدر، عمو یا پدربزرگ) سوالاتی از آقای داماد در جلسه رسمی می پرسند. این سوالات نباید سوالات بحث برانگیز مانند سوالات سیاسی یا گرایش به یک تیم فوتبال باشد! چون این صحبتها جلسه را از رسمیت دور می کنند و به قول معروف نمی توان سر حرف اصلی رفت! به جای سوالات چالشی که می توان آنها را در جلسات دیگر مطرح کرد، بهتر است از برنامه های بلند مدت آقا داماد بپرسند. برای زندگی مشترک کدام شهر را انتخاب می کنند. چه حرفه ای را دنبال می کنند و چه آینده ای برای زندگی خود متصور هستند.

سوالات دختر خانم و آقا پسر در جلسه خواستگاری

برای این که دختر و پسر بیشتر با همدیگر آشنا شوند باید طی جلساتی سوالاتی از یکدیگر بپرسند و سعی کنند با سوالات تکمیلی بیشتر با خلق و خو و برنامه های آتی هم آشنا شوند. در مقاله سوالات خواستگاری این سوالات را بخوانید.
 

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت