خرید حلقه ازدواج (طلای سفید یا پلاتین؟)

خرید حلقه ازدواج (طلای سفید یا پلاتین؟)

فهرست عناوین

تفاوت طلا سفید و پلاتین در چیست؟ آیا قیمت این دو فلز با یکدیگر برابراست؟ چه افرادی ترجیح می‌دهند به جای طلا از پلاتین استفاده کنند؟ آیا پلاتین هم درخشش و جذابیت طلا را دارد؟ ما در این مقاله به تمامی این سوالات پاسخ می دهیم.

یکی از جذاب‌ترین رسم‌هایی که زوج‌های جوان در آستانه نامزدی، عقد یا عروسی به آن علاقه زیادی نشان می‌دهند، خرید طلا و جواهر است. به گونه‌ای که برای اجرای این رسم ممکن است هر کدام از زوج‌ها ساعت‌ها زمان صرف کنند و تمام مغازه‌های طلا فروشی سطح شهر را زیر پا بگذارند.

با وجود این که طلا تنها به عنوان زینت برای خانم‌ها محسوب می‌شود، آقایان سعی می‌کنند در بین حلقه‌هایی که از جنس پلاتین هستند گزینه ای را برای خرید انتخاب کنند. حلقه پلاتینی داماد کاملاً مشابه حلقه طلا سفید عروس خانم است و به سختی می‌توانید تشخیص دهید که این دو حلقه از جنس متفاوتی ساخته شده‌اند؛ بنابراین نگرانی از بابت متفاوت بودن حلقه‌ها و ست نشدن آن‌ها در مراسم عقد یا عروسی نخواهید داشت. در ادامه برخی از گزینه‌هایی که سبب تفاوت طلا سفید و پلاتین شده، مورد بررسی قرار گرفته است.

تفاوت طلا سفید و پلاتین و بررسی وزن آن‌ها

یکی از مهم‌ترین نکاتی که تفاوت طلا سفید و پلاتین را مشخص می‌کند، سنگین‌تر بودن وزن پلاتین می‌باشد؛ به گونه‌ای که یک قطعه پلاتین خالص تقریباً وزنی دو برابر طلا دارد و هنگام استفاده از یک انگشتر ساخته شده از پلاتین احساس سنگینی بیشتری در انگشتتان خواهید داشت.

وزن بالای پلاتین و کمیاب بودن آن سبب شده است که انگشتر، النگو و حتی پلاک‌هایی که با استفاده از این فلز گرانبها ساخته می‌شوند، گران قیمت‌تر باشند، بنابراین برای خرید یک انگشتر پلاتینی که مشابه ساخته شده از طلای سفید یا طلای زرد آن نیز وجود دارد، باید مبلغ بیشتری در نظر داشته باشید.

تفاوت طلا سفید و پلاتین و بررسی استحکام آن‌ها

از دیگر نکاتی که زوج‌های جوان هنگام بررسی طلا سفید و پلاتین، برای خرید سرویس طلا یا انگشترهای نامزدی، عقد یا عروسی باید به آن توجه داشته باشند، بررسی میزان استحکام پلاتین و طلا سفید است؛ زیرا حلقه‌ای که خریداری می‌کنید، به یک عضو جدا نشدنی از وجود شما مبدل می‌شود و از روز عقد تا آخر عمر زینت بخش انگشتتان خواهد بود، به گونه‌ای که هیچ گاه نشانی را که نمایانگر پیوند قلبی شما و همسرتان است را از خودتان دور نخواهید کرد. بنابراین استحکام حلقه‌های خریداری شده باید به نحوی باشد که حلقه دچار خراشیدگی یا شکستگی نشود.

پلاتین نسبت به طلای زرد و سفید مقاوم‌تر است. با توجه به این که طلای سفید از ترکیب طلای زرد با دیگر فلزات ساخته می‌شود، تا هر اندازه میزان طلای به کار رفته در آن کمتر باشد، استحکام طلا بیشتر خواهد بود. بنابراین هنگام خرید طلای سفید از فروشنده میزان طلای به کار رفته در آن را سوال کنید و تا حد امکان سعی کنید که حلقه‌های ازدواج را از جنس پلاتین انتخاب کنید. زیرا این فلز با وجود سنگین‌تر بودن، از درخشندگی خاصی برخوردار است و وارد شدن ضربه سبب خراشیدگی انگشتر خریداری شده نمی‌شود.

تفاوت طلا سفید و پلاتین و میزان حساسیت به آن‌ها

با وجود این که بانوان جوان علاقه زیادی به خرید طلا و جواهرات دارند، اما در برخی از مواقع ممکن است استفاده از سرویس یا حلقه طلا سبب خارش‌های شدید پوستی و حساسیت شود، بنابراین ممکن است تنها از دیدن سرویس عروسی یا حلقه ازدواج از درون جعبه لذت ببرند و بعد از مراسم عقد یا ازدواج به ندرت از آنها استفاده کنند. در این مورد باید بگوییم که دلیل این حساسیت‌ها استفاده از فلز نیکل در ساخت طلا است. تا هر اندازه نیکل بیشتری در طلای سفید وجود داشته باشد امکان ایجاد حساسیت‌های شدید پوستی نیز بیشتر خواهد بود .به همین دلیل روکشی از جنس رودیوم را برای پوشاندن سطح طلای سفید در نظر می‌گیرند. این فلز نه تنها درخشش و جذابیت طلا را افزایش می‌دهد، بلکه سبب کاهش حساسیت‌های پوستی ایجاد شده ناشی از نیکل می‌گردد.

برخلاف طلا، نیکلی که در پلاتین استفاده می‌شود بسیار اندک است. بنابراین حلقه‌ها و طلاهای ساخته شده از پلاتین به نسبت حساسیت کمتری بر روی پوست ایجاد کرده و تمام افراد می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند، این یکی از مهم‌ترین گزینه‌های تفاوت طلا سفید و پلاتین است.

طلا سفید بخریم یا پلاتین؟

پلاتین وزن سنگین‌تری دارد و باید هزینه بیشتری را برای خریداری آن در نظر داشته باشید، بنابراین انتخاب طلای سفید می‌تواند به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه‌تر باشد. هر دو فلز ممکن است در طول مدت زمان استفاده درخشندگی خودشان را در تماس با آب گرم و... از دست بدهند. بنابراین برای براق شدن پلاتین باید آن را پولیش بزنید. همچنین روکش رودیوم استفاده شده برای براق بودن و حساسیت‌زا نبودن طلا سفید نیز در گذر زمان از بین می‌رود و باید طلای خریداری شده را به طلا فروش بسپارید تا روکش آن را ترمیم کند.

به طور کلی تفاوت طلا سفید و پلاتین در وزن و استحکام این فلزات گران بها می‌باشد. بنابراین انتخاب و خرید حلقه یا سرویسی که در ساخت آن از این دو عنصر استفاده شده باشد، کاملاً سلیقه‌ای می‌باشد. حتی ممکن است عده‌ای با وجود این که طلای سفید، عنوان طلا را یدک می‌کشد، این گزینه را برای خرید مد نظر داشته باشند و به پلاتین با وجود متمایز و متفاوت بودن آن توجه نداشته باشند.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید

کسب و کارها

نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت