صفر تا صد ثبت عقد و ازدواج در ترکیه

صفر تا صد ثبت عقد و ازدواج در ترکیه

فهرست عناوین

این روزها ثبت عقد و ازدواج در ترکیه بین بسیاری از افراد به خصوص برخی از ایرانیان رایج شده است. با ثبت عقد و ازدواج در ترکیه شما سند ازدواج شما بین المللی است و می توانید با استفاده از آن برای اقامت در ترکیه نیز اقدام کنید. ازدواج در این کشور مانند هر کشور دیگر شرایط و قوانین خاص خود را دارد که باید قبل از تصمیم گیری آن ها را بدانید. بنابراین اگر شما نیز قصد برگزاری مراسم عقد و ازدواج در این کشور را دارید، با ما تا انتهای مطلب همراه شوید.

مراحل ثبت عقد در ترکیه

ثبت مراحل عقد و ازدواج در ترکیه نسبت به مراحل آن در ایران ساده تر و کوتاه تر است و شما می توانید ظرف مدت دو روز کارهای مربوط به آن را انجام داده و ازدواج خود را ثبت کنید. مراحل ثبت عقد و ازدواج در ترکیه به ترتیب به صورت زیر است.

مراجعه به کنسولگری کشور متبوع

اگر یکی یا هر دو طرف ازدواج ایرانی باشد، باید ابتدا به کنسولگری ایران در ترکیه یا برعکس مراجعه کرده و برگه تجرد دریافت کند. دریافت این برگه 9 یورو هزینه دارد که باید آن را واریز کنید. سپس برگه برای تائید به وزارت امور خارجه فرستاده می شود. برای دریافت این برگه باید اصل شناسنامه، سه قطعه عکس و پاسپورت همراه داشته باشید. دختران باید برگه اجازه پدر یا گواهی فوت یا گواهی طلاق خود را همراه با مدارک ارسال کنند.

ارسال برگه تجرد به وزارت امور خارجه ترکیه

برگه تجرد از کنسولگری به وزارت امور خارجه ترکیه ارسال شده تا ثبت شود. شما برای انجام این کار باید 15 لیر ترک پرداخت کنید.

انجام آزمایش خون

متقاضیان ازدواج برای انجام آزمایشات خون می‌توانند به بیمارستان‌های دولتی، مراکز خیریه یا موسسات خصوصی مراجعه کنند. باید بدانید که آزمایشات ازدواج در بیمارستان‌های دولتی مجانی است اما برای خارجیان انجام نمی‌شود. از این رو برای انجام این آزمایشات باید به موسسات خیریه مانند موسسات مبارزه با تالاسمی مراجعه کنید. نتیجه آزمایش روز بعد آماده خواهد شد.

امضای فرم های مخصوص در دفاتر ثبت اسناد رسمی

فرم های ویژه ثبت مراسم عقد و ازدواج را باید از شهرداری ها تهیه کنید. پس از پر کردن این فرم ها باید آن را در دفاتر ثبت اسناد به تائید برسانید. در این مرحله باید ترجمه پاسپورت همراه خود داشته باشید. می توانید پاسپورت خود را به یک دفتر ترجمه برده تا به دقت به زبان ترکی برگردان شود.

تعیین وقت عقد رسمی

بعد از انجام مراحل بالا باید 20 لیر برای کمک به درختکاری پرداخت کنید. همچنین بسته به نوع سالنی که برای عقد و نکاح در نظر گرفته اید، باید بین 40 تا 300 لیر هزینه پرداخت کنید. اگر بخواهید عقد خود را در مکانی غیر از شهرداری برگزار کنید، باید هزینه ایاب و ذهاب را نیز پرداخت کنید.

ثبت رسمی در ایران

پس از ثبت عقد و ازدواج در ترکیه، شما در این کشور رسما زن و شوهر هستید. برای ثبت ازدواج رسمی در ایران باید برگه عقد در کشور ترکیه را به کنسولگری ایران برده و مدارک ازدواج خود را به ثبت برسانید. معمولا مراسم عقد دینی نیز در رایزنی فرهنگی ایران در کنسولگری انجام می شود.

مقایسه ثبت ازدواج در ایران و ترکیه

همانطور که در بخش‌های بالاتر نیز به آن اشاره شد، فرآیند ازدواج در ترکیه به نسبت ایران ساده تر است. برای ثبت ازدواج در ترکیه زوجین باید به دفتر امور شهرداری یا دفتر امور خانواده مراجعه کنند. در واقع در این کشور عقد و ازدواج رسمی توسط مامورین اجرایی شهرداری انجام می شود. اگر افراد اعتقادات مذهبی داشته باشند می توانند علاوه بر عقد توسط شهرداری توسط افراد مذهبی که در ترکیه به آن ها امام گفته می شود، نیز مراسم عقد خود را انجام دهند. به این مراسم عقد اصطلاحا عقد امام نکاهی گفته می شود. البته این مراسم عقد رسمیتی نداشته و عقد رسمی تنها باید از طریق شهرداری اجرا شود. همچنین ازدواج موقت در ترکیه غیر قانونی بوده و وجود ندارد.

قوانین ازدواج در ترکیه

ازدواج در این کشور مانند هر کشور دیگر قوانین و شرایطی دارد که باید از آن ها مطلع باشید. از جمله مهم ترین این قوانین می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• در ترکیه تنها افراد بالای 18 سال می توانند ازدواج کنند.
• خانم ها باید حداقل 300 روز از طلاق آن ها گذشته باشد. اصطلاحا باید عده را نگه دارند. البته در صورت ارائه گزارش پزشکی عدم بارداری از این زمان عده معاف خواهند شد.
• ازدواج فرزند خواندگان با والدین یا والدین با فرزندان همسر قبلی ممنوع است.
• ازدواج با محارم و بستگان نزدیک در ترکیه ممنوع است. علاوه بر محارم در این کشور نمی توانید با فرزندان دایی، عمو، خاله و عمه ازدواج کنید.
• چند همسری در این کشور نه تنها برای شهروندان ترک، بلکه برای اتباع خارجی و پناهندگان نیز ممنوع بوده و جرم محسوب می شود.
• در صورتی که فرد قبلا ازدواج کرده باشد، باید حتما سند طلاق نامه رسمی داشته باشد.
• در این کشور تنها افرادی می توانند ازدواج کنند که ظرفیت و توانایی ذهنی کافی داشته باشند.
مدارک لازم برای ثبت عقد و ازدواج در ترکیه
برای ثبت عقد و ازدواج در ترکیه باید مدارک زیر را از قبل آماده کرده باشید.
• اصل پاسپورت
• گواهی تجرد
• شش تا هشت عکس تمام رخ رنگی
• اصل شناسنامه یا برگه تولد
• گواهی سلامت
• کارت ملی
• طلاق نامه برای افرادی که قبلا طلاق گرفته اند.
• اجازه پدر برای خانم هایی که دوشیزه هستند.
• مترجم رسمی
• دو نفر شاهد
• ترجمه تمام مدارک به زبان ترکی
• تائیدیه مدارک از کشور زوجین و کشور ترکیه

مزایای ثبت عقد و ازدواج در ترکیه

یکی از مزایای اصلی ثبت عقد و ازدواج در ترکیه، سند ازدواج بین المللی است. سند ازدواج بین المللی در چند سال اخیر به منظور یکپارچه کردن سندهای ازدواج در کشورهای مختلف دنیا مورد استفاده قرار گرفته است. در سند ازدواج بین المللی حساسیتی بر روی دین، مذهب، نژاد و ملیت افراد وجود ندارد. این سند یک سند با اعتبار جهانی است و در بیشتر کشورهای جهان پذیرفته می شود. سند ازدواج بین المللی نیازی به ترجمه نداشته و در اغلب کشورهای جهان پذیرفته خواهد شد.
گواهی عقد بین المللی سندی است که پیوند دو نفر را به رسمیت شناخته و معمولا به عنوان سندی برای اثبات رابطه افراد پذیرفته می شود. از این سند می توان برای ایجاد حقوق قانونی وضعیت مهاجرت، مزایای مالیاتی، حقوق ارث و غیره در سطح بین المللی استفاده کرد. در برخی از کشورها سند عقد بین المللی امکان دسترسی به برخی از مزایای دولتی را برای افراد فراهم می کند. همچنین امنیت حقوقی افراد در کشورهای دیگر با این سند بیشتر خواهد بود. با ثبت عقد و ازدواج در کشور ترکیه، شانس تبدیل شدن به شهروندی این کشور را بالا برده و رفت و آمد راحت تری به این کشور خواهید داشت. همچنین ثبت عقد رسمی در ترکیه باعث افزایش پتانسیل فرصت های شغلی و استفاده از تمامی ظرفیت های توریستی کشور ترکیه خواهد بود.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت