مراسم نامزدی چیست و برای آن چه لباسی را باید انتخاب کنیم؟

مراسم نامزدی چیست و برای آن چه لباسی را باید انتخاب کنیم؟

فهرست عناوین

تعریف مراسم نامزدی در مناطق مختلف ایران بسیار متفاوت است، اما نکته مشترک در بین همه رسوم این است که مخارج مراسم نامزدی بر عهده خانواده عروس است. گاهی ممکن است این مراسم به صورت عصرانه و به صرف شیرینی برگزار شود یا به صورت مفصل تر، با تعداد میهمانان زیاد و به صرف شام. در ادامه این مقاله با بزمینه همراه باشید تا انواع برگزاری مراسم نامزدی و لباس های مناسب برای هر یک را بررسی نماییم.

نامزدی با صیغه محرمیت موقت

در برخی از مناطق پس از اتمام مراحل خواستگاری صیغه محرمیتی بین عروس و داماد خوانده می شود تا مدت کوتاهی که معمولا بیش از دو ماه به طول نمی انجامد با هم معاشرت داشته باشند تا با خلق و خو و نقاط قوت و ضعف شخصیتی یکدیگر بیشتر آشنا شوند که در صورت رضایت طرفین از هم عقد رسمی انجام می شود. به مراسمی که در این مرحله برگزار می شود مراسم نامزدی گفته می شود که معمولا این مراسم به صورت صمیمانه تر با تعداد افراد کمتری برگزار می شود به طوری که میهمان ها فقط خانواده عروس، خانواده داماد، پدربزرگ ها، مادربزرگ ها و اقوام درجه یک دو طرف هستند، چون خانواده ها دوست ندارند قبل از اطمینان کامل در مورد این وصلت افراد فامیل و اقوام و آشنایان مطلع شوند. این مراسم در منزل پدر عروس خانم برگزار می شود و معمولا به صرف عصرانه است. اگر جزو خانواده هایی هستید که مراسم نامزدی را به این شیوه برگزار می کنید با بزمینه همراه باشید تا لباس های مناسب برای این مراسم را بررسی نماییم.
در مراسم های این چنینی می توانید از لباس های عروسکی کوتاه، پیراهن های راسته کوتاه یا بلند و کت و دامن های مناسب سن خود در طیف رنگی روشن مثل سفید، صورتی یا آبی روشن، بژ، کرم، شیری یا سبزآبی روشن استفاده کنید. مدل شینیون موها و میکاپ را با توجه به لباس تان انتخاب کنید. به عنوان مثال برای لباس های عروسکی کوتاه بهتر است از مدل موی باز استفاده کنید و برای کت و دامن شینیون های بسته و رو به بالا به شما ظاهری رسمی و کلاسیک می بخشند اما باید مراقب باشید که میکاپ و شینیون شما طوری نباشد که باعث شود سن شما بیش از آنچه که هست به نظر آید. در اینگونه مراسم به دلیل تعداد کم میهمانان و اینکه مراسم در منزل برگزار می شود، پوشیدن لباس هایی با پف زیاد یا دامن های پرنسسی یا ماکسی های پر زرق و برق زیاد توصیه نمی شود.
در ادامه می توانید چند نمونه لباس نامزدی مناسب برای این مدل مراسم نامزدی را مشاهده کنید.

نامزدی یا مراسم عقد ؟

در برخی از مناطق ایران رسم بر این است که پس از طی مراحل خواستگاری و به توافق رسیدن طرفین جشن بزرگی برگزار می شود که عقد دختر و پسر جوان در آن انجام می شود و به عبارتی هیچ تفاوتی بین مراسم عقد و مراسم نامزدی قائل نیستند و به فاصله مراسم عقد تا مراسم عروسی، دوران نامزدی گفته می شود.
این مراسم معمولا در تالار و به صرف شام برگزار می شود و هزینه های آن بر عهده خانواده عروس خانم است.
تمام اقوام، آشنایان و دوستانی که باید از ازدواج عروس و داماد مطلع شوند به این مراسم دعوت می شوند. برای اینگونه مراسم های نامزدی و عقد، لباس های پر زرق و برق با دامن های بلند پفی یا پرنسسی، مدل های ماهی و پری دریایی یا ماکسی های بلند راسته، دامن های کات آ، دامن های حلزونی و ... را می توان انتخاب نمود. برای انتخاب لباس نامزدی خود به فرم اندام خود بسیار توجه داشته باشید تا لباسی را انتخاب کنید که با فرم اندام شما همخوانی داشته باشد و ایرادات اندام شما را بپوشاند. در این گونه مراسم های نامزدی از هر رنگی که دلخواه شماست می توانید استفاده کنید چه رنگ های روشن مثل شیری، صورتی و آبی روشن چه رنگ های تند مثل کاربنی، قرمز، فیروزه ای، زرد یا هر رنگی که دوست دارید. برای انتخاب رنگ لباس می توانید به رنگ های ترند سال مراجعه کنید یا با مشورت آقا داماد رنگ های ست مناسبی برای یکدیگر انتخاب کنید به عنوان مثال رنگ لباس شما با کراوات آقای داماد یا پیراهن وی ست باشد.

بهترین مزونها را در بزمینه ببینید.

مزون عروس بهارک اخلاقی مشاهده این کسب و کار
نکته ای که باید حتما مد نظر داشته باشید این است که اگر لباس انتخابی شما از مدل های پفی یا بلند و پرنسسی است، بهتر است از رنگ های سفید یا شیری استفاده نکنید تا استایل شما شبیه به استایل عروسی تان نباشد. میکاپ و مدل موی مناسب برای این مراسم هم بسته به نوع لباس و با مشورت میکاپ آرتیست انتخاب می شود اما کارشناسان توصیه می کنند برای اولین مراسم مربوط به ازدواج خود موها را رنگ نکنید و آرایش لایت و ملایمی را انتخاب کنید تا حالت طبیعی صورت شما در این مراسم حفظ شود مطمئن باشید که این استایل برای آقای داماد جذاب تر و زیباتر است. در مراسم های نامزدی این چنینی،  معمولا توصیه می شود از لباس های پوشیده تر استفاده شود. به عنوان مثال یقه های دکلته برای این مراسم خیلی مناسب نیستند. اما باز هم انتخاب با شماست و این موضوع کاملا به سلیقه و فرهنگ شما و خانواده همسرتان مربوط می شود. 

تلفیق مراسم نامزدی و بله برون

در بعضی از جاها مراسم نامزدی در هیچ یک از دسته بندی های بالا نمی گنجد و به مراسمی شبیه بله برون یا کاغذ نویسی، مراسم نامزدی گفته می شود که این مراسم در منزل پدر عروس خانم برگزار می شود و در مورد شرایط ضمن عقد و شرط و شروط طرفین برای عقد و ازدواج گفتگو می شود.
این مراسم معمولا با اقوام درجه یک عروس خانم و آقا داماد برگزار می شود و پس از توافق طرفین معمولا به جشن و شادی پرداخته می شود و مراسم به صرف شام است. در این مراسم عروس و داماد به هم محرم نیستند به همین دلیل معمولا و بر اساس ویژگی های فرهنگی و عقاید مذهبی خانواده ها، رسم بر این است که عروس خانم لباس پوشیده ای بر تن کند یا از مانتوها و لباس هایی که موسوم به مانتوی عقد هستند استفاده کند. 
سخن آخر:
رسم و رسوم ازدواج در مناطق مختلف بسیار متفاوت است و این مراسم در بعضی مناطق مثل شهرهای شمالی و جنوبی ایران بسیار زیبا و سنتی برگزار می شود. به همین دلیل ارائه تعریف ثابت و یکسان برای مراسم نامزدی و دیگر مراسم های مربوط به ازدواج برای همه مخاطبین کار اسانی نیست. در این مقاله تلاش کردیم تا غالب رسوم مراسم نامزدی را بررسی کنیم و لباس های مناسب برای هر یک را معرفی نماییم. بزمینه امیدوار است این مقاله برای شما مفید واقع شود.
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت

ساناز | 1398 مرداد 19


سلام
ممنونم از این پست و مدل هایی که برای لباس نامزدی گذاشتید. مدل ها بر خلاف جاهای دیگه خیلی متنوع بود. جاهای دیگه فقط دامن های پفی و بزرگ رو پیشنهاد میدن

پارمیس | 1398 مرداد 19


پست جالبی بود ولی فک نمیکنم دامن های عروسکی برای لباس نامزدی خیلی مناسب باشند