نوع پوست خود را بشناسید تا بتوانید از آن مراقبت کنید.

نوع پوست خود را بشناسید تا بتوانید از آن مراقبت کنید.

فهرست عناوین

داشتن پوستی زیبا و شاداب شاید یکی از دغدغه های بسیاری از افراد در زندگی روزمره باشد. پوست نیز مانند هر چیز گرانبهایی نیاز به مراقبت و نگهداری دارد. فراموش نکنید که پوست زیبای شما یکی از موهبت هایی است که خداوند آن را به شما هدیه داده است پس در مراقبت از آن نهایت تلاش خود را بکنید و مطمئن باشید سلامت و طراوت پوست شما تاثیر زیادی در طراوت روحتان در طول روز دارد.
به گفته کارشناسان پوست بزمینه اولین قدم برای داشتن پوستی زیبا و انتخاب روتین های مراقبتی، شناسایی نوع پوست است. از دید متخصصین، پوست افراد در 5 دسته طبقه بندی می شود.
1-پوست خشک 2-پوست چرب 3-پوست مختلط 4- پوست حساس 5-پوست معمولی
و بسته به اینکه پوست شما در کدامیک از این طبقه بندی ها قرار میگیرد روش های مراقبتی روزانه و شبانه شما متفاوت است. برای مطاله بیشتر در زمینه روتین مراقبتی روزانه و شبانه پوست مقاله از پوست شفاف خود لذت ببرید (اصول مراقبت روتین پوستی در روز و شب) را بخوانید.
با بزمینه همراه باشید تا انواع پوست را بشناسید و راه های شناسایی نوع پوستتان را فرا بگیرید.

پوست خشک

منافذ پوستی در پوست خشک به اندازه کافی بزرگ نیستند تا بتوانند چربی را در خود ذخیره کنند به همین دلیل میزان چربی در سطح این نوع از پوست بسیار پایین است. افراد دارای پوست خشک با کمبود رطوبت در سطح پوست، قرمزی، خارش، پوسته پوسته شدن و گاهی حالت ترک خوردگی مواجه می شوند. این افراد به دلیل کاهش رطوبت ایجاد شده در پوست، باید بیشتر از دیگران مراقب چین و چروک باشند.

پوست چرب

منافذ این نوع از پوست بزرگ و همیشه باز است به همین دلیل مقدار زیادی چربی را به سطح پوست تزریق می کنند. کسانی که پوست چرب دارند مستعد انواع مختلف جوش ( سر سیاه و سر سفید ) هستند. منافذ باز و برق افتادن مدام از دیگر معایب این نوع پوست است.

پوست مختلط (ترکیبی)

صاحبان پوست مختلط در ناحیه پیشانی، بینی و گاهی چانه از چربی زیاد شکایت دارند در حالی که در بقیه قسمت های صورت، پوست خشک و یا معمولی دارند. ژنتیک و استفاده از محصولات نامناسب آرایشی و بهداشتی به این وضعیت دامن میزند. مشکلاتی مثل داشتن جوش، براق بودن مدام بینی، منافذ باز و جوش های سرسیاه روی بینی و وسط پیشانی از معایب داشتن پوست ترکیبی یا مختلط است.

پوست حساس

تعریف دقیقی برای پوست های حساس وجود ندارد ولی این اصطلاح برای پوست هایی به کار می رود که به راحتی دچار آسیب می شوند. این نوع از پوست در بیشتر مواقع بسیار خشک است، به راحتی دچار لک و جوش می شوند، در شرایط آب و هوایی متفاوت واکنش های متفاوتی بروز می دهند و دچار خارش یا سوزش می شوند. پوست حساس به‌راحتی آسیب می‌بیند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید، باد، سرما و گرما، مواد شیمیایی در محصولات بهداشتی و سایر عوامل مشابه می‌تواند باعث واکنش پوست شود.
پوست‏‌های حساس به محرک‏‌هایی واکنش نشان می‌دهند که معمولاً سایر پوست‌‏ها واکنش خاصی نشان نمی‏دهند به عنوان مثال در برابر روش های متفاوت اصلاح موهای زائد ، استفاده از عطرها و ادکلن ها واکنش خوبی نشان نمیدهند و دچار خارش، سوزش و یا التهاب می شوند.

پوست معمولی

در پوست معمولی اندازه منافذ پوستی مناسب است بنابراین میزان چربی در سطح پوست متعادل می باشد و رنگ پوست یکدست و دارای طراوت طبیعی است و صاحبان این نوع پوست با کمترین میزان افزایش یا کاهش چربی و رطوبت مواجه هستند. به علاوه در این نوع پوست منافذ به سختی دیده می شوند و میکاپ این نوع از پوستها بسیار راحتتر از سایر انواع پوست است.

روش تشخیص نوع پوست

موقعیت مناسبی را فراهم کنید به صورتی که :
  •  از 4 ساعت قبل آرایش نکنید.
  •  از 4 ساعت قبل صورت خود را با آب نشویید.
  •  از 4 ساعت قبل از هیچگونه مواد پاک کننده یا ضدآفتاب استفاده نکنید.
یک تکه کاغذ سفید را به آرامی روی پیشانی خود بکشید . اگر لکه های چربی روی کاغذ مشهود نبود به طور قطع پوست شما خشک است اما اگر لکه های چربی در سطح کاغذ دیده میشد این بار به سراغ اطراف شقیقه ها یا گونه ها بروید. کاغذ تمیز را روی این قسمت ها بکشید اگر باز هم لکه های چربی را مشاهده کردید پوست شما در دسته بندی پوستهای چرب قرار میگیرد اما اگر این بار کاغذ چرب نشد پوست شما مختلط است.
اگر پوست شما عاری از هر گونه جوش و برآمدگی، قرمزی یا حالت ناخوشایندی است و اگر پوست شما دارای منافذ باز و جوش های سرسیاه نیست به شما تبریک میگوییم پوست شما از نوع پوستهای معمولی است اما به خاطر داشته باشید که پوستهای معمولی نیز احتیاج به مراقبتهای مخصوص خود دارند و با بالا رفتن سن این پوستها گرایش به خشکی دارند.
اگر پوست‌تان با کوچکترین چیزی تحریک و ملتهب می‌شود یا خشک شده و به خارش می‌افتد و بیشتر مواقع قرمز است، پس پوست شما حساس است، پوست حساس حتی در مواجهه با حرارت و گرما، سرخ می شود. افراد دارای پوست حساس، به سرعت دچار آفتاب‌سوختگی یا ابتلا به بیماری‌های اگزما و ... می‌شوند.
کارشناسان بزمینه امیدوار هستند تا با خواندن این مقاله بتوانید نوع پوست خود را تشخیص دهید و از همین امروز به مراقبت از پوست خود بپردازید. به خاطر داشته باشید که مراقبتهای پوستی سن و سال خاصی ندارد و حتی اگر در سنین نوجوانی هستید باز هم برای داشتن پوستی سالم در آینده باید از همین حالا مراقب پوست خود باشید.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت