تجهیزات کاربردی آتلیه های عکاسی و فیلمبرداری

تجهیزات کاربردی آتلیه های عکاسی و فیلمبرداری

فهرست عناوین

عکاسی و فیلمبرداری همچون سایر هنرها نیازمند ابزار و تجهیزات خاص خود است. طبیعی است که هرچه این امکانات بیشتر و مدرن تر باشد، کار عکاس و فیلمبردار در گرفتن نتیجه ی بهتر راحت‌تر است. باید توجه داشت که تنها داشتن ابزار و تجهیزات کافی نیست و باید در استفاده از آن ها حرفه ای عمل کرد؛ بنابراین نیروی انسانی حرفه ای و ابزار قدرتمند مکمل یکدیگر هستند.

در این مقاله قصد داریم ابتدا مهمترین ابزار یک آتلیه عکاسی را معرفی کنیم، سپس به تجهیزات و ابزار حرکتی فیلمبرداری بپردازیم تا هنگام بازدید از آتلیه ها شناخت کافی به این وسایل داشته باشید. در مقاله بعدی نیز بعد از معرفی بهترین برند های دوربین های حال حاضر از نظر کارشناسان بزمینه به یک جمع بندی در تجهیزات لازم برای عکاسی و فیلمبرداری عروسی می‌رسیم.

تجهیزات مورد استفاده در آتلیه ها

سافت باکس(soft box)

سافت باکس ها اغلب در نورپردازی پرتره، صنعتی و تبلیغاتی استفاده می شوند و وظیفه نرم کردن نور را برعهده دارند. سافت باکس ها در سایزهای مختلفی وجود دارند که هرکدام در انواع مختلف عکاسی کاربرد دارند. داخل سافت باکس ها را از رنگ های طلایی و نقره ای و سفید می سازند. معمول‌ترین نوع سافت باکسها نقره ای رنگ است. بازتاب نور رنگهای طلایی و نقره ای صد در صد و بازتاب نور رنگ سفید آن 98 درصداست. سافت باکس ها سایزهای متنوعی دارند؛ برای مثال نوع بزرگتر آن که مستطیلی است، مناسب پرتره قدی می باشد.

اکتاباکس (Octabox)

دسته ای از سافت باکس است که شکل هشت ضلعی داشته که به علت پهناوری نور آن بیشتر در عکاسی های صنعتی و مد استفاده می شود. اکتا باکس که وظیفه تلطیف و ملایم کردن نور فلاش را دارد، میزان کنتراست عکس را پایین می آورد. اکتاباکس زنبوری با شکل هندسی منظم، نور روی سوژه را متمرکز می نماید.

داخل اکتاباکس ها نیز معمولا نقره ای رنگ است تا نور را بهتر منعکس کند.

اسنوت (Snoot)

خاصیت نور پردازی با اسنوت ها در متمرکز کردن نور بصورت دایره ای بر روی سوژه و جلوگیری از پراکندگی نور و کمک به شارپ شدن بیشتر عکس می‌باشد. اسنوت‌ها ممکن است، مخروطی، استوانه‌ای یا مستطیلی شکل باشند.

بارندور یا شیدر  (Barndoor)

تیغه ها یا سایبان هایی در چهار سمت فلاش ها هستند که وظیفه ی هدایت نور را برعهده دارند. می‌توان با استفاده از بارندور پس زمینه را تیره تر وسوژه ها را نورانی کرد. حتی می توان بر روی بارندور ها فیلترهای رنگی نصب کرد.

گوبو (Gobo)

گوبو مخفف کلمه  go betweenمی باشد. گوبوها در حقیقت طرح ها و اشکالی هستند که بین سوژه و نور قرار می‌گیرند تا با ایجاد سایه عکس‌های خلاقانه ای گرفته شود.

زنبوری

نوعی فیلتر نور که بر روی کاسه ها نصب می شوند. ظاهر آن شبیه کندو زنبور است و باعث شکست نور می شود در عکاسی صنعتی که عکاس قصد دارد بافت جسم را مشخص کند زنبوری کاربرد دارد.

خیمه نور

خیمه نور یک مکعب با یک پارچه‌ سفید نازک و نرم در وجوه آن است که داخل آن نور ملایمی وجود دارد. یک وجه این مکعب باز است تا بتوان دوربین را درون آن قرار داد. کاربرد خیمه نور غالبا در عکاسی از اشیاست. به این صورت که عکاسان فروشگاه‌های اینترنتی معمولا کالای مورد نظر را درون خیمه نور قرار می‌دهند و عکسی که تنها بر کالا متمرکز است را می‌گیرند.

کاسه استاندارد

کاربرد کاسه استاندارد کاملا بر خلاف سافت باکس است به گونه ای که سافت باکس وظیفه ی تلطیف نور را دارد ولی کاسه استاندارد وظیفه ی شارپ کردن و متمرکز کردن نور فلاش را دارد.

کاسه بک گراند

کاسه بک گراند افکت نور بیضی شکل زیبایی در بک گراند عکس‌ها ایجاد می کند. کاسه بک گراند وظیفه انعکاس نور به بک گراند را دارد به همین جهت داخل آن را از رنگ های روشن سفید و آلومینیومی می‌سازند تا بازتاب نور بهتر انجام شود.

چتر نور

چترها به گونه ای نور را پخش می کنند که در مرکز نور بیشتر و در اطراف نور کمتری داشته باشیم. چترها در دو نوع رفلکتور و دیفیوژر هستند که لایه بیرونی نوع رفلکتور سیاه و لایه داخلی آن طلایی، نقره ای یا سفید است ولی در نوع دیفیوژر لایه بیرونی و درونی هردو سفید هستند.

پانتو گراف

پانتوگراف در حقیت وسیله ای با وظیفه ی سه پایه است اما به صورتی ریل بوده و روی سقف قرار می‌گیرد. یکی از مزایای پانتوگراف نسبت به سه پایه ها عدم اشغال فضای محیط آتلیه است.

آتلیه های برتر عروسی را در بزمینه ببینید.

آتلیه عروس اردیبهشت فیلم مشاهده این کسب و کار
استودیو عکس و فیلم ژمرا مشاهده این کسب و کار

رادیو فلاش

در هنگام استفاده از فلاش های اکسترنال می توان از تجهیزات رادیوئی زیادی استفاده کرد. اما در این میان استفاده از یک فلاش تریگر بی سیم می تواند عکاسی را به فرایندی آسان تر بدل کند.

وظیفه اصلی رادیو فلاش در آتلیه، هماهنگ کردن کلید شاتر یا همان کلید عکس گرفتن در دوربین است؛ به این صورت که به محض اینکه کلید شاتر را فشار می‌دهیم، نورهای استودیویی همزمان هر تعداد که به سمت سوژه عکاسی فرستاده می شود. با رادیو فلاش می توانید نورهای بیشتر و در نتیجه عکس‌های زیباتری داشته باشید.

فون (پشت آویز عکاسی)

پارچه‌ای است که به‌عنوان پس زمینه ی عکس استفاده می‌شود. در عکاسی استودیوئی، از این پارچه (و یا کاغذ) برای کنترل کامل رنگ‌ها و طرح‌های پس‌زمینه استفاده شده و با توجه به نوع و هدف هر عکس، می‌توان پارچه ی دیگری با رنگ و طرح دیگری را آویخته و استفاده کرد.

تجهیزات حرکتی فیلمبرداری

تجهیزات حرکتی به فیلمبردار کمک می‌کند تا تصاویر حرفه ای تری را برداشت کند. در اینجا به توضیح تعدادی از این ابزار می‌پردازیم.

استدی کم (Steadicam)

استدی کم وسیله ای است که هنگام حرکت های سریع دوربین کاربرد دارد. در ناهمواری ها و سرعت بالای فیلمبرداری اغلب لرزش های زیادی در دوربین ایجاد می شود. اما با کمک استدی کم حرکت دوربین به صورت روان انجام می شود.

دوربین کرین (Camera Crane) 

کرین در حقیقت به معنای جرثقیل است. دوربین کرین نیز در واقع مانند حرکت جرثقیل به سمت بالا می رود و این امکان رابه فیلمبردار می دهد تا صحنه های خوبی را از چشم اندازهای طبیعی و از بالای جمعیت تهیه کند. حداقل ارتفاع کرین 3 متر و حداکثر ارتفاع آن 12 متر است که غالبا در ساخت فیلم های سینمایی استفاده می شود. در پایین کرین مانیتوری تعبیه شده است تا فیلمبردار بتواند به صورت مسلط بر فضا فیلمبرداری را انجام دهد.

پروجیب

پروجیب نیز مانند کرین عملکردی مشابه جرثقیل دارد؛ با این تفاوت که ابعاد آن کوچکتر، و ارتفاع آن کوتاه‌تر بوده و حمل‌و‌نقل آن راحت‌تر می باشد. پروجیب مناسب فضاهایی با سقف کوتاه است و به علت همین کوتاه برد بودن، فیلمبردار برای مشاهده وسعت دید دوربین و فضا،  نیازی به مانیتور جدا از دوربین ندارد. همچنین پروجیب بر روی چرخ‌هایی سوار است که می توان آن را به راحتی برای فیلمبرداری از قسمت های مختلف حرکت داد.

گیم‌بال استابلیزر دوربین (camera stabilizer) 

گیم‌بال در واقع نوعی استدی کم (steadicam) است که در رباتهای پرنده در سه محور ثبات ایجاد می‌کند و باعث عدم لرزش می شود.

شولدر مت باکس

مت باکس به کمک سایه ای که با استفاده از شیدر ایجاد می‌کند به فرد در کنتراست لنز دوربین یاری می دهد. مت باکس های گران قیمت یا متوسط اغلب شکافهایی بر روی خود جهت قرار دادن فیلتر برای فیلمبرداری های خلاقانه دارند که از مزیت های آن ها به شمار می رود.

دالی (dolly) 

دالی در واقع ارابه یا تراکی است که دارای چهار چرخ می باشد که فیلمبردار بر روی آن سوار می شود و همراه با موضوع یا به دنبال آن حرکت می کند. وجود دالی سبب می شود که گام‌های فیلمبردار سبب حرکت های دوربین نشود و بیننده شاهد یک حرکت مستقیم و نرم باشد.

شاریو(Shario) 

شاریو یک کلمه ی ژاپنی ست و به معنی ارابه می باشد. شاریو وسیله ای برای فیلمبرداری های بسیار حرفه ای ست که انواع مختلفی دارد. شاریو از یک ریل تشکیل شده است که غالبا یک سه پایه برای دوربین و یک صندلی برای استفاده فیلمبردار روی آن قرار دارد. در برخی مدل ها جاهایی برای صدابردار و کارگردان نیز تعبیه می شود.

هلی شات

هلی شات در واقع یک هلی کوپتر کوچک با قابلیت عکس برداری و فیلمبرداری در ارتفاعات زیاد و ذخیره کردن در حافظه خود است. هلی شات ها قابلیت ضبط تصاویر در ارتفاع 1 تا 30 متر را دارا هستند که اغلب در فضاهای باز به کار برده می شوند. تصاویر گرفته شده توسط هلی شاتها معمولا به صورت کوتاه و چند ثانیه ای در فیلم قرار داده می شوند، زیرا در تصاویر آن سوژه ی اصلی معمولا خیلی کوچک است و بیشتر فضای کلی اطراف مشخص است.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت