آموزش کراتینه مو در خانه به دو روش‌ طبیعی و شیمیایی (به همراه مزایا و معایب)

آموزش کراتینه مو در خانه به دو روش‌ طبیعی و شیمیایی (به همراه مزایا و معایب)

فهرست عناوین

این روزها داشتن موهایی صاف و لخت به یکی از علاقه مندی های خانم ها تبدیل شده است که می تواند زیبایی بیشتری به آن ها هدیه کند. کراتین مو را می توان به دو روش استفاده از مواد طبیعی و خانگی و یا استفاده از مواد شیمیایی انجام داد. همچنین شما می توانید برای انجام این کار به سالن های زیبایی رفته و یا خودتان آن را در منزل انجام دهید.
از آن جا که هزینه کراتینه مو در سالن های زیبایی برای برخی از خانم ها زیاد است، بسیاری از بانوان ترجیح می دهند که این کار را خودشان در منزل انجام دهند. آیا شما از روش کراتینه مو در منزل اطلاعی دارید؟ مزایا یا معایب آن را می دانید؟ با بزمینه همراه شوید تا کراتین مو در خانه با هر دو روش استفاده از مواد طبیعی و مواد مخصوص را آموزش دهیم.

کراتینه مو چیست و چه مزایایی دارد؟

همان طور که می دانید کراتین یکی از روش های زیبا سازی و البته تقویت مو است که می تواند باعث فواید زیر را برای مو به دنبال داشته باشد:
• باعث صافی موهای مجعد شود.
• آسیب دیدگی و خشکی موها را برطرف کند.
• وزی موها را از بین ببرد.
• کوتیکول های مو را احیا و درمان کند.
• باعث صاف شدن، درخشندگی و زیبایی موها شود.

کراتین در خانه با مواد شیمیایی و انتخاب برند مناسب

اگر سر رشته ای در رنگ مو و کارهای زیبایی دارید، می توانید خودتان با کمک یکی از دوستان خود، کار کراتین مو در خانه را انجام دهید. نکته مهم درباره این روش انتخاب مواد مناسب و با کیفیت است. با توجه به وجود اجناس بی کیفیت و غیر اورجینال در بازار، حتما خرید خود را از فروشگاه های معتبر انجام دهید. انتخاب برند با شما است اما هنگام خرید مواد کراتین حتما به موارد زیر توجه داشته باشید:

میزان فرمالدئید

فرمالین موجود در مواد کراتینه نقش اصلی صاف کردن موها را برعهده دارد. این گاز محلول در آب و بسیار فرار بوده و به سرعت در هوا پخش می شود. این گاز می تواند در زمان کوتاهی جذب خون و دستگاه تنفسی شود. این ماده در کراتین های نسل اولیه به صورت غیر استاندارد و زیاد وجود داشت، از این رو کراتین مو می توانست هم به دستگاه تنفسی و هم موهای فرد آسیب جدی وارد کند. درصد فرمالین مواد کراتین روی بطری آن نوشته شده و حتما قبل از خرید آن را چک کنید. همچنین استفاده از مواد کراتین با میزان فرمالدئید غیر استاندارد و بدون دستکش باعث حالت پیری و چروک شدن پوست دست خواهد شد.

توجه به نوع مواد کراتین

این روزها با تنوع بسیار زیاد در مواد زیبایی و احیا مو، برخی از مواد کراتین بیشتر جنبه احیا، برخی بیشتر جنبه صافی و زیبایی و برخی شامل هر دو هستند. این ویژگی ها معمولا به صورت درصد در بروشور مواد نوشته می شود. بنابراین قبل از خرید حتما به نیاز موهای خود و سپس نوع ماده کراتین دقت کنید.

رنگ مو و کراتین

اگر موهای شما رنگ دارد و یا قصد دارید بعد از کراتین کردن آن ها را رنگ کنید، به این نکته توجه داشته باشید که کراتین معمولا بعد از استفاده موها را دو تا سه درجه روشن تر می کند. بنابراین اگر قصد دارید قبل از کراتین موهای خود را رنگ بزنید، رنگ مورد نظرتان را چند درجه تیره تر انتخاب کنید. همچنین بهتر است بعد از کراتین کردن مو، رنگ زدن آن ها را حدود 2 تا 3 هفته به تعویق انداخته و حتما از رنگ موی بدون آمونیاک استفاده کنید.

میزان مصرف مواد کراتین

مواد مورد نیاز کراتین برای موها، به حجم و بلندی مو بستگی دارد. این میزان با توجه به پرحجم یا کم حجم بودن موهایتان می تواند تا 20 درصد افزایش یا کاهش پیدا کند.
• موهای کوتاه تا روی گردن حدود 50 میل
• موهای تا روی شانه 70 مبل
• موهای زیر شانه 100 میل
• موهای بلند بیش از 125 میل

مراحل کراتین کردن مو در خانه با مواد شیمیایی

برای کراتین کردن مو در خانه با مواد مخصوص، ابتدا موهای خود را با یک شامپوی ملایم مانند شامپو بچه یا شامپو مخصوص کراتین بشویید.
• سپس موهای خود را با باد سرد یا ملایم سشوار خشک کنید.
• موها را دسته بندی کرده و مواد را از پشت گردن روی موها بگذارید.
• توجه داشته باشید که مواد چند سانتی متر از کف سر و ریشه مو فاصله داشته باشد. همچنین حتما از دستکش استفاده کنید.
• با استفاده از برس و دستکش مواد را بر روی تمامی قسمت های مو بگذارید. سپس با استفاده از یک شانه دانه درشت موها را شانه کنید تا مواد به تمامی قسمت های آن برسد.
• مراقب باشید که مواد کراتین وارد چشم هایتان نشود.
• بعد از شانه زدن، موها را با کلاه مخصوص رنگ بپوشانید تا گرم نگه داشته شود.
• مدت زمان لازم قرارگیری مواد بر روی مو با توجه حدود 20 دقیقه تا 35 دقیقه است.در این زمان چند بار کلاه را برداشته، موها را شانه زده و مجددا کلاه را روی سر بگذارید.
• بعد از این زمان، موهای خود را بدون شامپو و با آب ملایم بشوئید و سپس با استفاده از سشوار آن ها را به طور کامل براشینگ کنید.
• سپس موها را به قسمت های کوچک تقسیم بندی کرده و آن را اتوکشی کنید. بهتر است از دو اتو مو استفاده کرده و هر 15 دقیقه یک بار آن ها را تعویض کنید. حرارت اتو برای موهای سالم باید حدود 200 تا 230 درجه سانتی گراد باشد. همچنین هر تکه از مو را حدود 10 تا 12 بار اتو بکشید. موهای آسیب دیده نیاز به 2 تا 3 مرتبه اتو کشی دارند.
• 3 تا 4 روز بعد از این کار حمام نرفته و بعد از آن موهایتان را با شامپو مخصوص بدون سولفات بشوئید. حتما از ماسک های مو داخل حمام و بعد از آن نیز استفاده کنید.

استفاده از مواد طبیعی برای کراتین مو در خانه

اگر نگران استفاده از مواد شیمیایی هستید و می خواهید با استفاده از مواد طبیعی، موهای خود را صاف و زیبا کنید نیز روش های مختلفی وجود دارد. البته به این نکته توجه داشته باشید که میزان صافی مو در این حالت در مقایسه با روش بالا بسیار کمتر خواهد بود.

استفاده از ماسک آووکادو و موز

وز شدن و زبر شدن موها می تواند به علت کاهش پروتئین های طبیعی باشد. از این رو شما با استفاده از این ماسک می توانید پروتیئن های از دست رفته فولیکول های مو را به آن برگردانید. آووکادو سرشار از ویتامین‌های ضروری مو مانند ویتامین C و E بوده و موز غنی از آمینو اسید است. این ماسک همچنین سرشار از آنتی اکسیدان بوده و می تواند موهای شما را زیبا، درخشان و لخت کند. برای تهیه این ماسک یک موز رسیده و یک آووکادو را با یک قاشق چایخوری گلاب و یک قاشق غذاخوری روغن جوانه گندم ترکیب کنید. قبل از حمام ماسک را حدود 30 تا 45 دقیقه روی موها قرار داده و سپس با یک شامپوی ملایم بشوئید. بعد از چند هفته استفاده نتیجه آن به وضوح نمایان خواهد شد.

استفاده از سرکه سیب

یکی دیگر از روش های طبیعی کراتین در خانه، استفاده از سرکه سیب است. سرکه سیب می‌تواند PH موها را متعادل کرده و با بستن کوتیکول های باز باعث حفظ آب و رطوبت در تارهای مو شود. همچنین سرکه با پاک سازی مو آن را تا حد بسیار زیادی درخشان نیز خواهد کرد. برای استفاده از این ماسک، دو قاشق سرکه سیب را در دو لیوان آب سرد مخلوط کرده و به موهای خود بمالید. بعد از حدود نیم ساعت موهای خود را با یک شامپو ملایم بشوئید.

ماسک زرده تخم مرغ و موز

یک ماسک موی طبیعی دیگر که می تواند باعث کراتین شدن موهایتان شود، ماسک زرده تخم مرغ و موز است. برای استفاده از این ماسک دو موز رسیده را له کرده و سپس یک زرده تخم مرغ را به آن اضافه کنید. ماسک آماده شده را روی موهایتان گذاشته و روی آن یک کلاه رنگ بپوشید. بعد از حدود 2 تا 3 ساعت می توانید موهایتان را بشوئید.

ماسک روغن نارگیل یا الوئه ورا و تخم مرغ

یکی دیگر از ماسک های کراتین طبیعی ترکیبی از یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا الوئه ورا، نصف استکان شیر پر چرب، دو قاشق غذاخوری عسل و یک عدد زرده تخم مرغ است. این ماسک جادویی می تواند آسیب های وارد شده به تارهای مو را تا حد زیادی درمان کرده و باعث احیا و صافی موها شود. بهتر است مواد را با مخلوط کن به طور کامل ترکیب کرده و قبل از حمام حدود نیم ساعت روی موهایتان بگذارید.

ماسک موی ژلاتین

برای تهیه این ماسک مو 1 قاشق غذا خوری پودر ژلاتین را در یک فنجان آب ترکیب کنید. سپس آن را روی حرارت گذاشته و حدود 5 تا 8 دقیقه صبر کنید. مخلوط را از روی حرارت برداشته و 5 دقیقه صبر کنید که خنک شود. سپس 1 قاشق چای خوری عسل و 1 قاشق چایخوری سرکه سیب را به آن اضافه کرده و هم بزنید تا ترکیب کاملا یک دست و یک نواخت شود. ماسک به دست آمده را حدود نیم ساعت روی موهایتان قرار داده و سپس با شامپو ملایم بشوئید.

ماسک تخم مرغ، ماست و خامه

این ماسک برای افرادی که پوست و مویی خشک دارند، مناسب است. برای تهیه این ماسک 1 قاشق غذاخوری خامه را با 1 زرده تخم مرغ و 2 قاشق غذاخوری ماست پرچرب ترکیب کنید. مخلوط را حدود 45 دقیقه قبل از حمام به موهایتان مالیده و سپس با آب سرد و شامپو بچه بشویید.

ماسک آب برنج

آب برنج سرشار از ویتامین‌های C، B و E و همچنین اسید آمینه های مختلف است که می تواند موهای آسیب دیده را درمان کرده و باعث صاف شدن و لخت شدن موها شود. برای تهیه این ماسک می توانید آب برنجی که دم کشیده بدون هیچ افزودنی مانند نمک جدا کرده و چند قطره به آن روغن رزماری یا اسانس اسطوخودوس اضافه کنید. ماسک را می توانید علاوه بر ساقه به ریشه موها هم زده و بعد از حدود 1 تا 2 ساعت آن را آب کشی کنید.

مزایا و معایب کراتین در خانه

مهم ترین مزایای کراتین در خانه با استفاده از مواد مخصوص کاهش هزینه ها است. هزینه کراتین مو در سالن های زیبایی با توجه به بلندی و حجم موهای شما می تواند از حدود 1.5 میلیون تا بیش از 5 میلیون باشد. درحالی که خرید مواد با کیفیت برای شما و کراتین در خانه می تواند هزینه ها را تا 70 درصد کاهش دهد. البته به این نکته توجه داشته باشید که کراتین مو با مواد کاری بسیار حساس است. اگر شما تنها چند دقیقه مواد را بیشتر روی موها گذاشته و یا از مواد بی کیفیت استفاده کنید، کراتین نه تنها موهای شما را صاف و احیا نکرده بلکه آن را می سوزاند. همچنین کراتین با ماسک های طبیعی همان طور که در بالا نیز اشاره شد، نمی تواند به قدرت کراتین با مواد عمل کند.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت