بهترین سایت برای استخدام فیلمبردار یا دستیار فیلمبردار

بهترین سایت برای استخدام فیلمبردار یا دستیار فیلمبردار

فهرست عناوین

نور! صدا! دوربین! حرکت! ساده به نظر می‌رسد؟ ولی هر کاری جزئیات و مهارت خاص خودش را نیاز دارد. برخی از افراد موفقیت یک فیلم را وابسته به کارگردان و بازیگرانش می‌دانند. برخی دیگر از صاحب نظران هم، فیلمبردار را به عنوان چشم دوم کارگردان و وجه تمایز ساخت فیلمی اثر گذار می‌دانند. در این مقاله شما را با مفهوم فیلمبردار، دستیار فیلمبردار و بهترین سایت برای استخدام این نیروها آشنا می‌کنیم.

معرفی شغل فیلمبرداری

فیلمبردار مهارت و دانش کافی برای تولید محتوای ویدئویی و تصویری را دارد. این شغل با کارفرماها و پروژه‌های مختلف از پروژه‌های سینمایی گرفته تا فیلم‌های تبلیغاتی سرو کار دارد. فیلمبردار با انواع تجهیزات فنی مثل کرین‌ها، دوربین‌های پرتابل، دوربین دیجیتال و غیره آشنایی دارد. ذوق هنری و خلاقیت فیلمبردار به خلق صحنه‌ای اثر گذار می‌رسد. بعلاوه مدیریت فشار زمانی در پروژه‌های دارای محدودیت زمانی یا طولانی از جمله مشخصه‌های فیلمبرداران با تجربه است.
وظایف کلی فیلمبردار به شرح زیر است:
• با کارفرما یا مدیر تولید در مورد چشم انداز کلی تولید گفتگو می‌کند و به درک متقابل از پروژه فیلمبرداری می‌رسد.
• برای فیلمبرداری صحنه‌ها و تکرار برداشتها طبق استوری برد آماده است.
• تجهیزات مناسب از نوع دوربین گرفته تا نرم افزار مناسب ادیت پروژه فیلمبرداری را مشخص می‌کند.
• به خوبی قادر به سر هم کردن و راه اندازی تجهیزات فیلمبرداری است.
• به سرعت دستورات کارفرما در مورد نحوه فیلمبرداری را اجرا می‌کند.
• فریم‌ها و فیلم‌های خلاقانه‌ای را ثبت و ضبط می‌کند.
• تعامل خوبی با عوامل نورپردازی، صدا و فنی دارد.
مهارتهای مورد نیازی که در حین استخدام فیلمبردار خبره باید به آنها توجه کرد:
• مهارتهای دست ورزی و کار با دوربین بدون لرزش تصویر، نیازمند قوای جسمانی مطلوب است.
• دانش نظری، عملی و فنی در رابطه با دوربین‌ها به حفظ این سرمایه‌های کاری کمک می‌کند.
• مهارتهای ارتباطی و تیمی مناسب برای هماهنگی با تیم نورپردازی، صدا و تدوین لازم است.
• توجه به جزئیات برای تهیه شات‌های حرفه‌ای و کاهش دفعات برداشت لازم است.
• مهارت دیداری و شنیداری کافی برای تشخیص رنگها و صداها ضرورت دارد.

فرق فیلمبردار با دستیار فیلمبردار

اغلب فیلمبردارها دارای یک یا چند دستیار هستند که تحت نظارت خودشان کار می‌کند. دستیار فیلمبردار باید تجهیزات دوربین را سرهم کرده و از آنها در حین کار و جابجایی، حفاظت کند. آن‌ها در تعیین بهترین زاویه فیلمبرداری به فیلمبردار کمک می‌کنند و از متمرکز ماندن دوربین روی سوژه مطمئن می‌شوند.
حالا با پیشرفت فناوری، فیلمبرداران زیادی از دوربین‌های دیجیتال استفاده می‌کنند. با وجود این دوربین‌ها، زوایای فیلمبرداری بیشتری در اختیار فیلمسازان قرار می‌گیرد. وجود این دوربین‌ها باعث تغییر وظایف دستیار فیلمبردار هم شده است. آن‌ها به جای حمل فیلم و انتخاب لنزهای مختلف می‌توانند تصاویر دیجیتال را دانلود کرده یا نوع برنامه نرم افزاری برای کار با دوربین را انتخاب کنند. در این شرایط کار دستی آنها سبک‌تر شده است ولی نیاز به دانش فنی بیشتری در زمینه کار با دوربین‌های دیجیتال دارند. دستیاران فیلمبردار بعد از کارآموزی و کسب تجربه در کنار فیلمبرداران حرفه‌ای می‌توانند به فیلمبردار اصلی یا مدیر فیلمبرداری ارتقا پیدا کنند.

کاربردهای استخدام فیلمبردار یا دستیار فیلمبردار

فیلمبردارها و دستیارانشان در سمتهای دولتی، شرکتهای خصوصی و به صورت فریلنسری مشغول به فعالیت و کسب درآمد هستند.

فیلمبردارها و دستیاران تلویزیونی

 این افراد در استودیوهای پخش کارکرده و از سوژه‌هایی در مکان ثابت، فیلمبرداری می‌کنند. آن‌ها یک یا چند دوربین را به طور همزمان در زوایای مختلف به کار می‌گیرند. فیلمبردارها براساس دستور کارگردان و مدیر فیلمبرداری، ترتیب شات‌ها را دنبال می‌کنند.
آن‌ها قبل از شروع فیلمبرداری وقت کافی برای بررسی حرکات دوربین دارند. اگر بخواهند از برنامه‌ای زنده فیلمبرداری کنند باید در لحظه دستورات مدیر فیلمبرداری را اجرا کنند. شاغلان این حوزه غالباً دارای مدارک دانشگاهی و فنی هستند. فیلمبرداری تلویزیونی برای شبکه‌های ملی و خصوصی متداول است.

فیلمبردارهای خبری

 این فیلمبردارها و دستیارانشان در هر جایی که تیم خبری برود، حاضر هستند. آن‌ها معمولاً خبرهای زنده و داغ را فیلمبرداری می‌کنند. آن‌ها برای پوشش رویدادهای خبری باید به خوبی عملکرد سوژه را پیش بینی کرده و براساس آن به سرعت، زاویه دوربین را تغییر دهند. تیم تهیه خبر ساعت کاری دقیقی ندارد و هر جا که سوژه جدید حاضر شود، پیدا می‌شوند. بعلاوه دارای ساعات کاری شبانه هم هستند.

فیلمبردارها و دستیاران سینمایی

 آن‌ها روی فیلم‌ها و تصاویر متحرک در پروژه‌های سینمایی کار می‌کنند. برخی از فیلمبرداران در حوزه تولید کارتون‌ها و جلوه‌های ویژه هم مهارت دارند. آن‌ها معمولاً با تیمی از فیلمبرداران و دستیاران همکاری دارند. فیلمبرداران سینمایی بهترین زاویه و نوع دوربین را مشخص می‌کنند. اشتغال در این حوزه غالباً نیازمند تحصیلات دانشگاهی در رشته‌های مرتبط با سینما است. فیلمبرداری سینمایی چند ماه تا چند سال هم طول میکشد. گاهی اوقات مکان فیلمبرداری فاصله زیادی تا محل سکونت فیلمبردار دارد. همین امر باعث دوری آنها از خانه و خانواده میشود.

فیلمبردار آتلیه

 آتلیه‌های عکاسی و فیلمبرداری خدماتی مثل فیلمبرداری از مجالس عروسی، تولد، ولیمه و غیره را انجام می‌دهند. امروزه انتظارات مشتریان و خانواده‌ها از کیفیت فیلمبرداری این مجالس بالا رفته است. پس آتلیه داران هم نیازمند استخدام فیلمبردار خبره و آشنا با نیازهای مشتریان هستند. البته این فیلمبرداران لزوماً تحصیلات دانشگاهی ندارند و با گذراندن دوره‌های فنی و حرفه‌ای و کارآموزی به مهارت لازم می‌رسند.

فیلمبردار مستند

این فیلمبرداران و دستیارانشان با تیم‌های مستند ساز همکاری دارند. فیلمبرداران در اکثر پروژه‌های مستند سازی به طور همزمان باید دیدگاه کارگردان، شرایط نورپردازی و صدا را مدیریت کند. ساعات کاری متغیر، سفرهای طولانی، صدمه دیدن، شرایط جوی نامساعد، بیماری، سقوط و غیره در میان فیلمبرداران مستند بیشتر شایع است.

محاسبه دستمزد فیلمبردار یا دستیار فیلمبردار

محاسبه دستمزد به عوامل مختلفی مثل بزرگی پروژه فیلمبرداری، تجربه فیلمبردار و بودجه کارفرما وابسته است. در ادامه به دستمزد حدودی برخی از فیلمبرداران اشاره میکنیم تا هنگام استخدام فیلمبردار، مد نظر داشته باشید.

فیلمبردار سینمایی

دستمزد فیلمبردار با توجه به نوع پروژه و مکان آن، تغییر می‌کند. معمولاً دستمزد فیلمبردار و دستیارانش در فیلم‌های سینمایی بالاتر بوده و ماهیانه از 50 میلیون تا بالای 100 میلیون هم می‌رسد. گاهی اوقات هزینه کامل تیم فیلمبرداری برای پروژه سینمایی یا سریال طبق توافق میان مدیر فیلمبرداری با تهیه کننده در قرارداد مشخص می‌شود.

فیلمبردار تلوزیونی و خبری

فیلمبرداران تلویزیونی و خبری هم برای صدا و سیما یا شرکتهای فیلم سازی و خبری خصوصی کار می‌کنند. دستمزد این فیلمبرداران در پایتخت به خاطر هزینه‌های بالاتر زندگی، بیشتر از شهرستانها است. حقوق آنها هم بر اساس حقوق پایه وزارت کار به همراه بیمه پرداخت می‌شود. حق مأموریت هم به طور جداگانه پرداخت میشود. البته شرکتهای خصوصی همواره حقوق ثابت پرداخت نمیکنند. بلکه بیشتر پرداخت بر اساس پروژه یا ساعت کاری را در نظر می‌گیرند.

فیلمبرداران مستقل

فیلمبرداران مستقلی که آتلیه یا شرکت فیلمبرداری خودشان را دارند، با توجه به کیفیت کار و سطح خدمات مدنظر مشتری، قرارداد می‌بندند. برای مثال پکیج‌های مختلف طلایی، نقره‌ای و برنزی را برای مجالس مختلف در نظر می‌گیرند. هزینه‌ای از 5 میلیون تومان تا بالای 50 میلیون را بابت این پکیج‌های عکاسی و فیلمبرداری مطالبه می‌کنند. تغییر در مقدار این هزینه‌ها به خاطر کیفیت فیلم، استفاده از ابزارها و نرم افزارهای فیلمبرداری و ساعات کاری بیشتر است.

فریلنسرهای فیلمبردار

فریلنسرهای فیلمبردار هم از طریق پلتفرم‌های کاریابی و دورکاری برای شرکت‌ها و کارفرماهای خصوصی کار می‌کنند. دستمزد این گروه در تهران، به طور میانگین از روزی حدود 600 هزار تومان و در شهرستان ها از روزی 300 هزار تومان شروع می‌شود. هزینه دستیار فیلمبردار هم معمولاً یک چهارم تا یک دوم هزینه استخدام فیلمبردار است. دستمزد دستیاران به تعداد دستیار مورد نیاز، مهارت آنها و نظر مدیر فیلمبرداری وابسته است.
به طور کلی درآمد اکثر فیلمبرداران فریلنسر یا آزاد کار، بر اساس شرایط کاری و تعداد پروژه‌هایی که در یک ماه انجام می دهند، نوسان دارد. در بین پروژه‌ها هم تا پیدا کردن پروژه جدید، اوقات بیکاری را سپری می‌کنند.

سایت کارلنسر برای استخدام فیلمبردار یا دستیار فیلمبردار

اگر برای پروژه‌های تبلیغاتی، صنعتی، همایش، فیلم سازی و غیره به فیلمبردار یا دستیار فیلمبردار نیاز دارید، سری به پلتفرم فریلنسینگ کارلنسر بزنید. فریلنسرهای فلیمبردار خدمات مختلفی از جمله ادیت فیلم‌ها و فیلمبرداری حضوری را با هزینه‌ای مناسب در اختیارتان قرار می‌دهند. با هر بودجه‌ای، پروژه فیلمبرداری را با جزئیات کامل در پلتفرم کارلنسر ثبت کنید. پیشنهادهای ارسالی فیلمبردارها را بررسی کنید. با آنها گفتگو کرده و نمونه کارهای قبلی آنها را ببینید. در نهایت بهترین پیشنهاد متناسب با پروژه فیلمبرداری خودتان را انتخاب کرده و فیلمبردار یا دستیار فیلمبردار را با هزینه توافقی استخدام کنید.
همچنین اگر در زمینه ی فیلمبرداری یا تدوین و ادیت فیلم، دارای مهارت و تجربه هستید، می‌توانید به عنوان فریلنسر در سایت ثبت نام کنید، پروژه های فیلمبرداری یا ادیت فیلم را انجام دهید و یا خدمت مشابه را ثبت و با هزینه دلخواه به فروش برسانید. تمامی پرداختی ها نیز از طریق سیستم پرداخت امن کارلنسر انجام می‌گیرد تا هم فریلنسرهای فیلمبردار و هم کارفرمایان، از پرداختی و انجام کار با کیفیت توافقی اطمینان داشته باشند.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت