احساسی‌ها (Feeler) و منطقی‌ها (Thinker)، چه کسانی هستند و چه خصوصیاتی دارند؟ (تحلیل شخصیت یونگ: قسمت ششم)

احساسی‌ها (Feeler) و منطقی‌ها (Thinker)، چه کسانی هستند و چه خصوصیاتی دارند؟ (تحلیل شخصیت یونگ: قسمت ششم)

فهرست عناوین

درقسمت‌های پیشین سری مقالات تحلیل شخصیت یونگ در مورد شخصیت‌های درونگرا و برونگرا، حسی و شهودی و ازدواج میان این افراد سخن گفتیم. برای خواندن این مقالات می‌توانید کلیک کنید.
یکی دیگر از جنبه‌های شخصیتی که در تست ازدواج یونگ معرفی شد، شخصیت‌های احساساتی و منطقی است. اگر در مورد شخصت خود دچار ابهام هستید، می‌توانید به قسمت استایل شناسی بزمینه مراجعه کنید و با انجام آزمون تحلیل شخصیت، نتیجه این تست را در مورد خود و همسرتان بدانید. اما تعریف و ویژگی‌های شخصیت‌های احساساتی و منطقی، دامنه‌ای بسیار گسترده دارد که در این مقاله به صورت مفصل‌تر در مورد آن صحبت می‌کنیم. این دو تعریف شخصیتی کاملا وابسته به نوع تصمیم گیری در افراد دارد، آیا افراد تمایل دارند تا برای اصول عینی و واقعیت‌های غیرشخصی اهمیت بیشتری قائل شوند و بیشتر روی آنها متمرکز شوند یا در بیشتر موارد، دچار احساس درونی خود و اطرافیان هستند؟ نکته‌ای که حتما باید به آن توجه داشته باشید این است که نباید حس‌های درونی افراد احساسی یا Feeler را با احساسات اشتباه بگیرید. و در کنار آن نباید تفکر منطقی در افراد Thinker را با هوش و زیرکی اشتباه بگیرید.
همه افراد از هوش طبیعی خود برای اتخاذ تصمیم‌های روزانه و تصمیمات مهم زندگی استفاده می‌کنند و همه انسان‌ها، احساسات انسانی دارند، در واقع هر انسانی تصمیماتی را که می‌گیرد، هم با احساسات و هم با منطق بررسی می کند، اما تفاوت افراد در اولویت بندی این دو ویژگی است. اینکه برا گرفتن هر تصمیمی یا انجام هر کاری ابتدا به کدامیک از اینها مراجعه می‌کند؟ و قطعا پس از اتخاذ آن تصمیم، اولویت دوم را نیز دخیل می‌کند. با بزمینه در این مقاله همراه باشید تا در مورد ویژگی‌های این شخصیت‌ها بیشتر صحبت کنیم.

ویژگی‌های شخصیتی احساسی‌ها

احساسی‌ها یا Feelerها، افرادی هستند که در هنگام تصمیم گیری برای مساله یا کاری، سعی می‌کنند همه افراد دخیل در آن مساله را راضی نگه دارند. به تمام جوانب درگیری آنها در آن مساله توجه داشته باشند و هم چینین تصمیمی بگیرند که خودشان از لحاظ قلبی آن را دوست داشته باشند. این افراد برای نقطه نظرات دیگران بسیار ارزش قائل می‌شوند و ترجیح می‌دهند تا کاری را انجام دهند که بیش از گذشته باعث هماهنگی و توجه انسان‌ها به یکدیگر شود. Fها در نظر بسیاری از اطرافیان خود، افرادی دلسوز، گرم و با حوصله بنظر می‌رسند و معمولا دوستان خوبی به شمار می‌روند. اگر بخواهیم به صورت خلاصه و تیتروار به معرفی احساسی‌ها بپردازیم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
1. احساسی‌ها گرایش زیادی به ارتباطات اجتماعی و دوستانه دارند.
2. احساسی‌ها ترجیح می‌دهند همیشه در هر جمعی مورد قبول باشند و از اینکه در جمعی پذیرفته نشوند، عصبی می‌شوند. آنها عاشق هماهنگی با گروه‌ها هستند.
3. احساسی‌ها به اطرافیان خود بی اندازه اهمیت می‌دهند و آنچه را که آنها دوست دارند را می‌شناسند.
4. منشا تصمیم گیری در احساسی‌ها، قلب آنهاست و آنها افرادی به غایت دلسوز هستند.
5. احساسی‌ها در بیان حقیقت‌های تلخ سعی می‌کنند وقت شناس باشند زیرا ترجیح می‌دهند تا ارامش کسی را با گفتن حقیقت بر هم نزنند.
6. احساسی‌ها در بیشتر مواقع در نظر دیگران، افرادی ایده آل گرا، مرموز و یا پیچیده هستند.

ویژگی‌های شخصیتی منطقی‌ها

شخصیت منطقی در نتایج تحلیل شخصیت یونگ با حرف T مشخص می‌شود و میزان آن در نتیجه نهایی برای هر فرد مشخص می‌گردد. افراد منطقی در هنگام تصمیم گیری برای موارد کوچک و بزرگ، بدون توجه به شرایط خاص، بیشتر در مورد حقایق پایه‌ای و اصولی که در هر صورتی از نظر آنها باید رعایت شود، توجه می کنند. آنها تمایل دارند تا قبل از هر کاری، به آنالیز دقیق شرایط بپردازند و نکات منفی و مثبت هر تصمیمی را به دقت بررسی نمایند سپس تصمیمی پایدار و منطقی بگیرند. تصمیمی که تحت هیچ شرایطی دچار تغییر و خلل نمی‌شود و احساس درونی خود آنها و اطرافیان شان تاثیری بر ادامه روند این مساله ندارد. ریاضیات، فلسفه و علوم کامپیوتری، تجارت و رشته‌های فنی و مهندسی از جمله رشته‌های بسیار جذاب برای افراد منطقی یا Thinker است.
به طور خلاصه می‌توان ویژگی‌های شخصیتی افراد منطقی را در موارد زیر بیان نمود:
1. Tها از زمینه‌های تکنیکی و علمی که اصول منطقی و ثابتی بر آنها احاطه دارند، علاقمند هستند.
2. افراد منطقی به تناقضاتی که ممکن است در روند هر کاری و یا هر تفکری به وجود بیاید بسیار زیاد دقت دارند و به سرعت متوجه آنها می‌شوند.
3. افراد Thinker همواره به دنبال توضیحات منطقی و راه حل‌هایی بی نقص برای هر مساله‌ای هستند.
4. در افراد منطقی، مغز حکمفرمای اصلی است و منشا همه تصمیمات آنها به مغز آنها باز میگردد و به همین دلیل بیش از آنکه ماجراجو باشند، محتاط هستند.
5. صداقت و راستگویی در افراد منطقی از وقت شناسی بسیار مهم‌تر است به عبارت دیگر، نگفتن حقیقت و یا دروغ‌های مصلحتی در شخصیت این افراد جایی ندارد.
6. افراد منطقی در بیشتر مواقع، موقعیت خود و دیگران را جزئی از شرایط تصمیم‌گیری در نظر نمی‌گیرند و تنها به اصول اصلی و منطقی پایبند هستند.
7. افراد منطقی، گاهی اوقات و یا بهتر بگوییم در بیشتر مواقع در نظر اطرافیان خود، انسان‌هایی بی تفاوت، بی توجه و صرفا وظیفه شناس به نظر می رسند.

تفاوت‌های فردی بین افراد احساسی و منطقی

بر اساس تحقیقات روانشناسان، 74 درصد از افراد منطقی بر این باور هستند که اتخاذ تصمیمات سخت و دشوار بدون مشورت با دیگران برای آنها بسیار آسان و ممکن است در حالیکه تنها 42 درصد از احساسی‌ها فکر می‌کنند که بدون مشورت با دیگران می‌توانند تصمیمات سخت زندگی خود بگیرند (منبع: personalityjunkie)
باور اشتباهی که به صورت عمومی در مورد افراد منطقی وجود دارد این است که این افراد عاری از هرگونه احساسی هستند و افرادی سنگدل، سرسخت و یا بی تفاوت می باشند اما باید بدانید که بسیاری از افراد منطقی نیز دارای احساسات درونی بسیاری هستند و شاید بسیاری از آنها افرادی دلسوز و به غایت مهربان باشند اما تفاوت آنها با ادم‌های احساسی در این است که آنها در هنگام تصمیم گیری درگیر این احساسات نمی‌شوند و سعی می‌کنند فکر خود را فقط به واقعیت‌هایی که در اطراف خود می‌بینند و یا نگاه عمیق و عقلانی به آینده و تاثیراتی که آن تصمیم می‌تواند در آینده آنها بگذارد، معطوف نمایند. اما معمولا پس از اتخاذ تصمیم‌ها و تمام شدن کار، احساسات خود را رها می‌کنند و در مورد مسائل به صورت احساسی هم فکر می‌‍کنند و شروع به همدردی با خود یا دیگران می‌نمایند تا این خلا به وجود آمده را برطرف نمایند.
افراد منطقی غالبا در روابط زناشویی خود بسیار کنترل کننده عمل می‌کنند و ترجیح می‌دهند تا قوانین حاکم بر زندگی دو نفره آنها با همسرشان تحت الشعاع احساسات عاشقانه آنها قرار نگیرد. در هنگام مجادله یا اختلاف نظر با همسر، معمولا بسیار آرام‌تر برخورد می‌کنند و از هر جنجال یا بی منطقی پرهیز می‌نمایند. افراد منطقی در هنگام تعارض با همسر، تمام سعی خود را بر این می‌گذارند تا مساله را بدون جر و بحث یا تنش حل کنند.
یکی از مشکلاتی که امروزه شاید گریبانگیر بسیاری از زوج‌های جوان شده است وابستگی بیش از حد یکی از زوجین به پدر و مادر خود می‌باشد که گاهی این وابستگی و اطاعت بی چون و چرا باعث تاثیراتی منفی در زندگی مشترک زوجین می‌گردد اما خبر خوب برای کسانیکه قصد دارند تا با افرادی منطقی ازدواج کنند این است که منطقی‌ها به ندرت تابع کسی هستند و یا به ندرت احساس وابستگی شدید به کسی را می‌نمایند از این رو، در زندگی مشترک تابع افکار و تصمیمات خود هستند و اجازه نمی‌دهند تا والدین یا کسی دیگر بر تصمیمات زندگی آنها تاثیرگذار باشند. در مقابل منطقی‌ها، احساسی‌ها هستند که بیشتر تصمیمات خود را بر مبنای احساسات درونی خود و اطرافیان خود می‌گیرند.
این افراد سعی می‌کنند در هنگام تصمیم گیری باعث ناراحتی کسی نشوند و حتی ممکن است باعث به سختی افتادن خود شوند اما شخص دیگری را ناراحت نکنند. احساساتی‌ها هم از درون و هم از بیرون افراد مهربانی هستند که با رافت قلبی بی نظیر با دیگران رفتار می‌نمایند. احساسی‌ها در زندگی زناشویی، بیش از منطقی‌ها نیاز به توجه و محبت دارند. آنها از محبت همسر خود جانی تازه می‌گیرند. آنها در هنگام تعارض با همسر به غایت عصبانی می شوند و ممکن است از کوچکترین مسائل، تنش‌هایی به شدت بزرگ ایجاد نمایند اما این نوید را به افرادی که همسر آنها فردی احساسی است می‌دهیم که همسر آنها پس از هر مجادله شاید در عرض 5 دقیقه ارام شود و از ایجاد تنش به شدت عذاب وجدان می‌گیرد و بسیار سریع و راحت اقدام به حل تعارضات می نماید.
افراد احساسی در هنگام تصمیم گیری‌ها بسیار تمایل دارند تا با اطرافیان خود مشورت نمایند و تجربه دیگران را در اخذ تصمیمات دخیل نمایند به همین دلیل می‌توانند همسران بسیار انعطاف پذیری باشند که بدون مشورت با شما هیچ کاری را انجام نمی‌دهند و این خصوصیت آنها باعث می‌شود تا زندگی زناشویی شیرینی را تجربه نمایند.
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت