رنگ مورد علاقه شما نشان از شخصیت شما دارد! (روانشناسی رنگ ها، قسمت دوم: رنگ آبی)

رنگ مورد علاقه شما نشان از شخصیت شما دارد! (روانشناسی رنگ ها، قسمت دوم: رنگ آبی)

فهرست عناوین

رنگ ها بخش مهمی از زندگی انسان ها را تشکیل می دهند. از ثانیه اولی که از خواب برمی خیزید و چشمان خود را باز می کنید تا آخرین ثانیه هایی که در شب بیدار هستید چشم شما به طور مستمر در حال دیدن و آنالیز رنگ هاست، به عبارتی ما هر روز در حال بمباران شدن توسط رنگ ها هستیم و حذف رنگ ها از زندگی، کاری محال و غیر ممکن است. رنگ ها به دو دسته رنگ های اصلی و رنگ های ترکیبی تقسیم بندی می شوند. رنگ های قرمز، آبی و زرد رنگ های اصلی نامیده می شوند که رنگ های ترکیبی از آمیخته شدن آنها با درصدهای متفاوت ساخته می شوند.
روانشناسان معتقد هستند رنگ ها در واکنش های روانی افراد تاثیرگذار هستند به همین دلیل از تاثیر رنگ ها در حوزه های مختلف تبلیغاتی، درمانی و مد و فشن به وفور استفاده می شود.
در قسمت اول سری مقالات روانشناسی رنگ ها رنگ قرمز را بررسی نمودیم با بزمینه همراه باشید تا در قسمت دوم مقاله به رنگ آبی بپردازیم.

رنگ آبی نشانه چیست؟

در باور همه مردم و در تمام فرهنگ ها رنگ آبی رنگ آرامش، آسودگی، صلح و منطق است. آبی دریاها و رنگ آبی آسمان تاثیر بسیاری بر این دیدگاه گذاشته اند و به واسطه آسمان ها و دریاها رنگ آبی در خلقت طبیعت بیش از هر رنگ دیگری به کار گرفته شده است. آبی نشانه پاکی و آرامش است به طوری که روانشناسان به کارفرمایان توصیه می کنند در محیط های اداری و کاری از رنگ آبی استفاده نمایند تا باعث آرامش کارمندان گردد. تماس مداوم با این رنگ حتی در سطح وسیع هرگز ایجاد خستگی نمی‌کند، بنابراین رنگ آبی بر خلاف رنگ قرمز می‌تواند در محیط كار و زندگی بیشتر مورد استفاده قرار گیرد. آبی نشانه رضایت خاطر و حسن روابط اجتماعی است همچنین در بطن رنگ آبی زیبایی، عقـل، صـداقت، اعتمـاد، تقوا و ایمان نهفته شده است.

تاثیر فیزیولوژیک پوشیدن رنگ آبی روی جسم

رنگ آبی جزو رنگ های سرد است. رنگ های سرد به طور کلی آرامش را به افراد القا می کنند و به همان میزان نیز باعث ایجاد احساس غم، ناراحتی و افسردگی در افراد می شوند.
رنگ آبی با تنظیم هورمون های بدن، حرارت اضافی بدن را كاهش می‌دهد، سیستم عصبی را آرام می کند و متابولیسم بدن را کاهش می دهد به همین دلیل باعث کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن می شود .
رنگ آبی یکی از دوستان سیستم عصبی بدن انسان به شمار می رود و در معرض رنگ آبی قرار گرفتن آرامش، ضربان پایین قلبی و حسن خلق را برای افراد به ارمغان می آورد، اما متأسفانه بسیاری از مطالعات نشان می دهد که زندگی در اتاقی به رنگ آبی، می تواند باعث افسردگی شود، بنابراین در طراحی های دکوراسیون تلاش دیزاینرها بر این اساس است که از اکسسوری هایی با رنگ های مکمل آبی مانند نارنجی، زرد، قرمز و سفید بهره ببرند .

تم آبی برای انواع جشن های تولد و عروسی

رنگ آبی شامل طیف گسترده ای از رنگ هاست که برخی از آنها عبارتند از: نیلی، سورمه ای، آبی نفتی، آبی کاربنی، آبی آسمانی، آبی فیروزه ای که در این طیف رنگی، رنگ آبی آسمانی نماد سلامتی، آرامش و ملایمت، رنگ سورمه ای نماد جدیت و قدرت و رنگ فیروزه ای نماد جوانی و آرامش شناخته شده اند.
از انواع مختلف رنگ آبی می توان در تم جشن تولد کودک و بزرگسال، دکوراسیون عروسی مخصوصا عروسی های زمستانه و برای اکسسوری به ویژه جواهرات استفاده نمود. سنگ فیروزه یکی از سنگ های با رنگ آبی هستند که طرفداران بسیار زیادی در انتخاب اکسسوری دارند. سنگ های دیگری که در طبیعت به رنگ آبی یافت می شوند عبارتند از: تورمالین، توپاز، الماس، آمازونیت، آپاتیت، سنگ یمانی، فلوریت، همی مورفیت، سنگ قولنج یا یشم، سنگ ماه یا حجر القمر، سودالیت.
هم چنین گل ارایی های مربوط به مراسم عروسی از گل عروس گرفته تا جایگاه عروس و داماد و مسیر ورود و خروج آنها فضای مناسبی برای خودنمایی رنگ آبی هستند. رنگ آبی در میان گل ها رنگ منحصر به فرد و خاصی به شمار می رود و تعداد گل هایی که به رنگ آبی در طبیعت یافت می شوند محدود و انگشت شمار هستند از این روز دسته گل آبی شما را به یک عروس متفاوت تبدیل می نماید.
ادریسی آبی، قاصدک، کلاغک یا سنبلک، کلماتیس، گل استکانی، گل ستاره ای، پیچک، ختمی آبی،بنفشه، گل مرا فراموش نکن، گل سپاسی، ارکیده آبی، شقایق نعمانی و گل تاج الملوک از جمله گل های آبی رنگ درطبیعت هستند که بعضی از آنها برای استفاده در دسته گل عروس یا تاج گل مناسب هستند.

شخصیت شناسی استایل آبی

معمولا افرادی که رنگ آبی، رنگ مورد علاقه آنهاست، در بین دوستان و آشنایان خود به صداقت، آرامش و وفاداری شهره هستند مخصوصا دوستداران رنگ آبی روشن از نگاه روانشناسان معمولا افراد ساکت و خوش قولی هستند، این افراد کمتر تحت تاثیر تنش های محیطی قرار می گیرند و تصمیمات آنها بیشتر بر پایه منطق شکل می گیرد. این افراد در زندگی روزمره به نظم اهمیت ویژه ای می دهند و بسیار مسئولیت پذیر و وظیفه شناس هستند. کارشناسان بزمینه استفاده از رنگ آبی برای مراسمی مانند خواستگاری را بسیار توصیه می کنند چون پوشیدن رنگ آبی در مخاطب شما احساس امنیت را القا می کند و شخصیت شما در نگاه اول شخصی مورد اعتماد و در عین حال با قدرت به نظر می رسد.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت