خلعتی چیست؟ لیست خلعتی داماد

خلعتی چیست؟ لیست خلعتی داماد

فهرست عناوین

ازدواج در هر کشور و در هر شهر رسم و رسوم‌های خاص خود را دارد. ممکن است برخی رسم‌ها برای شما کاملا ناآشنا و عجیب باشد اما در یک شهر یکی از رسومات اصلی مراسم عروسی به شمار رود. از طرف دیگر این روزها بسیاری از رسومات عروسی اجرا نشده و زوج‌ های جوان تنها به یک مراسم عقد و عروسی یا ماه عسل بسنده می ‌کنند. به هر حال خرید خلعتی یکی از رسومات قدیمی در مراسم عروسی است که در اغلب شهرهای ایران هنوز اجرا می شود. خلعتی چیست و چه لیستی دارد؟ اگر مراسم عقد و عروسی شما نزدیک است و رسم خلعتی هنوز در شهر و خانواده شما پابرجاست، خواندن این مطلب برای شما مفید خواهد بود.

خلعتی چیست؟

خلعتی در لغت به معنای هدیه و هدیه دادن است، بنابراین در مراسم عروسی نیز رسم خلعتی به معنای هدیه دادن است. در رسم خلعتی داماد، عروس و خانواده او برای خانواده داماد هدایای تهیه می کنند. این هدیه تنها برای اعضای درجه یک داماد مانند پدر و مادر و خواهر و برادر است. گاهی اوقات می توان برای پدربزرگ و مادربزرگ نیز هدایایی به عنوان خلعتی تهیه کرد. البته این روزها با توجه به اوضاع اقتصادی رسم خلعتی در بسیاری از شهرها برچیده شده یا هدیه را تنها برای یکی از اعضای خانواده مثلا مادر داماد تهیه می کنند.
دادن هدایای خلعتی با توجه به رسومات هر شهر می تواند در یک زمان خاص انجام شود. برای مثال در برخی از شهرها یک روز و مراسم جداگانه در نظر گرفته می شود. در برخی دیگر از شهرها مراسم خلعتی در روز پاتختی یا حنابندان انجام می‌شود. البته در چند سال اخیر و در جامعه مدرن در همان روز عروسی هدایای خلعتی نیز به خانواده عروس و داماد داده می شود.

فلسفه برگزاری مراسم خلعتی چیست؟

مراسم خلعتی یکی از رسومات قدیمی در ازدواج ایرانیان است. این مراسم به صورت نمادین به معنای آن است که عروس خانم اعلام می کند که خانواده داماد هم مانند خانواده خود او مهم و ارزشمند هستند و آن ها را دوست دارد. خانواده عروس با این کار به خانواده داماد تبریک می گویند که پسرشان تشکیل زندگی داده و متاهل شده است. در حالت کلی می توان فلسفه خلعتی دادن را نشان دادن علاقه و احترام بین دو خانواده دانست.

هدایای مراسم خلعتی چیست؟

انتخاب هدیه در مراسم خلعتی بیش از هر چیز به سلیقه شما و رسم و رسوم شهرتان بستگی دارد. در اغلب موارد انتخاب افراد چیزهایی مانند پارچه و لباس است. در حالت کلی می توانید چیزهایی مانند ست کیف و کمربند، روسری، پارچه، لوازم دکوری، وسایل تزئینی شخصی، پیراهن و وسایل دیگر را انتخاب کنید. این موضوع را در نظر داشته باشید که برای خرید خلعتی نیازی به هدایای گران قیمت ندارید و تنها هدف شما نشان دادن علاقه و احترام به خانواده همسرتان است.

بسته بندی و تزئین خلعتی

در کنار انتخاب یک هدیه مناسب برای خلعتی داماد نحوه تزئین و بسته بندی آن‌ ها نیز بسیار مهم است. بسته بندی و تزئین هدایا آن ها را خاص تر و زیباتر کرده و نشان دهنده احترام به هدیه گیرنده است. اگر خودتان در این زمینه تجربه یا سلیقه ندارید، می توانید تزئین هدایا را به افراد و شرکت های متخصص در این زمینه بسپارید. استفاده از گل و گل آرایی و یا استفاده از باکس‌های آماده می‌ تواند جلوه ای بسیار زیبا و خاص به هدایای شما بدهد.

نکات مهم در انتخاب خلعتی

برای آن که هدیه خلعتی شما واقعا خانواده داماد را خوشحال کند، بهتر است تنها از سر انجام وظیفه و انجام رسم و رسوم سراغ آن نروید.
• برای آن که بتوانید علاقه و محبت بیشتری بین خودتان و خانواده همسر ایجاد کنید، انتخاب هدیه را با توجه به سلیقه و نیاز آن ها انجام دهید. برای این کار می توانید از همسرتان که شناخت بیشتری از خانواده خود دارد کمک بگیرید.
• بهتر است ارزش مادی هدایا را یکسان انتخاب کنید تا کدورت و ناراحتی پیش نیاید. البته پدر و مادر استثنا هستند و می توانید هدایای گران قیمت تری برای آن ها انتخاب کنید.
• اگر نمی توانید برای همه اعضای خانواده هدیه بگیرید، اولویت با پدر و مادر همسرتان است.

آیا رسم خلعتی اجباری است؟

همانطور که در بخش مقدمه نیز اشاره شد، رسم و رسومات در دنیای مدرن امروز بسیار کم رنگ شده است. همچنین هر شهر و حتی هر قوم و خانواده می تواند رسم و رسومات خاص خود را داشته باشد. از طرف دیگر با توجه به شرایط اقتصادی ممکن است خرید خلعتی هزینه جداگانه و زیادی برای زوج های جوان باشد. از این رو رسم خلعتی جز رسم های اجباری نیست و شما می توانید با توجه به شرایط اقتصادی خود و همچنین آداب و رسوم خانوادگی آن را انجام داده یا انجام ندهید.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت