7 نکته درباره پاگشای عروس و داماد

7 نکته درباره پاگشای عروس و داماد

فهرست عناوین

بیشتر سنت‌های به جا مانده از زمان‌های قدیم اگر با تجملات همراه نشوند، می‌توانند باعث ‌ایجاد روزهای زیبا برای عروس و داماد شوند. یکی از ‌این رسوم، رسم پاگشا کردن عروس و داماد است که بزمینه در‌ این مقاله به ارائه نکاتی مرتبط با آن پرداخته است.
بدون شک فرهنگ هر فامیل و رسوم هر قومیت با سایر اقوام متفاوت است و بیش از همه باید با توجه به رسوم خود ‌این‌گونه مراسم‌ها را برگزار کنید. بنابراین اگر موارد گفته شده در ادامه با فرهنگ خانواده یا شهر شما هم‌خوانی نداشت، رسوم خودتان را اولویت کار قرار دهید.

1-    پاگشا چیست؟

پاگشا مراسمی ‌است که طی آن اقوام آقا داماد و عروس خانم آن‌ها را برای بار اول به منزل خود دعوت می‌کنند و هدیه‌ای به عنوان رونما به آن‌ها می‌دهند. از آن پس، پای عروس و داماد به منزل میزبان باز می‌شود و رفت و آمدها آغاز می‌گردد.

2-    مراسم پاگشا چه زمانی انجام می‌شود؟

در ‌این که عروس و داماد را باید بعد از مراسم عقد دعوت کرد یا بعد از عروسی اختلاف نظر وجود دارد. برخی معتقدند که مراسم پاگشا پس از عروسی معنا پیدا می‌کند که عروس و داماد باهم زندگی می‌کنند. بعضی افراد نیز به علت طولانی بودن دوران عقد معتقدند چون باید با عروس و داماد رفت و آمد کرد و عروس و داماد بعد از عقد نیز یک خانواده محسوب می‌شوند قبل از عروسی باید پاگشا شوند.
چیزی که در فرهنگ‌های مختلف حتمی ‌است ‌این است که خانواده‌های درجه یک مانند خواهرها و برادرهای عروس و داماد بعد از عقد باید عروس و داماد را پاگشا کنند. اقوام دورتر می‌توانند پاگشا را به دوران پس از عروسی موکول کنند.

3-    پاگشا در کجا برگزار می‌شود؟

در اصل پاگشا باید در منزل میزبان برگزار شود. اما با کوچک شدن منازل، مهمانی دادن کمی ‌سخت شده و معمولا افراد ‌ترجیح می‌دهند که مراسم پاگشا را در خارج از منزل برگزار کنند. البته ‌این بستگی به وسع مالی و فرهنگ خانواده میزبان نیز دارد. بعضا دیده شده که پاگشا در حد یک مجلس نامزدی گرفته می‌شود و در برخی موارد نیز یک مهمانی خودمانی و کوچک به عنوان مراسم پاگشا برگزار می‌شود.
در بعضی فرهنگ‌ها‌ این اعتقاد وجود دارد که پاگشا باید در منزل میزبان برگزار شود و دعوت به رستوران، یک مراسم پاگشا محسوب نمی‌شود و شانه خالی کردن است. بنابراین اگر به عنوان یک میزبان می‌خواهید تصمیم بگیرید که مراسم پاگشا را کجا برگزار کنید ‌این نکته را به خاطر داشته باشید.

4-    چه افرادی به مراسم پاگشا دعوت می‌شوند؟

پاسخ ‌این سوال صددرصد به فرهنگ اقوام مختلف و توان مالی میزبان بستگی دارد. در بعضی از فرهنگ‌ها بزرگان فامیل و اقوام نزدیک به علاوه خانواده عروس یا داماد به همراه دختر خانم و آقا پسر به مراسم پاگشا دعوت می‌شوند. اما با توجه به وضعیت اقتصادی حاکم در اجتماع و فرهنگ امروزی، در مراسم پاگشای عروس و داماد، علاوه بر زوجی که مراسم پاگشا بخاطر آن‌ها برگزار شده است، خانواده درجه یک آن‌ها(خانواده عروس یا داماد با توجه به نسبت میزبان با عروس و داماد) دعوت می‌شوند.

5-    در مراسم پاگشا چه لباسی بپوشیم؟

یکی از سوالات متداولی که اغلب برای عروس خانم‌ها پیش می‌آید ‌این است که در مراسم‌های پاگشا، خصوصا در بین فامیل همسر چه لباسی بپوشند.
بدون شک دختر و پسر تا ‌ایجاد پیوند زناشویی تا حدودی با فرهنگ خانواده‌های دو طرف آشنا شده‌اند و بر پوشش افراد فامیل و چگونگی مقبولیت ‌این‌گونه موارد واقف هستند. اگر هنوز در‌این باره دچار شک هستید، بهتر است از همسر خود کمک بگیرید و از او سوال کنید که خانم‌های فامیل آن‌ها چگونه لباس می‌پوشند و در مهمانی‌ها به چه شکل حاضر می‌شوند. هر چقدر هم که به دموکراسی و آزادی پوشش و عقیده معتقد باشید باید بدانید که هر مکان و هر جایی فرهنگ مرتبط با خود را دارد برای ‌این که در جمع معذب نباشید و از مشکلات احتمالی پیش‌گیری کنید تا حد ممکن با فرهنگ حاضر در جمع کنار بیایید. لباس‌های مورد علاقه خود را می‌توانید در جایی که پذیرای آن پوشش است بپوشید.
کت و شلوار، کت و دامن، تونیک و ساپورت، کت و سارافون، شومیز و شلوار و... گزینه‌هایی هستند که علاوه بر‌این که پوشش شما را تا حد معقول حفظ می‌کند شیک پوشی شما را نیز در خود دارد. اضافه می‌کنیم که در برخی اقوام خانم‌ها در حضور آقایان از پوشش چادر یا مانتو استفاده می‌کنند که توصیه می‌شود به عنوان عروس از رنگ‌های روشن و شاد استفاده کنید. با توجه به نوع مهمانی پاگشا و فرهنگ میزبان از دمپایی روفرشی، کفش، پاپوش و ... استفاده کنید. زیورآلات متناسب با لباس‌ها و نوع پوشش خود را از یاد نبرید و حتما چک کنید که خودتان و همسرتان حلقه ازدواج به همراه داشته باشید.
اگر به ست کردن با همسرتان علاقمند هستید می‌توانید رنگ لباس‌های خودتان را در مراسم‌های پاگشا با همسرتان ست کنید. همچنین سعی کنید اگر همسرتان تیپ جین زده و اسپرت پوشیده است شما نیز اسپرت و بپوشید و بالعکس. ‌این که هردوی شما رسمی ‌بپوشید یا اسپرت مهم است. میزان رسمی ‌بودن استایل شما و همسرتان نیز بستگی به خودتان و مهمانی و یا رستورانی که به آن دعوت شدید دارد.

6-    پذیرایی مراسم پاگشا باید به چه صورت باشد؟

در مراسم پاگشا در شهرهای مختلف نوع پذیرایی متفاوت است. در بعضی از شهرها عروس و داماد یک روز کامل از صبحانه تا شام به خانه میزبان دعوت می‌شوند اما به طور معمول و در شهرهایی مثل تهران تنها به یک وعده شام اکتفا می‌شود. پذیرایی مراسم پاگشا بستگی به توان مالی میزبان دارد اما‌ این که عروس و داماد یک وعده غذایی در منزل میزبان حضور داشته باشد لازم است. لزومی‌ندارد که چندین نوع غذا درست کنید همین که یک نوع غذا که مورد پسند همه باشد در سفره قرار دهید کافی است. می‌توانید با  دسر و مخلفات دیگر میز غذای خود را تکمیل کنید.

7-    در پاگشا به عروس چه هدیه‌ای بدهیم؟

هدیه‌ای که بعنوان رونما به عروس داده می‌شود لازم نیست قیمت بالایی داشته باشد بلکه کافی است کاربردی باشد. می‌توانید به وسیله پدر و مادر عروس یا داماد از وسیله‌ای که عروس خانم نیاز دارد و یا در جهیزیه تهیه نکرده است مطلع شوید و بعنوان هدیه به او بدهید. لوازم تزئینی و تابلوهای هنری با توجه به سبک دکوراسیون عروس و داماد نیز هدیه مناسبی خواهد بود. کارت هدیه، سکه‌های گرمی ‌و سایر هدایای‌این چنینی نیز برای عروس و داماد که تازه از بار خرج و مخارج مراسم بیرون آمده‌اند ‌ایده خوبی محسوب می‌شوند.
عطرهای ست مردانه زنانه، ساعت‌های ست، لباس و ... نیز می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای هدیه روز پاگشا باشند.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید

کسب و کارها

نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت