۶ مورد از بهترین پارچه‌ها برای لباس مجلسی و لباس عروس

۶ مورد از بهترین پارچه‌ها برای لباس مجلسی و لباس عروس

فهرست عناوین

پارچه لباس مجلسی

از دغدغه های ذهنی بانوان زمان حضور در یک مراسم، انتخاب یک لباس مجلسی، مناسب با نوع مجلس و استایل شخص است. در انتخاب لباس مجلسی با توجه به حساسیت این دسته از لباسها که در زمان و مکان های خاص و گاهی فقط یکبار پوشیده می شوند، طراحی خاص و ویژه، جنس و کیفیت پارچه، رنگ، قد لباس، مدل یقه و آستین و ... متناسب با استایل شخص و هماهنگی این موارد برای هرچه زیباتر دیده شدن لباس مجلسی بسیار حائز اهمیت است. در اینجا به بررسی نوع پارچه مجلسی پرداخته می شود که شما بتوانید با آگاهی کامل لباس مجلسی مورد نظرتان را انتخاب کنید.
امروزه تنوع بسیار زیادی از پارچه‌های مجلسی در بازار موجود است که هر کدام خصوصیات و کاربردهای متفاوتی دارند از پارچه‌های الیاف طبیعی گرفته تا الیاف مصنوعی که در انتخاب آن باید بسیار دقت کرد چون درنهایت زیبایی لباس تا حد زیادی به نوع پارچه و کیفیت آن بستگی دارد. برای دوخت یک لباس مجلسی در بسیاری از مواقع از ترکیب چند پارچه استفاده می شود.
هر پارچه دارای ویژگی‌ و شناسنامه ی منحصر به خودش است که آنها را از سایر پارچه‌ها متمایز می‌کند. در برخی نمونه ها ویژگی‌های دو پارچه تا حد زیادی نزدیک به هم است که آن‌ها را در یک زیرمجموعه هم قرار می‌دهند. از ویژگی‌های اصلی هر پارچه می‌توان به بافت، ضخامت، انعطاف‌پذیری، خاصیت کش‌سانی، میزان براقیت، کاربرد و … اشاره نمود.
از پارچه های پر کاربرد در دوخت لباس مجلسی می توان از پارچه ی حریر، ساتن، تافته، گیپور، دانتل، کرپ، ابریشم خام و... نام برد که در اینجا به معرفی این نمونه پارچه ها می پردازیم.

پارچه حریر

پارچه حریر را با ویژگی لطافت، لختی، نازکی و سبکی می شناسیم که بافت ظریف آن سبب لَختی و لطافت آن شده است. پارچه حریر یکی از متنوع‌ ترین پارچه ها می‌باشد که در انواع ساده و کش، براق و مات، لخت و آهاردار عرضه می‌شوند. پارچه ی حریر دارای انواع متفاوتی است که با توجه به بافت آن و نوع الیاف به کار رفته در آن نام های متفاوتی دارد. جنس الیاف حریر عموماً پنبه است و در بافت آن از ابریشم طبیعی یا مصنوعی استفاده می شود. کاربرد ابریشم در پارچه کمک می کند تا پارچه ای لطیف و سبک داشته باشیم. در صد ابریشم به کاربرده شده در انواع پارچه حریر متفاوت است. با تغییر نسبت ابریشم جنس و نام پارچه تغییر می کند. از انواع حریر می توان به حریر کرپ، حریر ژورژت، حریر ساتن، حریر سیلک، حریر پلیسه و ... اشاره کرد.

پارچه ساتن

یکی از پارچه های پر کابرد در لباس شب و لباس عروس لوکس پارچه ساتن است. ساتن در واقع اسم پارچه نیست در کنار بافت تافته و بافت سرژه یکی از ۳ بافت اصلی پارچه است. پارچه‌ای که از بافت ساتن به دست می‌آید پارچه‌ای براق، نرم و لطیف است و با این ویژگی ها شناخته شده است. از ویژگی پارچه ساتن می توان به ریزش پارچه، لطافت، تنوع رنگی و همچنین میزان کم چروک پذیری اشاره کرد.
تراکم تاروپود پارچه و انعطاف‌پذیری بافت آن از ساتن پارچه‌ای ایده‌آل برای دوختن لباس‌های شب و مجلسی می‌سازد. از آنجایی که پارچه ساتن از الیافی بلند و به‌هم تنیده بافته می‌شود، مقاومت و ماندگاری بالایی دارد. در ابتدا این پارچه از ابریشم بافته می‌شد اما در حال حاضر، رشته‌هایی از الیاف مصنوعی هم به بافت ساتن راه پیدا کرده‌اند.
ساتن باتوجه به بافت، تراکم و الیاف آن دارای انواع متنوعی است. از انواع پارچه ساتن می توان به ساتن آنتیک، ساتن بارونت، چارموس، پشت کرپ، دوشس، مسالین و پلی ساتن اشاره کرد.

پارچه تافته

پارچه تافته همانند پارچه ساتن یکی از پرکاربردترین پارچه‌ها در دوخت لباس مجلسی است. معمولا مواد اولیه برای بافت این پارچه‌ از جنس ابریشم یا همان سیلک است. البته در مواردی از انواع الیاف مصنوعی نیز برای تولید آن استفاده می‌شود.
این الیاف مصنوعی شامل نایلون، استات، پلی استر یا هر نوع الیاف مصنوعی دیگری می‌شوند. که با توجه به میزان این الیاف، وزن و میزان براق بودن انواع پارچه‌های تافته متفاوت است.همین تفاوت موجود در میزان تراکم و جنس مواد اولیه موجب می‌شود که پارچه‌های تافته با مشخصات متفاوت برای مقاصد مختلفی مورداستفاده قرار بگیرند.
گاهی اوقات با توجه به الیاف استفاده‌شده برای تولید این دست از پارچه‌ها، ظاهری مات نیز پیدا می کنند و درنتیجه نمونه ی مات و براق از این پارچه در بازار موجود دارند.

گیپور

یکی از پارچه های خاص که با توجه به ویژگی هایی که دارد آن را از سایر پارچه ها متمایز می کند پارچه گیپور است که در صنعت مد و لباس بسیار پرکاربرد است.
پارچه‌های گیپور در لباس مجلسی، لباس عروس، لباس عصر و ... مورد استفاده قرار می گیرد. گیپور یک کلمه فرانسوی بوده و اولین پارچه‌های گیپور نیز در کشور فرانسه تولید شده است و ریشه در این کشور دارد. پارچه‌های گیپور از الیاف‌های ابریشم، نخ پنبه و گاهی از الیاف مصنوعی تولید می‌شوند.
پارچه‌ ی گیپور در بازار با قیمت های متفاوتی از پارچه های فاخر و گران قیمت گرفته تا پارچه های ارزان موجود است. از پارچه ی گیپور گاهی برای کل لباس و گاهی به عنوان خرج کار و برای قسمت هایی از لباس استفاده می شود و بیشتر آن‌ها نیاز به پارچه بیس دارند. از ویژگی بارز پارچه دانتل می توان به برجسته بودن گل ها بدون زمینه توری اشاره کرد.

دانتل

پارچه دانتل یکی از انواع تور است که برای اولین بار در فرانسه طراحی و تولید شد. دانتل پارچه ایست ظریف که از ابریشم، پنبه، ویسکوز و ریون بافته می‌شود.
دانتل اصل تارهای ابریشم بر روی زمینه توری بافته می شود. این پارچه در سه نوع برجسته، کار شده و کار نشده به فروش می رشد. پارچه دانتل ابریشمی اغلب برای دوخت لباس مجلسی، لباس عروس و لباس نامزدی استفاده می شود. زیبایی و ظرافت دانتل و نقش های برجسته آن خیره کننده است و زمینه ساده و اشکال برجسته مهم ترین ویژگی پارچه دانتل است. در پارچه های دانتل نفیس بر روی گلها از متریال (مروارید، پولک، نخهای مثل نقره و طلا و...) استفاده می شود.

کرپ

کرپ از جمله پارچه هایی است که در صنعت پوشاک بسیار کاربرد دارد. انواع کرپ از نازک و سبک تا ضخیم و سنگین موجود است و با کاربرد متفاوت و با رنگ بندی متنوعی در بازار موجود است. کلمه کرپ از یک کلمه فرانسوی گرفته شده است، به معنای کوچک، نازک و پنکیکی می باشد. پارچه کرپ برای دوخت انواع لباس، انواع پیراهن ، کت شلوار، شومیز و ... کاربرد دارد.
پارچه کرپ باتوجه به بافت، تراکم و الیاف آن دارای انواع متنوعی است. از انواع پارچه کرپ می توان به کرپ چینی، کرپ ژورژت، کرپ موس، کرپ غواصی، کرپ ریر، کرپ گاباردین و ... اشاره کرد.

ابریشم

پارچه ابریشم یکی از قدیمی‌ترین و باارزش‌ترین پارچه‌های موجود در بازار است. پارچه ابریشمی به دلیل بافت ظریف، براق و درخشان و بادوامی که دارد و همچنین با توجه به تنوع طرح و نقش و رنگبندی متنوع در دوخت لباس مجلسی کاربرد دارد.
اولین مدارک به دست آمده از زمان استفاده از ابریشم به ۸۵۰۰ سال گذشته و به دوران نوسنگی و در یکی از استان‌های چین به نام هنان (Henan) باز می‌گردد. الیاف این نوع پارچه را می‌توان به شکل‌های مختلف بافت و پردازش کرد. برای تولید نخ ابریشم باید با برداشت تارهای طبیعی پیله کرم ابریشم، الیاف نرم و لطیف و در عین حال محکم و بادوام ابریشم را تولید کرد. بعد از برداشت الیاف کرم ابریشم، رنگش می‌کنند سپس با دستگاه ریسیده و به نخ تبدیل می‌شوند و در نهایت از آن پارچه تولید می‌شود. از انواع پارچه ابریشم می توان به ابریشم خام، ابریشم وحشی و ابریشم چینی نام برد که زیر دست متفاوتی با توجه به روش تولید ونوع بافتشان دارند.
در مزون بلندی نمونه های متنوعی از لباس مجلسی به صورت دوخته شده و آماده بر روی رگال برای شما عزیزان موجود است. در صورتی که مدل دیگری مدنظر شما باشد، تیم طراحی و دوخت بلندی با شناخت کامل متد های روز دنیا به صورت سفارشی برای شما دوخت را با بهترین متریال و کیفیت انجام می دهند و با توجه به تنوع پارچه های موجود در مزون بلندی، با اطمینان و طبق سلیقه شخصی می توانید مدل و پارچه مورد نظرتان را انتخاب بفرمایید.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت