مشاوره پیش از ازدواج چیست و با چه هدفی انجام می گیرد؟

مشاوره پیش از ازدواج چیست و با چه هدفی انجام می گیرد؟

فهرست عناوین

مشاوره پیش از ازدواج نوعی روان‌درمانی است که به آمادگی زوجین برای ازدواج کمک می‌کند. این نوع مشاوره به شما و شریک زندگی‌تان این امکان را می‌دهد که رابطه سالم و مستحکمی با یکدیگر برقرار کنید، تا بدین ترتیب شانس بهتری برای یک ازدواج پایدار و رضایت‌بخش داشته باشید. این مشاوره همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا ضعف‌های خود را که موجب بروز مشکلات در طی ازدواج خواهند شد، شناسایی کنید.

هدف از مشاوره پیش از ازدواج چیست؟ 

مشاوره پیش از ازدواج به زوج‌ها کمک می‌کند تا پیش از ازدواج رابطه خود را بهبود بخشند. در طی این مشاوره، زوج‌ها تشویق می‌شوند که موضوعات مرتبط با ازدواج را با یکدیگر به بحث بگذارند.

موضوعات مطرح در مشاوره‌ پیش از ازدواج، طیف وسیعی چون موارد ذیل را در برمی‌گیرند:

  •         امور مالی
  •         نحوه ارتباط صحیح
  •         باورها و ارزش‌ها
  •         نقش‌ها در ازدواج
  •         ابراز محبت و رابطه جنسی
  •         فرزندان و تربیت آنها
  •         رابطه‌های خانوادگی
  •         نحوه تصمیم‌گیری
  •         نحوه مواجهه با عصبانیت
  •         نحوه گذرندان وقت در کنار هم

مشاوره پیش از ازدواج به زوجین برای بهبود قابلیت ارتباط باهم، داشتن انتظارات واقع‌گرایانه از ازدواج و ایجاد مهارت‌های حل تعارض کمک می‌کند. علاوه بر این، مشاوره پیش از ازدواج به زوج‌ها موجب ایجاد یک نگرش مثبت نسبت به کمک‌گرفتن از افراد متخصص در طول ازدواج نیز می‌شود.

مشاوره پیش از ازدواج اغلب توسط درمانگران دارای جواز با عنوان مشاور ازدواج و خانواده انجام می‌شود که می‌توانند دارای مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد باشند. مشاوره پیش از ازدواج ممکن است توسط برخی مؤسسات مذهبی یا آموزشی نیز ارائه شود.

در مشاوره پیش از ازدواج چه مواردی را می‌توانید انتظار داشته باشید؟

در مشاوره پیش از ازدواج اغلب هرکدام از زوجین به‌منظور ارزیابی دیدگاهشان نسبت به یکدیگر و رابطه‌شان به‌طور جداگانه پرسشنامه‌ای کتبی را پاسخ می‌دهند. این پرسشنامه‌ها همچنین می‌توانند به شناسایی نقاط قوت و ضعف هرکدام از افراد و مشکلات بالقوه در رابطه‌شان کمک کنند. هدف، تقویت آگاهی و ترغیب زوج‌ها برای برخورد فعالانه با دغدغه‌هایشان است. مشاور می‌تواند به شما کمک کند تا با یکدیگر به تفسیر نتایج پرسشنامه خود بپردازید، هردوی شما را تشویق کند تا در خصوص ناراحتی‌های مشترک یا مواردی که بر روی آنها با هم توافق ندارید صحبت کنید و درنهایت برای غلبه بر چالش‌های خود هدف‌گذاری کنید.

مشاور شما همچنین ممکن است از ابزاری به نام نقشه منابع زوج‌ها (یک تصویر و مقیاس از پشتیبانی درک شده شما از منابع فردی، منابع رابطه‌ای و منابع فرهنگی و جامعه‌ای) برای شما استفاده کند. در ابتدا شما و شریک زندگی‌تان هرکدام یک نقشه جداگانه ایجاد می‌کنید. پس از صحبت با مشاور در مورد تفاوت‌های میان دو نقشه، حال شما یک نقشه دیگر این بار به‌عنوان یک زوج ایجاد می‌کنید. هدف این است که شما و شریک زندگی‌تان از این منابع برای کمک به مدیریت مشکلاتتان بهره بگیرید.

علاوه بر این، مشاور ممکن است از شما سؤالاتی برای یافتن چشم‌انداز مشترک ازدواجتان بپرسد و برای شما روشن سازد که چه اقداماتی می‌توانید برای ایجاد تغییر مثبت در رابطه‌تان انجام دهید.

به یاد داشته باشید که آمادگی برای ازدواج، نیازمند در نظر گرفتن مواردی بسیار فراتر از تدارک یک جشن عروسی است. به‌منظور ساخت زیربنایی مستحکم برای رابطه‌تان، زمان بگذارید.

ما در سایت بزمینه در راستای تحکم روابط زناشویی و کمک به زوج ها برای داشتن یک زندگی شیرین و شاد، اقدام به درج یک سری مقالات آموزشی از منابع معتبر به همراه تستهای کاربردی خواهیم کرد. پس به ما همراه باشید و علاوه بر خواندن مقالات مفید و الهام بخش برای داشتن جشنهای باشکوه، از مقالات در زمینه روانشناسی و مشاوره ازدواج نیز بهره مند شوید.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت

abcf2 | 1398 مهر 06


امیدواریم هر روز بیش از پیش شاهد چنین مطالب خوبی که برای آگاه سازی مردم نسبت به موضوع مشاوره ازدواج است شاهد باشیم.
https //lovesradio.com