راحتترین روش تهیه بستنی زعفرانی و وانیلی در خانه

راحتترین روش تهیه بستنی زعفرانی و وانیلی در خانه

فهرست عناوین

در ایام شیوع بیماری کرونا که بسیاری از افراد از هراس انتقال این ویروس از خرید بسیاری از مواد خوراکی، خصوصا خوراکی‌‌هایی که بدون بسته بندی عرضه ‌می‌شوند، خودداری ‌می‌کنند، یادگیری طرز تهیه این مواد خوراکی ‌می‌تواند هم به گونه ای سرگر‌می‌ محسوب شود هم آرامش خاطر شما را از لحاظ سلامتی تضمین کند. یکی از مواد غذایی محبوب خصوصا برای کودکان، بستنی است که در این مقاله از سری مقالات بزمینه به آموزش تهیه انواع آن پرداخته‌ایم.
1- طرز تهیه بستنی سنتی زعفرانی
مواد لازم برای تهیه بستنی سنتی زعفرانی
ثعلب: یک قاشق چای خوری
شیر: پرچرب 2 پیمانه
شکر: 2 پیمانه
زعفران: نصف قاشق چایخوری دم کرده
گلاب: ¼ پیمانه
خامه: 50 گرم
خلال پسته
تهیه بستنی سنتی زعفرانی طی دو مرحله کلی انجام ‌می‌گیرد. مرحله اول تهیه خامه‌‌های تکه‌تکه داخل بستنی و مرحله دوم تهیه خود بستنی است.
تهیه خامه:
برای تهیه خامه داخل بستنی از خامه پرچرب استفاده کنید. خامه را روی یک کیسه فریزر بر روی یک سینی با ضخامت کم پهن کنید و آن را داخل فریزر قرار دهید تا منجمد شود. در صورت تمایل برای سفت‌تر شدن خامه ‌می‌توانید مقداری شکر داخل آن بریزید و با همزن خوب مخلوط کنید سپس مخلوط بدست آمده را روی سینی پهن کنید.

تهیه مواد بستنی سنتی: 

شیر را روی حرارت قرار دهید تا جوش آید. سپس حرارت را کم کنید و گلاب و زعفران را به شیر اضافه کنید. بعد از چند ثانیه و یکنواخت شدن شیر، ثعلب و شکری که پیش از این مخلوط کرده‌اید را به شیر اضافه کنید. این کار نباید یک مرتبه انجام گیرد. شکر و ثعلب را کم کم و یک قاشق یک قاشق اضافه کنید و مداوم با قاشق هم بزنید تا مخلوط گلوله نشود. پس از آنکه مخلوط یک دست و غلیظ شد آن را از روی حرارت بردارید به ظرف سردی منتقل کنید و برای خنک تر شدن مخلوط ظرف را روی یخ قرار دهید. مایع بستنی را هم بزنید تا ک‌میکش بیاید سپس داخل قسمت فریزر قرار دهید و هر نیم ساعت آن را بیرون آورید و با قاشق یا چنگال هم بزنید. این مرحله باید حدود 6 بار تکرار شود تا بستنی شما کش‌دار شود.
پس از آن که مراحل هم زدن را تکرار کردید و به اتمام رساندید، خامه منجمد را تکه تکه کنید و داخل مایع بستنی بریزید. سپس بستنی را داخل فریزر قرار دهید تا به خوبی منجمد شود. در پایان برای سرو با استفاده از خلال پسته آن را تزئین و سرو کنید.
در صورتی که ثعلب در دسترس ندارید ‌میتوانید بستنی سنتی زعفرانی را بدون پودر ثعلب تهیه کنید. پودر ثعلب یک پودر کاملا گیاهی است که برای کش دار شدن و قوام دار شدن بستنی استفاده ‌می‌شود که ‌می‌توانید از عطاری‌‌ها تهیه کنید.

طرز تهیه بستنی سنتی وانیلی

در صورتی که زعفران در اختیار ندارید یا به علت عواملی مانند بارداری از خوردن بستنی منع شده‌اید یا طعم وانیل را ترجیح ‌می‌دهید ‌می‌توانید به جای بستنی سنتی زعفرانی بستنی سنتی وانیلی تهیه کنید.
شیر پرچرب: 2 لیوان
شکر: ¾ لیوان
ثعلب: کمتر از نصف قاشق چای خوری
گلاب: 5/1 فنجان
وانیل:‏ 5/1 قاشق چای خوری
پودر هل 5/1 قاشق چای خوری
مراحل طرز تهیه بستنی سنتی وانیلی بسیار شبیه به مراحل تهیه بستنی سنتی زعفرانی ‌می‌باشد.
شیر را روی حرارت قرار دهید تا بجوشد بعد از جوشیدن شیر حرارت را ملایم کنید گلاب، وانیل و هل را به شیر اضافه کنید. در ادامه شکر و ثعلب مخلوط شده با آن را به مرور و به همراه هم زدن مداوم به مخلوط اضافه نمایید. پس از آن که مخلوط یک دست شد باز هم به هم زدن ادامه دهید تا مخلوط غلیظ شود سپس آن را روی تشتی پر از یخ قرار دهید یا ابتدا به ظرف دیگری منتقل کنید سپس روی یخ بگذارید تا خنک شود. هم زدن را به مدت 10 تا 15 دقیقه ادامه دهید. این کار را با همزن برقی نیز ‌می‌توانید انجام دهید تا وقت و و انرژی کمتری از شما بگیرد. سپس مخلوط را داخل فریزر قرار دهید و هر نیم ساعت آن را از فریزر خارج کنید چند دقیقه ای هم بزنید سپس مجدد داخل فریز قرار دهید. این کار را 5-6 بار تکرار کنید. بعد از بار آخر آن را داخل فریزر بگذارید و حدود 5 ساعت صبر کنید تا آماده سرو شود.
این بستنی را با سس شکلات یا شیره آلبالو نوش جان کنید.
برای تهیه خوراکی های عصرانه خوشمزه این مقالات را هم بخوانید:
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید

کسب و کارها

نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت