چگونه در منزل رنگ موی مورد نظر خود را بسازیم؟

چگونه در منزل رنگ موی مورد نظر خود را بسازیم؟

فهرست عناوین

بسیاری از خانم‌ها ‌ترجیح می‌دهند با یادگیری ساختن رنگ موی مورد نظرشان خودشان کار رنگ کردن موی خود یا خانواده را بر عهده بگیرند. در این مقاله در بزمینه، شما را با اساس نام‌گذاری رنگ مو، مواد افزودنی به رنگ مو و نحوه و فرمول‌ترکیب رنگ موها آشنا خواهیم کرد.

نحوه نام‌گذاری رنگ مو به چه شکل است؟

حتما هنگامی‌که سراغ رنگ کردن مو رفتید با نام‌های مختلف تیوب رنگ برخورد کرده اید. این نام‌ها به طور معمول با یک حرف انگلیسی و یک عدد همراه است. هر کدام از حروف و اعداد یک ویژگی را در رنگ مشخص می‌کند. عدد پایه رنگ و حرف انگلیسی تناژ و سایه رنگ را مشخص می‌کند. البته بعضی از شرکت‌ها در کاتالوگ خود تنها با عدد رنگ‌ها را مشخص می‌کنند. پایه‌های رنگ به صورت زیر شماره گذاری می‌شود. این شماره گذاری از یک تا ده و از تیره تا روشن می‌باشد.
۱- مشکی، تیره‌ترین رنگ
۲- قهوه‌ای تیره
۳- قهوه‌ای متوسط
۴- قهوه‌ای روشن
۵- قهوه‌ای خیلی روشن
۶- بلوند تیره
۷- بلوند متوسط
۸- بلوند روشن
۹- بلوند خیلی روشن
۱۰- بلوند خیلی خیلی روشن یا پلاتینه
تمام رنگ‌ها با هر پایه ای که باشند از سه رنگ اصلی زرد و آبی و قرمز تشکیل شده اند. در رنگ‌های روشن‌تر، رنگ زرد رنگ غالب می‌باشد.
در بعضی کاتالوگ‌ها شماره 11 و در موارد اندکی شماره 12 نیز دیده می‌شود که پایه آن‌ها بسیار روشن است.
انتخاب حروف انگلیسی مربوط به تناژ و سایه رنگ مو است. سری‌های مختلف رنگ‌ها به صورت زیر نام‌گذاری می‌شود.
سری N: این حرف نشان دهنده رنگ‌های طبیعی است. رنگ‌های این گروه از مشکی شروع می‌شود و به قهوه ای کاملا روشن ختم می‌شود.
سری A: رنگ‌های نام‌گذاری شده با این حرف دارای تناژ رنگی خاکستری است.
سری C: رنگ‌های این سری دارای سایه دودی می‌باشند.
سری M: این رنگ‌ها برای کسانی که به رنگ‌های زیتونی علاقمند هستند مناسب است.
سری G: این رنگ‌ها متعلق به افرادی است که دوست دارند موهای خود را طلایی کنند.
سری R: رنگ‌های این گروه دارای تناژ رنگی بلوطی هستند.
سری V: دارای سایه شرابی است.
در مواردی که دو حرف لاتین را در کنار هم مشاهده می‌کنید، مانند AC2، نشان دهنده رنگ‌ترکیبی است. برای مثال این رنگ پایه تیره دارد و دارای تناژ خاکستری دودی است.
تناژها بر اساس اعداد به صورت زیر نام‌گذاری می‌شوند.
1- دودی
2- شرابی
3- طلایی
4- مسی
5- ماهاگونی
6- بلوطی
7- زیتونی
بنابراین رنگ‌های اصلی برای نام‌گذاری یا به شکل اعداد با ممیز و خط هستند یا با حروف و اعداد مشخص میشوند.

2- واریاسیون چیست؟

رنگ‌هایی هستند که به تنهایی استفاده نمی‌شوند و برای به کار بردن آن‌ها باید با رنگ‌های اصلی‌ترکیب شوند. در واقع واریاسیون‌ها رنگ‌های نیمه دائم هستند که بسیار قوی و خالص هستند و به عنوان کمکی برای از بین بردن زردی، قرمزی، سبزی ... رنگ اصلی به کار برده می‌شوند. برای مثال اگر قصد دارید زردی رنگ را کم کنید باید از واریاسیون مکمل آن که بنفش است استفاده کنید. نکته ای که برای استفاده از واریاسیون‌ها باید مورد توجه قرار دهید این است که آن‌ها مو را تیره‌تر می‌کنند و با اضافه کردن این رنگ‌ها انتظار روشن‌تر شدن نداشته باشید. واریاسیون‌ها قدرت پوشش دهی بالایی برای موهای سفید دارند.

3- اکسیدان چیست؟

اکسیدان را می‌توان یک کاتالیزورو فعال کننده برای واکنش رنگ روی مو دانست. اگر از اکسیدان برای رنگ کردن مو استفاده نشود تقریبا یک شبانه روز طول می‌کشد تا رنگ روی موها اثر بگذارد. بنابراین برای سرعت بخشیدن به کار باید از اکسیدان استفاده کنید. اکسیدان‌ها دارای درصدهای مختلفی هستند که باید تفاوت آن‌ها را بدانید.
اکسیدان 3 درصد که با عنوان‌های اکسیدان نیم یا ولوم 10 شناخته می‌شود، برای رنگ‌ساژ کردن،‌هایلایت، مش و ... به کار گرفته می‌شود. این اکسیدان ضعیف‌ترین اکسیدان موجود می‌باشد.
اکسیدان 6 درصد یا اکسیدان شماره یک یا اکسیدان ولوم 20 برای افرادی که تارهای موی سفید زیادی دارند کاربرد دارد. برای دکوپاژ کردن، مش فویلی، آمبره و سامبره و رنگ ابرو از این اکسیدان استفاده می‌شود.
اکسیدان 9 درصد که با نام‌های اکسیدان سه یا ولوم 30 نیز خوانده می‌شود، برای افرادی کاربرد دارند که قصد دارند رنگ موی روشنی داشته باشند. این اکسیدان برای رنگ‌های تیره کاربرد ندارد بلکه با‌ترکیب شدن با رنگ‌های پایه روشن می‌تواند به باز شدن رنگ و روشن شدن آن کمک کند.
اکسیدان 12 درصد یا اکسیدان سه یا ولوم 40 یک اکسیدان قوی برای دکلره است که استفاده از آن توسط افراد آماتور توصیه نمی‌شود. قدرت روشن کنندگی این اکسیدان بالا و سرعت آن زیاد است امکان آسیب رسانی به موهای شما را دارد. آرایشگرها برای دکلره معمولا از این اکسیدان استفاده می‌کنند. برای رنگ ابرو به هیچ عنوان از این درصد اکسیدان استفاده نکنید.

4-‌ترکیب رنگ مو و اکسیدان به چه صورت است؟

برای رنگ کردن موها باید به نسبت خاصی اکسیدان و رنگ مو را‌ترکیب کنید تا مو در زمان مناسب و به مقدار کافی روی موهای شما واکنش دهد. معمولا باید مقدار اکسیدان 5/1 برابر مقدار رنگ باشد. البته این درصد با توجه به رنگ مورد نظر شما می‌تواند دچار تغییراتی شود. برای مثال در صورتی که قصد دارید به رنگ روشن‌تری برسید می‌توانید رنگ پایه روشن‌تری انتخاب کنید یا مقدار اکسیدان را افزایش دهید.

5- دکلره مو چیست؟

درصورتی که موی تیره داشته باشید و بخواهید به رنگ روشنی دست یابید باید موهای خود را دکلره کنید. در واقع دکلره کردن فرآیند بی رنگ کردن مو برای رسیدن به حداقل رنگ سه درجه روشن‌تر است. برای دکلره کردن باید اکسیدان را با پودر دکلره مخلوط کنید. یک پیمانه از پودر دکلره را با 120 میلی گرم اکسیدان‌ترکیب نمایید.
برای این که موهای خود را به روشن‌ترین پایه برسانید آرایشگرها پودر دکلره را با اکسیدان 12‌ترکیب می‌کنند. سپس حدود یک ربع زمان می‌دهند تا رنگ مو روشن شود. در این بین باید موها چک شود زیرا اگر بیش از اندازه دکلره روی مو بماند موها می‌سوزد. بهتر است در منزل از اکسیدان 12 درصد استفاده نکنید.
برای یادگیری اصول اولیه رنگ کردن مو این مقاله را بخوانید:

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت