نکاتی درباره هدیه دادن و هدیه گرفتن

نکاتی درباره هدیه دادن و هدیه گرفتن

فهرست عناوین

پس از انتخاب مناسب کادو برای عزیزان خود و تزئین هدیه، نوبت به تقدیم کردن آن می‌رسد. حتی اگر بهترین کادوی دنیا را گرفته باشید اگر به شیوه مناسب هدیه را تقدیم نکنید ارزش هدیه خود را پایین خواهید آورد. جدا از آن، کادو گرفتن نیز اصول و آدابی دارد که بهتر است هرکس با آن آشنا باشد. ما در این مقاله ابتدا به به آداب هدیه دادن و سپس به اصول رفتاری هدیه گرفتن پرداخته‌ایم. با بزمینه همراه باشید.

بایدها و نبایدهای هدیه دادن

1- موقع تقدیم کادو لبخند بزنید.

اگر دوست دارید فردی که از شما کادو می‌گیرد احساس کند شما نیز بخاطر کادویی که به او می‌دهید خوشحال هستید، لبخند را فراموش نکنید. اگر با اخم، ناراحتی یا خجالت این کار را انجام دهید شک نکنید که احساس خوبی به او نخواهید داد. بنابراین کادوی خود را با لبخند و صورتی بانشاط تقدیم کنید.

2- کلمات درست استفاده کنید.

اصطلاح رایجی که در فرهنگ ما هنگام کادو دادن به کار می‌رود «قابل ندارد» است. منظور فرد از این جمله این است که کادو ارزش قابل توجهی ندارد. شاید این اصطلاح به رسم ادب گفته شده باشد اما اگر تنها در حد گفتن این جمله باشد مشکلی ایجاد نمی‌شود. شما نباید کادوی خود را بی ارزش کنید و با گفتن جملات دیگری به طرف مقابل این حس را القا کنید که هدیه مناسبی تهیه نکرده‌اید. به جای جملاتی که به ارزانی یا گرانی کادو اشاره کند می‌توانید به ارزش بالای طرف مقابل اشاره کنید و به او بگویید شما لایق بهترین‌ها هستید و ارزش شما بیش از کادوهای مادی است یا امیدوارم سلیقه من را بپسندید.

3- هدیه را با احترام تقدیم کنید.

اگر قصد بی‌احترامی ‌به طرف مقابل را ندارید، هدیه را دو دستی به او بدهید. و هنگامی‌ که در چشمان او نگاه می‌کنید کلمات مناسبی که در پاراگراف قبل مثال زده شد را بیان کنید. اگر به جشنی دعوت شدید که میزی از هدیه‌ها در گوشه‌ای قرار داشت کادوی خود را روی میز رها نکنید بلکه به میزبان تحویل دهید تا خودش آن را روی میز قرار دهد.

4- از کادوی خود تعریف نکنید.

از هدیه‌ای که گرفتید تعریف نکنید. برای مثال به طرف مقابل برند یا قیمت کادو را نگویید. احتما خود او متوجه جنس خوب و قیمت بالای کادوی شما خواهد شد و این جملات شما تنها او را شرمنده خواهد کرد. اگر از جملاتی استفاده کنید که نشان دهنده قیمت بالای کادو باشد او معذب می‌شود. علاوه بر این به او نگویید که برای خرید این کادو به دردسر افتاده اید، به سختی پیدا کرده‌اید یا انتخاب و خرید آن باعث اذیت شما شده است. مطمئنا هیچ دوست خوبی راضی نیست که شما را به خاطر هدیه اذیت کند.

بایدها و نبایدهای هدیه گرفتن

1- مودبانه تشکر کنید.

اولین و بدیهی‌ترین کاری که هنگام کادو گرفتن باید انجام دهید تشکر کردن است. از کسی که به شما کادو می‌دهد هدیه را بگیرید، لبخند بزنید و تشکر کنید. به او بگویید که حضور او در کنار شما برایتان کافی است و نیازی به دردسر انداختن او و به زحمت افتادنش نبود. در فرهنگ ما هرچقدر افراد از هم دورتر باشند این تعارفات بیشتر می‌شود. به اندازه‌ای که برخی افراد از گرفتن کادو امتناع می‌کنند. اما با در نظر گرفتن فرهنگ، این کار را به تعدیل انجام دهید چرا که ممکن است طرف مقابل را خسته کنید و او در جواب تعارفات شما کم بیاورد.

2- از قیمت کادو سوال نپرسید.

این اصلا درست نیست که پس از گرفتن کادو از قیمت آن سوال کنید. این کار باعث می‌شود که طرف مقابل معذب شود. در اکثر مواقع فرد هدیه دهنده علاقه‌ای ندارد تا شما قیمت کادو را بدانید و این سوال شما در اکثر مواقع جوابی در پی نخواهد داشت. هنگام تشکر هیچ اشاره‌ای به قیمت و ارزش مادی آن نکنید.

3- درباره فروشگاه، پاساژ و وب‌سایت خرید کادو نپرسید.

اگر از کسی که به شما کادو می‌دهد درباره فروشنده هدیه سوال بپرسید ممکن است او گمان کند شما قصد دارید درباره قیمت کادو کنکاش کنید یا ممکن است فکر کند شما آن را دوست نداشتید و با مراجعه به فروشنده قصد تعویض دارید. بنابراین از این سوالات نپرسید تا طرف مقابل را معذب نکنید. چرا که احتمال دیگری که وجود دارد این است که فرد این هدیه را در حراجی خریده است و دوست ندارد شما باخبر شوید.

4- اگر از کادو خوشتان نیامد...

با باز کردن هدیه متوجه خواهید شد چیزی که به شما داده‌اند تا چه اندازه مورد علاقه شماست. اما در اکثر مواقع لزومی ‌ندارد این موضوع را فرد مقابل شما نیز متوجه شود. اگر از هدیه خوشتان نیامد یا از آن قبلا داشتید یا اصلا به کار شما نمی‌آید باز هم لبخند را فراموش نکنید. این موضوع که احساس واقعی خود را به فرد مقابل بگویید یا خیر به چند مورد بازمی‌گردد. اگر صمیمیت کمی‌بین شما برقرار است یا فکر می‌کنید وضعیت مالی مناسبی ندارد یا حساسیت او بالاست به هیچ عنوان احساس خود را با او در میان نگذارید. بدون شک کسی که به شما هدیه‌ای می‌دهد گمان می‌کند بهترین هدیه را برای شما گرفته است. در مقابل اگر طرف مقابل شما حساس نیست یا صمیمیت شما به حدی است که می‌توانید از او بخواهید هدیه را عوض کند حتما این کار را بکنید. چرا که در این صورت طرف مقابل شما قصد خوشحال کردن شما را داشته اگر خوشحال نشدید به او بگویید تا مبلغی که در نظر دارد را صرف کادوی دیگری کند. البته در صمیمیت‌های زیاد معمولا از قبل نیز می‌توان طرف مقابل را برای انتخاب هدیه راهنمایی کرد.
خواندن این مقالات را هم توصیه می کنیم:
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت