متن دفتر بله‌برون

متن دفتر بله‌برون

فهرست عناوین

در مراسم ‌‌بله‌برون خصوصا در ازدواج‌‌های سنتی، قراردادی بین طرفین نوشته می‌شود که شامل مواردی است که تیم بزمینه در این مقاله به آن‌‌ها پرداخته است. این قرارداد معمولا در دفتری تحت عنوان دفتر ‌‌بله‌برون نوشته شده و به امضای طرفین و شاهدها در می‌آید. در ادامه به ارائه توضیحات متن این قرارداد و عناوینی که باید در این قرارداد ذکر شود خواهیم پرداخت.
مواردی که باید در دفتر بله‌برون ذکر شود:
1- شعری زیبا یا آیاتی از قرآن
این که شروع دفتر ‌‌بله‌برون با آیاتی از قرآن باشد یا شعری زیبا بستگی به شما و اعتقاداتان دارد. اما بهتر است قبل از متن اصلی قرارداد مقدمه‌ای این‌چنینی وجود داشته باشد که در دفاتر آماده‌ای که در بازار موجود است این متن تایپ شده و آماده است.
2- نام عروس و داماد
مانند هر قراردادی، قرارداد ‌‌بله‌برون نیز باید دارای نام کامل، شناسنامه‌ای و صحیح طرفین قرارداد باشد. در این قرارداد طرفین، عروس و داماد هستند که نام آن‌‌ها را می‌توان کنار عنوان‌‌های آقا داماد و عروس خانم نوشت.
3- مشخصات شناسنامه ای عروس و داماد
علاوه بر نام کامل عروس و داماد باید مشخصات شناسنامه‌ای مثل نام پدر، شماره شناسنامه و .... در این قرارداد آورده شود.
4- مهریه
یکی از مهم‌ترین مواردی که خانواده‌‌ها و عروس و داماد بر سر آن توافق می‌کنند مقدار مهریه است. شاید مهریه را بتوان مهم‌ترین موردی دانست که در دفتر ‌‌بله‌برون نوشته می‌شود. در مقاله همه چیز درباره مهریه و قوانین مربوط به آن و مهریه خوب یا بد؟! به تفصیل در مورد مسائل حقوقی مهریه و عرف مقدار مهریه صحبت کرده ایم. با مراجعه به این دو مقاله می‌توانید با آگاهی بیشتری به این بند از قرارداد بپردازید.
5- جهیزیه
مورد مهم دیگری که خانواده‌‌ها به آن می‌پردازند، تهیه جهیزیه است. بهتر است بدانید که هیچ قانونی وجود ندارد که خانواده عروس را موظف به تهیه جهیزیه کند. این موضوع تنها بستگی به فرهنگ و توافق طرفین دارد. در این بند نیازی نیست تک تک جزئیات جهیزیه آورده شود بلکه تنها اشاره کوتاهی مبنی بر این که چند درصد یا چه بخش‌‌هایی از جهیزیه بر عهده عروس و داماد است کفایت می‌کند.
6- شیربها
هنوز در بعضی خانواده‌‌ها و برخی فرهنگ‌‌ها گرفتن شیربها مرسوم است. طبق این رسم خانواده‌‌ها توافق می‌کنند که مقداری پول نقد یا هدیه‌ای با ارزش یا بخشی از جهیزیه تحت عنوان شیربها ار خانواده داماد به خانواده عروس داده شود. در این بند باید مقدار توافق شده ذکر شود.
7- مراسم عقد
تاریخ، محل برگزاری، نحوه برگزاری و یا تعداد حدودی مهمان‌‌ها را می‌توانید در این بخش ذکر کنید. توضیحاتی پیرامون این که هزینه مراسم عقد بر عهده کدام خانواده است یا کدام خانواده کدام موارد مربوط به مراسم عقد را بر عهده می‌گیرند در این پاراگراف ذکر می‌شود.
8- مراسم عروسی
بعد از مشخص شدن مشخصات مراسم عقد، خانواده‌‌ها باید به توافق بر سر مراسم عروسی بپردازند. اگر هنوز تاریخ دقیق مراسم عروسی در حد ماه و روز قابل تشخیص نیست، می‌توانند حدود آن را بنویسند. تعداد حدودی مهمان‌‌ها، نحوه بر گزاری و این که چقدر از هزینه‌‌های عروسی بر عهده خانواده داماد و چقدر بر عهده خانواده عروس است در این بند ذکر می‌شود.
9- شروط ضمن عقد
در این بند شروط ضمن عقد عروس خانم و آقا داماد به تفکیک نوشته می‌شود. شرایطی که هر یک از طرفین برای یکدیگر قید می‌کنند می‌تواند شامل حق انتخاب مسکن، حق اشتغال، حق طلاق، ادامه تحصیل و ... باشد. این شروط بعدا به صورت قانونی در سند ازدواج آورده می‌شود.
10- رسم و رسوم خانواده‌‌ها
اگر دوست دارید قراردادی بدون نقص داشته باشید و در حقیقت قرارداد شما کامل باشد، می‌توانید رسم و رسوم‌‌های مهم را ذکر کنید. خصوصا برای خانواده‌‌هایی که از دو فرهنگ و دو شهر مختلف هستند نوشتن رسوم خالی از لطف نیست. و کسانی که به جمله «جنگ اول به از صلح آخر» معتقدند می‌توانند این توافقات را بنویسند تا بعد‌‌ها به مشکل برخورد نکنند.
11- امضا
مانند تمام قرارداد‌‌های که بدون امضا هیچ سندیتی ندارد، این قرارداد نیز باید با امضای طرفین و شاهدین به پایان برسد تا ارزش حقوقی داشته باشد و قابل استناد باشد.

بهترینها در بزمینه

میکاپ آرتیست فارا داودی مشاهده این کسب و کار
نکاتی پیرامون تهیه دفتر ‌‌بله‌برون
دفتر ‌‌بله‌برون را می‌توانید خودتان درست کنید یا از بازار بخرید. برای تزئین دفتر ‌‌بله‌برون می‌توانید از انواع تور و ربان مطابق سلیقه خود استفاده کنید، اما نکته ای که بیش از ظاهر آن اهمیت دارد متن دفتر ‌‌بله‌برون است که باید به زیبایی نوشته شود. شاید این دفتر صرفا حاوی متن یک قرارداد باشد ولی فراموش نکنید این قرارداد بین عروس و داماد نوشته می‌شود، از این رو بهتر است متن زیبایی داشته باشد و لحن خشن و تند نداشته باشد. اصطلاحات رمانتیک و زیبا می‌تواند در بین اعداد و ارقام و شروط ذکر شده قرارداد را به سمت و سویی زیباتر بکشاند.
اگر دفتر ‌‌بله‌برون را از بیرون تهیه می‌کنید، متن‌‌های آن آماده است و شما می‌توانید مطابق سلیقه خود یکی از این دفترها را انتخاب کنید و تنها کاری که باید انجام دهید این است که در بین اعضای خانواده یک فرد خوش خط را برای پر کردن جاهای خالی قرارداد انتخاب کنید.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید

کسب و کارها

نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت