14 سوال رایج درباره آداب معاشرت صحیح برای دعوت از میهمانان عروسی

14 سوال رایج درباره آداب معاشرت صحیح برای دعوت از میهمانان عروسی

فهرست عناوین

در مراسم‌های مربوط به ازدواج مانند عقد، نامزدی و مخصوصا جشن عروسی، معمولا اولین باری است که شما و همسرتان به همراه خانواده‌ها و در کنار یکدیگر، وظیفه میزبانی از تعداد زیادی از میهمانان را دارید. بنابراین راحتی و لذت بردن میهمانان و رعایت صحیح آداب معاشرت اهمیت زیادی پیدا می‌کند.
همه بخش‌های برنامه‌ریزی برای مراسم عروسی، از تصمیم گیری برای دعوت از میهمانان و اینکه چه کسی را حتما و باید دعوت کنید و چه کسی را دوست دارید دعوت کنید و چه کسی را اصلا نباید دعوت نمایید، گرفته تا رعایت آداب و رسوم و خوشامدگویی به میهمانان و نحوه پذیرایی و قدردانی از حضور آنها، همگی جزو مواردی هستند که باید رعایت شوند تا بتوانید یک مراسم عروسی آبرومندانه و شاخص را برگزار نمایید. با بزمینه در این مقاله همراه باشید تا مهم‌ترین و اصلی‌ترین سوالاتی که در این خصوص مطرح می‌شوند را بررسی نماییم.

سوال اول: تعداد میهمان‌ها را چگونه مدیریت نماییم؟

در روند برنامه‌ریزی برای مراسم عقد و عروسی، تعداد دقیق میهمان‌ها و تدارکات لازم برای آنها بسیار مهم است زیرا نقش اول در تعیین میزان بودجه مورد نیاز برای برگزاری مراسم عروسی را ایفا می‌نماید. پس اولین کاری که باید بکنید این است که کارت‌های دعوت را کاملا شفاف و دقیق بنویسید. به عنوان مثال واضح بنویسید: "آقای رضایی به همراه بانو" یا " آقای رضایی به همراه همسر و فرزندان" یا " اقای رضایی به همراه همسر و دخترخانم" . دومین کاری که باید بکنید این است که تعارف را کنار بگذارید و توجه داشته باشید که اگر دچار محدودیت در جا و یا بودجه هستید، به هیچ عنوان لازم نیست حتما دورترین افراد فامیل وآشنایان را به مراسم عروسی خود دعوت کنید. اولا اینکه، همه شرایط شما را درک می‌کنند و دوما حتی اگر با گلایه‌های این افراد روبرو شدید، می‌توانید راحت بگویید "جشن عروسی جمع و جوری برگزار کردیم" یا " فضای تالار اجازه نمی‌داد بیش از این مهمان دعوت کنیم" و یا "امیدوارم در میهمانی‌های بعدی بتوانم میزبان شما باشم و تعارفاتی از این دست..."

سوال دوم: ما تصمیم گرفته‌ایم تا بچه‌ها را به عروسی‌مان دعوت نکنیم اما مادرشوهرم اصرار دارد تا نوه‌هایش را دعوت کنیم، چگونه می‌توانیم این مساله را مدیریت نماییم؟

استثنا قائل شدن بدون استثنا، مشکلاتی را به بار می‌آورد!!!. اگر تصمیم دارید که بچه‌ها را به مراسم عروسی خود دعوت نکنید و برای خواهرشوهر خود استثنا قائل شوید، خواهر خودتان از دست شما دلخور خواهد شد و یا بلعکس. پس اگر برای فرار از مشکلاتی که بچه‌ها در طول مراسم عروسی ایجاد می‌کنند، تصمیم گرفته‌اید تا آنها را به مراسم عروسی خود دعوت نکنید به هیچ عنوان استثنا قائل نشوید. اما بزمینه برای شما پیشنهاد بهتری دارد. کودکان هرجا که هستند، زیبایی و نشاط را با خود به همراه می‌برند و قطعا دوست ندارید که خواهرزاده یا برادرزاده دوست داشتنی‌تان در مراسم عروسی‌تان حاضر نباشد، پس می‌توانید به کمک تیم تشریفات عروسی خود قسمتی از تالار یا باغ تالار را به کودکان اختصاص دهید. نوشیدنی‌های طبیعی و کندی بارهای سبک را برای آنها در نظر بگیرید و با تعبیه یک استخر توپ کوچک و چند قطعه اسباب بازی و مداد رنگی و کاغذ و ... آنها را خوشحال کنید.
می‌توانید از مدیر باغ تالار هم بخواهید تا یکی از پرسنل خدماتی را مسئول نگهداری از بچه‌ها کند تا مراقب آنها باشد. این کار باعث می‌شود تا بچه‌ها در طول مراسم، سرگرم شوند و با حضور ناگهانی خود در میانه مراسم رقص، باعث بروز مشکلات نشوند و هم اینکه میهمان‌ها خیالشان از بابت بچه ها راحت‌تر باشد.

سوال سوم: من در شرکت کوچکی کار می‌کنم که موضوع عروسی من در بین همکارانم پیچیده است، ایا باید همه آنها را برای مراسم دعوت کنم؟

کنترل لیست میهمانان، یکی از چالش‌هایی است که به عنوان یک فرد مدیر و مدبر باید بتوانید از پس آن بربیایید و این به هنر اجتماعی شما باز می‌گردد. اولا اینکه در محیط کاری خود سعی کنید در مورد مراسم عروسی و تدارکات آن زیاد صحبت نکنید، تا این انتظار در همکاران شما پیش نیاید که به عروسی دعوت شوند. دوما اگر قصد دارید مدیر خود را دعوت کنید، کمی بی ادبانه به نظر می‌رسد که بقیه همکاران را دعوت نکنید، اگر در شرکتی بزرگ با تعداد زیاد کارمندان کار می‌کنید، می‌توانید مدیر و چند همکار که رابطه نزدیک‌تری با آنها دارید را دعوت نمایید و این موضوع به کسی برنخواهد خورد اما اگر محیط کاری شما کوچک است و قصد دارید مدیر خود را دعوت کنید، به فکر دعوت از سایر همکاران خود نیز باشید و در لیست میهمان‌ها، جای آنها را خالی در نظر بگیرید.

سوال چهارم: ما برای مراسم عروسی یکی از اقوام دعوت شدیم. آیا ماهم مجبور هستیم که آنها را دعوت نماییم؟

هیچ قاعده و قانونی برای این مساله وجود ندارد. بهرحال شرایط هر زوج با زوج دیگر متفاوت است. اگر فضا و بودجه مراسم عروسی‌تان این اجازه را به شما می‌دهد، می‌توانید از هرکس که دوست دارید و فکر می‌کنید، دعوت کردنش لازم است، دعوت به عمل آورید اما هیچ الزامی برای شما وجود ندارد و دعوت نکردن از افراد دور و دوستانی که چندین سال است با آنها ارتباط چندانی ندارید، واقعا لازم نیست.

سوال پنجم: تعدادی از دوستان من مجرد و تنها هستند. آیا می‌توانم آنها را به تنهایی دعوت کنم یا دعوت آنها باید با یک همراه باشد؟

برای این مساله هم هیچ الزامی وجود ندارد. اگر با نامزد دوست خود از قبل آشنایی دارید، می‌توانید او را هم به همراه دوست خود برای مراسم عروسی دعوت کنید وگرنه به راحتی، دوست خود را به تنهایی دعوت کنید. گاهی شاید برخی ترجیح بدهند تا به همراه دوستان مجرد خود، خواهر یا مادر آنها را نیز دعوت کنند، این مساله کاملا به شما بستگی دارد و اگر محدودیتی ندارید، بهتر است، این کار را انجام دهید، اما اگر دچار محدودیت هستید، به راحتی از دوست خود به تنهایی دعوت کنید و اطمینان داشته باشید که او با کمال میل خواهد پذیرفت.

سوال ششم: ما بودجه مورد نیاز برای مراسم عروسی‌مان را برای تعداد مشخصی از میهمان‌ها تنظیم نموده‌ایم اما مادرشوهرم 30 نفر دیگر را به لیست اضافه نموده است. چه باید کرد؟

مدیریت کردن رابطه با مادرشوهر و پدرشوهر و به طور کل خانواده همسر، در حین برنامه‌ریزی و برگزاری مراسم عروسی، کار دشواری است و این کاملا به هوش اجتماعی شما بستگی دارد که بتوانید علاوه بر اینکه همه برنامه‌های مدنظر خود را پیاده سازی نمایید، باعث ناراحتی و دلخوری اطرافیان نیز نشوید. پس اگر با چنین مساله‌ای مواجه شدید، مستقیما به مادرشوهر خود بگویید که "من هم دوست دارم تا مراسم عروسی بزرگ‌تر و گسترده‌تر برگزار شود و گرم‌تر و پرشورتر باشد اما برای 30 نفر میهمان بیشتر، برای مقدار شام دچار مشکل می‌شویم و یا 12 میلیون دیگر باید بپردازیم که ما اینقدر پول بیشتر نداریم، پس می‌توانید در تامین مخارج کمک‌مان کنید تا تعداد بیشتری از میهمانان را دعوت کنیم و یا می‌توانید به سلیقه خودتان، لیست میهمان‌های خودتان را ویرایش کنید و با حذف عده‌ای، کسان دیگری را اضافه نمایید"

سوال هفتم: مراسم عروسی ما در شهر دیگری غیر از محل سکونت اقوامم برگزار می‌شود. نگران این هستم که برخی از میهمان‌ها به دلیل هزینه‌های رفت و آمد نتوانند به مراسم بیایند. چه کنم؟

اگر قصد دارید، مراسم عروسی با سبک ساحلی برگزار نمایید و یا شهر محل سکونت شما و اقوام‌تان با شهر محل سکونت همسر و اقوام همسر متفاوت است، قطعا دچار این مشکل خواهید شد که برخی از میهمانان باید از راه‌های دور به مراسم عروسی شما بیایند و برخی از آنها ممکن است به دلیل هزینه‌های رفت و آمد، کلا از شرکت در عروسی شما صرفنظر نمایند. در این مواقع، می‌توانید بلیت رفت و آمد میهمانان را تقبل نمایید و یا برای اسکان آنها، هتلی را در نظر بگیرید که البته این تمهیدات نیازمند صرف بودجه است و باید برای پرداخت آنها، مدیریت اقتصادی داشته باشید، در غیر این صورت، نباید از عدم شرکت برخی از میهمانان در مراسم عروسی‌تان دلخور شوید!

سوال هشتم: من دوست دارم تا مراسم عروسی رسمی داشته باشم که همه میهمانان لباس سفید و مشکی بپوشند اما شاید برخی از آنها بخاطر این مساله به مراسم نیایند. چه کنم؟

برخی از عروس و دامادها دوست دارند تا برای مراسم عروسی خود یک تم رنگی مشخص نمایند. این تم رنگی می‌تواند از هر رنگی و با هر سبکی انتخاب شود و در کارت‌های دعوت از میهمانان درجه یک و دوستان نزدیک‌تر و میهمانان جوان‌تر درخواست شود تا با این تم رنگی، لباس بپوشند تا با کمک آنها بتوانید یک مراسم عروسی هارمونیک را برگزار نمایید. یکی از بهترین رنگ‌هایی که می‌توانید برای این منظور انتخاب کنید، رنگ سفید و مشکی است. مسلما هر کسی در کمد لباس‌های خود، لباس‌هایی با این رنگ‌ها دارد و می‌تواند بدون صرف هزینه، آنها را در مراسم عروسی شما بپوشد. تم سفید و مشکی، حالت رسمی و لاکچری نیز به مراسم عروسی شما می‌بخشد. اما به این نکته توجه داشته باشید که این درخواست را فقط از اقوام درجه یک و میهمان‌هایی که محدوده سنی آنها کمتر است بنمایید زیرا این افراد ذوق و احساسات درونی شما را به راحتی درک می‌کنند و اینکه دوست دارید تا همه میهمانان، یکرنگ باشند را، درک می‌نمایند اما ممکن است این موضوع از طرف اقوام دور و اشنایانی که با آنها رودربایستی دارید و یا کسانی که پا به سن گذاشته‌اند پذیرفته نباشد و حتی مطرح کردن این مساله توسط شما، باعث دلخوری آنها گردد.

سوال نهم: من و همسرم از شاباش و هدیه‌های غیرنقدی خوشمان نمی‌آید، این مساله را چگونه به میهمانان بگوییم؟

این روزها، کمتر کسی پیش می‌آید که برای حضور در میهمانی عروسی، کفگیر و ملاقه و ساعت دیواری به عنوان هدیه برای عروس و داماد بخرد. اکثریت میهمان‌ها از هدایای نقدی استفاده می‌کنند. اما رسمی به نام شاباش در میان ایرانیان وجود دارد که در هنگام رقص عروس و داماد، به آنها پول هدیه می‌دهند و بسیاری از زوج‌های جوان این کار را دوست ندارند زیرا باعث بهم خوردن نظم مراسم و بدفرم شدن فیلم عروسی می‌شود و همچنین باعث اختلال در رقص عروس و داماد و رقص آنها با مادرها می‌گردد. پس می‌توانید در کارت دعوت خود این مساله را با احترام ذکر کنید و یا شماره حساب یک خیریه را به میهمان‌ها اعلام کنید تا هدایا و شاباش‌هایی که دوست دارند به شما بدهند را به آن حساب واریز کنند تا به این واسطه کاری زیبا و خیرخواهانه نیز انجام داده باشید.

سوال دهم: چگونه بدون ایجاد دلخوری و ناراحتی از میهمانان بخواهیم که در طول مراسم عروسی، عکاسی و فیلمبرداری نکنند؟

درخواست شفاهی از میهمانان برای اینکه از مراسم عروسی شما عکس و فیلم نگیرند و اجازه دهند تا این لحظات زندگی شما شخصی و خصوصی باقی بمانند، خیلی محترمانه و مودبانه نیست و ممکن است برخی از افراد در صورت مواجهه با این درخواست شما ناراحت شوند. به هرحال بسیاری از عروس و دامادها ترجیح می‌دهند تا عکس و فیلم‌های شخصی آنها پخش نشود و در فضاهای مجازی به اشتراک گذاشته نشود، پس می‌توانید از تابلوهای هشداردهنده در قسمت‌های مختلف تالار استفاده کنید تا به وسیله این پیغام‌ها از میهمان‌ها بخواهید تا عکس و فیلم نگیرند و همچنین از دی جی مراسم خود بخواهید، دو تا سه بار از میهمانان به صورت کلی درخواست نماید تا کسی عکس یا فیلمی ثبت ننماید و این کار را به گروه فیلمبرداری و آتلیه عروس و داماد بسپارد و البته با تمام این کارها، معمولا موفق نخواهید شد تا به طور 100 درصد، ثبت کردن عکس و فیلم از مراسم‌تان توسط میهمان‌ها را حذف نمایید.

سوال یازدهم: من و همسرم، هر دو گیاهخوار هستیم. آیا اگر گوشت را از منوی غذایی عروسی‌مان حذف کنیم، بی ادبانه است؟

به هر حال، مراسم عروسی شما آینه تمام نمایی از شخصیت شما و همسرتان خواهد بود. اگر جزو افرادی هستید که رژیم گیاهخواری را انتخاب کرده‌اید و به شدت با فراورده‌های گوشتی در تضاد می‌باشید، این حق را دارید که منوی غذایی عروسی خود را تا 80 درصد با غذاهای گیاهی و سبزیجات پر کنید. اما توصیه بزمینه به شما این است که حداقل یک غذای گوشتی را نیز برای احترام به میهمانان و همچنین جلوگیری از به وجود آمدن حرف و حدیث بعد از مراسم عروسی‌تان، در منوی غذایی خود جای دهید.

سوال دوازدهم: در میان اقوام و دوستان من، افراد زیادی با عادت‌های غذایی خاص وجود دارد، چگونه از آنها پذیرایی کنم؟

اگر بخواهیم در یک کلمه به این سوال پاسخ بدهیم، باید بگوییم "شما نمی‌توانید این کار را به طور 100 درصد انجام دهید" پس اگر با این مساله مواجه هستید، مضطرب نشوید و به یاد داشته باشید که میهمانانی از این دست، همیشه این مشکلات را در هنگام مراجعه به انواع رستوران‌ها ویا شرکت در هر جشن و میهمانی‌ای، دارند. پس منوی غذایی موردنظر خود را تدارک ببینید و برای احترام زیاد به میهمانان، می‌توانید یک غذای رژیمی نیز در کنار سایر غذاها برای کسانی که مشکل حساسیت به گلوتن دارند و یا دچار کبد چرب و میزان چربی ترانس بالا هستند، بیماران دیابتی و افرادی که فشارخون بالا دارند و گیاهخواران، در نظر بگیرید. قطعا این افراد با دیدن غذاهای رژیمی در لیست پذیرایی شما بسیار خوشحال خواهند شد.

سوال سیزدهم: من و همسرم با یکی از آشنایان، در دوران نامزدی مشاجره داشتیم. آیا می‌توانیم آنها را از لیست میهمان‌ها حذف کنیم؟

در هنگام بروز چنین مساله‌ای، اگر بخواهیم مثل مادربزرگ‌ها نصیحت‌تان کنیم، باید بگوییم که قبل از مراسم عروسی، کدورت‌ها را کنار بگذارید و با ارسال یک پیام تکستی و یا تلفنی در آشتی را به سوی این افراد باز کنید و سپس کارت دعوت عروسی خود را برای آنها بفرستید. اما اگر بخواهیم خودمان را جای شما بگذاریم و کلیشه‌ای صحبت نکنیم باید بگوییم که، بله اشتی و کنار گذاشتن کدورت‌ها بسیار خوب است و همیشه توصیه می‌شود اما گاهی این مشاجره‌ها به حدی هستند که حتی تحمل آن افراد، برایتان سخت می‌شود پس به راحتی اسم این افراد را از لیست میهمان‌ها حذف نمایید و البته قبل از اینکه این کار را انجام دهید بهتر است به همه تبعات بعدی این کار فکر کنید. تبعاتی مثل ناراحت شدن عده دیگری از میهمانان که با این زوج، قرابتی دارند و قطع رابطه کامل! چون در صورت وجود کدورت و دعوت نکردن آنها برای عروسی، شما برای ابد به آنها پیغام دشمنی فرستاده‌اید و اینکه تا ابد دوست ندارید بکدیگر را ببینید. پس به همه این مسائل فکر کنید و سپس تصمیم عاقلانه‌ای بگیرید.

سوال چهاردهم: چگونه از میهمانان برای حضورشان در مراسم عروسی‌مان قدردانی کنیم؟

معمولا در مراسم‌های عروسی ایرانی، در انتهای جشن، گیفت عروسی زیبایی به رسم قدردانی از میهمانان به آنها از طرف عروس و داماد اهدا می‌شود اما کار دیگری که می‌توانید انجام دهید استفاده از امکانات آنلاین بزمینه است. با فرستادن کارت دعوت آنلاین بزمینه می توانید از قسمت ارسال پیام تشکر و قدردانی آن نیز استفاده کنید و از این طریق برای میهمانان خود پیغام دوستانه و قدرشناسانه خود را بفرستید
سخن آخر:
به یاد داشته باشید که مهم‌ترین مساله در برگزاری مراسم عروسی، آرامش، آسایش و لذت بردن خود شما است. پس سعی کنید کارها را هوشمندانه به پیش ببرید تا همه چیز بر وفق مرادتان باشد و هیچ مساله‌ای نتواند مانع لذت بردن شما از این زیباترین و با شکوه‌ترین شب زندگی‌تان بشود.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت