10 قدم برای برنامه‌ریزی مراسم نامزدی

10 قدم برای برنامه‌ریزی مراسم نامزدی

فهرست عناوین

اولین قدم پس از خواستگاری و دادن و گرفتن جواب بله برای دختر و پسر جوان، برگزاری مراسم بله‌برون و نامزدی است که به مثابه فرهنگ هر خانواده، به شیوه‌ای متفاوت برگزار می‌شود. یکی از مسائلی که در جشن نامزدی، دست شما را برای بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها بازتر می‌گذارد، عدم قانونمندی دقیق این مراسم است، به این معنا که مراسم نامزدی مانند جشن عروسی، شاکله و قالب خاصی ندارد و می‌توانید آن را به هر شیوه‌ای که می‌پسندید و متناسب با فرهنگ خانوادگی شما و همسرتان است، برگزار نمایید. از این رو می‌توانید برنامه‌های ویژه‌ای را برای مراسم‌های اینچنینی تدارک ببینید و از آنها لذت ببرید. توصیه می کنیم مقاله 8 ایده برای برگزاری جشن نامزدی به کمک تشریفات را بخوانید.
 اما برای برگزاری یک جشن آبرومندانه و زیبا، باید به مواردی توجه داشته باشید که در برنامه‌ریزی برای مراسم نامزدی بسیار تاثیرگذار هستند. با بزمینه در این مقاله همراه باشید تا این موارد را قدم به قدم بررسی نماییم.

قدم اول: مشخص کنید که برگزاری مراسم نامزدی بر عهده خانواده عروس است یا داماد یا هردو؟

به طور سنتی و معمول، در بین خانواده‌های ایرانی، خانواده عروس میزبان مراسم نامزدی هستند و هزینه‌های مربوط به مراسم نامزدی بر عهده پدر عروس می‌باشد اما ممکن است در بعضی از خانواده‌ها و فرهنگ‌های متفاوت، شیوه‌ای دیگر برای برگزاری مراسم‌های مربوط به ازدواج مرسوم باشد و هزینه‌های برگزاری مراسم نامزدی بر عهده خانواده داماد باشد یا حتی قرار بر اشتراک و تقسیم هزینه‌ها بین خانواده‌ها باشد. در هر صورت اولین قدم برای برگزاری مراسم نامزدی این است که مشخص نمایید این مراسم را چه کسی قرار است برگزار نماید و هزینه‌های مربوط به آن را چه کسی تقبل می‌نماید؟ صدالبته که اولین و مقدم‌ترین افراد برای مشورت در مورد برگزاری مراسم نامزدی، خانواده عروس می‌باشند و عرف تعیین می‌کند که هیچ برنامه‌ریزی بدون اطلاع آنها صورت نپذیرد. حتی اگر قرار است خود آقای داماد تمام هزینه‌های مراسم نامزدی را بر عهده بگیرد باز هم بهتر است پدر و مادر عروس در جریان کامل روند برنامه‌ریزی مراسم نامزدی قرار بگیرند.

قدم دوم: تبیین فرهنگ‌ها و آداب و رسوم

میهمانی‌ها و جشن‌های نامزدی معمولا بلافاصله بعد از به نتیجه رسیدن خواستگاری و گرفتن و دادن جواب "بله" صورت می‌پذیرند. البته همانطور که در مقاله مراسم نامزدی چیست و برای آن چه لباسی بپوشیم؟ خواندیم، رسوم متفاوتی برای برگزاری این مراسم وجود دارد اما آنچه که اهمیت دارد این است که به واسطه مراسم نامزدی، تمام افراد فامیل و اقوام عروس و داماد در جریان نامزدی این دو نفر قرار می‌گیرند و به عبارتی ازدواج آن دو، به اطلاع عموم می رسد(البته در بعضی از خانواده‌ها که بین مراسم نامزدی و عقد رسمی، فاصله‌ای چند ماهه وجود دارد، این مراسم به صورت خصوصی‌تر برگزار می‌شود و اطلاع رسانی افراد فامیل تا زمان عقد رسمی به تعویق می‌افتد). بنابراین دومین قدم مهم، مشورت خانواده عروس و داماد و خود آنها با هم برای تبیین فرهنگ‌های نامزدی است. میزان رابطه در دوران نامزدی، نوع محرمیت بین عروس و داماد و نوع مراسمی که قرار است برگزار شود که آیا این مراسم برای اطلاع رسانی افراد فامیل برگزار می‌شود و یا صرفا یک میهمانی خصوصی است تا پیوند میان یک زوج جوان به بزم و شادی بگذرد؟ ، همه این مسائل باید به صورت واضح مشخص شوند.

قدم سوم: میزان بودجه را تعیین کنید. تاریخ مراسم را به صورت دقیق تعیین نمایید.

تعیین تاریخ برای برگزاری مراسم نامزدی نیز یکی از قدم‌های اصلی برنامه‌ریزی برای این مراسم است. تاریخ برگزاری مراسم نامزدی را معمولا یک روز تا 3-4 ماه پس از آخرین خواستگاری و به نتیجه رسیدن آن، تعیین می‌نمایند. پس تاریخ مراسم را به صورت دقیق تعیین کنید سپس با توجه به تاریخ به جستجوی تالار و باغ تالار و مکان مناسب برای برگزاری مراسم نامزدی خود باشید.
یکی از مهم‌ترین و تعیین کننده‌ترین مراحل برنامه‌ریزی برای مراسم نامزدی، تعیین بودجه است. اگر در مقام عروس و خانواده عروس در حال برنامه ریزی برای مراسم نامزدی هستید و یا به عنوان عروس و داماد به کمک و مشورت هم، قرار است این جشن را برگزار نمایید، قبل از هرکاری، میزان بودجه تعیین شده برای این مراسم را مشخص کنید و سپس با توجه به آن به انتخاب موسسه تشریفاتی، تالار و باغ تالار، منوی غذایی، لباس عروس و ... بپردازید. این مقاله را بخوانید:

قدم چهارم: لیست میهمان‌ها را تنظیم نمایید.

به یاد داشته باشید که هرکس برای میهمانی نامزدی شما دعوت می‌شود باید در لیست میهمانان عروسی نیز باشد. معمولا یکی از خانواده‌ها (خانواده عروس مرسوم‌تر است) میزبان مراسم نامزدی است و لیست میهمانان خود را تهیه می‌کند و سپس به مشورت با خانواده طرف مقابل نیز می‌پردازند تا لیست میهمان‌های مدنظر آنان را نیز دریافت کرده و برای آنها برنامه‌ریزی کنند. در شیوه‌ای دیگر، خانواده‌ای که میزبان مراسم است به تعداد میهمانان خود، کارت‌های دعوت سفید و بدون اسم را به خانواده طرف مقابل می‌دهد تا آنها به انتخاب خود و البته با تعدادی که خانواده میزبان مشخص نموده است، به دعوت میهمانان بپردازند.

قدم پنجم: مکان برگزاری مراسم را انتخاب کنید.

میهمانی‌های نامزدی از جمله متنوع‌ترین مراسم‌های مربوط به ازدواج می‌باشند که هیچ مقیاس و اسکیل خاصی را شامل نمی‌شوند و هرکس متناسب با سلیقه و توان مالی خود به برگزاری آنها می‌پردازد. میهمانی‌های نامزدی بسیار انعطاف‌پذیر هستند و می‌توانند کاملا رسمی و با تعداد میهمانان زیاد باشند و یا غیر رسمی و صمیمانه و با دعوت جمعی از دوستان و اقوام نزدیک برگزار شوند. حتی این مراسم می‌تواند به جای اینکه به صرف شام باشد، به صرف میوه و شیرینی برگزار شود و شیوه‌های برگزاری آن کاملا به عروس و داماد بستگی دارد. جشن نامزدی می تواند در منزل پدر عروس برگزار شود و یا برای برگزاری آن خلاقیت‌هایی به خرج داد به عنوان مثال، باغ‌های شخصی نیز می‌توانند مکان‌های مناسبی برای میهمانی‌های کوچک‌تر و صمیمانه‌تر باشند. همچنین می‌توانید تالار یا باغ تالار مناسبی را با توجه به تعداد میهمانان و نوع مراسمی که قرار است برگزار شود انتخاب نمایید. معمولا تالارها و باغ تالارهایی که سالن هایی با ظرفیت‌های کمتر برای برگزاری مراسم‌هایی مانند نامزدی و تولد در نظر گرفته‌اند، برای این کار مناسب می‌باشند زیرا برخی از تالارها و باغ تالارها، عمارت‌هایی با ظرفیت‌های بالا دارند که فقط برای برگزاری مراسم‌های بزرگ مانند مراسم عروسی مناسب می‌باشند و اگر برای مراسم نامزدی ، به سراغ آنها بروید باید متحمل هزینه‌های بسیار بالا شوید و همچنین این سالن‌ها برای تعداد کم میهمانان اصلا جالب نیستند و باعث می شوند که میهمان‌ها در طی مراسم نامزدی شما به صورت پراکنده در اقصی نقاط سالن بنشینند!

قدم ششم: دکوراسیون مراسم را انتخاب کنید

مراسم نامزدی به دلیل ماهیت انعطاف پذیری که دارند، دست شما را برای انتخاب انواع سبک‌های دکوراسیون عروسی باز می‌گذارد. اگر برای برگزاری مراسم نامزدی خود به سراغ موسسه‌های تشریفات نامزدی و عروسی رفته‌اید که هیچ! اما اگر برنامه‌ریزی این مراسم را خودتان بر عهده گرفته اید، حتی می‌توانید با تکیه بر استعدادهای هنری خود و کمی خلاقیت، دکوراسیون‌های جذابی را طراحی و اجرا نمایید. استفاده از شمع‌ها، گل آرایی و المان‌های روستیک برای این دیزاین‌ها، بسیار توصیه می‌شوند. این مقاله را بخوانید.

قدم هفتم: خرید نامزدی

معمولا قبل از برگزاری مراسم نامزدی، عروس و داماد برای خرید نامزدی به بازار مراجعه می‌کنند. اقلام خرید نامزدی معمولا عبارتند از: انگشتر نشان، لوازم آرایش، کفش و کیف و پارچه‌های مجلسی و لوازم بهداشتی مردانه برای داماد، سبد گل طبیعی یا مصنوعی، گیفت‌های نامزدی و سفارش کیک مراسم نامزدی. پس با توجه به اینکه همیشه قبل از مراسم نامزدی وقت زیادی ندارید، بهتر است برای این کار هم زمانی را تعیین کنید تا با خیال راحت به خرید نامزدی بپردازید.

قدم هشتم: منوی غذایی را مشخص نمایید.

همانطور که قبلا هم اشاره نمودیم، مراسم نامزدی می‌تواند فقط به صرف شیرینی و میوه باشد که در این صورت، باید میوه‌ها و شیرینی‌هایی که قرار است سرو شوند مشخص شوند و اینکه در لیست پذیرایی خود کندی بار، ابشار شکلات و یا دسربار را دارید یا به صورت سنتی، از میهمانان با شیرینی و میوه‌های توی دیس و سر میزها پذیرایی می‌کنید؟ اگر قرار است مراسم نامزدی به صرف شام باشد نیز هماهنگی منوی غذایی با توجه به بودجه تعیین شده و تعداد میهمانان، محدوده سنی آنها و میزان رسمی یا غیر رسمی بودن مراسم نیز بسیار مهم است. غذاهای فینگرفود، رژیمی، سالادها و دسرها و انواع غذاهای کبابی و خورشتی را به صورت سلف سرویس در نظر می‌گیرید و یا ترجیح می‌دهید غذا به صورت دیس پرس و با تنوع یک یا دو نوع غذا در نظر گرفته شود؟

قدم نهم: تکلیف لباس نامزدی را مشخص کنید.

لباس مراسم نامزدی هم مانند سایر بخش‌های جشن نامزدی بسیار متنوع است. هر رنگی که فکرش را بکنید، می‌تواند به عنوان رنگ لباس شما انتخاب شود. از سفید گرفته تا مشکی! از آبی روشن گرفته تا زرشکی! اما معمولا عروس خانم‌های ایرانی رنگ‌های روشن و سرد مانند آبی روشن، بژ، نسکافه ای، سبزآبی، صورتی روشن، نقره ای، شیری و کرمی را بیشتر می‌پسندند. مدل لباس نامزدی نیز می‌تواند با توجه به سلیقه و فرم اندام عروس انتخاب شود. مدل‌های اوورال در این روزها بسیار پرطرفدار و ترند هستند. دامن‌های اسکارلتی و پفی، کات آ و یا حتی لباس‌های کوتاه و عروسکی نیز می‌توانند به عنوان لباس نامزدی انتخاب شوند. در انتخاب لباس نامزدی، فرهنگ خانوادگی، مکان برگزاری مراسم، نوع مراسم و رنگ تزئینات را نیز در نظر بگیرید. به عنوان مثال دامن‌های پفی و اسکارلتی برای مراسم‌هایی که در خانه برگزار می‌شوند مناسب نیستند و این مدل‌ها، مکان‌های بزرگی مانند تالار را می‌طلبند. فرهنگ خانوادگی طرفین ازدواج نیز در این انتخاب بسیار مهم است. معمولا عروس خانم ها لباس های پوشیده تر را برای مراسم نامزدی انتخاب می کنند ولی این مساله نمی تواند باعث شود تا لباس مورد نظر خود را انتخاب نکنید!

قدم دهم: کارت‌های دعوت را بفرستید

نوع کارت دعوت خود را انتخاب کنید. یکی از کارهای خلاقانه که این روزها بسیار پرطرفدار شده و بسیاری از زوج های جوان از آن استفاده می کنند استفاده از کارت های دعوت آنلاین و رایگان بزمینه برای دعوت از میهمانان می‌باشد. (این مقاله را بخوانید: کارت دعوت آنلاین چیست؟). نوع دیگر کارت‌های دعوت، شیوه‌های ستنی و استفاده از کارت‌های دعوت کاغذی می‌باشد که مدل‌های بسیار متنوع و متناسب با هر نوع سلیقه‌ای دارند. برای صرفه جویی در هزینه‌ها، حتی می‌توانید کارت‌های دعوت نامزدی را خودتان درست کنید. این مقاله را بخوانید: چگونه کارت عروسی را خودمان درست کنیم؟
بهتر است کارت‌های دعوت را 2 تا 7 روز قبل از مراسم، به دست میهمانان برسانید و اگر کارت دعوت کاغذی را انتخاب نموده‌اید، بهتر است شخصا این کارت‌ها را به دست میهمانان برسانید و از آنها برای حضور در جشن‌تان دعوت کنید.
سخن آخر:
اوقات خوش آن بود که با دوست به سر شد!
مراسم نامزدی می‌تواند زیباترین و شگفت انگیزترین مراسم‌های زندگی هر انسانی باشد. تجربه احساسات متفاوت و آغاز یک مسیر جدید و ناشناخته به اسم ازدواج در زندگی افراد همیشه جذاب و دل انگیز است. اما لازمه این خاطره خوب و خاص، انتخابی درست و مبتنی بر عقل و احساس است. شناخت صحیح از خواستگار و لازمه‌های روانشناسی یک ازدواج موفق را مطالعه کنید تا بتوانید بهترین انتخاب زندگی خود را داشته باشید.
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت