انواع روش های لایت مو را بشناسید (تفاوت هایلایت، لولایت، سان لایت، دارک لایت و ... در چیست؟)

انواع روش های لایت مو را بشناسید (تفاوت هایلایت، لولایت، سان لایت، دارک لایت و ... در چیست؟)

فهرست عناوین

مش و یا لایت مو به روشی در ارایش موها گفته می‌شود که در این روش، به صورت‌های مختلف و با استفاده از ابزارهای متفاوت، دسته‌ای از موها را جدا کرده و به رنگ‌های دیگری غیر از رنگ زمینه مو در می‌آورند که گاهی این تغییر رنگ در دسته‌های مو با دکلره کردن موها همراه است و گاهی خیر. لایت مو روش‌های گوناگونی دارد که متعارف‌ترین آنها استفاده از کلاه مش، فویل و یا دیسک است. لایت مو در انواع بسیار متنوعی در سالن‌های زیبایی ارائه می‌شود که برخی از آنها عبارتند از: لولایت، هایلایت، سان لایت، مووی لایت، هاف لایت، دارک لایت، استارلایت، لایت برفی، لایت پلنگی، لایت بارانی، لایت بری، ری لایت، ویولایت، شولایت، لایت پوش، لایت گربه‌ای و لایت شطرنجی که البته برخی از آنها به صورت عمومی شناخته شده نیستند.
با بزمینه در این مقاله همراه باشید تا به بررسی انواع لایت مو بپردازیم.

هایلایت (High Light)

هایلایت که شناخته شده‌ترین و پرکاربردترین نوع لایت در بین خانم‌ها و عروس خانم‌های ایرانی است به ایجاد طیفی روشن در زمینه تیره موها گفته می‌شود. به این روش که با استفاده از کلاه مش یا فویل، دسته‌های ریز یا درشت موها را جدا کرده و به کمک مواد دکلره، دکوپاژ صورت می‌گیرد. سپس روی دسته‌های موی دکلره شده، رنگ‌هایی مانند رنگ‌های بلوند، دودی، زیتونی یا هر رنگ روشن دیگری در طیف‌های متنوع نسکافه‌ای، زیتونی، شرابی، ماهاگونی و ... گذاشته می‌شود.

لولایت (Low Light)

لولایت کردن موها به عملی دقیقا برعکس هایلایت گفته می‌شود. یعنی به جای ایجاد طیف روشن در یک زمینه تیره، طیفی تیره در زمینه‌ای روشن ایجاد نماییم. برای لولایت نیز مانند هایلایت به صورت معمول از کلاه مش یا فویل استفاده می‌شود. لولایت به صورت عمده برای کسانی توصیه می‌شود که دارای موهای روشنی هستند و مایل هستند تا با مش‌های تیره، تغییری اساسی در ظاهر موهای خود ایجاد نمایند. همچنین خانم‌هایی که از رنگ موهای خود ناراضی هستند و یا عادت موهای آنها به گونه‌ای است که در بسیاری از مواقع پس از رنگ کردن موها از تغییر رنگ آنها ناراضی هستند و موها به شیوه‌ای ثابت و تکراری شروع به تغییر رنگ می‌دهند، بسیار مناسب است، زیرا این تغییرات نابهنجار رنگ در موها بیشتر در رنگ‌های روشن رخ می‌دهد و استفاده از لولایت و رنگ‌های تیره یکی از بهترین روش‌ها برای حفظ زیبایی موها و  دوری گزیدن از این تغییر رنگ نامطلوب است.

سان لایت (Sun Light)

Sun به معنای خورشید است و این نامگذاری به دلیل ایجاد کره‌ای از رنگ‌‎های روشن و درخشان در قسمت بالایی سر، در این روش است. در سان لایت، قسمت بالایی کره سر با رنگ‌های روشن که به صورت حتم به دکلره نیاز دارند به رنگ روشن در می‌آیند، همچنین گاهی در برخی از سالن‌های زیبایی و برخی از میکاپ آرتیست‌های عروس، به ایجاد تکه‌های بلوند در یک زمینه روشن، سان لایت می‌گویند به این معنا که با کمک رنگ بلوند و بسیار روشن، تکه‌هایی روشن‌تر از زمینه روشن موها، در لابه لای آنها ایجاد می‌شود.

مون لایت (Moon Light)

مون لایت به روشی گفته می‌شود که کاملا برعکس سان لایت، قسمت‌های زیرین موها به رنگ روشن در می‌آیند در حالی که قسمت‌های بالایی موها با رنگی تیره، رنگساژ می‌شوند. قسمت بالای سر از محل رویش موها تا پایین کره سر به رنگ تیره درمی‌آید و قسمت‌های زیرین، دکلره و با رنگ بلوند رنگساژ می‌شوند. این روش در بین خانم‌های ایرانی طرفدار چندانی ندارد و آمار استفاده از این روش در بین ایرانیان بسیار پایین است زیرا بر اساس معیارهای زیبایی تعریف شده در بین ایرانیان، آنها موی روشن و بلوند را ترجیح می‌دهند.

مووِی لایت (Movie Light)

نظرتان در مورد ایجاد رنگین کمانی از رنگ‌ها روی موهای تان چیست؟ در تکنیک مووی لایت، یک سوم بالای موها را جدا کرده و دکلره می‌نمایند. سپس این قسمت را به 3 تا 7 قسمت مساوی تقسیم کرده و با رنگ‌های دلخواه، رنگ می‌کنند. این رنگ‌ها می‌توانند ترکیبی از شرابی و یخی باشند، یا ترکیبی از رنگ‌های فانتزی سبز و آبی و زرد و قرمز و یا هر رنگ دیگری که مورد پسند شما باشد. این تکنیک، تاجی از رنگین کمان بر سر شما می گذارد. البته لازم به ذکر است که المان‌هایی که یادآور رنگین کمان هستند مانند لباس‌های رنگین کمانی یا رنگ موهایی از این نوع، بیشتر افراد در دنیا را به یاد فرقه‌های منحرف دینی می‌اندازند و بهتر است استفاده نشوند. اما می‌توانید از ترکیب‌های دیگر رنگ مو استفاده کنید و از این تکنیک لذت ببرید.

هافلایت (Half Light)

اگر به دنبال مدل موهای فانتزی هستید و تمایل دارید تا به واسطه رنگ موها در میهمانی‌ها، خیلی خاص و متمایز از بقیه ظاهر شوید، هافلایت روش خوبی برای لایت کردن موهای‌تان است.
 در تکنیک هافلایت، موها را از فرق سر و خط میانی سر تا گودی گردن به دو قسمت مساوی تقسیم می‌کنند(درست به روشی که موها را اصطلاحا خرگوشی می‌بندید)، سپس یک قسمت را به یک رنگ و قسمت دیگر را با رنگی دیگر، لایت می‌کنید. می توانید از رنگ‌های هارمونیک استفاده کنید به عنوان مثال یخی در کنار هر رنگ فانتزی دیگری علی الخصوص شرابی می‌تواند مدل زیبایی باشد و یا رنگ‌های زیتونی و بلوند و یا قهوه‌ای تیره و عسلی و این انتخاب رنگ‌ها کاملا به سلیقه شخصی شما بستگی دارد. روش دیگری برای هافلایت نیز در برخی از سالن‌های زیبایی به افراد توصیه می‌شود که کاربردی‌تر است و شباهت زیادی به آمبره کردن موها دارد با این تفاوت که در روش آمبره، طول لایت شده از موها خیلی بیشتر است. در هافلایت، موها را از بالا تا پایین به دو قسمت تقسیم می‌کنند به صورتی که قسمت بالایی خیلی بلندتر از قسمت پایینی باشد و قسمت پایینی معمولا طولی بیش از 10 سانتی متر ندارد، سپس قسمت پایینی و ساقه موها را با یکی از رنگ‌های روشن، لایت می‌کنند.

لایت گربه‌ای (Cat Light)

در این روش لایت کردن موها، موها بافته می‌شوند سپس قسمت‌های رویی بافت مو با مواد دکلره، به پایه می‌رسند و سپس با رنگ دلخواه، رنگساژ می‌شوند. پس از باز کردن بافت و شستن موها، متوجه می‌شوید که موها به شکل پنجه گربه‌ای، لایت شده‌اند.

لایت پلنگی (Tiger Light)

برای لایت کردن موها به روش پلنگی، حتما باید از کلاه مش استفاده شود. در این تکنیک، موها به صورت نیمه از سوراخ‌های کلاه درآورده می‌شوند و نوک موها مانند ریشه موها داخل کلاه باقی می‌ماند. سپس این قسمت از موها دکلره شده و با رنگ‌های دلخواه رنگساژ می‌شود. نتیجه کار، یک لایت فانتزی و جذاب به نام لایت پلنگی خواهد بود. روش دیگری نیز برای لایت پلنگی و لایت ببری معرفی می‌شود که مختص به موهای روشن و بلوند است. در این روش روی موهای بلوند به کمک فویل یا شابلون، با رنگ‌های تیره، خطوط تیره و لکه‌های تیره به وجود می‌آیند.

لایت پوش یا ویولایت (Wave Light)

در تکنیک لایت پوش، همه موها پوش داده می‌شوند و یا به کمک دستگاه های حالت دهنده مو، ویو می شوند و حالت وز پیدا می‌کنند. سپس نوک موها با مواد، دکلره شده و به پایه می‌رسند، سپس همه موها به صورت یکنواخت رنگساژ می‌شوند که باعث به وجود آمدن زمینه تیره و روشن روی موها می‌شود و به خاطر وزی موها، حالت زیبایی به موها داده می‌شود.
تا اینجای مقاله به معرفی تکنیک‌های لایت کردن موها که روش رنگ کردن و تقسیم‌بندی در آنها تمایز ایجاد می‌کند، پرداختیم. همانگونه که اول مقاله هم اشاره کردیم اسامی زیادی برای لایت کردن موها مورد استفاده قرار می‌گیرند که شاید بسیاری از آنها حتی به گوشتان هم نخورده باشد و یا اصلا در ایران متداول نباشند کما اینکه برخی از روش‌هایی که در بالا هم به آنها اشاره نمودیم، در ایران و در بین خانم‌های ایرانی چندان متداول نیستند. اما از اینجای مقاله به معرفی برخی دیگر از انواع لایت می‌پردازیم که روش ها در آنها تقریبا مشابه هستند اما رنگ‌هایی که در آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد بین آنها تمایز ایجاد می‌نماید.

دارک لایت (Dark Light)

همانگونه که در تعریف مش و لایت کردن موها اشاره نمودیم، لایت به ایجاد سایه روشن در موها گفته می‌شود. در تکنیک دارک لایت نیز همین سایه روشن‌ها ایجاد می‌شوند اما به صورتی که از یک خانواده باشند به این معنا که رنگ‌های انتخابی نمی‌توانند متضاد باشند مثلا نسکافه‌ای روی زمینه مشکی قرار نمی‌گیرد، بلکه تمام خانواده نسکافه‌ای از طیف تیره تا طیف روشن، روی موها مورد استفاده قرار می‌گیرند و در موها، سایه روشن‌های هارمونیک ایجاد می‌نمایند.

لایت شطرنجی (Chess Light)

در لایت شطرنجی، موها به صورت شطرنجی تیره و روشن می‌شوند به این صورت که از رنگ‌های سفید و یخی و مشکی استفاده می‌شود.

وی لایت (Violet Light)

وی لایت از کلمه Violet به معنای بنفش گرفته شده و به کلیه لایت‌هایی که در آنها از رنگ‌های طیف بنفش که اتفاقا جزو ترندهای رنگ موی سال است، استفاده می‌گردد، وی لایت گفته می‌شود.
سخن آخر:
موها نقش بسیار مهمی در زیبایی ظاهری افراد دارند و از آنجا که رسیدگی به آنها، روش‌های بسیار متفاوت و گاها تخصصی دارد بهتر است پس از لایت کردن موها با هر روشی که به آن تمایل دارید، برای رسیدگی به آنها اقدامات لازم را انجام دهید. روش‌هایی مانند کراتینه کردن و ویتامینه کردن موها، استفاده از شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده و مراقبت از موها با روش‌های خانگی مانند استفاده از روغن‌های طبیعی مانند روغن بادام و روغن آرگان و ... می توانند مفید واقع شوند. برای مراقبت از موها این مقاله را بخوانید:
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت