13 فرهنگ متفاوت برای لباس های عروس سنتی در کشورهای دنیا

13 فرهنگ متفاوت برای لباس های عروس سنتی در کشورهای دنیا

فهرست عناوین

بسیاری از مردم در نقاط مختلف جهان و با فرهنگهای متفاوت، لباس مناسب برای مراسم ازدواج را، لباس سفید عروسی می‌دانند که ریشه آن خیلی قدیمی نیست و در مراسم‌های اصیل و قدیمی، خبری از لباس سفید عروسی نبوده است و به طور کلی، تاریخچه لباس سفید عروسی به سال 1840 بازمی‌گردد که ملکه ویکتوریا برای اولین بار در مراسم عروسی خود، لباسی سفید پوشید و از آن زمان، بسیاری از ملت‌ها مانند بسیاری از کشورهای عربی، آمریکایی و سایر مناطق دنیا با الگوبرداری از فرهنگ اروپایی، برای مراسم ازدواج، لباس سفید عروس را انتخاب می‌کنند.
این روزها بسیاری از ملت‌های سنتی نیز لباس سفید عروس را به لباس سنتی ترجیح می‌دهند اما برای حفظ و زنده نگاه داشتن سنت‌ها، ابتدا لباس سنتی مربوط به منطقه خود را بر تن می‌کنند و در میانه‌های مراسم عروسی، لباس خود را تغییر می‌دهند و یا لباس سنتی را صرفا به مراسم عقد رسمی و هنگام بسته شدن پیوند عقد و ازدواج اختصاص می‌دهند ولی برای مراسم شادی و میهمانی شب، لباس سفید می‌پوشند. علاوه بر این ها، در بسیاری از کشورها و فرهنگ‌ها، برای مراسم عروسی، چندین روز متوالی جشن گرفته می‌شود. عروس خانم‌ها در یکی از این میهمانی‌ها، لباس سنتی بر تن می‌کنند و در مراسم‌های دیگر لباس سفید را انتخاب می‌کنند. رنگ سفید، غالبا در همه فرهنگ‌ها نماد پاکی و معصومیت و خوشبختی است و از این رو برای لباس عروس، انتخاب بسیار به جایی است اما در فرهنگ‌های متفاوت، لباس‌های عروس، معمولا در رنگ‌های دیگری به غیر از سفید انتخاب می‌شوند که هریک از آنها به عنوان نماد خاصی انتخاب می‌شوند، مانند عشق، باروری، سعادتمندی و... با بزمینه در این مقاله همراه باشید تا برخی از فرهنگ‌های زیبا برای انتخاب لباس عروس در سراسر دنیا را معرفی نماییم.

عروس‌های کره جنوبی و کره شمالی

دخترانی که در کره جنوبی زندگی می‌کنند، لباسی با نام "هانبوک" را برای مراسم عروسی خود انتخاب می‌کنند و نام لباس سنتی عروس خانم‌های کره شمالی، "یوسون-اوت" نام دارد. در حالی که امروزه عروس‌های کره‌ای با الگوبرداری از فرهنگ اروپایی، لباس سفید عروس را انتخاب می‌کنند اما معمولا پس از پایان یافتن میهمانی بزم و شادی، لباس سنتی کره‌ای یعنی هانبوک و یوسون-اوت را بر تن می‌کنند و با لباس سنتی و فرهنگی خود به خانه بخت قدم می‌گذارند. این لباس‌ها از خطوط و برش‌های ساده‌ای تشکیل شده‌اند که از هرگونه جیب و یا رنگ‌های هیجان‌آور و تند عاری هستند. این لباس‌ها شامل یک ژاکت کوتاه با آستین‌های بلند به همراه دو روبان بلند و یک دامن پفی بلند می‌باشند. اما اکسسوری‌هایی که عروس‌های کره‌ای استفاده می‌کنند، بسیار جذاب‌تر از لباس آنهاست. سنجاق‌ها و گیره‌های مویی بزرگی که بر روی سر خود می‌گذارند به همراه کفش‌های قایقی شکل و جوراب‌های سفید در لیست اکسسوری‌های عروس‌های کره‌ای قرار می‌گیرند.

عروس‌های یمن

در کشور یمن، معمولا مراسم‌های عروسی، سه روز یا حتی بیشتر به طول می‌انجامند و عروس‌ها برای هر مراسم، لباس خاصی را انتخاب می‌کنند که نوع لباس آنها، نوع مراسم را نیز تعیین می‌کند. لباس سنتی همراه با مراسم سنتی و لباس سفید همراه با مراسم عروسی مدرن. در چند روز قبل از مراسم عروسی، عروس خانم‌ها به آرایشگاه می‌روند تا کارهای مربوط به اصلاح صورت و پاکسازی پوست و ... را انجام دهند که در این روز، لباس سبز سنتی را بر تن می‌نمایند و خانواده همسر، لباس قرمز رنگ عروسی به همراه جواهرات و سرویس طلا را به آنها هدیه می‌دهند. معمولا لباس‌های سنتی عروس‌های یمنی بسیار گرانقیمت هستند و در دوخت بسیاری از آنها رشته‌ها و تار و پود طلا نیز استفاده می‌شود.
 در هنگام مراسم عروسی و زمانی که عروس‌ها به میان جمع مردان و زنان میهمان می‌روند، حجابی که سراسر از رشته‌های طلا تشکیل شده است را روی صورت خود می‌اندازند و جواهرات و طلاهای بسیار زیاد و سنگینی نیز در کنار این حجاب و لباس مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عروس‌های پاکستان

گرچه شکل و شمایل عروس‌های پاکستانی بسیار به ظاهر عروس‌های آسیای جنوبی شبیه است اما در مقایسه با لباس سفید عروس، بسیار خاص و متفاوت محسوب می‌شود. در کشور پاکستان نیز مانند یمن، رسم بر این است که ازدواج یک زوج جوان را در چند روز متوالی جشن می‌گیرند و مراسم عروسی منحصر به یک روز نیست اما عروس‌های پاکستانی عادت ندارند تا برای هر یک از مراسم‌ها، لباس خاصی را بر تن کنند و تنها یک لباس را در روزهای متمادی می‌پوشند. عروس‌های پاکستانی معمولا با جواهرات سنگین مانند دستبندها، گردنبندها، حلقه‌های بینی و ...و لباسی قرمز رنگ یا صورتی رنگ شناخته می‌شوند و با طرح‌های بسیار پرکار حنا بر روی دست و پاها آراسته می‌شوند.

عروس‌های جمهوری چک

از نظر ظاهری، لباس خاص عروسی برای عروس‌های اهل جمهوری چک وجود ندارد زیرا لباس‌های عروسی سنتی در شهرهای مختلف این کشور بسیار متنوع است و هر منطقه به مثابه حس و حال خود، نوعی از لباس‌ها را برای مراسم عروسی انتخاب می‌کنند. اگرچه این روزها بسیاری از عروس‌های جمهوری چک لباس سفید را برای مراسم عروسی انتخاب می‌کنند اما باز هم لباس‌های محلی و قدیمی در میان آنها دیده می‌شود. در این لباس‌های سنتی، گلدوزی‌های زیبا و همچنین الیاف طبیعی دیده می‌شود که نماد باروری و خلوص به شمار می روند.

عروس‌های نیجریه

بسیاری از عروس خانم‌های نیجریه‌ای، لباس سنتی مربوط به کشور خود را در مراسم عروسی بر تن می‌کنند که "ایگبو" نام دارد. این لباس از یک بلوز توری و دامن‌هایی بلند و حجیم با الگوهای طبیعی و رنگ های روشن تشکیل شده است. به عنوان اکسسوری، از کلاه های پرکار و بزرگ برای موها در رنگ‌های گرم استفاده می‌کنند.

عروس‌های گواتمالا

بسیاری از عروس‌های گواتمالایی در روز عروسی خود، لباس سفید را انتخاب می‌کنند و همچنین ساقدوش‌های آنان نیز لباس سفید می‌پوشند و عقیده دارند که از این طریق می‌توانند نوعروس خود را از شر ارواح پلید و خبیث در امان نگه دارند و به عنوان فرشته‌های روشنایی او را در بر می‌گیرند اما با این وجود در بسیاری از شهرها و روستاهای گواتمالا، لباس سنتی و اصیل گواتمالایی را انتخاب می‌کنند که این لباس‌ها معمولا پر از گلدوزی‌های دست دوز و در رنگ‌های گرم مانند قرمز هستند اما به همراه این لباس‌های رنگی حتما و حتما باید تور عروس را به رنگ سفید و بسیار بلند انتخاب کنند و عقیده دارند که تور سر عروس هر چه قدر بلندتر باشد، بخت او نیز بلندتر است و در زندگی با همسر خود، خوشبخت‌تر خواهد بود.

عروس‌های چین

در کشور چین اعتقاد بر این است که لباس عروسی به هیچ عنوان نباید شامل رنگ‌های مشکی، آبی و خاکستری باشد زیرا این رنگ‌ها باعث بروز اختلاف در بین زوج جوان می‌شوند.(مقاله‌های روانشناسی رنگ‌ها را بخوانید.) رنگ‌های قرمز و سفید به صورت عمده در لباس‌های عروس چینی مورد استفاده قرار می‌گیرند که نماد عشق و سعادت محسوب می‌شوند. لباس‌های سنتی چینی "چیپا" نام دارد که طرح‌های اژدها و ققنوس را با نخ‌ها و تار و پود طلا بر روی آن می‌دوزند.

عروس‌های مالزی

لباس عروس‌های مالزیایی از همه کشورها متنوع‌تر است زیرا هر یک از مناطق این کشور، سنت مخصوص به خود را برای برگزاری مراسم ازدواج دارد و لباس‌های متفاوتی بر تن این عروس‌ها دیده می‌شود. لباس‌های عروس مالزیایی در رنگ‌ها و طیف‌های متفاوتی دیده می‌شوند اما نقطه مشترک در همه آنها، تاج بزرگی است که بر سر عروس‌ها قرار می‌دهند و نماد این است که این عروس از این به بعد ملکه خانه همسر خود محسوب می‌شود. با توجه به این که مردم مالزی عمدتا مسلمان هستند، لباس‌های عروس سنتی آنها بسیار پوشیده و محجبه است.

عروس‌های ژاپن

لباس سنتی عروس‌های ژاپنی چیزی جز کیمونوهای معروف آنها نیست. معمولا برای عقد رسمی عروس و داماد از کیمونوهایی با رنگ سفید استفاده می‌شود که نماد صلح و آشتی و سعادتمندی است اما پس از اتمام مراسم رسمی عقد و برای مراسم و میهمانی شادی، معمولا عروس‌ها، کیمونوهای قرمز رنگی را به تن می‌کنند که با توجه به فرهنگ آنها، نماد خوش شانسی محسوب می‌شود. روی این کیمونوهای قرمز رنگ، بالاپوش‌هایی ابریشمی بسیار زیبا که گلدوزی‌های بسیار زیبا و ظریفی دارند بر تن می‌کنند که "آنچیکاک" نام دارند.

عروس‌های مقدونیه

لباس‌های سنتی عروس‌های کشور مقدونیه از جمله عجیب‌ترین لباس‌های جهان است. این لباس‌ها از بیش از 45 قسمت تشکیل شده‌اند و وزن آنها نیز بسیار زیاد است و سنگین می‌باشد. و گاهی وزن آنها به بیش از 23 کیلوگرم می‌رسد. لباس‌های زنانه، بارزترین ویژگی فرهنگ اصیل مقدونیه به شمار می‌روند که معمولا در رنگ‌هایی با طیف‌های طلایی، مشکی و از همه مهم‌تر قرمز تشکیل می‌شوند. عروس‌های مقدونیه در کنار این لباس‌های سنتی معمولا از توری سفید به همراه تاج‌های گل طبیعی استفاده می‌کنند.

عروس‌های اندونزی

همانگونه که در کشور مالزی نیز اشاره نمودیم، در کشور اندونزی نیز با توجه به تعدد فرهنگ‌ها در این کشور، لباس‌های متفاوتی برای عروس‌ها در نظر گرفته می‌شود که به طور معمول این لباس‌ها، شامل "کبایا" که لباس ملی اندونزی است و "باتیک" که لباسی سنتی با طرح‌ها و نقش‌های سنتی است، می‌شود. کبایا یک بلوز یا پیراهن سنتی است که معمولا عروس خانم‌ها آن را در رنگ‌های گرم مانند قرمز و سبز استفاده می کنند و باتیک، پیراهنی با طرح‌ها و نقش‌های گل، خال خالی و مربع‌های تودر تو است. اما مطمئنا چشم نوازترین و خاص ترین قسمت لباس عروس‌های اندونزیایی، تاج‌ها و سرپوش‌هایی است که استفاده می‌کنند که بسیار پرکار و معمولا از جنس طلا است از همین رو گرانبهاترین قسمت استایل عروس خانم‌ها به شمار می‌روند.

عروس‌های سودان

در کشور سودان، عروس‌ها معمولا از لباس‌هایی به نام "توب" استفاده می‌کنند که مشابه با ساری‌های هندی است و از پوششی بلند تشکیل شده که دور تا دور بدن آنها را پوشانده و در انتها، روی سر و مانند یک شال قرار می گیرد. رنگ های طلایی و قرمز، اصلی‌ترین رنگ‌هایی هستند که در این عروسی‌ها به چشم می‌خورند و عروس‌های سودانی نیز، اهمیت بسیار ویژه‌ای برای زینت آلات طلا قائل هستند و تمام دست‌ها و گردن آنها معمولا پوشیده از طلاهای گرانقیمت و سنگین است.

عروس‌های مراکش

عروس‌های مراکشی، ممکن است در طول مراسم عروسی خود تا هفت بار هم لباس خود را عوض کنند و با استایلی متفاوت از قبلی ظاهر شوند و در این بین، در کنار لباس‌های سنتی و اصیل، لباس سفید مدرن نیز بر تن می‌کنند. با این حال لباس اصلی مراسم‌های عروسی مراکشی، یک لباس بلند و پوشیده است که از ابریشم یا ساتن و یا سایر پارچه‌های براق و پر زرق و برق می‌باشد. این لباس‌ها معمولا به صورت دست دوز و همراه با گلدوزی‌های پرکار و بسیار زیبا هستند، آستین‌های بلندی دارند و گاهی طول آستین‌ها تا پایین پای عروس نیز کشیده می‌شود. این لباس‌ها به همراه جواهر آلات گرانبها و طلاهای سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند.
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت

مائده اوسطی | 1399 بهمن 09


خیلی قشنگه

مائده اوسطی | 1399 بهمن 09


Deli | 1402 ارديبهشت 24


عالی ممنون از مطالب خوبتون