5 راهکار اساسی برای ازدواج یک فرد شهودی و یک فرد حسی (تحلیل شخصیت یونگ: قسمت پنجم)

5 راهکار اساسی برای ازدواج یک فرد شهودی و یک فرد حسی (تحلیل شخصیت یونگ: قسمت پنجم)

فهرست عناوین

در ابتدای روابط و وقوع عشق بین دو نفر، این تضادها هستند که بیش از شباهت‌ها خودنمایی می‌کنند و باعث جذب دو نفر به سمت هم می‌گردند. تضادها در رفتار و نوع تفکر باعث می‌شوند تا دو نفر، حرف‌های زیادی برای گرفتن برای هم داشته باشند و از این تعامل، نهایت لذت را ببرند. با انجام تست تحلیل شخصیت بزمینه و مطالعه مقاله تست ازدواج یونگ، می‌توانید از نوع شخصیت خود آگاه شوید.
 شهودی‌ها که غالبا درگیر تصورات خود هستند و بسیاری از خصوصیات افراد را در نگاه اول، تجزیه و تحلیل می‌‎نمایند با ماهیت بنیادی و عملگرای حسی‌ها، ارتباط خوبی برقرار می‌کنند. در یک ازدواج حسی-شهودی، یکی از شرکای زندگی به تصور آینده و ترسیم برنامه‌های مشخص برای اینده می‌پردازد و دیگری به جریان داشتن شور زندگی در زمان حال زندگی آنها توجه دارد و اجازه نمی‌دهد که آینده نگری همسر، زمان حال را از آنها برباید و این نگاه به آینده باعث شود تا از روزهای کنونی خود لذت نبرند.
در هنگام بروز بحران‌ها، فرد حسی می‌تواند آرامش خود را حفظ نماید و راه حلی عملی را پیشنهاد دهد در حالیکه فرد شهودی می‌تواند این راه حل را به صورت هوشمندانه بررسی نماید و تاثیرات آن بر جوانب دیگر زندگی را به درستی بررسی نموده و آن را برای اجرا، آماده سازی نماید. به طور کلی اگر خودتان حسی هستید ولی عاشق یک فرد شهودی شده اید یا بلعکس، برای داشتن یک رابطه موفقیت آمیز، به موارد زیر توجه کنید:

همانطور که هستید، یکدیگر را بپذیرید.

هیچ کس در این دنیا با دیگری مشابه نیست. توانایی‌ها، نوع نگاه به مشکلات و مسائل، ارائه راه حل‌ها و میزان همدردی و درک احساسات اطرافیان در انسان‌ها، متفاوت است. هیچ یک از شخصیت‌های شهودی یا حسی بر دیگری برتری ندارد و هر یک از آنها دارای نقاط قوت و ضعفی هستند که در زمینه‌های مختلف خود را بروز می دهند، پس همسر خود را همانگونه که هست، با همان سطح تصورات، با همان سطح اهمیتی که برای موضوعات قائل است و با همان روش‌های حل مسائلی که به طور معمول دنبال می‌کند، بپذیرید و سعی در تغییر او نداشته باشید که معمولا تلاشی بیهوده و آسیب رسان است و باعث سردی در روابط زوجین می‌گردد.

در مورد میزان درک یکدیگر از واقعیت‌ها و مسائل انتزاعی، اطلاعات کسب کنید.

یکی از بزرگ‌ترین موانع ارتباط صمیمانه بین افراد حسی و شهودی، این است که ترجیح می‌دهند تا صرفا نوع نگاه خود را داشته باشند و آن را به دیگری تحمیل نمایند. شما به عنوان فردی شهودی، در مورد موضوعات خاص‌تری به صورت گسترده فکر می‌کنید به عنوان مثال همسر حسی شما از یک جمله در روز استفاده می‌کند" چقدر امروز هوا آفتابی و لذتبخش است!" شما از این جمله به تغییرات آب و هوایی در قرن‌های گذشته و تاثیر آنها بر یخ‌های قطب جنوب و میزان آلاینده‌های موجود در هوا می‌رسید، در حالی که موضوع هوا با گفتن آن جمله، برای همسر حسی شما به پایان رسیده است. در هنگام بروز یک جر و بحث زن و شوهری، شما به عنوان فردی شهودی به وفور می‌توانید موضوعات را به هم مرتبط سازید به عنوان مثال اگر بر سر موضوعی کوچک مانند خرید نان برای خانه با هم بحث کرده‌اید شما توانایی این را دارید، که این موضوع را به جشن عروسی و مشکلاتی که داشت و یا اختلاف شما دو نفر برای بچه دار شدن ربط بدهید و به راحتی می‌توانید برچسب بزنید و هم چنین همه مشکلات را از مشکلی جزئی به مشکلی اصلی و کلیدی تبدیل نمایید و حتی در پایان، به این نتیجه برسید که شما اصلا برای هم مناسب نیستید و باید از هم جدا شوید اما همسر حسی شما اینگونه نیست. او همه مشکلات را در قالب همان مشکل می‌بیند و آن را به بقیه مسائل مرتبط نمی‌کند. او هیچگاه از جمله‌های" تو همیشه...." و یا " تو هیچوقت......" استفاده نمی‌کند در حالی که شما به صورت معمول در هنگام مشاجرات، همه مسائل را نفی می‌کنید و یا او را متهم می‌کنید که اگر امروز به شما توجهی نداشته معنی‌اش این است که هیچوقت به شما توجه نمی‌کند!! در حالیکه مسلما پس از گذشت مدت زمانی، خودتان به این تصورات اشتباه واقف می‌شوید اما در مشاجره بعدی، باز هم این کار را تکرار می‌کنید. این مساله یک ایراد نیست بلکه از شخصیت شهودی شما نشات می‌گیرد در حالیکه نگاه جزئی نگر همسرتان از شخصیت حسی او سرچشمه دارد. پس این تفاوت‌ها را بپذیرید و در مورد آنها اطلاعاتی کسب کنید تا این تفاوت در نوع نگرش به موضوعات، باعث نشود تا در مورد میزان اهمیت یکدیگر به مسائل مختلف زندگی دچار تردید شوید.

در مورد چیزهایی که برایتان مهم است با یکدیگر صحبت کنید.

حسی‌ها، صبورتر از شهودی‌ها هستند و در مورد مسائل ملموس‌تر و واقعی‌تر فکر می کنند و به آنها اهمیت می‌دهند در حالی که شهودی‌ها، معمولا در مقوله‌هایی مانند ازدواج، در ابرها سیر می‌کنند و این وظیفه حسی هاست که برای ارتباط بهتر با همسر شهودی خود، گاهی او را از اوج آسمان‌ها پایین بیاورد و واقعیت‌ها را به صورت موجود به او نشان دهد. حسی‌ها به جزئیات بیشتری توجه دارند و شهودی‌ها، مسائل را کلی مورد مطالعه قرار می‌دهند پس برای داشتن یک رابطه موفقیت آمیز حسی-شهودی بهتر است در مورد این تفاوت‌ها و مسائلی که برایتان خط قرمز محسوب می‌شوند و یا مسائلی که برایتان از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار هستند، با هم صحبت کنید و انتظار نداشته باشید که همسر حسی شما به خودی خود، احساسات شما را درک کند و از آنها مطلع باشد. او تنها آنچه را که می‌بیند، درک می‌کند. برای او، اگر گریه نمی‌کنید و می‌خندید به این معنی است که شما خوشحال هستید و این وظیفه شما به عنوان یک فرد شهودی است که احساسات درونی خود را به صورت مستقیم و شفاف برای او مطرح کنید.

خلاقیت، به اندازه کافی در زندگی لازم است.

یکی از تفاوت‌های شخصیت‌های شهودی و حسی در میزان ارزشی است که برای به خرج دادن خلاقیت در امور مختلف زندگی خود، قائل هستند. شهودی‌ها دوست دارند تا هر کاری که می‌خواهند انجام دهند را با خلاقیت و فکرهای جدید درآمیزند اما حسی‌ها، ترجیح می‌دهند تا ریسک نکنند و کارها را به همان شکلی که مورد پذیرش بقیه است، انجام دهند و این تفاوت در نگرش بین زوجین باعث ممکن است باعث شود تا یکی از آنها احساس قربانی بودن را داشته باشد. برای جلوگیری از این مساله باید در همه کارها و مخصوصا در میزان ارمانگرایی در انجام کارها، متعادل باشید.

یک تیم قوی و شکست ناپذیر بسازید.

زیباترین جنبه در ازدواج یک شخصیت شهودی با یک شخصیت حسی در این است که همانگونه که ممکن است این دو نفر به عنوان دو شخصیت متضاد، یکدیگر را به مرز دیوانگی بکشانند، می توانند بهترین و بزرگترین دارایی یکدیگر نیز محسوب شوند. اگر ازدواج حسی-شهودی داشته اید، اجازه دهید تا شخص حسی، با استفاده از اشراف کامل خود به جنبه‌های اصلی زندگی، دید شهودی طرف مقابل را دستاویزی برای تصمیمات بهتر و راهی روشن‌تر برای زندگی قرار دهد و هم چنین اجازه دهید تا شخص شهودی، چشم انداز صحیحی برای آینده زندگیتان را ترسیم نماید و در کنار تعادلی که شخص حسی در زندگی برقرار نموده است، آینده را در مشت خود بگیرد. سری مقالات تحلیل شخصیت یونگ را بخوانید:
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت