آیا شما شخصیتی شهودی (Intuitive) دارید یا حسی (Sensor)؟ (تحلیل شخصیت یونگ: قسمت چهارم)

آیا شما شخصیتی شهودی (Intuitive) دارید یا حسی (Sensor)؟ (تحلیل شخصیت یونگ: قسمت چهارم)

فهرست عناوین

در قسمت‌های قبلی سری مقالات تحلیل شخصیت یونگ به تحلیل شخصیت‌های درونگرا و برونگرا و درستی ازدواج این افراد با یکدیگر پرداختیم، اما یکی دیگر از انواع شخصیت‌هایی که در تست روانشناسی تحلیل شخصیت یونگ معرفی می‌شوند، شخصیت‌های شهودی و حسی هستند. با بزمینه در این مقاله همراه باشید تا به معرفی شخصیت‌های شهودی و حسی و ازدواج این افراد با یکدیگر بپردازیم.

شخصیت‌های حسی چه ویژگی‌هایی دارند؟

اصلی‌ترین تعریف برای شخصیت‌های حسی، این است که بیشترین توجه این افراد بر روی اطلاعاتی است که از طریق حواس پنجگانه به آنها منتقل می‌شود. آنچه توسط این افراد دیده می‌شود، شنیده می‌شود، لمس می‌شود، چشیده می‌شود و به طور کلی، آنچه از دیدگاه حواس پنجگانه واقعی و موجود است، برای افراد حسی بیشترین اهمیت را دارد و کارها و برنامه‌های خود را بر طبق این اطلاعات، پایه ریزی می‌‎نمایند. به همین دلیل اگر با فردی حسی ازدواج کرده‌اید، نباید از او انتظار داشته باشید که در هنگام ناراحتی و اندوه شما، شما را درک کند و با گفتن کلماتی، همدردی خود را ابراز نماید، بلکه همسر حسی از همان ابتدا به دنبال راه حل می‌گردد و مشکلات را از طریق واقعیت‌ها، حل می‌کند.
 اگر بخواهیم شخصیت‌های حسی را در قالب چند کلمه توصیف نماییم، می‌توان از کلماتی مثل عملگرا، واقع بین، محکم و استوار و جرئی نگر استفاده نمود. شخصیت‌های حسی، کسانی هستند که بیش از آنکه به فکر آینده باشند روی زمان حال و گذشته تمرکز می‌کنند به همین دلیل، شاید در بین آشنایان خود به انسان‌های کینه‌ای و انتقامجو شناخته شوند، حال آنکه این اشخاص به دنبال انتقام نیستند اما همه خاطرات تلخ و شیرین گذشته خود را به صورت زنده در ذهن خود نگهداری می‌کنند و آنها را با جزئیات دقیق به یاد می‌آورند زیرا تجربه، برای افراد حسی جزو ارزشمندترین دارایی‌ها محسوب می‌شود و برای ادامه کارهای خود، بیش از آنکه به خلاقیت و یا نوآوری توجه داشته باشند به تجربیات خود و دیگران اتکا می‌کنند. افراد حسی، بیشترین فرمانبرداری را نسبت به حس‌های آنی و لحظه‌ای خود دارند، حسی که دقیقا در همین لحظه پس از شنیدن یا دیدن موضوعی به آنها هجوم می‌آورد دقیقا همان حسی است که از آن تبعیت می‌کنند و به طور معمول آن را برای خود نگاه می‌دارند به همین دلیل، رفتار آینده آنها به میزان بسیار زیادی به تجربیات گذشته آنها مرتبط است.
همانطور که اشاره شد، افراد حسی، انسان‌هایی عملگرا و فعال هستند به همین دلیل، بیشترین تمرکز آنها روی زمان حال است. آنها به شدت روی مسئولیت‌های خود دقیق هستند و ترجیح می‌دهند تا در هر حالی، وظایف آنها مشخص و روشن باشد. آنها گاهی اوقات بیش از حد، به دنبال اثبات خود هستند و دوست دارند تا همه مهارت‌های خود را در محیط کاری نشان دهند و سرآمد باشند. مغز آنها برای انجام کارها به صورت سیستماتیک عمل می‌کند و باعث می‌شود تا وظایف خود را به صورت خطی و متوالی دنبال کنند و همه آنها را به همراه جزئیات ریز، مو به مو انجام دهند.
به همین دلیل اگر همسر شما فردی حسی است، می‌توانید اطمینان داشته باشید که او در کار خود موفق خواهد بود و شخصیتی بسیار مسئولیت پذیر دارد. اطلاعات در ذهن او طبقه بندی شده هستند و مغز منظمی دارد.

شخصیت‌های شهودی یا ادراکی چه ویژگی‌هایی دارند؟

ذهن شخصیت‌های شهودی، دنیای انتزاعی، کلی نگر و تخیلات ذهنی را بیشتر می‌پسندد. شهودی‌ها بیش از آنکه به حواس پنجگانه خود متکی باشند به ذهن، رویاها، تخیلات، عقاید و باورهای خود تسلط دارند و از آنها برای پیشبرد کارها و احساسات خود استفاده می‌نمایند. این افراد بیشترین توجه را به برداشت‌های شخصی و یا احساساتی ناگهانی که در لحظه به آنها هجوم می‌آورند و همچنین الگوهای اطلاعاتی که در ذهن آنها چیده می‌شوند، دارند.
 آنها از طریق فکر کردن، مسائل را تجزیه تحلیل می‌کنند و حتی چیزهای جدیدی را می‌آموزند، افراد شهودی، شخصیت‌هایی آینده نگر دارند، به طوری که اگر بگوییم در ذهن خود، برای 100 سال آینده خود برنامه‌ریزی نموده اند و لحظه به لحظه آن را برای خود مجسم نموده اند، اغراق نکرده ایم. پس اگر با شخصی شهودی و ادراکی ازدواج کرده اید، اولین روز تولد فرزندتان، آماده این باشید که همسرتان با رویاپردازی و عشقی عجیب و زیبا، به تصور آینده کودک‌تان و حتی روزهای تحصیل و جشن عروسی او و حتی به دنیا آمدن بچه‌هایش صحبت کند و از این تصورات، بی نهایت لذت ببرد. شهودی‌ها، افرادی خلاق هستند که دوست دارند تا هر کاری که انجام می‌دهند را متفاوت از بقیه انجام دهند به همین دلیل، این افراد در روند برنامه ریزی برای مراسم عروسی خود؛ به شدت به دنبال ایده پردازی‌های جدید و خلق جشن‌های متفاوت هستند. شهودی‌ها، در هنگام تصمیم گیری برای انجام کاری، همه جوانب آن را می سنجند، اما تفاوت آنها با حسی‌ها در این است که آنها تنها به اطلاعات موجود بسنده نمی‌کنند و سعی می‌کنند تا همه اطلاعات را مانند قطعات یک پازل در کنار هم چیده و حتی اطلاعات ناموجود را در ذهن خود مجسم می‌کنند و سپس به نتیجه گیری می‌پردازند و تصمیمات خود را بر اساس این اطلاعات تصور شده، می‌سازند. به طور کلی، اگر بخواهیم شخصیت شهودی را در چند کلمه به صورت خلاصه بیان کنیم، می توانیم از عباراتی مانند انتزاعی، رویایی، اینده نگر و جستجوکننده استفاده نماییم.
سخن آخر:
بر اساس آموزه‌های یونگ در تست‌های شخصیت شناسی‌اش، هیچگونه ارجحیتی در انواع شخصیت‌های معرفی شده وجود ندارد و نمی‌توان گفت که افراد شهودی در زندگی خود موفق‌تر هستند و یا افراد حسی.
تنها می‌توان به این نتیجه گیری بسنده نمود که افراد از لحاظ شخصیتی، تفاوت‌های زیادی با هم دارند. پس تلاش برای برقراری ارتباط با همه افراد اطرافمان و یا راضی نگاه داشتن آنها تلاشی بیهوده است، زیرا ارزش گذاری‌ها و دغدغه‌های هر فرد وابسته به شخصیت درونی اوست و با دیگری می‌تواند متفاوت باشد. این مقاله را بخوانید:

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت