برونگراها چه کسانی هستند و چه خصوصیاتی دارند؟ (تحلیل شخصیت یونگ: قسمت سوم)

برونگراها چه کسانی هستند و چه خصوصیاتی دارند؟ (تحلیل شخصیت یونگ: قسمت سوم)

فهرست عناوین

تا به حال تست های خودشناسی و تحلیل شخصیت داده اید؟ اولین تحلیلی که در این تستها انجام می شود بررسی درونگرا و برونگرا بودن شخص است. اگر فکر می کنید برونگرا هستید یا شریک زندگی شما برونگرا است، بهتر است این مقاله را بخوانید. رفتاری که به عنوان رفتار خروجی و ظاهری در افراد برونگرا، در نگاه دیگران دیده می‌شوند، فردی پر جنب و جوش، خوش برخورد، خوش صحبت و در اکثر اوقات فردی با سطح تمرکز پایین است.
 در سال 1960، روانشناس معروف به نام "کارل یونگ" برای اولین بار، شخصیت‌های درونگرا و برونگرا را معرفی نمود و برای هر یک از آنها، خصایصی را تعریف کرد. او این دو گروه را بر اساس منبع دریافت انرژی‌شان تقسیم بندی نمود، بعبارتی دیگر، درونگرایان نیاز به تنهایی دارند تا بتوانند انرژی لازم برای انجام کارهای خود را ذخیره نمایند و در مقابل، برونگرایان نیاز به حضور در جمع و معاشرت‌های اجتماعی فراوان دارند تا بتوانند شادابی، انرژی و طراوت لازم را کسب نمایند. از دید یونگ، برونگرا بودن، به هیچ عنوان ویژگی برتری محسوب نمی‌شود و همچنین بسیاری از افراد، هم شخصیتی برونگرا و هم شخصیتی درونگرا دارند که با توجه به محیط رشد و اطرافیان آنها، یکی از این ویژگی‌ها، پررنگ‌تر از دیگری به نظر می‌رسد.
 با بزمینه در این مقاله همراه باشید تا ویژگی‌های افراد برونگرا را بررسی نماییم و راه‌های تشخیص شخصیت برونگرا از درونگرا را بیان کنیم.

ویژگی‌های شخصیتی افراد برونگرا

در ادامه مقاله به بررسی جزء به جزء خصایصی که به واسطه شخصیت برونگرا در افراد، ظاهر می‌شوند، می‌پردازیم. اگر این خصلت‌ها در شما وجود دارد، می‌توان گفت که شما در دسته افراد برونگرا قرار می‌گیرید.

از موقعیت‌های اجتماعی لذت می‌برید.

افراد برونگرا، در هر جمعی که قرار بگیرند مورد توجه قرار می‌گیرند و به اصطلاح به متکلم وحده جمع تبدیل می‌شوند و از اینکه توجه دیگران به سمت آنها جلب شود، لذت می‌برند. برونگرایان بر خلاف افراد درونگرا از مواجهه با افراد غریبه هیچ ترسی ندارند و از اینکه خود را به افراد ناشناس معرفی نمایند، هیچ واهمه‌ای ندارند. آنها به خوبی از پس معرفی خود و توانایی‌هایشان بر می‌آیند و می‌توان گفت که سخنرانان و ارائه دهندگان قابلی به شمار می‌روند.

اوقات تنهایی را دوست ندارید و احساس نیازی به تنهایی نمی‌کنید.

بر خلاف درونگرایان که ترجیح می‌دهند تا پس از حضور در یک جمع، حتما اوقاتی را به تنهایی بگذرانند تا انرژی از دست رفته خود را بازیابی نمایند، برونگرایان در اوقات تنهایی، احساس افسردگی و کسالت می‌کنند زیرا این تنها ماندن و عدم همجواری با جمع، انرژی آنها را تحلیل می‌برد و آنها را به خمودگی و خستگی می‌کشاند.

استعدادهای شما در مواجهه با دیگران شکوفا می‌شود.

برونگراها در جمع‌ها و اجتماعات بزرگ، احساس راحتی بیشتری دارند، آنها ممکن است بیشتر در ورزش‌های گروهی یا مسابقات هیجان انگیز و رقابتی شرکت کنند و تمام تلاش خود را برای رسیدن به یک نتیجه خوب و مطلوب، صرف نمایند. یکی از ویژه ترین خصوصیات برونگرایان، توانایی رهبری و فرماندهی در آنهاست. آنها به راحتی، یک گروه را اداره می‌نمایند و از اینکه وظایف را بین افراد گروه تقسیم بندی نمایند و خود مقامی نظارتی داشته باشند، لذت می‌برند. افراد برونگرا به ندرت دعوت دیگران برای شرکت در میهمانی‌ها، عروسی‌ها و دورهمی‌ها را رد می‌کنند زیرا مشتاقانه برای شرکت در این جمع‌ها، آماده می‌باشند.

دوستان زیادی دارید.

همان طور که قبلا هم بدان اشاره نمودیم، برونگرایان، انرژی مورد نیاز خود را از بودن با دیگران دریافت می‌کنند و از این حضور در اجتماعات لذت می‌برند به همین دلیل، یکی از بهترین سرگرمی‌های افراد برونگرا، دوستیابی است. آشنایی با افراد جدید و هم صحبتی با دوستان تازه وارد برای افراد برونگرا، به معنای منابع جدید انرژی برای آنهاست! به همین دلیل، افراد برونگرا به راحتی با اطرافیان خود ارتباط برقرار می‌کنند و به راحتی باب دوستی با افراد را باز می‌نمایند.

ترجیح می‌دهید تا در مورد مشکلات و ناراحتی‌های‌تان صحبت نمایید.

افراد برونگرا در هنگام بروز ناراحتی‌ها و مشکلاتی که ممکن است برایشان پیش آید، اگر نتوانند این مشکلات را از طریق ارتباط با دیگران مطرح کنند، به افسردگی می‌رسند. اصلی‌ترین راه برای تسکین دردها و آلام برونگرایان، صحبت کردن و به عبارتی درد دل کردن با دیگران است. این درددل شاید هیچ راه حل مناسبی را به آنها ارائه ندهد اما تاحدود زیادی در آرامش این افراد و اتخاذ تصمیمات بهتر و کارآمدتر یاری‌گر است.

شما فردی خوش‌بین هستید.

برونگراها، اغلب به عنوان افرادی شاد و مثبت اندیش شناخته می‌شوند. تمایل آنها به معاشرت با دیگران بر این سرزندگی تاکید بیشتری می‌نماید و باعث می‌شود تا ظاهر آنها شاداب‌تر و پرانرژی‌تر به نظر برسد. البته این شاداب بودن افراد برونگرا نسبت به درونگراها، دلایل ریشه‌ای دیگری نیز دارد. برونگراها به هیچ عنوان مشکلات و ناراحتی‌های خود را درون خود نگه نمی‌دارند و آنها را با اطرافیان خود شریک می‌شوند، اما درونگرایان ترجیح می‌دهند تا خود به تنهایی با مشکلات خود روبرو شوند و به تنهایی برای یافتن راه حل برای آنها اقدام نمایند. به همین دلیل در ظاهر، ممکن است کسل‌تر به نظر برسند زیرا فکر آنها درگیر مسائلی است که اطرافیان آنها از این مسائل بی خبر هستند.

شخصیتی ریسک پذیر دارید.

رفتارهای پرخطر برای افراد برونگرا ترسناک نیستند و این می‌تواند، سلامت اجتماعی و جسمی آنها را به خطر بیندازد. این رفتار در برونگراها به دلیل سطح بالای دوپامینی است که در خون آنها ترشح می‌شود و روحیه آنها را قوی‌تر و ریسک پذیرتر می‌سازد. مغز برونگرا به صورت سیستماتیک، پس از هر ریسک پذیری و موفقیت در آن، تمام بدن را با دوپامین، پاداش می‌دهد به همین دلیل برونگرایان عاشق ریسک کردن و موفقیت در آنها و سپس پاداشی که به ازای آن دریافت می‌کنند، هستند.

انعطاف پذیر هستید.

برونگراها، افرادی سازگار هستند و به ندرت پیش می‌آید که واکنش‌های هیجانی منفی و تندی را نسبت به یک تغییر در زندگی، از خود بروز دهند. برنامه‌ریزی‌های از پیش تعیین شده، معمولا در زندگی برونگراها جایی ندارند و این افراد عاشق تصمیمات خودجوش و لحظه‌ای هستند. تصمیم لحظه‌ای برای سفر، برای تغییر رشته، تغییر شغل و حتی ازدواج. پس در هنگام تصمیم گیری برای ازدواج با یک فرد برونگرا، یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید بررسی شود، اطلاع از صحت تصمیم گیری شخص مورد نظر است، زیرا تصمیمات آنی، در شخصیت‌های برونگرا به وفور دیده می‌شوند.
سخن آخر:
اگر برخی از ویژگی‌هایی که در بالا به آنها اشاره شد، در شما وجود دارند و برخی دیگر نه، و اگر در مورد برونگرا یا درونگرا بودن خود دچار تردید شده‌اید، این را بدانید که تنها نیستید، واقعیت این است که بیشتر انسان‌ها در نقاط میانی طیف درونگرایی و برونگرایی قرار دارند. انسان‌ها می‌توانند در طول زندگی خود، شخصیت‌های متفاوتی را از خود بروز دهند و همیشه در یک حال نباشند و این شخصیت‌ها بستگی به سن و سال، موقعیت اجتماعی که در آن قرار دارند و الگوهایی که در اطراف آنها قرار گرفته اند، دارد. حتی وراثت نیز در تعیین میزان درونگرایی و برونگرایی افراد، نقش مهمی را ایفا می‌نماید، میزان ترشح هورمون دوپامین در بدن که در بسیاری مواقع به صورت وراثتی مشخص می‌شود، نقش بسزایی در میزان درونگرایی و برونگرایی شما دارد.
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت