درونگراها چه کسانی هستند و آیا ازدواج افراد برونگرا با آنها صحیح است یا خیر؟(تحلیل شخصیت یونگ: قسمت اول)

درونگراها چه کسانی هستند و آیا ازدواج افراد برونگرا با آنها صحیح است یا خیر؟(تحلیل شخصیت یونگ: قسمت اول)

فهرست عناوین

یکی از جنبه‌های بسیار مهم شخصیتی که در انواع تست‌های روانشناسی، مورد مطالعه قرار می‌گیرد، درونگرایی و برونگرایی افراد است. تست روانشناسی مشهور mbti که با عنوان تست تحلیل شخصیت در تست‌های استایل شناسی بزمینه نیز قرار دارد و به راحتی قابل استفاده است، افراد را از این جنبه مورد بررسی قرار داده و آنها را در دو دسته intravert به معنی درونگرا و extravert به معنی برونگرا تقسیم‌بندی می‌نماید. اما خصوصیات اصلی افراد درونگرا و برونگرا چیست و چه چیزی انها را به دنیای درونی یا بیرونی خودشان متصل می‌نماید؟ معاشرت افراد متضاد ازین لحاظ چگونه باید باشد؟ و چه عواملی باعث بروز درونگرایی در افراد می گردد؟ برای دانستن پاسخ این سوالات با بزمینه همراه باشید.

درونگراها چه کسانی هستند و نشانه‌های رفتاری آنها چیست؟

درونگرا به کسانی گفته می‌شود که اغلب خصوصیات شخصیتی آنها روی احساسات درونی‌شان تمرکز دارد. معمولا در باور عموم، هر فردی در یکی از دو دسته درونگرا و برونگرا قرار می‌گیرد، اما واقعیت این است که اکثر افراد، شخصیتی درونگرا و همچنین برونگرا درون خود دارند،  اما معمولا ترجیح می‌دهند تا یکی از آنها را ابراز نمایند و بروز هر یک از آنها بستگی به موقعیتی دارد که در آن قرار گرفته‌اند و یا رفتاری که دیگران با آنها دارند.
بر طبق مطالعات روانشناسنان این حوزه، درونگرایی در ۲۵ تا ۴۰ درصد افراد بروز می‌کند که البته ابهامات زیادی در رابطه با تحلیل شخصیت این افراد وجود دارد اما مساله‌ای که بسیار مهم است، این است که درونگرایی را نباید با جامعه گریزی یا خجالتی بودن اشتباه بگیریم و درونگرایی به هیچ عنوان به مسائلی ازین قبیل مرتبط نمی‌شود به عنوان مثال درونگراها می‌توانند سخنرانان بسیار حاذقی باشند و به اصطلاح، قدرت ابراز اطلاعات و شرح وقایع بسیار زیادی داشته باشند اما معمولا در گفتگوهای دوستانه و روزانه خود با دیگران، دچار مشکل و مشقت می‌شوند.
درونگراها تمایل دارند تا ساکت‌تر، محفوظ‌تر و مرموزتر باشند و بر خلاف برونگراها که از تعاملات اجتماعی، انرژی دریافت می‌کنند، درونگراها مجبور هستند در موقعیت‌های اجتماعی که قرار می گیرند انرژی زیادی صرف نمایند و اغلب آنها بعد از شرکت در میهمانی یا گذران وقت با گروهی از افراد، نیاز به یک دوره تنهایی دارند تا در اصطلاح، شارژ مجدد شوند و انرژی تحلیل رفته از آنها بازیابی گردد.
درونگراها در مکان‌های پرجمعیت، احساس ناخشنودی دارند و کنسرت‌ها، همایش‌ها، کمپین‌ها، کنفرانس‌ها، ورزش‌های گروهی و ... برای آنها ناراحت کننده و طاقت فرساست. افراد درونگرا به ندرت دوست دارند تا با افراد جدید ملاقات نمایند و ترجیح می‌دهند تا دایره آشنایان و دوستان خود را تنگ‌تر و کوچک‌تر نگاه دارند. درونگراها افرادی هستند که غالبا جلب اعتماد آنها کار دشواری است و در تعاملات اجتماعی به سختی به افراد اعتماد می‌کنند و کارها و تصمیمات خود را بر پایه اعتماد به دیگران اتخاذ نمی‌کنند.
درونگراها معمولا افراد مدیر و مدبر هستند و در کارهای خود از برنامه‌ریزی دقیق و راسخی بهره‌مند هستند. به برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط خودشان به شدت پایبند هستند و تمام تلاش خود را می‌کنند تا این برنامه ریزی‌ها را مو به مو به انجام برسانند. از این رو اگر همسر درونگرایی دارید، می‌توانید از بابت اینکه همه کارهای مربوط به عروسی‌تان و برنامه ریزی‌های برگزاری مراسم، به درستی و بی کم و کاست صورت می‌گیرند، اطمینان داشته باشید. افراد درونگرا معمولا دوستان و همسران وفاداری هستند و صداقت در عمل و گفتار، یکی از شاخصه‌های اصلی شخصیت آنها محسوب می‌شود زیرا منبع اصلی الهامات آنها، درون خودشان است نه وجود دیگران، به راحتی می‌توانند صادقانه صحبت کنند و از گفتن حقیقت ابایی نداشته باشند.

دلایل بروز درونگرایی در افراد

برای اینکه بدانیم چرا برخی از افراد، درونگرا هستند و برخی از افراد تمایل به برونگرایی دارند باید جوانب زیادی را مورد بررسی قرار دهیم اما یکی از مسائل بسیار مهم، مطالعه نقش فیزیولوژی و ساز و کار طیعی هورمون‌ها در بدن است. نحوه پاسخ بدن به عوامل بیرونی، نقش تعیین کننده‌ای در سطح درونگرایی و برونگرایی افراد دارد. در سطح فیزیولوژیکی، شبکه‌ای از سلول‌های عصبی واقع در ساقه مغز، موسوم به سیستم فعال کننده شبکیه، وظیفه تنظیم سطح برانگیختگی از جمله انتقال مغز از حالت خواب به بیداری را بر عهده دارند و در کنترل میزان دریافت اطلاعات در هنگام بیدار شدن از خواب، نقش بسزایی را ایفا می‌نمایند. در صورت مواجهه با خطرات احتمالی در محیط، سلول‌های عصبی، سطح برانگیختگی را افزایش داده تا افراد هوشیار شده و به مقابله با این هشدارها و خطرات بپردازند. این سلول‌های عصبی در برخی افراد به گونه‌ای رفتار می‌کنند که باعث می‌شوند تا این افراد همیشه در سطح برانگیختگی بالایی به سر ببرند و نقطه تنظیم شده در آنها برای سطح هوشیاری نسبت به وقایعی که در محیط اطراف آنها در جریان است، بسیار بالاست، در حالیکه در برخی افراد، این سطح در آنها در نقطه پایین‌تری تنظیم شده است.
 روانشناسان معتقد هستند که 15 درصد افراد در دسته دوم قرار می‌گیرند یعنی سطح برانگیختگی پایینی دارند، 15 درصد دیگر در دسته اول، طبقه بندی می‌شوند و حالت برانگیختگی در آنها بسیار بالاست و 70 درصد مابقی در وسط این زنجیره قرار دارند.

بر طبق نظریه‌های روانشناسانی چون "هانس آیزنک" درونگراها، افرادی هستند که به طور طبیعی در سطح بالایی از برانگیختگی قرار گرفته‌اند و از این جهت، ترجیح می‌دهند تا به دنبال فعالیت‌ها و محیط‌هایی باشند تا وضعیت کنترل شده‌ای را برای آنها داشته باشند و تا حد ممکن از مواجهه با افراد جدید و اتفاقات جدید دوری گزینند. به دلیل این سطح تحریک طبیعی بالا، آنها هوشیارتر هستند و اطلاعات بیشتری را از محیط دریافت می‌کنند و شاید به همین دلیل افراد درونگرا، آدم‌های مرموزی به نظر می‌رسند و همانطور که گفته شد، حضور در جمع‌ها و محیط‌های شلوغ از آنها انرژی زیادی می‌گیرد و در دوره شارژ مجدد خود که نیاز به تنهایی و ارامش دارند، فرصت می‌کنند تا آنچه را که آموخته‌اند پردازش نمایند.

شاید بارها برایتان پیش آمده است که در هنگام بروز یه منازعه یا جدال نتوانید از خود دفاع کنید اما پس از مدتی، وقتی که به آن فکر می‌کنید، دفاعیات خوبی در ذهن‌تان رژه می‌روند، این موضوع، دقیقا به بروز درونگرایی در شما مرتبط است و به این دوره پردازش وقایع، شارژ مجدد انرژی شما گفته می‌شود و احتمالا شناخت این ویژگی از خودتان راهکار منطقی و قابل قبولی برای برقراری ارتباط با مادرشوهر و سایر اعضای خانواده همسر به شما بدهد.

تصورات نادرست در مورد درونگراها

در حالی که معمولا برچسب‌هایی مانند "خجالتی، کم رو، غیراجتماعی، متکبر و..." به افراد درونگرا زده می‌شود، به جرات می‌توان گفت که این برداشت‌ها، ناشی از عدم موفقیت افراد برونگرا برای درک نحوه عملکرد افراد درونگراست. با توجه به اینکه برون‌گراها، تابعیت کمتری از احساسات درونی خود دارند، به دنبال آن درک سطحی‌تری نسبت به درون افراد دارند، به همین دلیل نمی‌توانند تصور کنند که کسی، تنهایی را به بودن در کنار جمع ترجیح دهد و معمولا این افراد سعی می‌کنند تا درونگرایان اطراف خود را تغییر دهند و آنها را مجبور کنند تا مانند خودشان رفتار کنند و مانند خودشان فکر کنند و این عملکرد باعث می‌شود تا تعارضاتی بین افراد درونگرا و برونگرا به وجود بیاید و مهم‌ترین مساله‌ای که باعث می‌شود تا مشاوران خانواده توصیه کنند که سعی نکنید تا همسر خود را تغییر دهید و سعی کنید در کنار تفاوت‌ها، تعاملی سازنده داشته باشید، همین است. مقاله تست ازدواج یونگ را بخوانید و تست سازگاری زوجین بزمینه را انجام دهید.

سخن آخر:

مساله‌ای که بسیار مهم است، این است که برای یک تعامل اجتماعی پایدار و سازنده باید تفاوت‌های فردی یکدیگر را بپذیریم و با آنها کنار بیاییم. به یاد داشته باشید که درونگرایی یا برونگرایی هیچ یک، مزیت یا عیب محسوب نمی‌شوند و هیچ یک بر دیگری برتری ندارد و هر دوی آنها عملکرد طبیعی در بدن و مغز هستند که باعث می‌شوند تا رفتارهای متفاوتی از افراد بروز نماید و بهترین کار برای کنترل رفتار و داشتن یک زندگی فردی و اجتماعی کارآمد، شناخت خصوصیات شخصیتی خودمان است. ممکن است برخی از ویژگی‌های افراد درونگرا و برخی از ویژگی‌های افراد برونگرا در شما دیده شوند که این به معنای این است که شما در وسط زنجیره قرار دارید و گاهی درونگرا و گاهی برونگرا ظاهر می‌شوید.
با سری مقالات درونگرایی و برونگرایی در بزمینه همراه باشید تا به بررسی واقعیت‌های بیشتری در مورد این ویژگی‌های شخصیتی بپردازیم و در انتها به بررسی کیفیت ازدواج بین افراد درونگرا و برونگرا می‌رسیم و پاسخ به این سوال که آیا ازدواج بین این افراد کار درستی است یا خیر؟ در این مقالات داده می‌شود.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت