لیست وسایلی که می‌توان از چک لیست جهیزیه حذف نمود (حذفیات جهیزیه)

لیست وسایلی که می‌توان از چک لیست جهیزیه حذف نمود (حذفیات جهیزیه)

فهرست عناوین

امروزه به دلیل مسائل اقتصادی و کوچک و نقلی شدن خانه‌ها و منازل نوعروسان، حذف وسایل غیر ضروری جهیزیه یکی از بهترین راه‌ها برای مدیریت اقتصادی برنامه‌ریزی عروسی است. با بزمینه در این مقاله همراه باشید تا چند نمونه از وسایلی که معمولا در جهیزیه‌ها گنجانده می‌شوند ولی حذف کردن آنها، هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ زیبایی چیدمان جهیزیه و جاگیری بهتر وسایل، بهتر و به صرفه‌تر است، بررسی نماییم.
اگر نگاهی به چک لیست جهیزیه بیندازید، متوجه می‌شوید که قسمت عمده هزینه‌ها برای وسایل آشپزخانه و خصوصا لوازم برقی متنوع آن صرف می‌شود. ولی وقتی بیشتر دقت کنید متوجه می‌شوید که خرید بعضی از این وسایل، ضرورتی ندارد یا می‌توان به جای شلوغ کردن آشپزخانه با انبوه وسایل برقی که شاید حتی سالی یک بار هم مورد استفاده قرار نگیرند، وسایل کاربردی‌تر و یا مارک‌های معتبرتری خریداری نمود.
بهترین نوع فرهنگ سازی در خرید جهیزیه، حذف چشم و هم چشمی‌ها در خرید جهیزیه و نمایش جهیزیه در مراسم جهازبرون، برای افراد فامیل و اقوام می‌باشد. با حذف این گونه مراسم‌ها، عروس خانم‌ها و خانواده‌های آنها می‌توانند به خرید وسایل ضروری و وسایلی که واقعا در زندگی روزمره به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند، اکتفا نمایند.
نیازی نیست که هر وسیله برقی که وارد بازار می‌شود را در چک لیست جهیزیه خود بگنجانید. قبل از هر چیزی باید به فضایی که در منزل و آشپزخانه خود دارید، دقت داشته باشید. اگر در مقدار فضا، دچار محدودیت هستید، حتما باید وسایلی که به صورت روتین استفاده می‌کنید و یا حداقل ماهی یک بار به کارتان می‌آید را بخرید.

مایکرو ویو

اگر شاغل هستید، مایکروویو یکی از ضروریات برای شما به شمار می رود چون نیاز دارید تا در زمان کمی غذاها را گرم یا آماده سازی نمایید اما اگر خانه دار هستید، مایکروویو معمولا کاربردی نیست و بسیاری از خانم‌ها به دلیل مضرات اشعه‌های مایکروویو، به ندرت از آن استفاده می‌کنند، حال آنکه مایکروویو یکی از وسایل بسیار حجیم و جاگیر در آشپزخانه است.

گاز فردار یا سولاردوم

اگر به پختن کیک و شیرینی علاقه زیادی دارید، می‌توانید بین سولاردوم و گاز فردار یکی را انتخاب کنید. البته در معماری مدرن خانه‌ها و آپارتمان‌ها، اکثرا به جای اجاق گازهای بزرگ، گازهای رومیزی مورد استفاده قرار می‌گیرند که در این صورت لازم نیست اجاق گاز فردار را در لیست جهیزیه خود قرار دهید و به جای آن می‌توانید سولاردوم بخرید تا در صورت نیاز به فر، از آن استفاده نمایید.

قهوه‌ساز، قهوه خردکن و چای‌ساز

قهوه ساز و قهوه خرد کن، فقط در صورتی لازم هستند که عادت داشته باشید به صورت روزانه قهوه بخورید. اما با توجه به فرهنگ بیشتر ایرانی‌ها که به نوشیدن چای روزانه اعتقاد دارند و حتی گاهی بیش از یک وعده چای در روز مصرف می‌کنند، می‌توانید چای ساز را در لیست خرید خود قرار دهید. نکته‌ای که در مورد چای‌ساز بسیار مهم است، مارک دستگاهی است که می خرید. بسیاری از دستگاه‌های چای‌ساز، مورد پسند ایرانیان نیستند، زیرا آب را به صورت آنی به جوش می‌آورند و به عقیده بسیاری از افراد، چایی که با این آبجوش، تهیه می‌شود چای خوش طعم و خوش عطری نیست. پس اگر در مورد این مسائل، حساسیت دارید و ترجیح می‌دهید که چای دم کشیده با آب کاملا جوشیده بخورید و عطر چای در خانه‌تان بپیچد، می‌توانید چای‌ساز را هم حذف نمایید و به جای آن کتری و قوری بخرید.

سماور و کتری و قوری

وجود سماور و کتری و قوری در کنار هم نیز جزو مواردی در جهیزیه است که به هیچ عنوان کاربردی ندارد و جزو وسایل اضافه محسوب می‌شود. اگر عادت به چای سماوری دارید، سماور بخرید، در غیر این صورت کتری و قوری، هم شکیل‌تر و زیباتر است و هم جای کمتری را اشغال می‌نماید. تا چند سال پیش، بسیاری از مادران ایرانی، سماور را یکی از اقلام اصلی در لیست جهیزیه دسته‌بندی می‌کردند و به آن به عنوان وسیله‌ای تزئینی می نگریستند اما در چیدمان مدرن و امروزی و آشپزخانه‌های جدید، سماور به عنوان وسیله‌ای تزئینی جایی ندارد و در کنار سایر وسایل، به هیچ عنوان زیبایی بصری هم نخواهد داشت، پس اگر اهل چای سماوری نیستید، سماور را حذف نمایید.

توستر و ساندویچ‌ساز

خرید توستر و ساندویچ‌ساز، کاملا به سلیقه و سبک زندگی شما بستگی دارد. اگر به غذاهای فست‌فود و آماده، کمتر علاقه دارید و یا اعتقاد دارید که این غذاها در سبد غذایی خانواده جایی ندارند و ضررشان بیشتر از منفعت‌شان است و یا سبک صبحانه ایرانی را می‌پسندید، به راحتی می‌توانید ساندویچ میکر و توستر را از لیست خرید جهیزیه حذف نمایید.

یخچال و فریزر جدا از هم

در سال‌های اول زندگی مشترک که معمولا زندگی دو نفره و جمع و جوری خواهید داشت، بهتر است از یخچال و فریزرهای سرهم استفاده کنید. یخچال و فریزرهای جدا از هم بسیار جاگیرهستند و اگر قرار است در منزلی استیجاری زندگی کنید، در هنگام اثاث‌کشی برای حمل و نقل این یخچال و فریزرهای جدا از هم دچار مشکل می شوید و حتی ممکن است وسایل شما دچار آسیب شوند. پس بهتر است از یخچال و فریزرهای کوچک تر و سرهم استفاده کنید.

سرخ کن، بخارپز، آرام پز، هواپز و پلوپز

وجود همه این وسایل در آشپزخانه بسیار غیرضروری به نظر می‌رسد زیرا سبک آشپزی ایرانی به هیچ عنوان به این همه وسیله برقی نیاز ندارد و بهترین کار برای اینکه این امکانات را در آشپزخانه خود داشته باشید، خرید یک پلوپز چند کاره است که همه این امکانات را در یک پکیج به شما ارائه می‌دهد.

تخم مرغ پز و پاستاساز

تخم مرغ‌پز و پاستاساز جزو وسایل برقی جدید هستند که این روزها در بازار جهیزیه دیده می‌شوند اما به هیچ عنوان کاربردی نیستند و شاید سالیان سال هم بگذرد و از آنها هیچ استفاده‌ای نشود. اینگونه وسایل برقی، به جای اینکه کار آشپزی را تسهیل نمایند باعث دردسرهای بیشتری می‌شوند. اماده کردن این وسایل، برای استفاده و پس از آن، شستن و تمیز کردن قطعات و جمع کردن وسیله برقی و جا دادن آن در کابینت‌ها به مراتب سخت‌تر از استفاده از یک ماهیتابه ساده برای پختن تخم مرغ است!!!!

مخلوط کن، آسیاب، آبمیوه گیری، همزن

اگر در آشپزخانه منزل خود دچار محدودیت فضا هستید و یا تعداد کابینت‌های آشپزخانه‌تان کم است و جاگیری آنها به گونه‌ای است که برای همه این وسایل، جایی ندارید می‌توانید از غذاسازهای چندکاره استفاده کنید. به عنوان مثال برندهای کنوود، مولینکس، پارس خزر، بوش و ... اقدام به تولید غذاسازهای چندکاره با کیفیت‌های بالا می‌نمایند اما پیشنهاد بزمینه برای شما این است که اگر در مقدار فضای منزل اینده خود دچار محدودیت نیستید، این وسایل را به صورت جداجدا تهیه کنید زیرا تجربه ثابت کرده که عمر مفید غذاسازهای چندکاره از عمر مفید وسایل جداجدا، کمتر است.

اتو پرس

اتو پرس صرفا برای خانم‌هایی به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد که در منزل به صورت تخصصی و حرفه ای، خیاطی می‌کنند اما برای خانم‌هایی که برای استفاده شخصی و روزانه، به اتو نیاز دارند، اتو بخارهای دستی بیش از اتو پرس توصیه می‌شوند. اتو پرس جزو وسایل بسیار جاگیر است که باید در یکی از اتاق‌های خانه قرار داده شود حال آنکه، این روزها با توجه به متراژ پایین منازل، اتاق‌ها بسیار کوچک و فشرده ساخته می شوند.

بخارشوی و جارو شارژی

اگر مدام در حال خانه تکانی هستید بخارشوی بخرید!!! اما اگر به صورت طبیعی و سالی یکی دو بار اقدام به خانه تکانی می‌کنید، می‌توانید شستن و بخار دادن پرده‌ها و مبل‌ها را به شرکت‌های خدماتی بسپارید و بخارشوی را از لیست جهیزیه خود حذف نمایید.
خرید جاروشارژی نیز به مقدار زیادی به شخصیت شما بستگی دارد. به نیازهای خود توجه کنید و اگر احساس می‌کنید جاروشارژی نیاز دارید، آن را بخرید وگرنه می‌توانید به خرید جارو برقی و یک جاروی دستی پلاستیکی اکتفا نمایید.

رختخواب‌های اضافه

معمولا سال‌های اول زندگی مشترک یک زوج جوان، افراد فامیل و خویشاوندان، کمتر به خانه آنها می‌آیند و شب را کمتر در منزل آنها سپری می‌کنند از همین رو، چندین دست رختخواب، واقعا به کار نمی‌آید و صرفا باعث پرشدن کمدها می‌شود. در جهیزیه به یک دست رختخواب اضافه اکتفا نمایید و اگر سبک زندگی شما به گونه‌ای است که ممکن است میهمانانی که شب در خانه شما می‌خوابند، زیاد در منزل شما رفت و آمد داشته باشند، می‌توانید بعدا برحسب نیاز خود، رختخواب تهیه کنید و خرید تشک‌های مسافرتی که کمتر از رختخواب‌های سنتی جاگیر هستند می‌تواند ایده مناسبی باشد.

دکورهای گران قیمت و بزرگ

زیباترین و گران قیمت‌ترین دکوری‌ها هم اگر در فضایی کوچک قرار بگیرند، جلوه‌ای ندارند و از زیبایی بصری آنها به شدت کاسته می‌شود، پس برای خرید ظروف دکوری، مجسمه‌های بزرگ و غول‌پیکر و اباژورهای سنگین، ابتدا به جایی که می‌خواهید، آنها را قرار دهید توجه کنید و سپس به خرید آنها اقدام نمایید.کریستال‌های گران قیمت که هیچگاه برای پذیرایی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و صرفا برای دکور خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند و گنجه‌های بزرگ و جاگیری که برای قرار گرفتن در گوشه پذیرایی و هال خریداری می‌شوند فقط باید زمانی در لیست جهیزیه قرار گیرند که منزل شما پذیرایی و هال بزرگ و جاداری داشته باشد و نوع چیدمان مبل‌ها به شما این اجازه را بدهد که گنجه را در جای مناسبی قرار دهید.

دو دست مبلمان!

خریدن دو دست مبل هم فقط برای خانه‌هایی با متراژ بالا و پذیرایی و هالی حداقل 40 متری مناسب است، در غیر این صورت خانه شما بیش از آنکه شبیه به یک خانه گرم و صمیمی باشد، شبیه به یک سمساری یا فروشگاه لوازم چوبی می‌شود!! توصیه بزمینه برای کسانی که دوست دارند دو دست مبل داشته باشند اما متراژ خانه، به آنها این اجازه را نمی‌دهد، این است که به جای دو دست مبل، در کنار سرویس مبلمان خود یک یا دو صندلی و یا یک کاناپه با رنگی متفاوت ولی هارمونیک، خریداری نمایند و در جایی مناسب قرار دهند.

میز ناهارخوری بزرگ

خرید میزهای ناهارخوری کوچک دو یا سه نفره، انتخاب هوشمندانه‌تری نسبت به خرید میزهای ناهارخوری بزرگ و طویل می‌باشد و یا حتی می‌توانید با خرید صندلی‌های کنار اپنی و پایه بلند، برای صرف غذا از اپن اشپزخانه استفاده نمایید و میزناهارخوری را به صورت کامل حذف نمایید. البته ناگفته نماند که میزهای ناهارخوری بزرگ جلوه زیادی به جهیزیه شما می‌بخشند اما در صورتی که جایی مناسب برای آنها داشته باشید و در خانه ای کوچک و تنگ مجبور نشوید میز ناهارخوری را در یک کنج به دیوار بچسبانید تا بتوانید آن را در گوشه ای از خانه جای دهید!!
سخن آخر
شناسایی نوع نیازها و انتخاب سبک زندگی، کمک شایانی در خرید مفید و موفقیت‌آمیز وسایل خانه می‌کند پس فراموش نکنید که بعضی از وسایل را خودتان در سال‌های آینده نیز می‌توانید بخرید و می‌توانید پس از وارد شدن به زندگی مشترک، با توجه به نوع نیازهای روزانه، وسایلی را که واقعا به درد بخور هستند، خریداری نمایید. برای دیدن چک لیست جهیزیه بزمینه می توانید به قسمت برنامه ریزی جشن ها بروید و پروفایل مراسم عروسی خود را ایجاد نمایید و علاوه بر چک‌لیست جهیزیه از سایر امکانات رایگان آن لذت ببرید. مقاله زیر را نیز بخوانید.
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت