جهیزیه را از کجا بخریم و بهترین مارک ها و برندها را چگونه بشناسیم؟

جهیزیه را از کجا بخریم و بهترین مارک ها و برندها را چگونه بشناسیم؟

فهرست عناوین

شاید اگر از عروس خانم های ایرانی و مادران شان بپرسیم که "به نظر شما سخت ترین و زمان برترین کار در برنامه ریزی های مربوط به مراسم عروسی چیست؟" پاسخ آنها نه انتخاب باغ تالار عروسی است و نه انتخاب استودیو عکاسی و نه لباس عروس! بلکه به نظر اکثر افراد تهیه چک لیست جهیزیه، انتخاب مارک ها، انتخاب رنگ ها و مدل ها، تعیین بودجه و اطلاع از قیمت ها و در انتها خرید و چیدمان جهیزیه سخت ترین، پیچیده ترین و زمانبرترین کار در روزها و ماه های قبل از برگزاری مراسم عروسی است.
البته مادران ایرانی از همان زمان های قدیم تا به حال عادت داشته اند که از دوران کودکی دختران خود اقدام به خرید و جمع آوری جهیزیه برای آینده آنها می نمودند، اما مشکلی که در این بین پیش می آید مدل های دمده شده و قدیمی است.
از طرفی در شرایط کنونی جامعه و با وجود تحریم ها و جلوگیری از ورود برخی از مارک ها به داخل کشور، یکی از دغدغه های اصلی عروس خانم ها در مورد جهیزیه، انتخاب مارک خوب و کارآمد برای انواع وسایل و لوازم جهیزیه است. مارکی که هم دارای قیمت مناسبی باشد و هم از کارآیی و کیفیت خوبی برخوردار باشد. با بزمینه در این مقاله همراه باشید تا بهترین مارک هایی که در حال حاضر در بازار ایران موجود هستند را برای خرید جهیزیه معرفی و بررسی نماییم.

لوازم صوتی تصویری

لوازم صوتی تصویری منزل که عبارتند از:
1. تلویزیون

2. سینمای خانگی
3. گوشی تلفن 
تا چند سال گذشته انواع مارک های خارجی مانند ال جی، سامسونگ، توشیبا، سونی و ... برای لوازم صوتی تصویری در بازار ایران به وفور و با قیمت مناسبی یافت می شدند و این روزها این مارک ها، باز هم در بازار به فراوانی دیده می شوند اما به دلیل قیمت بالای دلار، قیمت این مارک ها هم به طور سرسام آوری افزایش یافته اند. البته معمولا بسیاری از مردم باز هم برای خرید لوازم صوتی تصویری به همین مارک های قدیمی و معتبر بیشتر اعتماد دارند و با وجود افزایش قیمت ها باز هم به خرید آنها مبادرت می ورزند.

اما اگر به دنبال مارک های با کیفیت ولی با قیمت های پایین تری هستید می توانید به مارک هایی مثل شارپ، تی سی ال، ایکس ویژن،  اسنوا و پارس الکتریک نیز اعتماد کنید و تلویزیون و سینمای خانگی جهیزیه خود را از این مارک ها خریداری نمایید. این مارک ها قطعا در رقابت با مارک های صاحب نامی مثل الجی و سامسونگ از کیفیت پایین تری برخوردار هستند، اما باز هم مارک های خوبی به شمار می روند و می توانید با خیال راحت به آنها اعتماد کنید، کما اینکه با خرید مارک های خارجی، معمولا قید خدمات پس از فروش را باید بزنید و اگر لوازم شما احتیاج به سرویس و تعمیرات داشتند یا قطعه ای از آنها نیاز به تعویض داشته باشد معمولا در بازار کنونی باید هزینه های بسیار زیادی را متقبل شوید و از خدمات پس از فروش خبری نیست!

لوازم برقی آشپزخانه

لوازم برقی و گرمایشی آشپزخانه عبارتند از:
1. یخچال و فریزر
2. مایکرو ویو، سولاردوم و فر برقی
3. اجاق گاز و گاز رومیزی
4. غذاساز، آبمیوه گیری، مخلوط کن و گوشتکوب برقی
5. پلوپز، بخارپز، آرام پز، زودپز، ساندویچ میکر
6. چرخ گوشت
یکی از پیچیده ترین کارها در خرید جهیزیه همین خرید لوازم برقی آشپزخانه است، زیرا تنوع قیمت‌ها، رنگ‌ها و مارک‌ها در بازار بسیار زیاد است و وقتی که برای خرید این اقلام به بازار مراجعه می‌کنید با انبوهی از انتخاب ها مواجه می شوید که شاید اگر  بدون آمادگی قبلی به بازار بروید، به شدت دچار سردرگمی و تردید در انتخاب‌هایتان شوید. پس بهتر است قبل از اینکه اقدام به خرید این وسایل نمایید، ابتدا در مورد آنها تحقیق کنید، رنج های قیمتی را مشخص نمایید، رنگ و نوع مورد نظر خود را به صورت دقیق تعیین کنید سپس به قصد خرید به بازار بروید.

برای لوازم برقی اشپزخانه، تا چند سال گذشته مارک هایی مثل کنوود، بوش، مولینکس، AEG و ... در بازار به فراوانی دیده می شدند و معمولا برای خرید جهیزیه هم از همین مارک ها بیشتر استقبال می شد اما این روزها، بهترین مارک‌های موجود برای غذاساز و گوشکوب برقی، برندهای براون، تفال، پاناسونیک، متئو، کاراجا هستند که معمولا کیفیت های خوبی دارند و علیرغم قیمت بسیار مناسب، می توانید به آنها اطمینان کنید.

برای آبمیوه گیری برندهای بوش، براون، فیلیپس، زیمنس، پاناسونیک و اگر برندهای با قیمت مناسب تر را بخواهید می توانید فلر و میدیا را انتخاب نمایید. بهترین و با دوام ترین مخلوط کن ها از برندهای بوش، فیلیپس، براون، مولینکس، تفال، پاناسونیک، فلر و میدیا هستند، اما یکی دیگر از انتخاب هایی که می توانید داشته باشید رو آوردن به مارک های ایرانی است که با خرید ایرانی می توانید به اقتصاد ایرانی نیز کمک کنید.

در بین مارک های ایرانی برای لوازم برقی آشپزخانه مارک پارس خزر و عرشیا از قدیم الایام در بین ایرانیان وجود داشته و در سال های اخیر نیز کیفیت تولیدات خود را به طور چشمگیری افزایش داده است. چرخ گوشت، آبمیوه گیری و مخلوط کن های پارس خزر از جمله وسایلی هستند که پیشنهاد می کنیم حتما در لیست انتخاب های خود قرار دهید. اما اگر از لحاظ قیمتی دچار محدودیت نیستید و اصرار دارید که مارک های خارجی را برای جهیزیه خود انتخاب کنید می توانید به سراغ مارک های دلونگی، الکترولوکس و اسمگ بروید که هم اکنون در بازار ایران موجود هستند ولی قیمت آنها در مقایسه با سایر برندها خیلی بالاتر است. به عنوان مثال آبمیوه گیری اسمگ قیمتی بالغ بر ۱۳ میلیون تومان دارد. اسمگ یکی از برندهایی است که به واسطه نوع خاص تولیدات خاص بسیار شاخص شده است. تولیدات اسمگ علاوه بر کیفیت بالا، ظاهری رنگارنگ و فانتزی دارند و برای دکوراسیون های فانتزی و مینیمال بسیار مناسب هستند.

در انتها به سراغ مایکروویو، سولاردوم، ماشین لباسشویی و ظرفشویی و یخچال فریزر می رویم. بهترین مارک های موجود در بازار ایران برای مایکروویو و سولاردوم، برندهای سامسونگ، الجی، فلر، پاناسونیک، میدیا، هاردستون، تکنو، بلک اند دکر و زیرووات هستند و برای یخچال فریزر متناسب با بودجه خود می توانید به سراغ مارک های سامسونگ الجی، ایندزیت و الکترولوکس بروید اما اگر در پی برندهای ایرانی هستید، مارک های الکترواستیل، امرسان، اسنوا و برای ماشین لباسشویی و ظرفشویی هم برند پاکشوما، برندهای بسیار قابل اعتمادی هستند که مدل های متنوعی را نیز در بازار ارائه می دهند.

پلاستیک جات و لوازم متفرقه آشپزخانه

1. سرویس پلاستیکی مثل آبکش، کاسه ها، بانکه ها، ترازوی اشپزخانه، سطل برنج، سطل زباله و ...
2. سرویس چاقو و سرویس قاشق و چنگال
3. سماور و پاسماوری
4. ظروف بار و بنشن
5. ظروف آشپزخانه
6. سرویس چینی
7. سرویس آرکوپال یا سرامیک و ...
8. سرویس پذیرایی کریستال
بزرگ ترین مرکز خرید لوازم پلاستیکی آشپزخانه در تهران بازار صالح آباد است که بسیاری از فروشندگان خرد نیز از آنجا خرید می کنند. بعد از آن به بازار بلور شوش و بازار بزرگ پانزده خرداد می رسیم. در این بازارها، لوازم متفرقه مانند انواع کفگیر و ملاقه و ابزار آشپزخانه هم یافت می شوند و مدل های مختلف قابلمه به خصوص در بازار بلور شوش با قیمت های متنوع موجود هستند.

قابلمه ها انواع متفاوتی دارند. قابلمه های استیل و مسی قابلمه هایی هستند که از لحاظ آزاد کردن پلیمرهای سرطان زا بسیار قابل اعتماد هستند، اما به دلیل اینکه حرارت را به صورت مستقیم منتقل می کنند، در بسیاری مواقع، برای پخت برنج و غذاهای خشک قابل استفاده نیستند. ولی برای بار گذاشتن انواع خورش و غذاهای آبکی انتخاب های بسیار خوبی به شمار می روند. بهترین مارک ها برای قابلمه های استیل، کوکماز، پارس استیل و عرشیا هستند. قابلمه های مسی که بسیاری از آنها به صورت سنتی تولید می‌شوند و در بازار، با برندهای گمنام به فروش می رسند.

پس از قابلمه‌های استیل و مسی به قابلمه های سرامیکی و گرانیتی می رسیم که این روزها به وفور در جهیزیه ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. از لحاظ رنگ و مدل بسیار متنوع هستند و از لحاظ کیفیتی نیز با دوام می‌باشند و تا زمانی که خراشیدگی در آنها به وجود نیاید از لحاظ سلامتی هم مشکلی ندارند. بهترین مارک ها برای این قابلمه ها نیز، برندهای رویالتی لاین، دسینی، یونیک، لایف اسمایل، نیولایف، بوگاتی هستند و در بین برندهای ایرانی، عروس، زرساب و عرشیا، مارک های بسیار خوبی به شمار می روند.

انتخاب بعدی قابلمه های چدن هستند که عمر طولانی تری نسبت به سایر قابلمه ها دارند و بسیار سنگین می باشند‌ مارک های بالارینی، دلمونتی، مستر، تکنو، دسینی و هاردستون برای این قابلمه ها، بسیار خوب هستند. در انتها به قابلمه های تفلون می رسیم که به دلیل وجود کادمیوم در لایه های رویی آنها و غیربهداشتی بودن آنها در اثر حرارت زیاد ، این روزها کمتر از سایر قابلمه ها طرفدار دارند ولی اگر می‌خواهید برای تکمیل جهیزیه خود حتما یک دست قابلمه تفلون هم داشته باشید می‌توانید به سراغ مارک‌های عرشیا، تفال، یونیک، دسینی و عروس بروید.

بهترین و به صرفه ترین مارک برای خرید لوازم پلاستیکی آشپزخانه برند لیمون و برای کفگیر و ملاقه و ابزار آشپزخانه، مارک های بنتاتی، باریکو، لایف هایت یونیک، ایکیا و کاراجا هستند.

پس از لوازم پلاستیکی و قابلمه و ابزار آشپزخانه، به ظرف و ظروف، چینی، آرکوپال و سرویس پذیرایی کریستال می رسیم. در این زمینه برندهای ایرانی بسیار زیباتر، متنوع تر و به صرفه تر از مدل های خارجی هستند. به عنوان مثال چینی زرین، توس و مقصود جزو برندهای بسیار معتبر و متنوع در ظروف چینی هستند.

برای کریستال هم می توان به راحتی از میان برندهای جی سی سی و لیزاموری و ورکاده انتخاب های جذاب و مدرنی داشت.

آخرین موردی که در وسایل آشپزخانه مورد بررسی قرار می دهیم، اجاق گاز است که این روزها در اکثر خانه ها و منازل نوساز به صورت رومیزی و رو اپنی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما نمونه‌های فردار آن نیز به وفور در جهیزیه ها خریداری می‌شوند. برندهای آلتون، اسنوا و تکنوگاز جزو برندهای شیک و مناسب هستند.

فرش و منسوجات

میدان هفت تیر و خیابان های اطراف، جزو بورس های خرید و فروش فرش در تهران محسوب می‌شوند که انواع مارک ها و برندها و انواع رنگ ها و مدل ها را می‌توانید در مغازه های این منطقه بیابید، علاوه بر میدان هفت تیر، بازار فرش در بازار بزرگ تهران، شهر فرش در جاده کرج و خیابان حر، آقای فرش و فروشگاه‌های خیابان ولیعصر و سهروردی  نیز برای خرید فرش در تهران، جزو محل‌های بسیار مناسب به شمار می‌روند. سرای ایرانی در جاده قم، شهر فرش در تهرانپارس و ... نیز محل های خوبی برای مراجعه و خرید فرش محسوب می‌شوند. برای منسوجاتی مانند پرده، پادری، روتختی، ملحفه و رختخواب می‌توانید به خیابان مولوی و بازار عبدل آباد مراجعه کنید که تنوع مدل‌ها را در قیمت‌های مناسب‌تر و پایین‌تر می‌توانید همزمان با هم ببینید.

اما اگر در جستجوی فروشگاه‌های لوکس‌تری هستید یا برندهای خارجی و ترک مدنظرتان است می‌توانید به خیابان میرداماد و فروشگاه های خیابان ولیعصر و اطراف پارک ساعی نیز سر بزنید. این فروشگاه‌ها معمولا اجناس شیک تر و لوکس‌تری را ارائه می‌دهند ولی محدوده قیمتی آنها از خیابان مولوی بسیار بالاتر است.

وجود تحریم‌ها در صنعت فرش ایران و مارک‌ها و برندهای موجود در این زمینه، هیچ تاثیری نداشته زیرا این قلم از جهیزیه، همیشه از مارک‌های داخلی خریداری می‌شده و برندهای ایرانی جزو بهترین و مشهورترین برندهای دنیا محسوب می‌شوند. فرش مشهد، فرش نگین، قیطران، اخوان، پاتریس، ساوین، کویر و نگارستان جزو زیباترین و با کیفیت‌ترین برندهای فرش محسوب می‌شوند که می توانید متناسب با سلیقه و دکوراسیون جهیزیه خود از بین کاتالوگ های آنان مدل مناسبی را انتخاب نمایید


سرویس چوب

سرویس چوب هم شامل:

1.مبلمان

2. سرویس خواب

3. میز تلویزیون

4. میز توالت و میز آرایش

5. گنجه 

برای خرید آن معمولا اولین جایی که به ذهن می‌رسد بازار یافت آباد و پاساژهای آن است که این منطقه، آنقدر بزرگ و متنوع است که محال است در یک روز بتوانید همه مغازه‌های آن را سر بزنید و مدل‌ها را ببینید و حتما باید برای مراجعه به این بازار، دو تا سه روز را در نظر بگیرید

دومین انتخاب شما می‌تواند بازار سرویس چوب حسن آباد باشد که این منطقه نیز جزو بورس های سرویس چوب در تهران محسوب می شود ولی تنوع مدل‌ها و رنگ‌ها در آن کمتر از یافت آباد است البته قیمت ها در این منطقه، کمتر از قیمت های یافت آباد می باشند و اگر باز هم به دنبال جای دیگری برای خرید سرویس چوب خود هستید می‌توانید به منطقه چهاردانگه در جنوب تهران مراجعه کنید. چهاردانگه منطقه تولیدی سرویس‌های چوب است و کارگاه‌های تولیدی فروشگاه‌های یافت‌آباد و حسن آباد در این منطقه قرار گرفته اند، با مراجعه به چهاردانگه می‌توانید، مبلمان یا سرویس خوابی که مدنظرتان است را با قیمت های مناسب تری بیابید، اما به یاد داشته باشید که برخی از کارگاه های تولیدی چهاردانگه خرید جزئی ندارند و به شما فرصت بازدید از تولیدات خود را نمی دهند به همین دلیل ممکن است مدل و رنگی که مدنظرتان است را با وجود اینکه در یافت آباد و حسن آباد یافته اید در چهاردانگه نتوانید پیدا کنید


سخن آخر:
رسم جهازبرون از دیرباز در بین ایرانیان وجود داشته و به یکی از قسمت های مربوط به مراسم عروسی تبدیل گشته است اما گاهی این رسم و رسومات باعث می شوند تا در چک لیست جهیزیه، بسیاری از لوازم غیر ضروری که شاید هیچوقت، در زندگی روزمره مورد استفاده قرار نگیرند، جای داده شوند صرفا به دلیل اینکه در مراسم جهازبرون، افراد فامیل و دوستان و اشنایان، قرار است جهیزیه عروس را ببینند و با دقت آن را بررسی کنند! اما این مسائل که گاهی به چشم و هم چشمی تبدیل می‌شوند، ممکن است علاوه بر تحمیل هزینه‌های اضافی به خانواده‌ها، بعدا در چیدمان منزل و پیروی از آداب فنگ شویی نیز اختلال ایجاد کنند و منزل تازه عروس تبدیل به یک بازار سمساری مملو از وسایل و لوازم بیهوده و بی فایده تبدیل شود، پس بهترین کار در خرید جهیزیه، این است که وسایلی را بخرید که با توجه به سبک و استایل زندگی تان به وفور مورد استفاده شما قرار می‌گیرند و هم‌چنین در انتخاب رنگ و مدل آنها به نوع استفاده، نوع نیاز و نوع چیدمان منزل خود دقت داشته باشید تا بعد از مراسم عروسی با انبوهی از وسایل اضافی و رنگارنگ دچار مشکل نشوید.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت