چه طور جشن حنابندان را به شکل امروزی برگزار نماییم؟

چه طور جشن حنابندان را به شکل امروزی برگزار نماییم؟

فهرست عناوین

حنابندان یکی از رسم های سنتی ایرانی است که معمولا شب قبل از مراسم عروسی در منزل پدر عروس برگزار می شود. به نوعی مراسم حنابندان مراسم خداحافظی عروس از خانه پدری و ورود به عرصه زندگی متاهلی و منزل همسر می باشد. این روزها رسم برگزاری مراسم حنابندان بسیار کمرنگ شده و رو به افول است. شاید یکی از دلایل نادیده گرفته شدن این مراسم، شیوه های سنتی و قدیمی برگزاری آن و گذاشتن حنا به شیوه های دمده و گاها نازیبا است که بسیاری از عروس خانم ها برای برگزاری این مراسم رغبتی ندارند. اما کارشناسان بزمینه در این مقاله روش هایی را برای برگزاری زیباتر و مدرن تر مراسم حنابندان به شما معرفی می نمایند تا شاید قدمی باشد برای زنده نگاه داشتن رسوم و سنت های زیبای ایرانی!

مدیریت هزینه های حنابندان

در گذشته مراسم حنابندان در منزل پدر عروس و به صرف شیرینی و شام برگزار می شد. میهمانان زیادی برای آن دعوت می شدند که البته این مراسم به صورت زنانه و با دعوت میهمانان خانم برگزار می گردید اما یکی از راه های کاهش هزینه ها و مدیریت اقتصادی برای برگزاری این مراسم ایرانی برگزاری آن به صرف عصرانه است. پذیرایی با میوه و شیرینی می باشد و گاهی سرو بستنی یا قهوه می تواند هم این مراسم را مدرن تر و زیباتر نماید و هم هزینه های شام را حذف نماید زیرا در اوضاع اقتصادی امروز پذیرایی با شام از میهمانان با تعداد زیاد قدری سنگین و آزار دهنده است به خصوص در شرایطی که بسیاری از افراد به دلیل مراعات های خانوادگی یا گاهی چشم و هم چشمی ها در صورت پذیرایی با شام در صدد تدارک چندین مدل غذا و پیش غذا و دسر بر می آیند که خود هزینه ای معادل با هزینه شام عروسی را در پی خواهد داشت.
یکی از دلایلی که برخی خانواده ها مراسم حنابندان را علیرغم زیبایی و میمنت آن حذف می کنند دردسرهای برگزاری یک میهمانی بزرگ در منزل است. پذیرایی از میهمانان، آماده سازی دکوراسیون، گل آرایی و شمع آرایی، تهیه صندلی های اضافه و جمع و جور کردن منزل پس از اتمام مراسم آن هم درست یک شب قبل از مراسم عروسی واقعا سخت و طاقت فرسا به نظر می آید اما امروزه این مشکل با کمک تالارها حل شده است. برخی از تالارها سالن هایی کوچک تر با ظرفیت میهمان کمتری را برای جشن های سبک تر مانند نامزدی، پاتختی و انواع تولدها در نظر گرفته اند که برای حنابندان هم انتخاب خوبی به شمار می روند که استفاده از این سالن ها، دغدغه برگزاری مراسم در منزل را نیز مرتفع می نماید. گفتنی است جدا از هزینه های برگزاری و پذیرایی از میهمانان سایر هزینه ها از جمله آرایشگاه عروس، لباس عروس و تزئین ظرف حنا معمولا بر عهده داماد می باشد.

آرایش عروس

مهم ترین مساله در انتخاب مدل آرایش عروس در مراسم حنابندان این است که میکاپ شما به گونه ای باشد که کاملا با آرایش روز عروسی تان متفاوت باشد زیرا همه میهمانان جشن حنابندان یک شب بعد از مراسم، شما را در کسوت عروس و در مراسم عروسی دوباره خواهند دید. پس نباید چهره و آرایش شما تکراری و به یک حالت دیده شود پس بهتر است اگر برای میکاپ عروسی خود آرایش لایت و اروپایی را انتخاب نموده اید برای روز حنابندان آرایش سنگین تر و مدل های عربی را امتحان کنید. آرایش شاینی در مقابل آرایش مات، شینیون های باز در مقابل شینیون های بسته، تاج های ظریف و کوتاه در مقابل تاج های بزرگ و بلند، آرایش برنزه در مقابل آرایش روشن و ...

لباس عروس در مراسم حنابندان

لباس عروس در مراسم حنابندان معمولا به رنگ های قرمز یا سبز است اما اگر این رنگ ها به رنگ پوست شما نمی آید یا احساس می کنید که آنها را دوست ندارید می توانید لباس هایی به رنگ روشن مانند نباتی، شامپاینی، لیمویی، کرمی و ... را نیز انتخاب نمایید اما بهتر است در انتخاب مدل لباس، کمی بیشتر دقت نمایید. اگر مراسم شما به شیوه سنتی در منزل پدری تان برگزار می شود بهتر است لباس های اسکارلتی با دامن های پفی را انتخاب نکنید و از لباس های کوتاه، کات آ، پری دریایی یا اورآل استفاده نمایید اما اگر مراسم حنابندان شما در تالار برگزار می گردد مختارید و می توانید لباس های پفی و دنباله دار را هم امتحان کنید اما سعی کنید مدل یقه، آستین ها و دامن کمی با لباس عروسی تان متفاوت باشد، اینگونه خودتان نیز احساس بهترین در مورد لباس تان خواهید داشت.

دکوراسیون تالار و تزئین ظرف حنا

معمول ترین و رایج ترین تم رنگی برای برگزاری مراسم حنابندان تم قرمز رنگ می باشد که به نوبه خود بسیار جذاب و هیجان انگیز خواهد بود اما رنگ های گرم دیگر مانند نارنجی، لیمویی، کاراملی و سبز نیز می توانند ایده های جذابی برای دکوراسیون حنابندان باشند. گل ارایی، شمع آرایی، دستمال های سفره، پرده ها و رومیزی ها می توانند با رنگی که انتخاب می کنید ست شوند. تزئین ظرف حنا نیز امروزه به شیوه های گوناگون و بسیار متنوع و زیبا انجام می شود که بیشتر موسسات تشریفات عروسی، دکوراسیون جشن و تزئینات عروسی آن را انجام می دهند. خشک کردن حنا به اشکال مختلف، گل ارایی و استفاده از نگین های نقره ای در میان حناها از مرسوم ترین شیوه های تزئین است که ظرف حنا را زیباتر و مدرن تر می سازند. اصلی ترین بخش جشن حنابندان گذاشتن حنا روی دست عروس و داماد است که گاهی عروس خانم ها از شیوه های سنتی استقبال نمی کنند و با تفکر اینکه دست های حنایی، زیبایی آنها را در مراسم عروسی خدشه دار می کند فکر مراسم حنابندان را از سر خود خارج می کنند اما یک راه برای امروزی تر کردن جشن حنابندان استفاده از شابلون های آماده یا بهره گیری از هنرمندانی است که طرح های زیبا و تتومانند را به وسیله حنا روی دستان عروس طراحی می کنند. شابلون های آماده برای زدن این طرح ها نیز در بازار موجود است و می توانید آنها را تهیه نمایید.

هدایای مراسم حنابندان

رسم بر این است که داماد و خانواده داماد در روز مراسم حنابندان هدایایی را برای عروس می آورند که معمولا این هدایا همان هدایا و خریدهای عروسی می باشد.آینه شمعدان، قرآن عروسی، چمدان عروس، لوازم آرایش، لباس های زیر، پارچه های ابریشم و گیپور، کفش و کیف ست و گاهی انگشتر، دستبند یا گردن آویزی ظریف که مادر داماد آنها را به شیوه های زیبا تزئین می کند که این کار می تواند به موسسات دکوراسیون جشن سپرده شود تا همانند هدایای نامزدی یا یلدا به زیبایی و به شیوه های مدرن و مخصوص حنابندان و متناسب با تم رنگی مراسم تزئین شوند. البته قبل از برگزاری مراسم حنا گذاشتن روی دست های عروس و داماد، داماد هدیه ای را به عروس می دهد که این هدیه می تواند سکه، طلا یا هدایای نقدی باشد.

بهترینها را در بزمینه ببینید

مزون عروس بهارک اخلاقی مشاهده این کسب و کار

گیفت حنابندان

دادن هدیه و گیفت در هر مراسمی از تولد گرفته تا عقد و عروسی موجب می شود تا خاطره زیبایی از مراسم شما در ذهن میهمانان باقی بماند و هم چنین دادن گیفت، خود نشانی از احترام و سپاسگزاری شما از میهمانان برای حضور در جشن شادی شماست. مراسم حنابندان نیز از این قاعده مستثنی نیست و می توانید با دادن گیفت های زیبا و امروزی به میهمانان جشن خود را متفاوت تر و زیباتر برگزار نمایید. گیفت هایی حنایی، خوراکی، گیفت های شمعی و تزئینی از انواع گیفت های مناسب برای جشن حنابندان به شمار می روند.

فواید حنا

حنا گیاهی با نام علمی Lawsonia inermis می باشد که علاوه بر کاربردهای زیبایی که با عنوان مهندی از آن یاد می شود و به طراحی های زیبا و پیچیده روی پوست دست و پا گفته می شود، خواص دارویی و تسکین دهنده زیادی نیز دارد. مرسوم ترین دلیل استفاده از حنا که معمولا اغلب مردم به آن واقف هستند، استفاده برای درمان شوره و خارش و خشکی پوست سر و کف پا می باشد و هم چنین برای تغذیه و تقویت ریشه موها و سلول های پوستی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. اما علاوه بر همه این ها حنا با خاصیت ضد التهابی که دارد برای درمان سردردهای میگرنی و دردهای مفاصل و آرتروزها بسیار مفید است. تسکین روح و ارامش اعصاب، ضد پیری و درمان گرگرفتگی و رفع کچلی و آکنه را نیز می توانید به لیست خواص بی شمار حنا بیفزایید. پس از این گیاه پرخاصیت غافل نشوید!
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید

کسب و کارها

نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت