رسم و رسوم شب یلدا یا شب چله عروس (یلدایی عروس چیست؟)

رسم و رسوم شب یلدا یا شب چله عروس (یلدایی عروس چیست؟)

فهرست عناوین

شب یلدا یکی از رسوم باستانی ایرانی است که برای همه ایرانیان حال و هوای خاص خود را دارد و کمتر کسی هست که با شب یلدا و خاطره گویی ها و دورهمی های خانوادگی اش لحظات به یاد ماندنی ای را سپری نکرده باشد اما شب یلدا یا شب چله برای زوج های جوان و تازه عروس و دامادها حال و هوای دیگری دارد و خانواده ها با ورود به پاییز و نزدیک شدن به شب یلدا در جنبش و تکاپو برای برگزاری مراسم یلدای فرزندان خود می افتند.

یکی از رسم های ایرانی در شب یلدا برای عروس و دامادها رسم طبق کشی و دادن هدیه از طرف خانواده داماد برای عروس خانم است و هم چنین در اکثر شهرها خانواده عروس هم برای آقای داماد هدیه هایی تهیه می کنند و آنها را با سلیقه و دقت تزئین می کنند و به داماد خود پیشکش می نمایند. این روزها رسم طبق کشی در شب چله شکل مدرن تری به خود گرفته است و نوع هدیه ها، تزئینات و میوه آرایی و گل ارایی متفاوت با گذشته است. با بزمینه در این مقاله همراه باشید تا رسم و رسوم و مدل های تزئینات شب چله عروس و هدایای مرسوم شب چله عروس را بررسی نماییم.

میوه آرایی

یکی از هدیه هایی که معمولا داماد و خانواده داماد برای عروس تهیه می کنند سبدهای میوه و هندوانه های تزئین شده است. میوه های فصل از جمله سیب قرمز و زرد، نارنگی، گلابی، کیوی و انگور جزو میوه های مرسومی هستند که در شیوه های مختلف آراسته می شوند. گاه برای ئزئین آنها از استندهای چوبی استفاده می شود و گاه از ظرف های استیل یا بلوری زیبا و گل ارایی با گل های طبیعی استفاده می شود. اما در مراسم یلدا یا شب چله انار و هندوانه جایگاه ویژه تری نسبت به سایر میوه ها دارند و برای تزئین آنها از شیوه های خاص تری استفاده می شود که بهتر است این کار به مراکز تزئین میزهای نامزدی و شب یلدا سپرده شود تا تزئینات در نهایت زیبایی و سلیقه انجام گیرد.
برش های ظریفی که این افراد به هندوانه و انار می دهند از عهده هر کسی بر نمی آید و با سپردن تزئینات به این مجموعه ها خیالتان از بابت مدرن بودن و به روز بودن تزئینات اسوده است و اما استفاده از کدو تنبل یا کدو حلوایی نیز گاهی در تزئینات شب یلدا دیده می شود که البته این کار گوشه چشمی به مراسم هالوین اروپایی ها دارد و از لحاظ جلوه های بصری نیز بسیار زیبا و چشم نواز است.

خرید و تزئین هدیه های شب چله عروس و داماد

در مراسم شب چله معمولا هدیه هایی از جمله لباس ها و بوت های زمستانی، طلا، پارچه های نفیس و گران قیمت و... برای عروس خریداری می شود اما بعضی از خانواده ها که در مورد سلیقه عروس خود هنوز چیز زیادی نمی دانند ترجیح می دهند هدایای خود را به صورت نقدی بدهند تا بتواند با سلیقه خود و طبق میل خود وسایل مورد نیاز خود را خریداری نماید. همچنین انتخاب یک قطعه طلای مناسب شب یلدا (نیم ست انار) می تواند انتخابی بسیار مناسب باشد.
در مقابل خانواده عروس هم برای داماد خود هدیه هایی مانند پالتو و ژیله بافت، بوت و پیراهن های پشمی و ساعت خریداری می کنند اما مهم تر از نوع هدیه ها نوع تزئینات آنهاست. تزئین زیبای این هدیه ها نشان از سلیقه مادرشوهر و مادرخانم دارد!
استفاده از گل ارایی، تزئین با مرواریدها و مهره های رنگی، سبدهای چوبی و ظرف های سرامیکی یا صندوقچه های تزئینی و باکس های زیبا معمولا برای تزئین این هدیه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

سایر هدیه های خوراکی

علاوه بر هدیه ها و میوه های تزئین شده، خانواده داماد هدایای دیگری از جمله آجیل، شیرینی، نقل و کله قند، پشمک، قطاب و باقلوا و دسرهای ژله ای و میوه ای را نیز به یمن پیوند مبارک بین فرزندان خود برای عروس می برند تا این شب به یاد ماندنی را شیرین تر و خوشمزه تر برگزار نمایند و خانواده عروس نیز معمولا با میهمانی شام از خانواده داماد پذیرایی می کنند. اما اگر دوست دارید تا شب یلدای شما رنگ و بوی زیباتری داشته باشد و رسم قدیمی ایرانی ها یعنی حافظ خوانی نیز در آن برگزار شود در میان هدایای خود دیوان حافظ را نیز قرار دهید تا در این میهمانی صمیمانه و زیبا از فال حافظ و جذابیت های آن نیز غافل نشوید.

استایل عروس در شب یلدا

پوشیدن رنگ سبز و قرمز نشان از خوش سلیقگی و شیک پوشی عروس در شب یلدا دارد. در ادامه چند استایل یلدایی را با هم می بینیم:


با تزئینات حرفه ای مراسم های خود را زیباتر و مدرن تر برگزار نمایید.

اگر به تازگی به خواستگار خود پاسخ مثبت داده اید و در تکاپوی برگزاری انواع مراسم های مربوط به عقد و ازدواج از جمله مراسم عقد و نامزدی، شب یلدا، عید نوروز، بله برون و ... هستید حتما نیاز به یک مشاور خوب و ایده پرداز خبره برای برگزاری هر چه زیباتر و مدرن تر مراسم های خود دارید و همین طور تهیه اقلامی مانند دفتر بله برون، قندساب، کله قند و ... شاید در ابتدا کار راحتی به نظر برسد اما با مراجعه به بازار، شاید با دیدن مدل ها این کار به یکی از دشوارترین کارهای دنیا تبدیل شود و هیچ کدام ازمدل ها به مذاق شما خوش نیاید! در این مواقع گروه های دکوراسیون به یاری شما می آید، چون با دیدن مدل های متنوع و زیبای دفتر بله برون، تزئینات میز نامزدی و سفره عقد، کله قندهای تزئین شده و قندساب های عقد محال است دست خالی بازگردید.
یک گروه دکوراسیون حرفه ای با بهره گیری از جدیدترین متد برای ارائه انواع گل ارایی و تزئینات مراسم عقد و ازدواج، میوه آرایی، تزئینات هدیه ها و خرید های عقد و نامزدی، ارائه سبد های گل طبیعی و مصنوعی، تزئین ماشین عروس و دسته گل عروس، تزئینات مربوط به مراسم حنابندان وهم چنین کرایه میزها و باکس ها و میزهای کوئین مراسم شما را به زیبایی هرچه تمام تر اجرا می نماید.
 هزینه کرایه میزها و باکس ها از محدوده قیمتی 600 هزارتومان شروع می شود و استندهای گل آرایی شده و سبدهای گل تزئین شده با حدود یک متر گل طبیعی با قیمتهای متنوعی اجرا می شوند. 

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت