فنگ شویی (Feng shui) در جهیزیه مددکار یک زندگی مشترک با نشاط

فنگ شویی (Feng shui) در جهیزیه مددکار یک زندگی مشترک با نشاط

فهرست عناوین

فنگ شویی در لغت به معنای باد و آب است که یکی از علوم باستانی سرزمین چین با قدمت بیش از 3500 سال می باشد. باد و آب در فرهنگ شرقی مظهر سلامتی و پاکی هستند که افراد معتقد به فنگ شویی بر این باور هستند که در نظر گرفتن برخی از اصول، راه را برای ورود خوش شانسی و انرژی های مثبت به خانه فراهم می آورد. انرژی و هاله ای که افراد در معرض آن قرار دارند در علم فنگ شویی chi یا qi نامیده می شود که اگر این qi در چرخش مناسب قرار بگیرد و قطب مثبت آن به سمت شما بچرخد دم کیهانی یا sheng chi نامیده می شود ولی اگر راکد بماند، در حالت مخرب و نابودگر باشد و نشاط را از شما برباید، با عنوان sha chi شناخته می شود چند نکته در فنگ شویی جایگاه بسیار مهمی دارند.عناصر، رنگ ها، نور و الگوی ظاهری وسایل. اگر این روزها در تکاپوی خرید و چیدمان جهیزیه هستید با بزمینه در این مقاله همراه باشید تا بتوانید مانند یک کارشناس فنگ شویی، طراوت و شادابی را به خانه خود تزریق نمایید.

عناصر فنگ شویی

در علم فنگ شویی، عناصر پنجگانه آب، چوب، خاک، آتش و فلز در ارتباط متقابل با یکدیگر هستند و به نوعی علت و معلول یکدیگر محسوب می شوند، یعنی هر یک از آنها باعث به وجود آمدن عنصر بعدی است. برای درک بهتر این مساله به چرخه عناصر توجه کنید. در چرخه عناصر هر عنصر باید در جای خود قرار بگیرد تا باعث ساطع شدن انرژی منفی نگردد بلکه بتواند تمام انرژی های زلال خود را ازاد نماید،آب باعث تغذیه و رشد چوب می شود، چوب سوخت آتش است، آتش خاک را به شکل خاکستر در می آورد، خاک محل تولد فلز است و فلز از دل خاک بیرون می آید و فلز می تواند مانند آب جاری باشد. اگر عناصر در جای درست خود قرار نگیرند می توانند به صورت مخرب عمل کنند. به عنوان مثال در چرخه ای که به این صورت چیده شده است: آب، آتش، فلز، چوب، خاک، آب تمام عناصر به صورت مخرب عمل می کنند زیرا آب آتش را خاموش می کند، آتش فلز را ذوب می کند، فلز چوب را در هم می شکند، چوب نظم خاک را بر هم می زند و خاک آب را آلوده می کند به همین دلیل در چیدمان وسایل منزل و حتی محل قرار گرفتن قسمت های جداگانه خانه باید دقت داشته باشیم به عنوان مثال حمام و سرویس بهداشتی نباید در وسط هال قرار بگیرند زیرا عنصر پذیرایی خاک است و عنصر حمام آب، خاک آب را آلوده می کند و باعث آزاد شدن انرژی های منفی در خانه می شود. به عنوان مثالی دیگر می توان به لزوم وجود چوب در آشپزخانه اشاره نمود. آشپزخانه تحت تاثیر دو عنصر آب و آتش است که کنار هم قرار گرفتن آنها بدون واسطه می تواند مخرب باشد زیرا آب، آتش را خاموش می کند، لذا وجود چوب در میان این دو عنصر ضروری است تا چرخه عناصر به درستی تشکیل شود و نشاط را به محیط آشپرخانه هدیه دهد.

رنگ ها در فنگ شویی

علاوه بر عناصر، رنگ ها نیز نقش بسیار مهمی را در اصول فنگ شویی ایفا می کنند البته باید توجه کنیم که رنگ ها نیز جوهره خود را از عناصر می گیرند مثلا رنگ حنایی و خاکی از خاک بر می خیزد، سفید و خاکستری از فلز، قهوه ای و سبز از چوب، قرمز و نارنجی از آتش و آبی و مشکی از آب سرچشمه می گیرند. در ادامه به نقش هر یک از انواع رنگ ها در انرژی کلی خانه می پردازیم:
خاک مستقیما روی عملکرد اجتماعی و روابط فردی و جمعی موثر است. ثبات در روابط، صبوری و احساس خوب در تعامل با همسر و فرزندان در علم فنگ شویی از خاک نشات می گیرد و بهترین رنگ ها برای داشتن این نوع از احساسات خوب استفاده از رنگ های حنایی، کرم، خاکی، سدری در دکوراسیون منزل است. اگر در روابط زناشویی خود به اخلال برخورده اید و یا به تازگی تنش هایی بین شما و همسرتان به وجود آمده است شاید یک راه حل موثر برای حل آنها ورود خاک و رنگ های آن به رابطه تان است. در قسمتی از خانه که با عنصر خاک و رنگ های مربوط به آن پر شده به رفع چالش ها بپردازید و از انرژی مثبتی که به روابط شما القا می گردد لذت ببرید البته باید توجه داشته باشید که چرخه عناصر به درستی رعایت شده باشد.
فلز که القا کننده خوش بینی و مثبت اندیشی در زندگی است باعث به وجود آمدن شادابی در افکار شما می شود. برای ورود این افکار خوش بینانه و مثبت به زندگی از رنگ های سفید و خاکستری استفاده نمایید. اگر یکی از مشکلات اصلی شما در زندگی با همسر خود شکاک بودن یا افکار منفی گرایانه بی جهت است که در حال آزار شما هستند و شما را خسته کرده اند شاید به عنصر فلز و رنگ های فلزی بیشتری در منزل نیاز داشته باشید.
چوب نماد سلامت و بالندگی در فنگ شویی است و رنگ های مربوط به آن رنگ های جنگلی مانند سبز و قهوه ای هستند. ایا تا به حال به لزوم وجود گل و گیاه در منزل خود اندیشیده اید؟ گل ها و گیاهان سرزندگی و نشاط را به خانه شما هدیه می دهند و وسایل چوبی احساس رشد و بالندگی را در شما به وجود می آورند بنابراین اگر احساس می کنید در زندگی مشترک خود دچار روزمرگی شده اید و صمیمیت کلامی بین شما و همسرتان کاهش یافته است راه برای ورود چوب و رنگ های مربوط به آن را برای خانه خود باز کنید.
آتش نماد انرژی و موفقیت در فنگ شویی است. موفقیت در زندگی تحصیلی و شغلی یکی از مواردی است که در نشاط افراد تاثیر بسیار زیادی دارد. رنگ های آتشین شامل طیف های مختلف قرمز، نارنجی، صورتی و زرد است که وجود آنها در خانه، انرژی شما را برای موفقیت در کار دوچندان می کند به شرطی که در چرخه درست و جای مناسبی قرار گرفته باشند.
آب  نشانه ثروت در فنگ شویی است. رنگ های مربوط به عنصر اب شامل آبی و مشکی می شود پس در هنگام خرید جهیزیه به وجود رنگ آبی اصرار داشته باشید تا با استفاده از انرژی آن، راه ثروت در زندگی شما هموار شود.

نور در فنگ شویی

نور منبع انرژی در فنگ شویی محسوب می شود لذا یکی از مهم ترین اصول در فنگ شویی استفاده از نور در محل زندگی است. شدت نور در قسمت های مختلف خانه باید متفاوت باشد به عنوان مثال هال و آشپزخانه باید از همه قسمت های خانه پرنور تر باشند و اتاق خواب از همه جا کم نورتر. وروردی خانه باید سرشار از نور باشد چون ورودی خانه روزنه ای برای ورود و خروج انرژی هاست. اگر فنگ شویی به درستی در خانه رعایت شود انرژی های مثبت از در ورودی داخل و انرژی های منفی خارج می شوند. فنگ شویی معتقد است که وجود آینه در خانه ضروری است مثلا آینه در سرویس بهداشتی و حمام با انعکاس نور باعث بزرگتر به نظر رسیدن می شوند و انرژی این قسمت ها را مثبت نگه می دارند اما اگر آینه در مقابل در ورودی نصب شود باعث برگشت انرژی های مثبت به بیرون از خانه می شود و این اصلا خوب نیست.

الگوی ظاهری وسایل جهیزیه

بدترین الگوی ظاهری در فنگ شویی وسایل نوک تیز و زاویه دار هستند و بهترین نوع الگویی که می توان برای چرخش انرژی مثبت در خانه استفاده نمود وسایل بدون زاویه و لبه گرد هستند به عنوان مثال خطوط موج دار، عنصر آب را در خانه زنده نگه می دارند.

نکات مهم رعایت اصول فنگ شویی در چیدمان جهیزیه

1. وسایل اضافی نخرید و محیط خانه را شلوغ نکنید. وسایل اضافی و غیر قابل استفاده و درهم و برهم تمرکز شما را بر هم می زنند و در چرخش انرژی اخلال ایجاد می کنند. فضاهای خالی در خانه محل انباشته شدن انرژی های خوب هستند. لباس های اضافی، ظرف های بی مصرف، کفش های کهنه و قدیمی و ... را دور بریزید و اجازه دهید قسمت های مختلف خانه تنفس کنند. پاکسازی محل زندگی از خرت و پرت های انرژی گیر مانند اپیلاسیون برای بدن شما است پس اجازه انبوه شدن زواید را در خانه خود ندهید.
2. از نظر علم فنگ شویی همه چیز در اطراف ما جاندار هستند حتی اشیا و حتی فضاها. پس با محل زندگی خود حرف بزنید و از آرزوهای خوب خود برایش تعریف کنید و از او بخاطر دادن آرامش و حس خوب به شما قدردانی نمایید.
3. پنجره ها، چشم های خانه هستند. آنها را با پرده های ضخیم کور نکنید و اجازه دهید نور آفتاب در محل زندگی شما جریان داشته باشد هم چنین پنجره ها را به صورت مرتب تمیز کنید و بهتر است برای پاک کردن آنها از شیشه پاک کن های شیمیایی استفاده نکنید و سرکه سفید را جایگزین این مواد شیمیایی کنید. سرکه علاوه بر پاکیزگی و از بین بردن لکه ها مانع از ورود انرژی منفی به خانه می شود.
4. محل نشیمن و مبلی که به صورت معمول روی آن می نشینید را رو به درب ورودی قرار دهید تا انرژی های مثبت وارد شده مستقیما با شما در تماس قرار بگیرند
5. به طبیعت احترام بگذارید و ایمان داشته باشید که طبیعت بازتاب این رفتار محبت آمیز را به شما باز می گرداند. عدم استفاده از حیوانات تاکسیدرمی شده در دکوراسیون خانه و یا وسایلی که از چرم یا پوست طبیعی حیوانات هستند هم چنین بازیافت زباله های خشک و استفاده از وسایل بازیافت شده یکی از راه های احترام به طبیعت هستند
6. با کفشی که در بیرون از خانه استفاده می کنید به داخل خانه نروید. کفش ها منبع نگه داری انرژی های منفی که از بیرون از منزل جمع آوری کرده اید هستند پس آنها را در بیرون از خانه بگذارید به داخل حریم خانه راه ندهید.
7. اتاق خواب را کم نور نگه دارید و تخت را در کنار دیوار قرار ندهید. توجه داشته باشید که در هنگام خواب پاهایتان رو به در اتاق خواب قرار نگیرد.
8. در مقابل تختخواب خود آینه نگذارید .
9. انرژی منفی زیادی در حمام روی هم انباشته می شود. توجه داشته باشید که درب حمام همیشه بسته باشد و دستگاه تهویه هوا برای حمام تهیه کنید.
10. استفاده از گیاهان سبز و طبیعی در محیط حمام و سرویس بهداشتی تا حد زیادی از ساطع شدن انرژی منفی موجود در آن ها می کاهد.
11. وسایل موجود در حمام و دستشویی را لبه گرد انتخاب کنید و از انتخاب وسایل نوک تیز بپرهیزید. بهترین رنگ برای وان، کاشی ها، اینه و حتی طرح روی کاشی ها رنگ سفید است.
12. در معماری خانه بهتر است آشپزخانه در مرکز خانه قرار بگیرد زیرا آشپزخانه قلب تپنده خانه است و به دلیل طبخ غذا در آن، سرشار از انرژی مثبت است پس این انرژی مثبت را از خود دریغ نکنید. و حداقل روزی یک بار در آشپزخانه غذا بخورید.
13. در چیدمان آشپزخانه و سرویس های بهداشتی، آینه را بگنجانید.
14. چاقوها را در آشپزخانه در معرض نمایش نگذارید و بهتر است آنها را در پارچه ای پیچیده و دور از دیدرس قرار دهید زیرا وسایل نوک تیز جریان انرژی را دچار اختلال می کنند.
سخن آخر:
محل زندگی و خانه شما جایی است که بیشتر عمر خود را در آن می گذرانید. در آن استراحت می کنید و به خواب می روید. با افراد خانواده تعامل می کنید و برای همسر خود عشق انباشته می کنید پس  زیبایی، قاعده مندی و پاکیزگی آن  نه تنها در روابط شما با همسر تاثیری شگرف دارد بلکه ارامش درونی خود شما را تضمین می نماید. در قبال محل زندگی خود وظیفه ای دارید که اگر این وظایف را به درستی بشناسید و به آنها رسیدگی کنید محل زندگی تان نیز وظایف خود را در قبال شما به نحو احسن انجام می دهد.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت