اگر آینه شمعدان نخرید بدبخت می شوید! (راهنمای خرید آینه شمعدان و کنسول)

اگر آینه شمعدان نخرید بدبخت می شوید! (راهنمای خرید آینه شمعدان و کنسول)

فهرست عناوین

آینه شمعدان یکی از اجزای اصلی سفره عقد است که معمولا همه عروس و دامادها آن را جزو لیست خرید عقد قرار می دهند و اعتقاد دارند که آینه شمعدان عروسی گنجینه خاطرات ازدواج محسوب می شود و قرار است پس از گذشت سال ها باز هم خاطرات شیرین عروسی را برای آنها تداعی نماید. قطعا مادر شما با دیدن آینه شمعدان عروسی خود بارها و بارها خاطرات خواستگاری و ازدواج خود را برایتان تعریف کرده و یا حتی در بعضی خانواده ها مرسوم است که آینه شمعدان ها به صورت موروثی بین مادران و دختران یا مادرشوهر و عروس منتقل می شود و این کار بر قدمت و اصالت خانواده و اطمینان از ادامه دار شدن این شجره نامه خانوادگی صحه می گذارد. با بزمینه همراه باشید تا هر آنچه درباره آینه شمعدان باید بدانید را در این مقاله بخوانید.

باورهای قدیمی و خرافات مربوط به آینه شمعدان

در سنت ایرانی و آئین زرتشتی که از هزاران سال پیش در بین ایرانیان رواج داشته است، آینه نماد پاکی و زلالی و مظهر خوشبختی و روشنایی است و شمعدان های آتشین نماد گرما و میمنت ازدواج هستند که در هنگام عقد عروس و داماد برای آنها در نظر گرفته می شود.
باور برخی از مردم درباره شمعدان ها به این صورت است که آنها را به عنوان نگهبانان و محافظان آینه که با گرزهای آتشین از خوشبختی عروس و داماد مراقبت می کنند، می شناسند. گاهی نیز بزرگترهای فامیل ممکن است شمعدان ها را نماد فرزندانی که قرار است ثمره پیوند این عروس و داماد باشند، می دانند که با گرمای وجودی خود فضای این پیوند را همواره گرم و پرنور نگاه می دارند.
امروزه شیوه سنتی ازدواج بسیار کمتر از گذشته به چشم می خورد و معمولا عروس و دامادها از مدت ها قبل از ازدواج با هم آشنا می شوند، اما در قدیم رسم بر این بوده است که دامادها تا قبل از مراسم عقد صورت عروس خود را نمی دیدند و اولین تصویری که از عروس خانم می دیدند تصویر او در آینه سفره عقد بوده است.
به همین دلیل حتی امروزه هم بسیاری از خانواده ها بر لزوم وجود آینه بر سر سفره عقد تاکید می کنند و اصرار دارند تا آینه طوری قرار داده شود که عروس و داماد تصویر خود را در آن ببینند.
یکی دیگر از سنت هایی که در هنگام عقد و بر سر سفره عقد دیده می شود این است که پس از خواندن خطبه عقد شمع مقابل عروس خانم توسط اقا داماد خاموش می شود و شمع مقابل آقا داماد نیز توسط عروس خانم و به کمک گلبرگ گل یا نمادهای زیبای دیگری خاموش می گردد و مادربزرگ ها دعا می کنند که همین طور که این شمع ها خاموش شد در زندگی مشترک هم این عروس و داماد به عنوان آرامش دهنده به یکدیگر و خاموش کننده شعله های عصبانیت و خشم یکدیگر باشند.
اگر این روزها در تکاپوی خرید آینه شمعدان خود هستید و سلیقه شما در آینه های ظریف و کوچک می گنجد یا به دلیل صرفه جویی در هزینه ها و یا در نظر گرفتن جایی که قرار است آینه شمعدان را در منزل خود قرار دهید به سراغ آینه های کوچک تر و جمع و جورتری می روید اما مادربزرگ شما یا مادربزرگ همسرتان اصرار دارد که آینه بزرگ و طویلی را انتخاب کنید به آنها حق دهید! چون قدیمتر ها باور مردم بر این بوده است که آینه عروس هر چقد بزرگ تر و بلندتر باشد بخت عروس هم بلندتر و سفیدتر خواهد بود! همه می دانیم که این خرافات هیچ پایه و اساس علمی ندارند ولی برخی از مردم علیرغم داعیه روشنفکری به شدت به بعضی از آنها پایبند هستند!
باورها و سنت های قدیمی همواره یکی از زیبایی های مراسم هایی مانند مراسم عروسی بوده اند و بر جذابیت آن افزوده اند، اما گاهی این سنت ها و خرافات اسباب ناراحتی را نیز به وجود می آورند. یکی از خرافاتی که در رابطه با آینه شمعدان عروس بسیار رایج است این است که " اگر آینه جهیزیه بشکند شوربختی و تیره بختی عروس و داماد قطعی است" و این در حالی است که در بحبوحه برنامه ریزی های مربوط به مراسم عروسی و کارهای بی شماری که در روز عروسی یا چیدن جهیزیه عروس باید انجام شوند، شکستن آینه ممکن است کاملا عادی و طبیعی باشد! اما برخی آن را نشانه بد یمنی این پیوند می دانند و انرژی منفی زیادی را به اطرافیان ساطع می کنند. اگر جزو افرادی هستید که به کارما اعتقاد دارید سعی کنید همیشه همه اتفاقات را به فال نیک بگیرید و انرژی مثبت جهان هستی را جذب خود نمایید.

مدل های مختلف آینه شمعدان یا کنسول

در هنگام مراجعه به مراکز خرید آینه شمعدان با صدها مدل و جنس مختلف مواجه می شوید که شاید انتخاب بین آنها برای شما سخت باشد. این روزها آینه شمعدان های نقره و برنجی بیش از بقیه آینه شمعدان ها روی بورس هستند و به دلیل زیبایی و جذابیت زیاد و استحکام بالایی که دارند بسیار پر طرفدار هستند. اگر آینه شمعدان نقره مد نظر شماست سعی کنید نقره های قلم زنی شده و تیره تر را خریداری کنید تا از دغدغه آبکاری های مرتب و پشت سر هم فارغ باشید.
هم چنین برای خرید نقره حتما به عیار آن و عدد 925 که روی بدنه آن حک می شود دقت نمایید زیرا حک شدن عدد 925 روی نقره نشانه اصل بودن نقره است هم چنین حتما به مغازه ها و فروشگاه هایی مراجعه کنید که تاییدیه صنف طلا و نقره را دارند.
برای انواع دیگر آینه شمعدان ها می توان به آینه شمعدان های کریستالی، سرامیکی، چینی، چوبی، پی وی سی و حتی سفالی اشاره نمود که بنا به سلیقه و نوع دیزاین سفره عقد و همچنین دکوراسیونی که برای جهیزیه و منزل خود در نظر گرفته اید خریداری می شوند. شمعدان ها معمولا در دو مدل برقی و شمعی هستند که مدل های برقی آنها با لامپ روشن می شوند هم چنین از لحاظ ظاهری معمولا در مدل های شاخه ای و لاله یافت می شوند که برای انواع سلیقه ها مناسب می باشند. کنسول ها نیز یکی دیگر از انواع انتخاب ها در زمینه آینه شمعدان هستند که در مدل های مختلفی ارائه می شوند. میزهای استیل یا چوبی در مدل های کشودار یا با پایه های بلند و بدون کشو که آینه های بزرگی روی آنها قرار داده شده است یا به صورت دیواری در بالای آنها نصب می شود از جمله کنسول های موجود در بازار هستند. کنسول ها معمولا در چیدمان جهیزیه در کنار در ورودی قرار می گیرند یا حتی در اتاق خواب و به جای میز توالت از آنها استفاده می شود. اگر مدل های کشویی یا گنجه ای آنها را انتخاب کنید می توانید از فضایی که در اختیارتان می گذارند به صورت بهینه استفاده کنید و وسایل دکوری یا ظروف دکوری را در آنها بگذارید اما حتما قبل از خرید کنسول، به فضای مورد نیاز آن نیز فکر کنید و اینکه آیا منزل شما از لحاظ متراژ در حدی است که بتوانید کنسول های بزرگ را به راحتی و در جای زیبایی قرار دهید یا خیر؟

مراکز خرید آینه شمعدان در تهران

مراکز متعددی در تهران به عنوان بورس آینه شمعدان شناخته می شوند. بازار بزرگ، میدان مخبرالدوله، خیابان سعدی و خیابان لاله زار و مغازه های ابتدایی کوچه برلن، خیابان ابوسعید و چند مغازه در چهارراه امیراکرم، جزو مراکزی هستند که از لحاظ قیمتی مناسب می باشند و از لحاظ کیفیتی نسبتا متنوع هستند. به این معنا که هم آینه شمعدان های ارزان قیمت ولی با کیفیت پایین و هم موارد بسیار باکیفیت با برندهای شناخته شده اما بسیار گران قیمت در این مغازه ها به چشم می خورند، از طرفی نقره فروشی هایی در خیابان میرداماد، شریعتی و بازار تجریش واقع شده اند که قیمت آنها در محدوده گران قرار دارند، اما تنوع و کیفیت در آنها بسیار بالاست.
همچنین اگر جزو افرادی هستید که آینه شمعدان ها و کنسول های روتین و پرتکرار موجود در بازارهای تهران رضایت شما را جلب نمی کنند و به دنبال مواردی خاص تر و متفاوت تر هستید، می توانید به بازارهای شهر اصفهان سری بزنید تا کنسول های منبت کاری شده و آینه شمعدان هایی که فیروزه های اصل در آنها به کار رفته است را ببینید و از خرید آنها لذت ببرید (البته اگر قیمت برایتان مهم نیست و از لحاظ اقتصادی دچار محدودیت نیستید.)
سخن آخر:
پیشتر هم اشاره نمودیم که مراسم های مربوط به ازدواج و عروسی یکی از جولانگاه های خرافات محسوب می شوند و افکار و باورهای سنتی بسیار زیاد در آن به چشم می خورند. برخی از باورهای سنتی، زیبا هستند و با رعایت آنها انرژی مثبت و احساسات خوب به شما و همسرتان تزریق می شوند مانند وجود نان بر سر سفره عقد که نماد برکت و زندگی است. اما گاهی این باورهای قدیمی اسباب ناراحتی و به زحمت انداختن زوج های جوان می شوند. به عنوان مثال برخی از افراد علیرغم محدودیت های اقتصادی اصرار بر خرید اینه شمعدان گرانقیمت دارند و تفکر آنها بر این است که خرید آینه شمعدان نقره، ضامن خوشبختی و میمنت ازدواج آنهاست.
بزمینه به شما اطمینان می دهد که این افکار واهی هستند و هیچ اصراری برای خرید آینه شمعدان گرانقیمت وجود ندارد.
به یاد داشته باشید که در تمام مراحل برنامه ریزی عروسی آرامش و اسودگی خاطر و رضایت درونی شما و همسرتان از همه چیز مهم تر است.
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت