10 ترفند و تکنیک در عکاسی حرفه ای

10 ترفند و تکنیک در عکاسی حرفه ای

فهرست عناوین

هنر عکاسی علاوه بر ابزار مناسب، از جمله دوربین عکاسی نیمه حرفه ای یا حرفه ای، به مهارت شخصی عکاس نیز نیاز دارد. در این مقاله کارشناسان بزمینه سعی کرده اند تا با ذکر نکات و تکنیک‌های عکاسی به شما کمک کنند تا مانند حرفه ای‌ها عکاسی کنید.

1-    نورپردازی مناسب

برای عکاسان آماتور نورپردازی موردی است که به راحتی می‌توان از روی آن گذر کرد. در حالی که عکاسان حرفه ای یک نورپردازی خوب و متناسب با هدف را مهم‌ترین نکته در عکاسی می‌دانند. روش‌های مختلفی برای نورپردازی حرفه ای وجود دارد. برای مثال در عکاسی پرتره فرد را در سایه قرار می دهید و نور را به چهره او می‌تابانید. یا سوژه را رو به آفتاب بچرخانید تا سایه‌ها روی صورت او نیفتند.
در عکاسی از طبیعت مهم‌ترین نکته ساعتی از روز است که به عکاسی مشغول هستید. بهترین و جذاب‌ترین عکس‌هایی که از طبیعت ثبت شده در هنگام طلوع و غروب خورشید گرفته شده است. عکاس‌های آماتور معمولا ساعات میانی روز را برای عکاسی از طبیعت انتخاب می‌کنند و نورپردازی طبیعی و جذاب طبیعت را از دست می‌دهند.

2-    دقت در محیط عکاسی

در عکاسی‌های آماتور و غیر حرفه ای، حواس پرتی قابل درک است. اما یک عکاس حرفه ای باید همه چیز را تحت نگاه ریزبین خود کنترل کند. در عکس‌های روزمره در قاب مورد نظر ممکن است چیزهایی دیده شود که متعلق به سوژه و هدف عکاسی نیست. زباله ای که در محیط وجود دارد، عابری که از پشت سوژه در حال گذر است، وسایلی که در گوشه ای از تصویر به چشم می‌خورد و ... نمونه‌هایی از مواردی است که عکاس‌های تازه کار آن‌ها را نادیده می‌گیرند ولی نباید در عکاسی حرفه ای جایی داشته باشد.

3-    به اندازه زوم کردن

هنگام انتخاب سوژه عکاسی نباید چندین مورد را در یک کادر قرار دهید، این باعث سردرگمی‌ بیننده می‌شود. بهتر است یک سوژه اصلی را انتخاب کنید و دوربین را در حالت زوم قرار دهید و عکس شسته رفته‌تری نسبت به حالت قبل بگیرید. البته در مواردی دیده می‌شود که عکاس زوم را تا حدی زیاد می‌کند که به یک کادر تنگ و بسته می‌رسد. در عکاسی حرفه ای زوم کردن باید به اندازه انجام شود.

4-    تنظیمات نور با نرم افزار

استفاده از فیلترهای موجود در برخی نرم افزار‌ها از جمله فیلترهای از پیش طراحی شده در فضاهایی مانند اینستاگرام آن چنان دلچسب نیستند. اما برای به دست آوردن یک عکس بدون نقص استفاده از نرم افزارهایی چون لایت روم و فتوشاپ خالی از لطف نیست. البته ناگفته نماند که استفاده از این نرم افزار‌ها باید به شکلی حرفه ای و با رعایت  اعتدال انجام بگیرد.

5-    پیدا کردن سوژه جالب

شاید تمام عکاسان گمان کنند این مورد مهم‌ترین و اساسی‌ترین‌ترفند یک عکاس است و با پیدا کردن یک سوژه جالب توجه می‌توان به عکس خوبی رسید. اما هدف ما این است که اگر سوژه ای جالب برای عکاسی پیدا کردید، از هیجان خود بکاهید و موارد دیگر را در ذهن خود مرور کنید تا بتوانید از سوژه بهترین و بیشترین فایده را ببرید. در این صورت یک عکس حرفه ای خواهید داشت، نه فقط یک سوژه جذابی که با عکاسی آماتور آن را هدر داده باشید.

6-    وضوح و شفافیت عکس

موارد مختلفی بر وضوح و شفافیت عکس تاثیر دارند اما مهم‌ترین فاکتور را می‌توان فوکوس کردن دانست. برای عکاسی از سوژه باید روی آن فوکوس کنید. برای مثال در عکاسی پرتره باید فوکوس را دقیقا روی چشم‌های سوژه قرار دهید.

7-    ترکیب خلاقانه

یکی از ‌ترفندهای عکاسی حرفه ای استفاده از قانونی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. کادری که قصد دارید از آن تصویری ثبت کنید را در نظر بگیرید. با استفاده از چهار خط (دو خط افقی و دو خط عمودی) با فاصله‌های مساوی تصویر را به 9 بخش مساوی تقسیم کنید. برخی تصور می‌کنند با قرار گرفتن سوژه در نقطه مرکزی مستطیل وسطی زیباتر می‌شود. اما تکنیک مهمی‌در عکاسی حرفه ای وجود دارد که توصیه می‌کند سوژه عکاسی را روی یکی از نقاط تقاطع خطوط فرضی قرار دهید.

8-    حال و هوای عکس

قبل از این که شروع به عکاسی از سوژه کنید به این موضوع فکر کنید که سوژه شما چه حال و هوایی دارد و قصد دارید چه پیامی ‌را به بیننده منتقل کنید. تصور کنید سوژه شما یک پیرمرد خیلی غمگین است. قرار دادن او در محیطی که پر از رنگ و نشاط است عکس شما را دچار تناقض می‌کند. بنابراین توجه کنید نورپردازی و محیط متناسب با سوژه و هدف نهایی شما از عکاسی باشد.

9-    عمق دادن به تصویر

این موضوع در عکاسی‌های پرتره اهمیت زیادی پیدا می‌کند. هنگامی‌که قصد عکاسی از یک فرد را دارید برای این که سوژه از پس زمینه جدا شود و عکس عمق بگیرد ابتدا باید بلندترین لنز دوربین خود را استفاده نمایید. سپس دیافراگم را در کمترین حالت خود تنظیم کنید، تا جایی که دستان شما برای تنظیم لنز بسته نمی‌شود به سوژه نزدیک شوید، بین سوژه و محیط اطراف فاصله ای ایجاد کنید و در نهایت عکس خود را ثبت نمایید.

10-    چاپ عکس در سایز بزرگ

بعد از آن که از یک عکاس آماتور به عکاس حرفه ای‌تری تبدیل شدید، وقت آن می‌رسد که آن را به دیگران نیز منتقل کنید. جرأت داشته باشید و عکس‌های خود را در سایز‌های بزرگ چاپ کنید. عکس‌های با سایز بزگ‌تر، جذاب‌تر و حرفه ای‌تر به نظر می‌رسند. این هم تکنیکی از عکاس‌های حرفه ای برای جلب نظر بیننده است.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت