ارتباط آموزه های دینی و قانون کارما با احساس شادی در چیست؟

ارتباط آموزه های دینی و قانون کارما با احساس شادی در چیست؟

فهرست عناوین

به گزارش تیم بزمینه یکی از قوانین شناخته شده در علوم دینی و روانشناسی، قانون علت و معلول دنیا یا کارما است که به صورت ساده و خلاصه به ضرب المثل "هرچه بکاری همان درو کنی" اشاره می نماید.
بر اساس قانون کارما درصد زیادی از اوقات شما در روز توسط ناخودآگاه شما ترسیم می شوند. وقتی در مقابل بی احترامی شخصی به صورت ناخوداگاه تصمیم می گیرید ناراحت و عصبانی شوید یا در صدد تلافی برمی آیید یا وقتی در صورت تشویق دیگران، شادی و احساس شعف را انتخاب می کنید به صورت ناخوداگاه تصمیم گرفته اید روز خود را چگونه بگذرانید بنابراین انسان ها انتخاب کننده هایی هستند که به مجموعه ای از پاسخ های شرطی شده تبدیل گشته اند که این پاسخ ها در طول زمان توسط انسان ها و عوامل خارجی دیگر تحریک می شوند.
همچنین توجه به توصیه های قانون کارما یکی از عوامل موفقیت و شادی در زندگی زناشویی است. اگر به کارما معتقد باشید تفاهم، گذشت و صبر در برابر ناملایمات و تفاوت های شخصیتی و اخلاقی با همسر سرلوحه اخلاق شما قرار می گیرد و بدین صورت آرامش شما و همسرتان در زندگی مشترک تضمین می گردد. یکی از مصداق های تاثیر کارما در زندگی روزمره انسان ها، شادی است. شادی و نشاط یکی از الزامات روح انسانی است و بسیاری از اندیشمندان در حوزه های مختلف رفتارشناسی، روانشناسی، پزشکی و دینی معتقد هستند که یکی از نیازهای اساسی فطرت انسانی احساس شادی است. ملایمت و خوش رفتاری با اطرافیان، روحیه جنگجویانه برای کسب موفقیت، شجاعت در انجام کارها و مقاومت در برابر شکست ها همگی در گرو احساس شادی و نشاط است. رودکی به زیبایی اهمیت شادی را اینگونه توصیف می کند:
چهار چیز هر آزاده را ز غم بخرد
تن درست و خوی نیک و نام نیک و خرد
هر آنکه ایزدش این چهار روزی کرد
سزد که شاد زید شادمان و غم نخورد

شادی در سخنان بزرگان

دین اسلام به دلیل سازگاری با طبیعت فطری انسان ها و ساختار خلقت، آیین ماندگار و جاودانی است که تمامی نیازهای فطری و طبیعی انسان ها را پاسخ می دهد و متناسب با تمام این نیازها راه حلی ارائه می دهد. احساس شادی و نشاط نیز یکی از جنبه های روحی انسان هاست که اسلام بسیار بر آن تاکید دارد. توصیفات قرآن کریم در مورد بهشت و زیبایی شادی آور آن نشانی محکم بر اهمیت نشاط در اسلام است. حضرت علی (ع) در نهج البلاغه می فرماید: "شادی و شادابی مومن در چهره اش پیداست و حزن و اندوه او در قلبش نهان است"، " هرکس شادی اش اندک باشد آسایش او در مرگ خواهد بود" (بحارالانوار، ج78، ص 12)
در سخنان بزرگان دین اسلام علاوه بر اشاره به اهمیت شاد زیستن کسانی که به بسترسازی شادی حلال برای دیگران می پردازند، مورد ستایش قرار گرفته اند. امام موسی کاظم (ع) می فرمایند " از لذت های دنیوی نصیبی برای کامیابی خویش قرار دهید و خواهش های دل را از راه های مشروع برآورید"(مجلسی، ج 75، ص 321)
یکی از مصداق های این حدیث زیبا ازدواج و پیوند عاشقانه مرد و زن با یکدیگر است که اگر در بستر انتخاب درست قرار بگیرد شادی و آرامش بی پایان را برای زندگی انسان به ارمغان می آورد.
حضرت امام موسی کاظم در جایی دیگر می فرمایند: "روز خود را به چهار بخش تقسیم نمایید، قسمتی برای عبادت و خلوت با خداوند، بخشی برای تامین معاش، بخشی برای معاشرت با دوستان مورد اعتماد که شما را به عیب هایتان آگاه ساخته و در باطن به شما خلوص و صفا دهند و ساعاتی نیز به تفریح و لذت های خود اختصاص دهید و با مسرت و شادی آن، نیروی انجام وظایف اوقات دیگر را تامین کنید" (مجلسی، ج75، ص 322)
بنابر این حدیث اهمیت شادی برای تعالی روح انسان هم ردیف با اهمیت عبادت قرار گرفته است و جای بسی تامل دارد به طوری که پیامبر اکرم(ص) می فرمایند :"مومن شوخ و زنده دل است و منافق سخت و غضبناک" و هم چنین می فرمایند : "همانا من شوخی می کنم و اهل مزاح هستم اما حرف باطل و بیهوده نمی گویم"

شادی و قوانین کارما

قانون خلقت در کارما بر این باور است که زندگی مستلزم مشارکت و همکاری خود فرد است و مسائلی که افراد را مورد احاطه قرار می دهند مجموعه ای از خواسته های خود افراد هستند پس برای بهینه سازی کارما در زندگی باید تلاش کنیم تا ذهن خود را مملو از مسائل مثبت و خوشایند نماییم. قانون خلقت کارما در اسلام نیز مورد تاکید قرار گرفته است به طوری که احادیث بسیاری در این زمینه از بزرگان دین موجود است، امام رضا(ع) می فرمایند: "هرگاه حاکمان یک مملکت دروغ بگویند باران در آن کشور بند می آید". قانون خلقت کارما نیز به صورت مستقیم در احساس شادی و شادابی در زندگی دخالت می کند و بر این باور است که عواملی چون توکل بر خداوند و قدرت لایزال او باعث ایجاد احساس خوب و شاد در انسان می شود که باور دارد قدرتی ما فوق قدرت های دیگر هوای او و هوای خوشبختی او را دارد. در جامعه امروز که به دلیل مسائل اقتصادی و اجتماعی بسیار، ازدواج و رسیدن به معشوق که یکی از مصداق های احساس شعف و شادی است بسیار سخت به نظر می رسد توکل بر خداوند می تواند در پروسه ازدواج بسیار کمک کننده باشد.
دومین قانون بسیار مهم کارما قانون مسئولیت است که معتقد است اگر می خواهید در دنیای بیرونی اطراف خود تغییری ایجاد نمایید باید ریشه این تغییر را درون خود بیابید و آن را پیگیری کنید خداوند در سوره عصر انسان ها را به صبر و حق توصیه می نماید تا از این طریق بتوانند جامعه ای سالم برای خود بسازند از این رو یکی از راه های رسیدن به زندگی شاداب پایبندی به ارزش های اخلاقی و صداقت به خصوص در زندگی مشترک دو نفر است. پای بندی هر دو نفر به این ارزش ها، احساس اعتماد، همدلی و موفقیت در روابط را به همراه می آورد که مانند یک قرص تقویت کننده، انرژی و شادابی را به زندگی تزریق می نماید و زن و شوهر را از پوچ گرایی و به دنبال آن افسردگی نجات می دهد.
سومین قانون مهم کارما قانون رابطه است که معتقد بر ارتباط پیوسته همه چیز باهم در این دنیاست. کار چشم با کار مغز و کار مغز با کار قلب و کار درست قلب با تغذیه و میزان آلودگی هوا و الی آخر مرتبط است. امید به آینده، هدفمندی را به دنبال دارد و هدفمندی در زندگی احساس پویایی و رضایت از خود و در نتیجه شادی و شعف را به همراه خواهد داشت، به یاد داشته باشید که سرنوشت، تابع اندیشه های ماست.به عنوان نکته آخر، قانون بخشندگی در کارما معتقد است که با دست هایی بسته نمی توانید قفل درها را بگشایید پس بخشنده باشید تا دنیا با شما بخشنده باشد. بنابراین گذشت و قضاوت مثبت با اصلاح افکار خود افراد و در نتیجه اصلاح رفتار دنیا با آنها یکی از راه های شاد زیستن و احساس خوب در زندگی زناشویی و همچنین زندگی اجتماعی است.
سخن آخر:
در کتاب میزان الحکمه از امام صادق روایت شده است: "اندوه ها و غصه ها بیماری قلب هستند، همان گونه که امراض، درد های بدن و جسم هستند." هم چنین حضرت علی در نهج البلاغه می فرمایند: " اندوه و حزن نصف پیری و درهم شکستگی است."
برخی از برداشت های افراط گرایانه از آیات قرآن با استناد بر آیه 82 سوره توبه " فليضحکوا قليلاً و ليبکوا کثيراً جزاء بما کانوا يکسبون" بر این باور هستند که دین اسلام مخالف خنده و شادی است در صورتی که اگر به آیات قبل از این آیه نگاهی بیندازیم بیش از پیش متوجه می شویم که شادی و خنده به چه میزان در دیدگاه های دینی اسلام حائز اهمیت است. در آیه های قبل از آیه 82 سوره توبه به کسانی که برای جهاد و مبارزه با مشرکان در برابر حرف پیامبر نافرمانی کردند اشاره شده است و در ادامه می فرماید: "به سزای این نافرمانی باید که در زندگی بیشتر اندوهگین باشند و کمتر بخندند" که این کمبود شادی برای آنها به عنوان مجازات در نظر گرفته شده است که خود گواه اهمیت بالای شادی و شعف در زندگی انسانیاز دیدگاه قرآن مجید است.
بزمینه امیدوار است که زندگی تمامی مخاطبین مملو از نشاط و شادابی و لحظه لحظه های آنان با خنده عجین باشد. در ادامه توصیه ما به شما خواندن مقاله 14 نکته برای داشتن زندگی شادتر است.
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید

کسب و کارها

نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت