اصول درمان و جلوگیری از تیرگی زیر چشم

اصول درمان و جلوگیری از تیرگی زیر چشم

فهرست عناوین

چشم ها یکی از اجزای اصلی صورت هستند که در هنگام ارتباط با دیگران معمولا پیش از سایر قسمت های چهره برای مخاطب شما نمایان می شوند، به همین دلیل میکاپ آرتیست ها بیشترین انرژی و وقت خود را برای آرایش چشم به کار می برند، سایه چشم، مژه ها و آرایش ابرو همگی در نگاه نافذ و فرم کلی صورت شما موثر هستند. تیرگی و کبودی پوست دور چشم یکی از عارضه های پوستی است که سن و سال نمی شناسد و حتی ممکن است کودکان درگیر آن شوند. با بزمینه همراه باشید تا علل تیرگی دور چشم و راه های درمان آن را بررسی نماییم.

علل سیاهی دور چشم

سیاهی دور چشم یا زیر چشم ممکن است بر اثر عوامل متعددی به وجود بیاید که بعضی از آنها عبارتند از:

ژنتیک و وراثت

در بعضی از افراد تیرگی زیر چشم به صورت مادرزادی وجود دارد که گاه ممکن است از همان کودکی نمود پیدا کند یا در سنین بزرگسالی بروز کند. یکی از راه های تشخیص ژنتیکی بودن سیاهی زیر چشم بررسی پلک بالایی چشم است اگر سیاهی به پلک بالایی چشم نیز سرایت کرده باشد معمولا علت آن مسائل وراثتی و ژنتیکی است.

آناتومی استخوان های حدقه چشم

حدقه چشم از چند استخوان تشکیل شده است که در بعضی افراد پوست زیر چشم که 15 برابر نازک تر از پوست بقیه قسمت های بدن است بدون هیچ لایه میانی چربی روی این استخوان ها قرار گرفته است و این عدم وجود چربی بین پوست و استخوان باعث بروز تیرگی در پوست این ناحیه می شود.

نور خورشید و آفتاب زدگی

تابش مستقیم نور خورشید به پوست باعث تحریک پوست برای تولید بیش از حد رنگدانه ها و ملانین می باشد به همین دلیل نور خورشید می تواند تاثیر مستقیمی روی تیرگی پوست دور چشم داشته باشد.

آلرژی و التهاب

آلرژی های فصلی و ریزش اشک از چشم و هم چنین حساسیت به مواد آرایشی، کرم های دور چشم و کانسیلرها می تواند باعث التهاب و کبود شدن زیر چشم گردد.

کم آبی بدن

دهیدراته شدن پوست و خشکی بیش از حد آن هم چنین مصرف کمتر از حد مجاز آب و نوشیدنی در روز می تواند یکی از دلایل کبودی پوست زیر چشم باشد.

استفاده بیش از حد از موبایل و تماشای تلویزیون

نگاه کردن طولانی مدت به صفحه تلویزیون و موبایل باعث خستگی چشم و التهاب عروق خونی اطراف چشم می شود و همین امر باعث بروز سیاهی در پوست اطراف چشم می گردد.

کم خوابی و عادت های نادرست خواب

همه اجزای بدن از جمله چشم ها نیاز به مدت زمانی برای استراحت دارند که معمولا ساعات خواب این زمان را در اختیار آنها قرار می دهد. کم خوابی یا عادت های نادرست خواب مانند دیر خوابیدن یا بیدارشدن های پشت سر هم در زمان خواب باعث خستگی چشم و التهاب عروق خونی اطراف چشم می شود و در نتیجه پوست دور چشم  کبود و تیره می گردد.

کم خونی

از اولین نشانه های کم خونی، کمبود آهن و کمبود مواد معدنی و ویتامین ها تیرگی دور چشم است. در زنان به علت قاعدگی های ماهانه و کم خونی و هم چنین اختلال در هرمون ها در زمان قاعدگی و قبل و بعد آن سیاهی پوست زیر چشم بیشتر دیده می شود.

نارسایی کلیه و کبد و بیماری های معده

نارسایی های کلیه و کبد و بیماری های معده باعث می شود تا سموم بدن به صورت طبیعی از بدن خارج نشوند و زیر پوست جمع شوند. بیماری کبد چرب معمولا باعث تیرگی پوست کل صورت می شود اما به دلیل نازک تر بودن پوست دور چشم نسبت به سایر قسمت های صورت و بدن، تیرگی در این ناحیه واضح تر و مشخص تر به نظر می رسد.

سالخوردگی

با بالا رفتن سن و نازک تر شدن پوست اطراف چشم ها یا ایجاد چین و چروک در پوست این ناحیه میزان تیرگی در این قسمت ها زیاد تر می شود.

روش های جلوگیری و درمان تیرگی پوست زیر چشم

1.استفاده از ضد آفتاب های مخصوص زیر چشم
2.اجتناب از مالیدن کرم پودر روی پوست زیر چشم
3.استفاده از بی بی کرم برای کاور کردن پوست زیر چشم
4.استفاده از عینک آفتابی های بزرگ
5.استفاده از ماسک های حاوی کافئین و عصاره شیرین بیان
6.استفاده از بالش بلند در هنگام خواب شب
در هنگام خواب شبانه مایعات بدن به سمت پوست حرکت می کنند به همین دلیل بعضی از افراد هنگام صبح پس از بیدار شدن از خواب دچار عارضه پف زیر چشم می شوند که به مرور و در طول روز از بین می رود. با استفاده از بالش بلند در هنگام خواب از جمع شدن مایعات زیر پوست و اطراف چشم از پف کردن و تیرگی دور چشم جلوگیری نمایید.
7.کاهش استفاده از نمک در رژیم غذایی
استفاده بیش از حد از نمک در رژیم غذایی موجب افزایش فشار خون و افزایش مایعات زیرپوستی می شود به همین دلیل پوست اطراف چشم سیاه و کبود می شود.
8.استفاده از خواص چای سبز
چای سبز با ایجاد آرامش و پایین آوردن سطح فشار خون باعث روشن شدن پوست صورت می گردد هم چنین می توانید برای کاهش میزان تیرگی پوست دور چشم  تی بگ های چای سبز را پس از خنک شدن بر روی پوست این نواحی قرار دهید و اثار آن را به مرور مشاهده نمایید.
9.استفاده از کرم های دور چشم
کرم های دور چشمی که در ترکیبات خود هیالورونیک اسید دارند و پوست نواحی اطراف چشم را آبرسانی می کنند هم چنین کرم های دور چشم دارای ویتامین A و B و رتینول که به صورت ملایم لایه برداری پوست را انجام می دهد برای رفع تیرگی اطراف چشم بسیار موثر هستند. از بهترین برندهای  موثر در سیاهی دور چشم می توان به مارک های Olligen، Lirac و Clarins اشاره نمود.
علاوه بر موارد گفته شده گاهی درمان های پزشکی نیز برای رفع یا کاهش تیرگی و سیاهی زیر چشم به افراد توصیه می شود یکی از این راه ها تزریق فیلر می باشد که معمولا تا 30% موجب بهبود تیرگی پوست زیر چشمان می شود. علاوه بر فیلر گاهی از تزریق چربی نیز استفاده می شود اما معمولا پزشکان تزریق چربی را توصیه نمی کنند زیرا رفتار چربی زیر پوست به صورت قطعی قابل پیش بینی نیست و ممکن است چربی های تزریق شده حرکت کنند و در نقطه ای جمع شده و باعت تورم و پف زیر چشمان گردند.
لیزردرمانی نیز یکی از راه های برطرف کردن تیرگی زیر چشمان می باشد که با توجه به میزان کبودی و سیاهی توسط متخصص انجام می شود.
نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که هیچ یک از درمان های خانگی و پزشکی به صورت کامل باعث بهبود تیرگی زیر چشمان نمی شوند و بهتر است که قبل از بروز این عوارض در پوست از آنها جلوگیری به عمل آید.
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت