قوانین دوران نامزدی (در دوران نامزدی به چه نکاتی توجه کنیم و اگر نامزدی به هم خورد با هدایا چه کنیم؟)

قوانین دوران نامزدی (در دوران نامزدی به چه نکاتی توجه کنیم و اگر نامزدی به هم خورد با هدایا چه کنیم؟)

فهرست عناوین

پس از طی مراحل خواستگاری و تصمیم گیری برای وصلت خانواده ها، بهتر است دختر و پسری که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند مدتی را جهت رفت و آمد بیشتر و آشنایی با روحیات و اخلاق و فرهنگ هم تعیین کنند تا در چارچوب فرهنگ خانواده ها و با نظارت پدر و مادرها با یکدیگر تعامل داشته باشند و نهایتا بتوانند تصمیم قدرتمندتری برای ازدواج با یکدیگر بگیرند. این رفت و آمدها علاوه بر مشخص کردن خصوصیات اخلاقی، سلایق، خطوط قرمز و ارزش گذاری های اجتماعی طرفین باعث می شود تا دختر و پسر بتوانند به راحتی با یکدیگر صحبت کنند و میزان تفاهم با یکدیگر و میزان درک متقابل از هم را محک بزنند. به این مدت تعیین شده قبل از عقد در بعضی از مناطق ایران، دوران نامزدی گفته می شود.

رسوم متداول نامزدی

مدت دوره نامزدی بسته به فرهنگ خانواده های دو طرف می تواند خیلی کوتاه یا طولانی باشد. در این مدت دختر و پسر از نظر عرف و قانون زن و شوهر محسوب نمی شوند بلکه فقط نامزد هستند. بعضی از خانواده ها برای شروع دوران نامزدی فرزندان خود مراسمی را به نام مراسم نامزدی تدارک می بینند و افراد نزدیک فامیل را برای حضور در این مراسم دعوت می کنند. برای انتخاب لباس مناسب نامزدی این مقاله را خوانید مراسم نامزدی چیست و چه لباسی برای آن مناسب است؟

این نوع از دوران نامزدی، معمولا به دو شیوه در بین خانواده ها مرسوم است که با توجه به عقاید مذهبی و ترجیحات شخصی آنها انجام می پذیرد. بعضی از خانواده ها برای معاشرت دختر و پسر در دوران نامزدی بین آنها صیغه محرمیت (عقد موقت) مدت داری می خوانند تا راحتتر بتوانند با یکدیگر رفت و آمد داشته باشند، اما در شروط ضمن عقد موقت هر گونه رابطه جنسی را ممنوع اعلام می کنند و تاکید می کنند که این زمان فقط برای آشنایی بیشتر بین عروس و داماد آینده تعیین شده است.
اما بعضی از خانواده ها ترجیح می دهند صیغه محرمیت را بین دختر و پسر نخوانند و روابط اجتماعی و عرفی معمول را برای آنها در نظر بگیرند. بعضی از خانواده ها معتقد هستند که خواندن صیغه در صورت بر هم خوردن قرار وصلت، ممکن است در زندگی آینده دختر و پسر تاثیر منفی بگذارد.
در دوران نامزدی دختر در منزل پدری زندگی کرده و مخارج او بر عهده پدر است. اگر صیغه محرمیت بین دختر و پسر خوانده شود باید مهریه ای برای دختر در نظر گرفت که معمولا با مهریه اصلی که برای ازدواج دائم آنها در نظر گرفته می شود متفاوت است، اما اگر عقد موقت بین آن دو خوانده نشود، در عین حال که طرفین هدایایی را برای یکدیگر تهیه کرده و با اطلاع و نظارت خانواده ها با یکدیگر رفت و آمد می کنند، مهریه ای به دختر تعلق نمی گیرد. زیرا همانطور که گفته شد نامزدی غیر از ازدواج رسمی و قانونی و شرعی است.
هدایایی که معمولا در دوران نامزدی تهیه می شوند عبارتند از حلقه نامزدی، انگشتر نشان، پارچه های لباس مجلسی و گل و شیرینی و عیدی هایی که خانواده ها برای هر عید برای عروس و داماد آینده خود خریداری می کنند. همچنین معمولا در هر ملاقات، اقای داماد هدیه ای مثل عطرو ادکلن، ساعت، روسری و شال و ... را برای عروس خانم تهیه می کند که نشان از محبت و دست و دلبازی وی دارد.

نکاتی که بهتر است در دوران نامزدی رعایت کنید.

1. در دوران نامزدی دختر و پسر زن و شوهر محسوب نمی شوند و هر یک از آنها می تواند نامزدی را بر هم بزند و طرف مقابل نمی تواند دیگری را وادار به ادامه نامزدی یا ازدواج نماید. البته بهتر است دختر و پسر قبل از شروع نامزدی خود دقت داشته باشند و برای نامزد شدن عجله نکنند.
2. بهتر است اگر در دوران نامزدی هستید، از روابط عاشقانه و محبت آمیز تا حد امکان دوری کنید تا وابستگی بین شما دو نفر به وجود نیاید. همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که دوران نامزدی برای شناخت بیشتر شما نسبت به هم در نظر گرفته شده است پس باید بکوشید در این دوران تمام نقاط قوت و ضعف طرف مقابل را بررسی نمایید و از هرگونه وابستگی عاطفی اجتناب کنید تا بتوانید فارغ از هر گونه تصمیمات احساسی و با عقل و منطق شخصیت طرف مقابل خود را محک بزنید همچنین اگر به این نتیجه رسیدید که برای هم مناسب نیستید دچار بحران های روحی نشوید.
3. اگر از طرف خانواده ها محدودیتی برای روابط جنسی شما تعریف نشد باز هم بهتر است در دوران نامزدی از این روابط دوری گزینید به دو دلیل. مورد اول اینکه روابط جنسی، خود باعث به وجود آمدن وابستگی های عاطفی می شوند که ممکن است باعث شود در تصمیم گیری عاقلانه شما تاثیر منفی بگذارد. مورد دوم، در صورت اینکه با یکدیگر به توافق نرسیدید و به این نتیجه رسیدید که برای هم مناسب نیستید، این روابط ممکن است در آینده برای شما مشکل ساز شوند .
4. با اینکه برقراری روابط جنسی در دوران نامزدی محدود می شود، بهتر است با نامزد خود در قالب چارچوب ها و ارزش گذاری های شخصی خود درباره این موضوعات نیز صحبت کنید. به هر حال یکی از نیازهای اصلی هر انسانی در زندگی مشترک روابط جنسی است که هم از لحاظ جسمانی و هم از لحاظ عاطفی در زندگی آینده شما تاثیرگذار خواهد بود.
5. هدایایی که در دوران نامزدی دریافت می کنید را تا پایان دوران نامزدی دست نخورده نگه دارید، شاید مجبور شوید پس از مدتی آنها را بازگردانید!
6. در دوران نامزدی سعی کنید اطرافیان و دوستان صمیمی نامزد خود را نیز تا حدودی بشناسید. چون شناخت دوستان و نزدیکان وی تاثیر زیادی در شناخت شخصیت او دارد.
7. در دوران نامزدی به تنهایی به منزل پدر و مادر نامزد خود نروید و اگر قرار است با خانواده ها ملاقات کنید بهتر است با پدر و مادر خود به منزل آنها بروید یا در بیرون از خانه و در مکان هایی مثل رستوران یا کافی شاپ با پدرشوهر و مادرشوهر آینده خود دیدار کنید و با آنها معاشرت داشته باشید.

تکلیف هدایای دوران نامزدی چیست؟

چنانچه به هر علتی نامزدی بر هم بخورد، طبق عرف طرفین می توانند هدایایی را که به طرف مقابل داده اند از او پس بگیرند و اگر هم هدایا از بین رفته باشد، قیمت هدایایی که به طور معمول نگاه داشته می شود مثل طلا، پارچه و لباس (نه هدایایی مثل گل و شیرینی) را درخواست کنند. البته این قاعده در صورتی که نامزدی بر اثر فوت بر هم خورده باشد صدق نمی کند. در این صورت فقط اگر خود هدایا باقی باشد طرف مقابل می تواند آنها را پس بگیرد، اما حق درخواست مبلغ هدایا را ندارد.
سخن آخر:
ازدواج مبارک ترین و زیباترین رویدادی است که در بین دو خانواده اتفاق می افتد. در هنگام ازدواج دو نفر همه افرادی که با آنها آشنایی دارند برایشان آرزوی خوشبختی و سعادت می کنند اما این خوشبختی و سعادتمندی در گرو انتخابی درست و عاقلانه است. ممکن است دو نفر در کنار هم زوج مناسبی نباشند، اما هر یک به تنهایی در کنار شخص دیگری یک همسر ایده آل محسوب شود. پس قبل از ازدواج، با طی مراحلی مثل نامزدی از تصمیم خود درباره طرف مقابل اطمینان پیدا کنید و با چشم بازتری پا به عرصه تاهل و زندگی مشترک با طرف مقابلتان بگذارید. بزمینه برای تمامی زوج های جوان و افراد در آستانه ازدواج آرزوی ارامش و زندگی توام با محبت را دارد.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت

ندا | 1398 مرداد 19


من که فردای روزی که بهم خورد همه هدیه هارو با آژانس فرستادم در خونشون!

گلناز | 1398 مرداد 19


جالب بود ممنون
امیدوارم که همه جوونا خوشبخت باشن