در خواستگاری سوتی ندهید! ( این مسائل را در خواستگاری مطرح نکنید)

در خواستگاری سوتی ندهید! ( این مسائل را در خواستگاری مطرح نکنید)

فهرست عناوین

نوع برخورد و صحبت های رد و بدل شده در جلسات خواستگاری از هر جلسه دیگری در این دنیا مهم تر هستند. حرف ها و مسائل بیان شده در این جلسات قرار است بنیان زندگی دو نفر را برای سالهای طولانی آینده پایه ریزی کنند. آرامش این دو نفر، موفقیتهای آینده، امیدها و آرزوهای این دو نفر در گرو این مسائل است.
 تلاش بزمینه بر این است که بایدها و نبایدهای گفتگو در خواستگاری را به صورت کارشناسانه بررسی کند تا کسانی که قرار است در آینده ای نزدیک همسر خود را انتخاب کنند با آمادگی بیشتری در این جلسات مهم حاضر شوند.
در مقاله در جلسه خواستگاری چه بگوییم و چگونه صداقت خواستگارمان را محک بزنیم؟ مطالبی که باید مطرح شوند و چگونگی طرح آنها را مورد بررسی قرار دادیم. در ادامه به مطالبی که به ذهن شما می رسند ولی نباید آنها را به زبان بیاورید میپردازیم.

با مسائل واهی فخرفروشی نکنید!

اولین مساله که خانواده ها در هنگام گفتگوی خود باید رعایت کنند اصول احترام متقابل و مباحثه در قالب حفظ ارزش ها است. به عنوان مثال خانواده عروس خانم هیچگاه از خواستگارهای قبلی دخترشان صحبت نکنند و موقعیت های مردود شده توسط دخترشان را اسبابی برای بالابردن پرستیژ خود قرار ندهند. بنابراین گفتن جملاتی از این قبیل ممنوع است " دخترمان خواستگار دکتر، مهندس داشته و رد کرده" با این جملات خانواده داماد را نسبت به دخترتان، شرایط ایده آل او برای همسر آینده، شرایط در نظر گرفته شده برای مهریه و ... و قدرت تصمیم گیری او بدبین می کنید. میزان ارزشمندی دختر شما به شخصیت، طرز تفکر، اصالت خانوادگی، نجابت اوست پس با این مسائل فخرفروشی نکنید که هیچ سودی در آن نیست.
در مقابل خانواده داماد نیز با مطرح کردن مسائلی مثل تعداد خواستگاری هایی که قبلا رفته اند و نپسندیده اند!! یا تعداد دخترهای فامیل که احتمالا در آرزوی ازدواج با پسرشان هستند! به هیچ منفعتی دست پیدا نمیکنند مگر اینکه دختر خانم را به میزان استقلال فکری اقای داماد، قدرت تصمیم گیری و اراده او مشکوک میکنند و همچنین اگر پای دخترهای فامیل را به میان بکشید اگر وصلتی صورت بگیرد عروس خانم را به اقوام آقا داماد بدبین می کنید و باعث می شوید که با نظری منفی گرایانه با افراد فامیل شما برخورد کند.
مهم ترین بخش خواستگاری گفتگوی میان دختر و پسر است که بیشترین حرفهای نابجا هم در این مقطع زده میشود. مقاله در جلسه خواستگاری، چه مسائلی را بیان نکنیم؟ را هم بخوانید.

تعریف زیادی ممنوع

در گفتگوی دونفره تان هیچگاه زیادی از خود تعریف نکنید و اجازه دهید طرف مقابل با گفتگو با شما و آنالیز شخصیت شما به خصوصیات خوب اخلاقی و نکات مثبت زندگی شما پی ببرد. مطمئن باشید طرف مقابل شما کنجکاوانه در تکاپوی کشف نقاط قوت و ضعف شماست.

صحبت در مورد روابط قبلی ممنوع

اشتباه بعدی در گفتگوی دو نفره پرسش در مورد خواستگار یا خواستگاری های قبلی است. این سوال نشان دهنده اعتماد به نفس پایین شماست. پس به خودتان امیدوار باشید و اینکه شما الان به عنوان خواستگار در مقابل طرف مقابلتان نشسته اید یا درمورد دختر خانمها اینکه اقا پسر شما را برای خواستگاری انتخاب کرده است خود دلیلی برای قدرت شماست. پس سعی کنید در گفتگوها، خود واقعی تان باشید و صادقانه هر آنچه که از طرف مقابل انتظار دارید را به زبان بیاورید. صداقت همیشه کمک کننده است.

به قول معروف کچل راستگو نباشید!

گفتیم صداقت همیشه کمک کننده است اما لازم نیست هر حقیقتی را به زبان بیاورید! اگر در گذشته رابطه عاشقانه شکست خورده ای داشتید یا روابطی با جنس مخالف داشتید لازم نیست آنها را در خواستگاری مطرح کنید. بیان کردن این مسائل نه تنها هیچ کمکی در روند خواستگاری نمیکند بلکه باعث میشود طرف مقابل در مورد شما تردید کند البته لازم به ذکر است اگر در گذشته ازدواج ناموفقی داشته اید را حتما باید با طرف مقابلتان در میان بگذارید تا در آینده و در صورت آشکار شدن مساله مشکلی در روابط شما پدید نیاید.

اصول فن بیان را بلد باشید!

نه تنها در گفتگوی دونفره خواستگاری بلکه در هر گفتگوی دیگری از کلماتی مثل "من"، "میخواهم"، "باید"، "نباید"، "خودم" و ... نباید به صورت افراطی استفاده کنید و به کار بردن آنها را بسیار محدود کنید. این مساله در گفتگوهای خواستگاری اهمیت بالاتری پیدا میکند. اگر در بین حرفهای خود زیادی از این کلمات استفاده کنید طرف مقابل شما احساس میکند با شخصی مغرور، خودپسند یا بسیار مستبد و خودرای طرف است.

آقای داماد لازم نیست از زنان دیگر زندگی خود صحبت کنید!

نکته ظریف دیگری که پسرها باید به آن توجه کنند این است که در میان گفتگوهای خود دائما از جملاتتی مثل " خواهرم اینجوری میگه..." ، " نظر مادرم اینه ... " یا " باید در مورد آن با خواهر و مادرم صحبت کنم " استفاده نکنید.
این جملات حس منفی ای را به عروس خانم منتقل میکنند و از شما شخصیتی وابسته و فاقد اعتماد به نفس میسازند.
برای بسیاری از دختر خانمها مهم است که تصمیم گیرنده اصلی برای انتخاب وی بعنوان همسر آینده خود آقا پسر است نه شخص دیگری و دیگر افراد خانواده صرفا نقش مشاور را دارند . البته این نکته را همیشه به یاد داشته باشید چه دخترخانم ها و چه آقا پسرها! در صحبتهای خود همیشه با احترام بسیار زیاد در مورد افراد خانواده خود حرف بزنید. این احترام نشان اصالت خانوادگی و تربیت درست شماست و همچنین تضمین کننده ارتباط درست همسر شما با خانواده شما در آینده.
صحبت در مورد مسائل جنسی در جلسه اول خواستگاری ممنوع!
بر هیچکس پوشیده نیست که مسائل جنسی بخش مهمی از زندگی زناشویی را تشکیل میدهد ولی صحبت کردن در مورد آن در جلسه اول خواستگاری به دور از آداب اجتماعی است و اعتماد و احساس امنیت را در عروس خانم خدشه دار میکند پس بهتر است این مسائل را در آخرین مرحله قرار دهید و در صورتی آنها را مطرح کنید که تا جواب بله فاصله چندانی نداشته باشید.

عروس خانم ها از آن طرف بام نیفتید!

اعتماد به نفس برای دختران در جلسات خواستگاری بسیار مهم است. اینکه به شخصیت، ظاهر، سلیقه، ظرافت های زنانه و نکات مثبت فردی خود اطمینان داشته باشند حائز اهمیت است و از آنان زنانی قدرتمند و جذاب می سازد اما باید مراقب باشید طوری رفتار نکنید که طرف مقابل احساس کند از موضع قدرت با او گفتگو می کنید یا خود را بسیار برتر از او میبینید. پس واقع بین باشید و شخصیت واقعی خودتان را بروز دهید.اگر آقای داماد در مراحل اولیه مورد پسند شما قرار گرفته است از موهبت لطافت، زیبایی و هنر دلبری که خداوند در وجود شما قرار داده است استفاده کنید و جذابتر جلوه کنید.
به عنوان نکته آخر باز هم تاکید میکنیم هیچگاه در خواستگاری دروغ نگویید چون اولین کسی که از دروغ صدمه میبیند خود شما هستید. توجه داشته باشید جلسات گفتگوی خواستگاری خیلی طولانی نشود چون هم تمرکز خود را از دست میدهید و هم اینکه با تعدد مسائل مطرح شده فرصت فکر کردن به آنها را از خود میگیرید. جلسات را کوتاه برگزار کنید و بعد از هر جلسه به تمام موضوعاتی که مطرح شد فکر کنید. هیچ عجله ای برای به سرانجام رسیدن خواستگاری به خرج ندهید و انتخابی آگاهانه و به دور از شتابزدگی داشته باشید.
این مقالات را هم بخوانید:
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت