در جلسه خواستگاری چه بگوییم و چگونه صداقت خواستگارمان را محک بزنیم؟

در جلسه خواستگاری چه بگوییم و چگونه صداقت خواستگارمان را محک بزنیم؟

فهرست عناوین

ازدواج مسیر پرپیچ و خمی است که برای موفقیت در آن باید از هفت خوان رستم بگذریم. خوان اول در ازدواج، خواستگاری است. گفتگو میان دختر و پسر مهم ترین و کلیدی ترین بخش هر خواستگاری است. اگر از قبل از خواستگاری بین دختر و پسر آشنایی قبلی وجود داشته باشد مسلما گفتگو میان آنها راحت تر انجام میشود اما اگر دو نفر برای اولین بار همدیگر را در جلسه خواستگاری دیده باشند گفتگوی دو نفره تبدیل به چالشی برای هر دو نفر آنها میشود که بزمینه در این مقاله اصول یک گفتگوی سالم و کارآمد میان دختر و پسر در جلسات خواستگاری را بررسی کرده است. اینکه چگونه شروع کنیم ؟ از چه عباراتی استفاده کنیم ؟ چه موضوعاتی را حتما باید مطرح کنیم و صداقت طرف مقابل را چگونه محک بزنیم ؟ این مقاله را مطالعه کنید تا بتوانید با موفقیت از این خوان نفسگیر عبور کنید.

اولین موضوعی که باید با آن شروع کنید معرفی خودتان است!

در ضمن معرفی خودتان باید تاریخ تولد، تعداد افراد خانواده، خواهر و برادرها، سن و وضعیت تاهل آنها، میزان تحصیلات خود و افراد خانواده، وضعیت شغلی، محل زندگی خود را شرح دهید و اقا دامادها باید بگویند که عروس خانم را از کجا می شناسند و یا چه کسی ایشان را به آنها معرفی کرده است؟

قدم بعدی اعتقادات مذهبی است.

پس از معرفی، در مورد اعتقادات مذهبی خود و خانواده تان صحبت کنید. این که اهل نماز خواندن و روزه گرفتن هستید؟ نوع پوشش شما به صورت معمول چگونه است؟ در مسائل مالی چقدر بر اعتقادات مذهبی و اخلاقیات پایبند هستید؟ پیشنهاد می کنیم برای اینکه به صورت کارآمدتر سوالات خود را مطرح کنید، سوالات خود را به صورت چالش برانگیز مطرح کنید تا طرف مقابل جواب مدنظر و مورد قبول شما را از روی سوال شما متوجه نشود و سوالات را به دور از هیجان زدگی و آنطور که در واقعیت هست پاسخ بدهد. به عنوان مثال به جای اینکه بپرسید "شما نماز میخوانید؟" بپرسید " نظر شما در مورد مسائل مذهبی مثل نماز و روزه چیه؟"

پس از اعتقادات مذهبی به سراغ ارزش های اجتماعی بروید

ارزش های اجتماعی مثل دیدگاه طرف مقابل شما در مورد جنس مخالف، برابری زنان و مردان در حقوق مثل کار کردن، تحصیلات و ...، میتوانند موضوع سوالات شما باشند. یادتان باشد در این مبحث هیچگاه سوالاتی از این قبیل را نپرسید "خونواده شما مردسالار هستن یا زن سالار ؟"
اطمینان داشته باشید که این دست از سوالات هیچ کمکی به شناخت شما از طرف مقابل نمی کند چون هیچگاه پاسخ شفافی برای آنها داده نمی شود و حتی اگر پاسخ شفافی داده شود به احتمال زیاد با واقعیت، فرسخ ها فاصله دارد. مسائلی مانند این را میتوانید با هوشمندی از گفتگوهای دو نفره یا آنالیز روابط و نوع برخورد خانواده طرف مقابلتان متوجه شوید. این که پدر و مادر طرف مقابل شما چگونه با تعارضات برخورد میکنند؟ با هم در همه امور مشورت میکنند یا خیر؟ در صحبتها به یکدیگر احترام میگذارند و همدیگر را با احترام مورد خطاب قرار میدهند و ... این نوع تیزبینی ها شما را برای انتخاب آگاهانه بسیار کمک میکنند.

در مرحله بعد شخصیت طرف مقابل را شخم بزنید!

در این مرحله از عادتهای روزانه، میزان منظم بودن در کارها، قرارها و ...، میزان اعتماد به نفس، قدرت اراده و تصمیم گیری فردی، استقلال فکری و احساسی، اینکه چقدر برای ظاهر خود و بقیه افراد اهمیت قائل است، خط قرمزهای او در روابط با افراد به خصوص همسر آینده چیست؟ موضوعات مورد علاقه شخصی او برای صحبت چیست؟ ورزش؟ طبیعت؟ سیاست؟ تفریحات مورد علاقه و میزان اهمیت دوستان در زندگی خانوادگی و روزمره ؟
این مرحله جزو سخت ترین مراحل گفتگوی دو نفره است، چون غالبا افراد شناخت درستی از خود ندارند و این گونه سوالات را به صورت کلیشه ای پاسخ می دهند و در اکثر مواقع پاسخی را به شما می دهند که فکر می کنند شما آن را دوست دارید.
پس در این مرحله میزان هوشمندی در سوالات و به چالش کشیدن طرف مقابل از اهمیت بالایی برخوردار است.
مثلا برای اینکه متوجه بشوید طرف مقابل شما تا چه میزان برای تصمیم گیری به افراد خانواده خود متکی است میتوانید از او بپرسید " در مورد مسائل شخصی خود معمولا با چه کسی مشورت میکنید ؟"
با این روش پرسش طرف مقابل را به یک چالش دعوت می کنید. اینکه او نمی داند جواب مورد قبول شما چه جوابی است؟ پس به ناچار پاسخی واقع بینانه به شما میدهد که شما از روی پاسخ آن می توانید میزان اعتماد به نفس او را نیز محک بزنید. سوال چالش برانگیز دیگری که میتوانید در این مرحله بپرسید این است " برای کدامیک از جنبه های زندگی بیشتر اهمیت قائل هستید ؟ مسائل مالی ؟ روابط خانوادگی ؟ روابط اجتماعی؟"
یک سوال اساسی و بسیار کمک کننده در این حیطه این است که طرف مقابل بر اساس چه معیارهایی شما را برای خواستگاری انتخاب کرده است؟ از روی پاسخ این سوال می توانید تا حد قابل قبولی به ارزش های اجتماعی و فردی طرف مقابل پی ببرید و آنها را با ارزش های شخصیتی خود مقایسه کنید. این مقایسه در تصمیم گیری شما بسیار تاثیرگذار است. سوالاتی در مورد زندگی خانوادگی طرف مقابل و اینکه کدامیک از خصوصیات خانواده خود را مورد ستایش قرار میدهد؟ حریم شخصی مدنظر او در زندگی مشترک تا چه حد است؟ نیز سوالات مهمی در این زمینه محسوب می شوند که به طور غیر مستقیم خصوصیات شخصیتی و اخلاقی طرف مقابل را به شما معرفی می نماید مثلا با پرسیدن این سوال "برای تفریحاتی مثل رستوران، سفر، ورزش های زمستانی، خرید هدیه در مناسبتهای مختلف و ... تا چه میزان خرج میکنید ؟" میتوانید تا حدودی میزان دست و دلباز بودن طرف مقابلتان را محک بزنید . اینکه آیا در خرج و مخارج واقع بینانه رفتار میکند یا مدیریتی روی مخارج ندارد و به اصطلاح ولخرج است؟
در پرسیدن سوالات خلاق باشید و میتوانید یک موقعیت خیالی را مجسم کنید به عنوان مثال پرسش خود را اینگونه مطرح کنید " فرض کنید با همسرتون بحث داشتید و در این بحث هم شما و هم همسرتان مقصر هستید. چگونه مساله را حل و فصل میکنید؟"
به مراحل آسانتر نزدیک می شوید!
 در ادامه سوالاتی را بررسی میکنیم که نیاز به آنالیز ندارند و جواب آنها روشن و واضح است ولی در تصمیم گیری ها بسیار مهم هستند.
سوالاتی از قبیل نوع ارتباطات فامیلی و میزان رفت و آمدها با اقوام
محل در نظر گرفته شده برای سکونت در آینده
نوع سکونت ؟ در کنار خانواده یا در مسکنی مستقل ؟
میزان درآمد ماهیانه و میزان پس انداز و اینکه از لحاظ مالی چقدر به خانواده متکی هستند؟
نحوه مدیریت مخارج
نظر شخصی آقای داماد برای ادامه تحصیل یا کار کردن عروس خانم در خارج از منزل
میزان ارتباط با خانواده های هر دو طرف پس از ازدواج؟ به عنوان مثال به طور میانگین در ماه چند بار به منزل خانواده ها رفت و آمد می کنیم؟
کدامیک از جنبه های زندگی زناشویی از اهمیت بالاتری برخوردار است؟
میزان حریم مالی برای زن و مرد در زندگی مشترک چقدر است؟ آیا اگر خانم درآمدی داشته باشد آن را در بطن زندگی خرج میکند یا صرفا درآمد وی به عنوان پس انداز شخصی وی محسوب میشود ؟
واکنش شما در هنگام عصبانیت و خشم چیست ؟ و چه چیزی در این مواقع باعث آرامش شما می شود ؟
تعداد دوستان صمیمی و نزدیک طرف مقابل و میزان ارتباط و رفت و آمد با آنها
و ...
تا این قسمت مقاله موضوعات و سوالاتی که شما می توانید در جلسه اول گفتگو بیان کنید را بررسی نمودیم اما برخی از مسائل مثل مساله فرزند و مسائل جنسی در جلسات اول گفتگو مطرح نمی شوند و اگر جلسات خواستگاری شما در مراحل اولیه موفق بود و کار به گفتگوهای بعدی رسید و احتمال پاسخ مثبت بالا رفت می توانید در گفتگوهای خود در مورد این مسائل صحبت کنید.
فرزند آوری در زندگی مشترک تا چه میزان اهمیت دارد ؟ نظر طرف مقابل برای تعداد فرزندان چیست ؟ تربیت فرزندان بیشتر به عهده کدامیک از والدین است؟ جنسیت فرزندان تا چه میزان اهمیت دارد؟
مسائل جنسی یکی از جنبه های مهم زندگی مشترک است که امروزه دلیل پنهان بسیاری از شکستها در زندگی زناشویی محسوب می شود پس برای این مساله هم وقت بگذارید و به دور از احساس شرمندگی آنها را مطرح کنید. البته آقاپسرها در بیان این مسائل بسیار محتاط باشید تا با سوالات خود احساس امنیت، آرامش و اعتماد دختر خانم را خدشه دار نکنید و بهتر است تا جلسه آخر خواستگاری و گرفتن جواب بله این مساله را به تعویق بیندازید و اگر این مساله از طرف دخترخانم مطرح نشد شما بحث آن را به میان بکشید .
سوالات زیر میتواند به شما در مورد این مساله کمک کند.
رضایت جنسی تا چه میزان در زندگی زناشویی اهمیت دارد ؟
اگر از همسرتان رضایت جنسی نداشته باشید چگونه با او مطرح میکنید ؟
تماشای فیلم ها و عکس های غیراخلاقی از نظر شما مانعی برای ارتباط جنسی با همسر است یا مشوق این روابط؟
با مسائل جنسی چقدر آشنایی دارید ؟
در صورت بروز مشکلات جنسی راه حل شما چیست ؟ مراجعه به پزشک، ارضای جنسی در خارج از حیطه زناشویی یا سعی در سازگاری با شرایط ؟
و ...
به عنوان سخن آخر توصیه همه روانشناسان و مشاوران خانواده برای دخترها و پسرها صداقت و شفافیت در جلسات خواستگاری است. شخصیت خود را آنطور که واقعا هست نشان دهید تا بتوانید همسر ایده آل و متناسب با خودتان را بیابید و در گفتگوهای دو نفره هر آنچه که برای شما حائز اهمیت است را مطرح نمایید تا بتوانید انتخابی آگاهانه و درست داشته باشید.
بزمینه به شما پیشنهاد میکند مقالات زیر را در این موضوع مطالعه نمایید.
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت