در خواستگاری اینگونه رفتار کنید و بله را بگیرید!

در خواستگاری اینگونه رفتار کنید و بله را بگیرید!

فهرست عناوین

به گمان بسیاری از افراد بیشترین فشار و اضطراب در جلسات خواستگاری مربوط به خانواده دختر است اما اگر تا به حال حتی یک بار به خواستگاری رفته باشید می دانید که این باور اشتباه است و مخصوصا در شرایط اقتصادی و اجتماعی امروز رفتن به خواستگاری و اینکه به یک خانواده قول دهید که دختر آنها را خوشبخت می کنید بسیار سخت و مایه اضطراب است اما در هر حال ازدواج درست و انتخاب همسری مناسب، جزو آرزوهای هر پسر مجرد و خانواده اوست. اولین قدم برای ازدواج، خواستگاری است که به نوبه خود جزو مراحل سخت و نفسگیر به شمار می رود. اگر به زودی تصمیم دارید تا سوار بر اسب سفید خود شوید و به خواستگاری ملکه رویاهایتان بروید یا در تکاپوی یافتن یک عروس ایده آل برای پسر خود هستید این مقاله را از دست ندهید. بزمینه تا انتهای کار و گرفتن جواب بله همراه با شماست.

برای گرفتن وقت جلسه حضوری، تماس بگیرید

به خاطر داشته باشید حتی اگر خانواده عروس جزو اقوام و آشنایان شما هستند باز هم بدون اطلاع قبلی و تماس تلفنی برای خواستگاری به منزل آنها مراجعه نکنید چون با این کار علاوه بر اینکه خانواده عروس را معذب میکنید برای حضور و خواسته خود نیز احترام قائل نشده اید پس حتما از قبل تماس بگیرید و از خانواده عروس بخواهید تا روز و ساعت مشخصی را برای شما تعیین کنند.

در تماس تلفنی پرسیدن سوال در مورد قد و وزن عروس خانوم ممنوع!

اگر دخترخانمی که قرار است به خواستگاری اش بروید را خودتان یا پسرتان انتخاب کردید یا پسرتان از قبل با دخترخانم آشنایی دارد که هیچ اما اگر دختر خانم را کسی به شما معرفی کرده است و تا به حال از نزدیک او را ندیده اید هیچگاه در تماس تلفنی با خانواده دختر سوالاتی از این قبیل نپرسید:
ببخشید قد دخترتون چنده؟ ببخشید وزن دختر شما چقده؟ چاق هستن یا لاغر ؟ ریزنقش هستن یا قد بلند؟
دخترتون سبزه است یا سفید؟
تحصیلات دخترتون چقده؟
شغل پدر دخترخانم چیه ؟ و...
در تماس تلفنی تنها به معرفی خود و گرفتن یک وقت مشخص برای خواستگاری بسنده کنید. پرسیدن سوالاتی از این دست علاوه بر اینکه خانواده دختر را به شما بدبین میکند و ممکن است حتی در همان تماس تلفنی جواب منفی بدهند و اصلا وقت جلسه حضوری را به شما ندهند، جایگاه اجتماعی و فرهنگی شما را پایین می آورد. پس صبر داشته باشید، جواب تمام این سوالات در جلسه حضوری در کنار بقیه سوالات مهم مثل سطح فرهنگی و اجتماعی ، نوع اعتقادات مذهبی، معیارهای طرف مقابل برای ازدواج و ... مشخص می شود. پیشنهاد می کنیم مقاله ازدواج سنتی و مدرن و مقاله سوالات رایج در خواستگاری را هم مطالعه کنید.

لشکرکشی نکنید!

در جلسه اول خواستگاری افراد زیادی را همراه خود نبرید و فقط حضور خود آقای داماد، پدر و مادر و خواهر و برادر آقای داماد کافی است. حضور پدربزرگ ها، مادربزرگ ها، خاله ها، عموها و ... را به جلسات بعدی موکول کنید.

حتی اگر در مورد جواب مثبت و منفی ابهام دارید باز هم گل و شیرینی برازنده حضور خودتان بخرید!

اگر از قبل با عروس خانم آشنا بوده اید و حالا به خواستگاری عشق تان می روید که جای بحثی نیست قطعا نهایت تلاش خود را میکنید تا با سبد گل زیبایی که میخرید چشم ها را خیره کنید و عروس خانم را بیش از پیش عاشقتر! اما اگر از قبل با خانواده آشنایی ای ندارید و کس دیگری دختر خانم را به شما معرفی کرده است و نتیجه نهایی این خواستگاری را نمیدانید باز هم گل و شیرینی برازنده ای بخرید تا دست و دلبازی و سلیقه خود را به خانواده عروس خانم نشان دهید. این کار را به سه دلیل انجام دهید اول اینکه وقتی برای اولین بار به منزل کسی میروید بهتر است که دست خالی نروید و به نشانه احترام به طرف مقابل هدیه ای برای او تهیه کنید. دوم اینکه از رسم و رسوم خانواده عروس اطلاعی ندارید و اگر خانواده عروس برای این جلسه از شما انتظار گل داشته باشند و شما دست خالی بروید قطعا باعث می شود که با نگرشی منفی گرا به شما فکر کنند و دلیل سوم اینکه بردن گل و شیرینی مناسب، اثر روانی خوبی روی خانواده عروس میگذارد و میزان آشنایی شما با آداب اجتماعی را به خوبی به آنها نشان می دهد و باعث می شود که با خوش بینی در مورد شما تصمیم بگیرند.
برای خرید گل بهتر است سبد گل تهیه شود و تا حد ممکن از گل هایی که نماد مراسم خاصی هستند پرهیز کنید به عنوان مثال، گلایل بیشتر برای مراسم ختم تهیه می شود و گل های رز قرمز یکدست نماد عشق هستند که برای جلسه اول خواستگاری مناسب نیستند البته استفاده از رز قرمز در کنار گل های دیگر بلامانع است. بهترین و مرسوم ترین گل های مناسب برای خواستگاری گل های لیلیوم و ارکیده در کنار رز و یا گل های همیشه بهار هستند.
برای خرید شیرینی نیز از تازگی آن اطمینان حاصل کنید و بهتر است که شیرینی خامه ای با اندازه متوسط تهیه کنید.
 در هنگام ورود به منزل خانواده عروس بهتر است سبد گل را آقای داماد و جعبه شیرینی را مادر آقای داماد در دست بگیرند و هر دو را در جلسه اول به مادر عروس خانم تحویل دهید. بعضی از افراد سبد گل را به خود عروس خانم می دهند که پیشنهاد می کنیم این کار را به جلسات بعدی موکول کنید و در جلسه اول رسمی تر به نظر برسید.

آقای داماد! شما زیر ذره بین هستید!

این اولین جلسه خواستگاری شماست و اولین باری است که خانواده عروس به چشم خریدار به شما نگاه می کنند! اینکه خوش برخورد و خوش زبان هستید یا خیر؟ اجتماعی هستید یا گوشه گیر؟ سنتی فکر میکنید یا مدرن؟ اعتقادات مذهبی و رویکرد شما در مورد زنان چگونه است؟ پس نهایت تلاش خود را بکنید تا شخصیت، فرهنگ، سطح اجتماعی و متانت خود را به رخ بکشید اما هیچگاه دروغ نگویید یا نقش بازی نکنید و سعی کنید خودتان را آنطور که واقعا هستید معرفی کنید تا عروس خانم بتواند با توجه به ایده آل های خود به شما جواب مثبت یا منفی دهد مطمئن باشی در این صورت در آینده آرامش خواهید داشت. به عنوان داماد زیادی صحبت نکنید و تنها در صورتی که از شما سوالی پرسیده شد پاسخ دهید و می توانید با پاسخ خود و نوع بیانی که انتخاب می کنید همه افراد حاضر را تحت تاثیر قرار دهید. در این مواقع می توانید از سطح تحصیلات، شغل، سطح درآمد و معیارهای خود برای ازدواج صحبت کنید. هرگز شوخی نکنید و لطیفه تعریف نکنید و اگر مساله خنده داری مطرح شد تنها به لبخندی بسنده کنید البته باید مراقب باشید که بیش از حد مغرور یا خجالتی به نظر نرسید. حس کنجکاوی خود را کنترل کنید و به افراد و یا در و دیوار منزل عروس خانم خیره نشوید. تنها می توانید یک یا دوبار عروس خانم را با نگاهی گذرا برانداز کنید. بقیه مسائل را به مادر و خواهر خود بسپارید و مطمئن باشید تیزبینانه تر از خود شما همه چیز را بررسی می کنند!
معمولا در جلسه اول خواستگاری در مورد مسائلی مثل مهریه بحثی به میان نمی آید و حتی ممکن است گفتگوی دونفره شما با عروس خانم هم به جلسات بعدی موکول شود و این جلسه بیشتر برای بررسی مسائل اولیه برگزار می شود اما در هر صورت یادتان باشد شما در جلسات خواستگاری قرار است تکلیف زندگی آینده خود را مشخص کنید. اینکه در 50 سال آینده چه کسی باشید، با چه کسانی در ارتباط باشید و زندگی خود را چگونه بگذرانید.
پس در درجه اول مشخص کنید چه انتظاراتی از همسر آینده و زندگی مشترک دارید و بعد از آن از هر گونه عجله و شتاب پرهیز کنید، خواسته های غیرمعقول را نپذیرید و همه جوانب را در کنار هم بسنجید.
پیشنهاد میکنیم مقاله اگر در خواستگاری جواب رد شنیدیم چه کنیم؟ را نیز بخوانید.
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید

کسب و کارها

نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت