در خرید جواهر مانند یک متخصص رفتار کنید. (شناسنامه معتبر گوهرشناسی چیست؟)

در خرید جواهر مانند یک متخصص رفتار کنید. (شناسنامه معتبر گوهرشناسی چیست؟)

فهرست عناوین

 برلیان معروفترین و پرطرفدارترین سنگ قیمتی است که افراد، آن را برای انگشتر یا حلقه عروسی خود انتخاب میکنند اما خوب است بدانید نام سنگی که میخرید برلیان نیست و برلیان تنها به نوع تراش آن گفته می شود و معمولا سنگ مورد استفاده روی انگشتر، حلقه یا سرویس طلا الماس است که به صورت برلیان تراش خورده است. اگر این روزها به فکر خرید حلقه، انگشتر یا سرویس طلا هستید و دوست دارید که اطلاعات بیشتری در مورد جواهرات، الماس، برلیان، شناسنامه جواهر و چگونگی اطمینان از اصل بودن آنها و ... داشته باشید، در این مقاله با تیم بزمینه همراه باشید. 
ساخت سنگهای گرانبها شامل دو مرحله است: 1- برش 2- تراش
برش به شکل کلی سنگ گفته می شود که می تواند گرد (round)، مربع (square)، بیضی (oval) و ... باشد و تراش که به تعداد و نحوه قرار گرفتن صفحات در کنار هم اشاره دارد و 3 نوع معروف آن تراش برلیان (Brilliant)، مارکیز (Marquis) و امرالد (Emerald) است.
تراش برلیان نوع اصلاح شده ای از تراشی به نام تراش سوییسی است که در گذشته بر روی سنگ های قیمتی اعمال می شد. در این تراش زاویه برشها طوری طراحی شده که نور به صفحات بیشتری برخورد کرده و در نهایت به چشم برسد. همین جلوه های بصری زیاد در تراش برلیان، آن را به پرطرفدارترین تراش الماس تبدیل نموده است.
اما در هنگام مراجعه به جواهرفروشی ها با انواع الماس ها با اشکال متفاوت و قیمت های متفاوت روبرو می شوید. فروشنده هم برای معرفی آن سنگ به شما انواع کلمات ناآشنا را استفاده می کند و همه این ها باعث می شود که شما گیج و سردرگم شوید. در این مقاله سعی کردیم راهنمای کاملی برای خرید الماس به شما ارائه دهیم.

قیراط را بشناسید

هنگاهی که به طلافروشی ها مراجعه می کنید وزن طلا را بر حسب گرم و سوت و وزن سنگهای قیمتی را بر حسب قیراط به شما می گویند. با افزایش اندازه قطعه الماس، قیمت الماس به سرعت افزایش می یابد چون هر چه سنگ الماس بزرگتر باشد کمیاب تر است. هر گرم 1000 سوت و هر قیراط 200 سوت است.

معیارهای بررسی کیفیت جواهر

در سال 1930 موسسه گوهرشناسی آمریکا gemological institute of America یا بطور اختصارgia سیستم کیفی ارزیابی الماس را طراحی نمود. در سال 1953 این استاندارد به طور رسمی از طرف Gia به جهانیان معرفی گردید و از آن سال تا کنون نه تنها بهترین بلکه تنها سیستمی است که توسط تجار و بازرگانان و دیگر موسسات به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. Gia کیفیت سنگ های گرانبها را بر اساس 4 فاکتور بررسی می کند. این چهار فاکتور عبارتند از: وضوح  (clarity)، رنگ (color) تراش (cut)، وزن (carat)

درجه بندی وضوح الماس

وضوح الماس معمولا با چشم غیر مسلح و توسط افراد عادی و غیر متخصص قابل تشخیص نیست، در اندازه گیری وضوح الماسی با تراش برلیان میزان لکه های موجود در آن بررسی می گردد. الماسی که کمترین و کوچکترین میزان لکه ها را در خود داشته باشد بیشترین درجه وضوح و اگر بیشترین و واضح ترین لکه ها را دارا باشد کمترین درجه وضوح را دارد. برای درجه بندی وضوح الماس از عباراتی استفاده می شود که ممکن است فروشنده برای معرفی الماس به شما از آنها استفاد کند. با بزمینه همراه باشید تا با شنیدن این عبارتها سردرگم نشوید و مانند یک فرد متخصص با فروشنده برخورد کنید.
میزان وضوح سیستم درجه بندی الماس از SI2 به عنوان کمترین درجه شروع و تا FL به عنوان بیشترین درجه ادامه پیدا می کند. به این معنی که هر چه درجه وضوح الماس شما بالاتر باشد درخشانتر و گران قیمت تر است.
درجات وضوح الماس عبارتند از:
1. FL – Flawless 
2. IF – Internally Flawless 
3. VVSI1 and VVSI2 – Very Very Slightly Included 
4. VS1 and VS2 – Very Slightly Included 
5. SI1 and SI2 – Slightly Included 
6. I1, I2 and I3 – Included 
عموما در بازار شما انواع VS1 VS2 و یا SI1 و SI2 را پیدا می کنید.
درجه بندی رنگ الماس
الماسها در طیف گسترده ای از رنگ ها در طبیعت یافت می شوند از قهوه ای پر رنگ تا زرد پر رنگ صورتی تا ارغوانی آبی و حتی قرمز. این رنگ ها به صورت معمول برای الماس مرسوم نیستند و به آنها رنگهای فانتزی الماس گفته می شود. بیشتر الماس های دنیا در محدوده رنگی نزدیک به بی رنگ تا زرد و قهوه ای کم رنگ می باشند. عوامل زیادی در درجه بندی رنگ الماسها تاثیرگذار هستند و به طور کلی درجه بندی رنگ الماس های بی رنگ از D به عنوان بالاترین درجه شروع و تا S-Z به عنوان پایینترین درجه پایان می یابد.هر چه درجه رنگ الماس بالاتر باشد بی رنگ تر و درخشانتر به نظر می رسد. درجه بندی رنگ الماس عبارتست از:
1- D
2- E
3- F
4- G
5- H
6- I
7- J
8- K
9- L
10- M
11- N-O
12- P-R
13- S-z
در ایران نیز از سال 1395 شناسنامه های معتبری بر اساس سیستم ارزیایی Gia برای سنگ های گرانبها صادر می شود. اگر در هنگام خرید جواهر از فروشنده شناسنامه آن را درخواست نمایید میتواند در ازای مبلغی، شناسنامه آن را دریافت نمایید. البته ناگفته نماند که الماس های شناسنامه دار در بازار ایران معمولا 20 تا 80 درصد گران تر از الماس های بدون شناسنامه هستند.
در شناسنامه جواهرات این موارد را می توانید ببینید.
* عکس محصول
* وزن و جنس سنگ آن
* درجه وضوح
* رنگ محصول
* نوع تراش
* نام و امضای مرکز صادرکننده شناسنامه
* داشتن مهر برجسته جهت جلوگیری ازجعل شناسنامه محصول
* کد رهگیری محصول و ایجاد قسمتی در سایت که طبق آن بتوان از اصل بودن محصول اطمینان حاصل نمود.
به عنوان نکته آخر توجه داشته باشید که شناسنامه های صادر شده از طرف مرکز گوهرشناسی ایران در خارج از کشور نیز معتبر هستند و اگر پس از خرید جواهرات قصد خروج از ایران را دارید شناسنامه آنها را حتما دریافت نمایید تا در صورت لزوم بتوانید در خارج از ایران هم آن ها را بفروشید.
امیدواریم با خواندن این مقاله در بزمینه بتوانید با خیال راحت تر و اطمینان بیشتری جواهرات خود را خریداری کنید. توصیه می کنیم تست انتخاب حلقه ازدواج را هم انجام دهید، از قسمت ایده های سایت بزمینه دیدن کنید و این مقالات را هم مطالعه کنید:
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید

کسب و کارها

نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت