خانواده دختر چگونه یک جلسه خواستگاری اصولی و شیک را برگزار کنند؟ (قسمت دوم)

خانواده دختر چگونه یک جلسه خواستگاری اصولی و شیک را برگزار کنند؟ (قسمت دوم)

فهرست عناوین

در قسمت اول مقاله خانواده دختر چگونه یک جلسه خواستگاری شیک و اصولی برگزار کنند؟  مواردی از  قبیل مشخص کردن زمان جلسه، چگونگی رفتار، چگونگی پوشش و میکاپ صحبت کردیم در این قسمت به بخش مهم پذیرایی از خواستگاران می پردازیم.

در جلسه خواستگاری چگونه پذیرایی کنیم ؟

اولین چیزی که همه ما بعد از شنیدن کلمه خواستگاری به ذهنمان خطور میکند چای است. در فرهنگ ما ایرانی ها چای با خواستگاری عجین شده است و هر چه درگیر مدرنیته، تجملات و ... شویم باز هم امکان ندارد چای از جلسه خواستگاری حذف شود. اساسا ذائقه ایرانی ها با چای انس گرفته و کمتر کسی دیده میشود که در روز حداقل یک لیوان چای میل نکند.
اما چای خواستگاری با بقیه چای ها فرق دارد و به قول مادربزرگ ها مزه چای خواستگاری تا ابد زیر زبان آدم میماند. بله چای خواستگاری فرق دارد و باید دقت خیلی خیلی بیشتری روی عطر و طعم و رنگ آن داشته باشیم.

چای خوش رنگ و خوش طعم حساسترین قسمت پذیرایی

در اینجا اصول دم کردن یک چای خوش عطر، خوش طعم و خوش رنگ را برای شما یادآوری میکنیم. اول از همه برای دم کردن یک چای خوب حتما در سماور از آب سرد استفاده کنید چون آب گرم جوشیده بوی نامطبوعی ایجاد میکند و احتمالا برای شما هم پیش آمده که لکه هایی شبیه چربی را در سطح لیوان چای خود ببینید. این لکه ها در صورت استفاده از آب گرم در سماور و گاهی هم در اثر دم کردن چای با آبی که هنوز به جوش نیامده است به وجود می آیند.
نکته بعدی که بهتر است به آن دقت کنیم این است که برای دم کردن چای خواستگاری، آبی که از قبل در سماور باقی مانده را دور بریزید و دوباره آن را پر از آب کنید چون آب مانده باعث پایین آمدن کیفیت چای دم کرده میشود.
 توجه داشته باشید که آب باید به جوش آید و حدود 15-20 دقیقه در حال جوش باقی بماند سپس اقدام به دم کردن چای بکنیم و همچنین دقت کنید که از سماوری که تازه رسوب گیری شده استفاده نکنید چون باعث میشود گرده های رسوب روی آب جوش و چای باقی بماند .
بهتر است برای خوش رنگ شدن هر چه بیشتر چای برای دم کردن آن از قوری چینی استفاده کنیم. 
در روزهای قبل از مراسم خواستگاری از کیفیت چای که قرار است از آن استفاده کنید مطمئن شوید. به طور کل در هنگام خریدن چای به سه فاکتور باید توجه کنیم. درشت بودن چای، اینکه در حالت خشک هم خوش عطر باشد و هر چه رنگ چای نزدیک به قرمز باشد بهتر است. اما فارغ ازین موارد کیفیت اصلی چای در هنگام دم کردن مشخص میشود پس توصیه میکنیم چایی که میخواهید برای جلسه خواستگاری استفاده کنید را حتما از قبل امتحان کنید تا از عطر و طعم آن اطمینان حاصل کنید.
قبل از دم کردن چای آن را با آب سرد بشویید تا اگر احیانا خاک چای به همراه داشت شسته شود و تاثیر منفی روی چای دم کرده نگذارد.
معمولا زمان لازم برای دم کشیدن چای در قوری 20 دقیقه است. پس دقت کنید به موقع آن را دم کنید تا چای کهنه مانده یا جوشیده به خواستگاران خود تعارف نکنید.
ترفند دیگری برای دم کردن یک چای خوش رنگ این است که در هنگام دم، یک حبه قند کوچک درون قوری بیندازید. با این روش از سیاه شدن چای جلوگیری میکنید.
از قوری هایی که درون خود صافی فلزی دارند استفاده نکنید چون روی عطر و طعم چای تاثیر منفی دارد، برای صاف کردن چای از چای صاف کن در هنگام ریختن آن در فنجان یا لیوان استفاده کنید.
از قبل فنجانها را شسته و با پارچه های بدون پرز خشک کنید تا لک نشوند و در هنگام ریختن چای دقت کنید که کف سینی خشک باقی بماند.
اگر دوست دارید در هنگام پذیرایی با چای، بی عیب و نقص باشید و بسیار با سلیقه جلوه کنید میتوانید از یک شاخه گل مریم در کنار سینی چای استفاده کنید و روی فنجانها و داخل چای یا روی نعلبکی ها از گل محمدی خشک شده استفاده نمایید.
به عنوان نکته آخر، خوردن چای در استکانهای کمرباریک شیشه ای لطف دیگری دارد، هم شیک و زیباست هم نوستالژیک و اصیل است و هم رنگ سرخ و زیبای چای در آنها بهتر نمایان میشود. اما اگر سرویس چای خوری چینی زیبایی دارد که دوست دارید در خواستگاریتان از آن استفاده کنید باز هم ضرر نمیکنید!
برای سرو چای باید از نوعی از قندها یا شیرینی ها استفاده کرد. خرما، کشمش، شیرینی، قندهای طعم دار و رنگی، شکلات، آبنبات های رنگی همگی ممکن است در کنار چای مورد استفاده قرار بگیرند، اما در جلسه خواستگاری بهتر است به شیوه سنتی از قندهای سفید و معمولی استفاده نمایید.
و یک توصیه مهم برای عروس خانم ها این که در هنگام تعارف چای به خواستگاران اعتماد به نفس و آرامش خود را حفظ کنید. شما متشخص ترین، قویترین، اصیل ترین، زیباترین، با وقارترین، با ظرافت ترین و با سلیقه ترین دختری هستید که این خانواده میشناسند به همین دلیل به خواستگاری شما آمده اند، پس خودتان باشید و اصلا لازم نیست تظاهر به چیزی کنید. قوی باشید و از این قدرت و اعتماد به نفس لذت ببرید.
برای تکمیل مرحله پذیرایی شیرینی و میوه را هم در نظر بگیرید!
بعد از چای به صورت معمول با شیرینی و میوه و در فصول گرم با شربت از خواستگاران پذیرایی میشود که این موارد بهتر است به بقیه اعضای خانواده سپرده شود، مثلا برادر یا خواهر عروس خانم.
برای انتخاب شیرینی نهایت دقت را به خرج دهید. از تازگی شیرینیها اطمینان حاضل کنید و بهتر است از شیرینی های خشک با سایز متوسط استفاده کنید تا چیدمان آن در ظرف چشم نوازتر باشد و هم اینکه خوردن آن برای میهمان ها راحت تر باشد. توجه داشته باشید که همانطور که شما در جلسه خواستگاری تحت فشار هستید خانواده داماد و مخصوصا خود آقای داماد هم تحت فشار و اضطراب است و ممکن است خوردن شیرینیهای با خامه زیاد و بزرگ برای آنها در یک جلسه رسمی که همه زیر ذره بین هستند سخت باشد.
خوب بعد از چای و شیرینی به میوه، انتخاب آن و نوع چیدمان آن میرسیم .
برای انتخاب میوه ها در هنگام خرید دقت داشته باشید و میوه های بدون لک ، تازه و با ظاهر بی نقص را انتخاب کنید. خوب است بدانید در جلسه خواستگاری ظاهر میوه ها از طعم آنها مهم تر است پس به عنوان مثال در هنگام خرید سیب در مورد ظاهر بدون لک، رنگ سبز یا زرد یا قرمز شفاف آن دقت کنید اگر طعم آنها هم خوب باشد مسلما بهتر و ایده آل است.

ایده هایی برای تزئین ظرف میوه

معمولا در جلسات خواستگاری از میوه های رسمی تر مانند سیب، موز، پرتقال، انگور، خیار، کیوی استفاده میشود گاهی ممکن است از انارهای قاچ شده برای زیباتر شدن ظرف میوه استفاده کرد ولی معمولا در جلسه رسمی خواستگاری کسی به سراغ انار نمیرود چون خوردن آن کمی سخت به نظر میرسد، اما در فصول بهار و تابستان از میوه هایی مثل هلو، شبرنگ، زردآلو، انگور یاقوتی، قاچ های هم اندازه و مرتب هندانه و گاهی توت فرنگی نیز میتوان استفاده نمود.
برای چیدن میوه ها از ظرف های متفاوتی میتوان استفاده نمود. سبدهای حصیری و ظرفهای پذیرایی سرامیکی میتوانند هنرمندانه تر و زیباتر جلوه کنند اما ظرف های پذیرایی کریستال و استیل شیکتر به نظر می آیند.
اگر از سبد های حصیری استفاده میکنید میتوانید لابلای میوه ها از گل های زیبا استفاده کنید. برای انتخاب رنگ گل ها به رنگ میوه ها دقت کنید به عنوان مثال اگر میوه ها چندین نوع مختلف هستند و بیشتر رنگها در ظرفتان دیده میشود مثل خیار (سبز) ، سیب (زرد، قرمز )، پرتقال (نارنجی )، انگور (قرمز یا سبز )، موز (زرد) ، کیوی (قهوه ای) میتوانید از گل های بابونه سفید استفاده نمایید که جلوه زیبایی به سبد میوه تان میدهند.
اگر از ظروف کریستال برای چیدن میوه ها استفاده میکنید بهتر است گذاشتن گل لابلای میوه ها را فراموش کنید چون هم خوانی چندانی با هم ندارند.
در نهایت دقت داشته باشید در جلسه خواستگاری اگر در منطقه محل زندگی شما رسم خاصی وجود دارد حتما آن را رعایت کنید. مثلا در بین بعضی از خانواده ها تعارف شیرینی به خانواده داماد نشان مورد قبول واقع شدن آقای داماد است پس به این موارد دقت کنید تا از هرگونه سوء تفاهم جلوگیری کنید.
در انتها توصیه می کنیم مقاله اگر در خواستگاری جواب رد شنیدیم چه کنیم؟ را هم بخوانید.
امیدواریم با ارائه این مقاله توانسته باشیم مقداری از اضطراب قبل از خواستگاری شما را برطرف کنیم و بتوانید جلسه خواستگاری شیک، باکلاس و با فضای صمیمانه و محترمانه را برگزار کنید .

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت