همه هزینه ها از یک لحظه بعد از خواستگاری تا دقیقه اخر جشن عروسی

همه هزینه ها از یک لحظه بعد از خواستگاری تا دقیقه اخر جشن عروسی

فهرست عناوین

با حرکت رو به جلوی جامعه به سمت مدرنیته بسیاری از رسم و رسوم مربوط به مراسم خواستگاری، عقد و ازدواج رو به فراموشی است ولی باز هم با توجه به روحیه شرقی و سنتی خانواده‌های ایرانی بعضی از این رسوم هنوز هم با قدرت پابرجا هستند. سوالی که بلافاصله بعد از بله گفتن و طی مراحل آشنایی به ذهن بسیاری خطور می‌کند این است که کدام‌یک از هزینه‌ها از نظر عرف جامعه، برعهده داماد و خانواده داماد و کدام‌یک بر عهده عروس و خانواده عروس است ؟
در ادامه به بررسی بعضی از رسوم متعارف در جامعه ما و هزینه های آن، رسوم مربوط به دادن هدیه و این‌ که در هر مراسمی چه هدیه‌ای باید خریداری شود می‌پردازیم.

1. اولین قدم پس از مراسم خواستگاری و جواب بله

معمولا مراسمی به نام کاغذنویسی یا همان بله برون برگزار می‌شود که در این مراسم خانواده عروس و داماد بر سر مسائلی از قبیل شرایط ضمن عقد، میزان مهریه ، تاریخ عقد و عروسی، وضعیت مسکن زوج بعد از عروسی و ... با یکدیگر گفتگو می‌کنند.
در این مراسم رسم است که خانواده داماد انگشتری را به عنوان نشان برای عروس خریداری می‌کنند که در همین مراسم خود داماد یا مادر ایشان انگشتر را در انگشت عروس می‌کنند.
 مادر داماد چادر یا شال سفید یا تاج سر تزیین شده با گل و ... که بستگی به نوع فرهنگ دو خانواده دارد را به طرز زیبایی تزیین نموده و به عروس پیشکش می‌کند و عروس خانم هم به نشانه احترام در روز عقد یا در محضر از آن استفاده می‌کند.
علاوه بر این، مادر داماد ظرف تزئین شده عسل یا ظرفی پر از قطاب، باقلوا یا هر شیرینی دیگری که در آن منطقه معروف و مرسوم است را به همراه یک سبد گل که معمولا گل طبیعی برای آن انتخاب می‌شود را به نشانه شیرینی و زیبایی این پیوند برای خانواده عروس هدیه می‌آورد.

2. خرید قبل از مراسم نامزدی یا عقد

قبل از مراسم نامزدی، عروس و داماد به همراه هم به خرید می‌روند که در مراسم عقد معمولا اقلام خریداری شده در گوشه‌ای از سفره عقد قرار داده می‌شود.
در این مرحله اولین قدم، خرید حلقه عروس و داماد و خرید آینه و شمعدان است سپس وسایل و لوازم شخصی که به صورت مفصل در مورد آنها صحبت می‌کنیم. هزینه خرید لوازم عروس با داماد و هزینه خرید لوازم اقای داماد با عروس خانم است.
در ادامه فهرستی از وسایلی که در این مقطع به طور معمول خریده می‌شود را با هم مرور می‌کنیم:

لوازم عروس:

*قرآن و جانماز
*ست کامل لوازم آرایشی
*عطر یا ادکلن
*کفش که می‌تواند بین یک جفت تا چند جفت متغیر باشد
*کیف متناسب با کفش‌های خریداری شده
*ست کامل لباس شامل مانتو، روسری، شلوار
*لباس شب یا پارچه‌ای از جنس ابریشم، ساتن یا گیپور
*چمدان
*سشوار، اپی‌لیدی، دستگاه‌های حالت‌دهنده مو و ...
*لباس زیر و لباس خواب

لوازم داماد:

*قرآن و جانماز
*ست کامل لوازم بهداشتی از جمله افترشیو، کف ریش‌تراشی، ژل و واکس مو و ...
*عطر یا ادکلن
*کفش که می‌تواند بین یک جفت تا چند جفت متغیر باشد
*ست کمربند و کراوات و ...
*ست کامل لباس شامل پیراهن و شلوار یا کت‌وشلوار و ...
*چمدان
*سشوار، ماشین ریش‌تراش و ...
*لباس زیر و لباس خواب
و در انتها ساعت مچی برای هر دو طرف و نیم ست طلا برای عروس خانم خریداری می‌شود. البته ناگفته نماند که این موارد در مناطق مختلف ایران متغیر است و همچنین بستگی بالایی به شرایط مالی و بضاعت طرفین دارد.

3. مراسم نامزدی

مراسم نامزدی یا عقد به شیوه‌های متفاوتی برگزار می‌شود اما معمولا هزینه آن بر عهده خانواده عروس است. این مراسم می‌تواند ساده و بدون تشریفات صرفا در قالب یک شام در رستوران باشد که افراد حاضر درهنگام عقد در رستوران حاضر می‌شوند و یا این‌که در قالب یک جشن در تالار و با تشریفات خاص خود برگزار شود.

4. خرید جهیزیه

در مورد خرید جهیزیه نظرات گوناگونی در بین طیف مختلف مردم وجود دارد که بستگی به منطقه سکونت، فرهنگ خانوادگی، بضاعت مالی و ... دارد. اما به صورت معمول خرید بیشتر اقلام جهیزیه بر عهده عروس است که در بسیاری موارد اقلامی مثل سیستم صوتی و تصویری منزل، سرویس چوب و سرویس خواب بر عهده داماد قرار می‌گیرد. ناگفته نماند در مناطق جنوبی کشور ما خرید جهیزیه به طور سنتی با داماد است.

5. عیدی

این روزها عده زیادی مراسم عقد و عروسی را همزمان برگزار می‌کنند و دیگر مثل قدیم دورانی به نام دوران عقد کمتر دیده می‌شود. اما باز هم بعضی از افراد ترجیح می‌دهند تا بین عقد و زندگی مشترک دو نفره با همسرشان مقداری فاصله وجود داشته باشد، در این صورت طبق رسم و رسوم، خانواده داماد در عیدها و مناسبت‌های مختلف به عروس خود و برای اظهار محبت به او هدیه ای می‌دهند که این هدیه می‌تواند زیورآلات طلا یا نقره، پول یا سکه، پارچه‌های نفیس و ... باشد.

5.جشن شب یلدا یا شب چله

شب یلدا یکی از جشن‌های باستانی کشورمان است که مردم آن را گرامی می‌دارند و دور هم جمع می‌شوند و به شب‌زنده‌داری می‌پردازند. اما شب یلدا در خانواده‌هایی که به تازگی دختر خود را شوهر داده‌اند یا پسر خود را داماد نموده‌اند قدری متفاوت و جذاب‌تر است.
در بسیاری از مناطق ایران رسم بر این است که خانواده داماد در شب یلدا انواع میوه‌های موجود در آن برهه زمانی مثل سیب، پرتقال، آناناس، موز، انار و ... را به شیوه‌های لوکس و زیبا تزئین می‌نمایند و در کنار میوه جذاب سفره‌های یلدا یعنی هندوانه که آن هم به صورت هنرمندانه تزئین شده است برای خانواده عروس هدیه میبرند. در کنار این تزئینات معمولا هدیه ای شامل پالتو و بوت و لباس های زمستانی، طلا و ... نیز تدارک دیده میشود.
خانواده عروس هم خانواده داماد را به میهمانی شام دعوت میکنند و این پیوند زیبا بین خود را به شادی جشن میگیرند.
البته در بعضی مناطق مرسوم است که خانواده عروس هم نظیر هدایایی که گفته شد را برای آقای داماد خریداری میکنند. توصیه می کنیم مقاله رسم و رسوم شب یلدا را بخوانید.

6.مراسم عروسی

در مورد هزینه های مراسم عروسی هم نظرات مختلفی در مناطق مختلف ایران وجود دارد. امروزه با توجه به هزینه های گزاف و بالای برگزاری مراسم عروسی، معمولا خود عروس و داماد بر سر تقسیم این هزینه ها به تفاهم میرسند اما به صورت معمول هزینه های برگزاری مراسم عروسی، خرید سرویس طلا یا جواهر برای عروس خانم و ماه عسل بر عهده داماد است. برای اینکه در مورد هزینه های کلی جشن عروسی تخمینی داشته باشید به قسمت مدیریت هزینه در سایت بزمینه بروید. برای کاهش این هزینه ها نیز مقالات متعددی در سایت داریم.
و اما به یاد داشته باشید که هیچ یک از اینها تضمین کننده آرامش شما در زندگی مشترک آینده تان نیست. مهم ترین مساله حفظ احترام، گذشت و روابط بر پایه تفاهم بین خانواده ها است که میتواند نوید یک زندگی سرشار از خوشبختی در آینده را به شما بدهد.
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت