راهنمای جامع لیزر موهای زائد

راهنمای جامع لیزر موهای زائد

فهرست عناوین

از بین بردن موهای زائد از دیربار دغدغه خانم‌ها بوده است. استفاده از راه کارهای گوناگون همواره عوارضی داشته که باعث کلافگی افراد می‌شده است و موقتی بودن روش‌ها، دردی از آن‌ها دوا نمی‌کرد. جدیدترین شیوه‌ای که به روشی دائمی ‌در ابین خانم‌ها شهرت دارد لیزر موهای زائد است که طی این مقاله کارشناسان بزمینه سعی کردند نکاتی پیرامون آن بیان کنند.

مکانیسم اثر لیزر موهای زائد

در این روش با استفاده از لیزر موهای زائد فولیکول‌های مو، هدف اشعه لیزر قرار می‌گیرند و به این ترتیب نابود و تخریب می‌شوند و در ادامه رشد مجدد مو غیر ممکن می‌شود.

انواع دستگاه لیزر موهای زائد

مراکز لیزر مختلف دارای دستگاه‌های گوناگونی هستند که با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.
دستگاه IPL: آی‌پی‌ال سیستم نور شدید پالسی می‌باشد که در واقع لیزر نیست اما اثر مشابه لیزر دارد و با گرما فولیکول مو را تخریب می‌کند. پس از استفاده از این دستگاه شاید موها دوباره رشد کنند اما به صورت نازک و کرکی خواهند بود. ضمن استفاده از دستگاه آی‌پی‌ال در صورتی که روی پوست شما کک و مکی هم وجود داشته باشد از بین می‌رود. کلینیک‌هایی که با دستگاه IPL کار می‌کنند هزینه کمتری دریافت می‌کنند. لیزرهای خانگی از این نوع هستند. گفتنی است که آی‌پی‌ال ممکن است منجر به ایجاد موهای زیر پوستی شود.
دستگاه لیزر ND-YAG : بیشتری کاربرد این دستگاه برای افراد دارای پوست سبزه و تیره است. استفاده از این دستگاه برای افرادی که دارای پوست و موی روشن هستند توصیه نمی‌شود چرا که اثرکمی‌را طی دوره لیزر شاهد خواهند بود. لیزر ND-YAG دارای طول موج 1064 نانومتر بوده که توانایی نفوذ به لایه‌های عمیق‌تر بافت پوست را نسبت به دیگر انواع لیزرها دارد. برای پاک کردن تتو نیز از این دستگاه استفاده می‌شود.
لیزر دایود: طول موج کار این دستگاه 808 نانومتر است. هرچه طول موج بیشتر باشد، نفوذ اشعه به عمق پوست بیشتر است و عوارض جانبی آن بر سطح پوست کمتر می‌شود. این دستگاه نیز برای افراد دارای پوست تیره و لیزر ناحیه بیکینی بهترین عملکرد را دارد.
لیزر الکساندرایت: دستگاه الکساندرایت که دارای طول موج 755 نانومتر می‌باشد نسبت به دایود به عمق کمتری از پوست نفوذ می‌کند و برای افراد دارای مو و پوست روشن مناسب تر است. لیزر الکساندرایت اندازه بزرگ تری دارد و برای نواحی وسیع بدن مناسب است چرا که مدت کمتری برای انجام لیزر صرف می‌شود. استفاده از دستگاه الکس برای پوست‌های تیره باعث سوختگی سطح پوست می‌شود مگر آن که خنک سازی سطح پوست به بهترین شکل ممکن انجام شود. بنابراین اگر پوست تیره دارید و در کلینیکی لیزر می‌کنید که دستگاه لیزر آن الکساندرایت است حتما از نوع خنک سازی سطح پوست در آن کلینیک مطمئن شوید.

مدت زمان لازم برای رفع کامل موهای زائد با لیزر

معمولاً، افراد دارای پوست روشن به ۳ تا ۶ جلسه درمانی و افراد دارای پوست تیره‌تر به ۴ تا ۸ جلسه درمانی نیاز دارند که فاصله تقریبی بین این جلسات می‌بایست یک تا دو ماه باشد.

احساس ناشی از انجام لیزر موهای زائد

به هیچ عنوان نمی‌توان لفظ بدون درد را برای لیزر موهای زائد به کار برد اما باید بدانید که دردی که بر اثر هر شات لیزر به بیمار تحمیل می‌شود، قابل تحمل است و حتی برای افراد دارای آستانه درد بالا این حس درد محسوب نمی‌شود. بند انداختن یا استفاده از دستگاه اپیلیدی نیز چنین دردی را به شما منتقل می کرد، با این تفاوت که روش‌های موقتی هستند.

مراقبت‌های پیش از انجام لیزر موهای زائد

چند هفته پیش از انجام لیزر باید از بند انداختن یا اپیلاسیون کردن بدن خود و قسمت‌هایی که قصد انجام لیزر دارید، خودداری کنید. از آفتاب گرفتن از یک ماه قبل از انجام لیزر خودداری کنید، زیرا بر اثر لیزر ممکن است لکه‌های سفیدی روی پوستتان ایجاد شود. قبل از لیزر با تیغ یا ژیلت موهای قسمت‌هایی از بدن که می‌خواهید تحت اشعه لیزر قرار دهید، کاملا بتراشید تا عاری از هرگونه مو باشد. از خوردن قرص آسپیرین و داروهایی که جریان خون را بالا می‌برد خودداری کنید. پیش از لیزر استحمام کنید و بدن خود را از هر آلودگی و میکروبی پاک کنید.

افراد منع شده از انجام لیزر موهای زائد

خانم‌های باردار، بیماران دچار امراض عصبی، افرادی که پس از لیزر مجبورند زیر نور شدید آفتاب باشند و کسانی که در ناحیه‌ای که می‌خواهند لیزر کنند دارای زخم یا تبخال و عفونت هستند باید از انجام لیزر موهای زائد خودداری کنند.

مراقبت‌های پس از لیزر موهای زائد

پس از انجام لیزر موهای زائد از ضد آفتاب استفاده کنید و از قرار گرفتن زیر نور شدید آفتاب خودداری کنید. اگر پوستتان دارای قرمزی بود با یک کیسه یخ صورتتان را خنک کنید تا از سوختگی پیش‌گیری شود. تا دو روز بعد از لیزر از استخر رفتن و قرار گیری در محیط سونا پرهیز کنید. بهتر است برای جلوگیری از سوختگی نواحی لیزر شده از پماد زینک استفاده نمایید. تا یک هفته پس از لیزر از اسکراب پوستتان خودداری کنید و به هیچ عنوان کرم‌های لایه بردار و سایشی استفاده نکنید.

این مقالات را هم مطالعه کنید:

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت