15 راه برای افزایش هورمون شادی

15 راه برای افزایش هورمون شادی

فهرست عناوین

همه تلاش‌هایی که انسان‌ها در زندگی انجام می‌دهند، برای رسیدن به احساس رضایت و خوشنودی و خوشحالی است. بنابراین افزایش هورمون شادی در زندگی افراد دغدغه مهمی ‌است که آن‌ها را در هر سطحی که هستند از حالت افسردگی و غمگینی خارج می‌کند و به زندگی آن‌ها نشاط می‌بخشد. رسالت اجتماعی ما در سایت بزمینه تقویت شادی و نشاط در جامعه است. دراین راستا کارشناسان ما چند راه برای افزایش این هورمون‌ها بیان کردند که امیدواریم با مطالعه آنها بتوانید شادی و نشاط را بیش از پیش وارد زندگی خود کنید.
هورمون چیست؟
هورمون ماده‌ای شیمیایی است که در غدد درون‌ریز ساخته شده و به داخل جریان خون می‌ریزد.

هورمون شادی چیست؟

دانشمندان در پی پژوهش‌های بسیار دریافتند که در صورتی که فردی زندگی خوبی هم نداشته باشد با تقویت هورمون شادی می‌تواند احساس شاد بودن داشته باشد. هورمون‌های شادی‌آور معروف به شرح زیر می‌باشد:
سروتونین: این هورمون یکی از اساسی‌‌ترین هورمون‌های مؤثر بر خلق و خوی انسان و فشار خون می‌باشد. کمبود این هورمون باعث ایجاد افسردگی، غم، پرخاش، خشم و ... می‌شود.
دوپامین: هورمونی است که از سلول‌های مغز و نخاع ‌‌ترشح می‌شود و هنگامی‌ که به هدفی دست پیدا می‌کنید یا مورد تحسین دیگری قرار می‌گیرید ‌‌ترشح می‌شود.
اُکسی‌توسین: این هورمون بیشتر روی خانم‌ها موثر است و بر روی حس رضایت در زندگی موثر است. این هورمون به هورمون عشق نیز شهرت دارد. در دوران بارداری و شیردهی این هورمون در بدن خانم‌ها‌‌ ترشج می‌شود و باعث می‌شود نسبت به فرزند خود احساس عشق داشته باشند.
استروژن: استروژن نام گروهی از هورمونهای جنسی زنانه است. با افزایش این هورمون سطح استرس کاهش می‌یابد و سبب می‌شود فرد حال بهتری داشته باشد.
پروژسترون: پروژسترون یکی از هورمون‌های جنسی زنانه است که کیفیت خواب را تعیین می‌کند و مانند استروژن سطح اضطراب را تعیین می‌کند.
اندورفین: اندورفین در واقع مسکن طبیعی بدن است که از غدد مخاطی و هیپوتالاموس‌‌ ترشح می‌شود. این هورمون که مانند مخدر عمل می‌کند از درد و اضطراب جلوگیری کرده و حالت سرخوشی ایجاد می‌کند.
ملاتونین: ملاتونین از غده کوچکی در مغز، تولید می‌شود و به تنظیم چرخه خواب و بیداری در بدن کمک می‌کند. مقدار‌‌ ترشح این هورمون در شب به حداکثر و در نزدیکی ظهر به حداقل می‌رسد. ملاتونین هورمون ضدپیری است که در افراد سالخورده به حداقل می‌رسد یا اصلا وجود ندارد.‌‌ ترشح این هورمون به درمان افسردگی‌های فصلی، تنظیم خواب و سردرد‌های مزمن کمک می‌کند.
در ادامه به بیان راه‌های افزایش هورمون شادی و ایجاد حالت خوشحالی و شادی خواهیم پرداخت.

1- برای خودتان اهداف کوتاه مدت تعیین کنید.

اهداف قابل دسترس و کوتاه مدت داشته باشید تا با رسیدن به آن‌ها هورمون دوپامین را در بدن خود افزایش دهید.

2- روزانه ورزش کنید.

روزانه به مدت نیم ساعت تا یک ساعت ورزش کنید. لزومی ‌به ورزش‌های سنگین نیست. یک ورزش سبک مانند پیاده‌روی کافی است تا‌‌ترشح هورمون‌های سروتونین و اندورفین را تقویت کنید.

3- یوگا و مدیتیشن را از یاد نبرید.

ورزش‌هایی که به مراقبه و مدیتیشن مرتبط هستند، مانند یوگا، سطح استروژن بدن شما را بالا می‌برد و باعث کاهش استرس و احساس سرخوشی در شما می‌گردد.

4- در جمع‌ها حضور پیدا کنید.

با دوستان و اقوام خود بیشتر وقت بگذرانید. این کار سبب افزایش‌‌ ترشح هورمون ‌‌اکسی‌توسین می‌شود.

5- غذاهای پروتئین دار بخورید.

با خوردن غذاهای پروتئین دار مانند سفیده تخم مرغ، شیر و سایر محصولات پروتئینی هورمون دوپامین را افزایش دهید.

6- در صورت لزوم گریه کنید.

اگر غمگین بودید یا چیزی شما را ناراحت می‌کرد راحت باشید و گریه کنید. گریه کردن سبب افزایش‌‌ترشح اندورفین در بدن شما می‌شود.

7- غذاهای تند بخورید.

خوردن غذاهای تند و فلفلی باعث می‌شود که مغز شما احساس تندی را با درد اشتباه بگیرد و اندورفین‌‌ ترشح کند.

8- حمام بخار و سونا را از یاد نبرید.

حمام گرم و رفتن به سونا سبب می‌شود تا هورمون اندورفین ‌‌ترشح شده و باعث ایجاد حال خوب در شما شود.

9- به موسیقی گوش دهید.

گوش دادن به موسیقی یک کار ساده برای افزایش یکی از هورمون‌های شادی در بدن است. با گوش دادن به موسیقی سطح دوپامین در بدن افزایش می‌یابد.

10- کربوهیدرات با فیبر بالا مصرف کنید.

کربوهیدرات‌ها با‌‌ ترشح هورمون سروتونین کمک می‌کنند.

11- میوه، سبزیجات و غلات بخورید.

سیب، هویج، برنج، بروکلی، خیار، گندم و... مصرف کنید تا سطح استروژن در بدن شما افزایش یابد.

12- در ساعت مشخصی شام بخورید و بخوابید.

به زندگی خود نظم دهید و در ساعت مشخصی شام بخورید و بخوابید. این کار باعث بالا رفتن‌‌ ترشح استروژن می‌شود.

13- عزیزانتان را در آغوش بگیرید.

در آغوش گرفتن و بوسیدن عزیزانتان را از یاد نبرید. این کار به شدت در آرامش و خوشحالی شما موثر است زیرا ملاتونین را افزایش می‌دهد.
14- آفتاب بگیرید.
در صورت ممکن آفتاب بگیرید یا تا حد ممکن در معرض آفتاب قرار بگیرید. نور آفتاب تاثیر زیادی روی افسردگی دارد و سبب‌‌ ترشح هورمون دوپامین می‌گردد.

15- تا می‌توانید بخندید.

مغز واقعی یا تصنعی بودن خنده را نمی‌فهمد. با خندیدن شما سطح‌‌ ترشح هورمون‌های شادی بالا می‌رود پس تا می‌توانید بخندید.
توصیه می کنیم حتما مقاله 12 قانون ساده برای شاد بودن را در بزمینه مطالعه کنید.
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید

کسب و کارها

نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت