8 سوال و جواب درباره مراسم بله برون

8 سوال و جواب درباره مراسم بله برون

فهرست عناوین

بله‌برون یکی از مراسم‌‌‌هایی است که طبق سنت به دنبال مراسم خواستگاری برگزار ‌‌می‌شود. پس از گرفتن جواب مثبت از عروس خانم، خانواده آقا داماد، حلقه نشان را با یک سری هدایا برای عروس خانم به منزل ‌‌می‌برند. در این مقاله، کارشناسان بزمینه به ذکر چند نکته پیرامون مراسم بله‌برون پرداخته‌اند.

1- مراسم بله‌برون کجا برگزار ‌‌می‌شود؟

مراسم بله‌برون مانند خواستگاری در منزل عروس خانم برگزار ‌‌می‌شود. مگر آن که تعداد مهمانان زیاد باشد و در منزل خانواده عروس خانم جا نشوند. در این صورت ناچار یا در منزل اقوام دیگر یا سالن برگزار ‌‌می‌شود. بعضی افراد جشن بله‌برون را جشن نامزدی ‌‌می‌دانند و برای برگزاری آن جشن بزرگی تدارک ‌‌می‌بینند. در کل، عرفاً محل برگزاری بله‌برون خانه پدر و مادر عروس است.

2- در مراسم بله‌برون خانواده آقا داماد چه هدایایی به منزل عروس ‌‌می‌برند؟

مهم‌ترین و اصلی‌‌ترین چیزی که خانواده آقا داماد با خود به خانه عروس ‌‌می‌برند، حلقه نشان است. به این حلقه، حلقه نامزدی نیز ‌‌می‌گویند.
گل و شیرینی جزء ثابت ورود خانواده داماد به منزل عروس خانم است. در صورت تمایل به جای شیرینی ‌‌می‌توانند کیک نامزدی ببرند تا عروس و داماد آن را برش بزنند. در بعضی از خانواده‌‌‌ها رسم است که با خود کله قند تزئین شده ‌‌می‌برند که این کله قند باید توسط برادر یا دایی عروس خانم با یک تیشه قندشکن تزئین شده، شکسته شود. کافی است ضربه کوچکی به کله قند زده شود. کله قندهای تزئین شده در قنادی‌‌‌ها به فروش ‌‌می‌رسند.
پارچه چادری نیز یکی از هدایایی است که برای عروس خانم آورده ‌‌می‌شود. همانند همه رسو‌‌می‌که رو به تغییر است این رسم نیز در میان بعضی از عروس و دامادها تغییر کرده و با هماهنگی قبلی با عروس خانم، به جای پارچه چادری پارچه پیرهن مجلسی یا شال و مانتو برده ‌‌می‌شود.
در صورتی که مراسم کاملا به شکل سنتی برگزار شود و پدر و مادر‌‌‌ها به سنت‌‌‌ها پایبند باشند خانواده آقا داماد به همراه خود دفتری تحت عنوان دفتر بله‌برون ‌‌می‌آورند که در آن مواردی مثل مهریه، تاریخ عروسی، شروط ضمن عقد و... را درج ‌‌می‌کنند. گفتنی است که این دفترها به شکل آماده و تزئین شده در مغازه‌‌‌هایی که کارت عروسی ‌‌می‌فروشند موجود است. 
هر خانواده بنا بر رسوم و فرهنگ خود ممکن است هدایای دیگری با خود به منزل عروس خانم ببرد که خارج از موارد اصلی باشد. هدایای گفته شده، موارد معمولی است که در اغلب شهرها و فرهنگ‌‌‌ها وجود دارد.

3- چه کسانی به مراسم بله‌برون دعوت ‌‌می‌شوند؟

مراسم بله‌برون نسبت به عروسی مراسم خصوصی‌‌تری محسوب ‌‌می‌شود. در زمان‌‌‌های گذشته بله‌برون نیز مراسم بزرگی محسوب ‌‌می‌شده و خانواده‌‌‌های درجه دو نیز به مراسم دعوت ‌‌می‌شدند. امروزه در بسیاری از خانواده‌‌‌ها برای خصوصی‌‌تر کردن مجلس و دوری از حرف و حدیث و اعمال سلیقه‌‌‌ها و البته کم کردن هزینه‌‌‌ها مجلس بله‌برون را به شکل کاملا خصوصی با حضور خانواده دو طرف و به صورت کم جمعیت برگزار ‌‌می‌کنند. البته هنوز هم مرسوم است که برای برگزاری مراسم بله‌برون بزرگان فامیل و اقوام نزدیک مانند عمه، عمو، دایی، خاله دعوت ‌‌می‌شوند.

4- در مراسم بله‌برون چه لباسی بپوشیم؟

از آن جا که مراسم بله‌برون مجلس بزرگی نیست و در منزل برگزار ‌‌می‌شود و مهمانان نیز لباس‌‌‌های ساده‌ای ‌‌می‌پوشند بهتر است عروس نیز لباس به نسبت ساده‌‌تری تن کند. فرهنگ خانواده‌‌‌ها مبنای اصلی لباس پوشیدن شماست. کت و دامن، پیراهن های ساتن یا شومیز حریر و دامن از انتخابهای متداول عروس خانم ها در روز بله برون هستند.
در مجموع پوشیدن لباس‌‌‌های شب براق و دنباله‌دار و پفی در این مراسم خصوصی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. این لباس‌‌‌ها معمولا مناسب مراسم‌‌‌ داخل تالار است و برای مراسمی ‌مانند بله‌برون، لباس‌‌‌های ساده‌‌تر در رنگ‌‌‌های روشن مثل سفید، صورتی، کرم، آبی روشن، لیمویی و ... مناسب‌تر است. حتما به قسمت ایده های سایت بزمینه سری بزنید.

5- چه مدل مویی مناسب مراسم بله‌برون است؟

همانطور که گفته شد لباس بله‌برون باید ساده باشد، به تبع آن، مدل مو نیز نباید با شینیون عجیب و غریب همراه باشد. موی براشینگ شده، مدل موی نیمه باز یا شینیون خیلی ساده برای چنین مراسمی مناسب است.

6- چه آرایشی مناسب مراسم بله‌برون است؟

برای چنین مراسمی‌که مهمانان نیز در لباس‌‌‌های ساده و میکاپ‌‌‌های ساده هستند باید آرایش عروس نیز لایت و طبیعی باشد. سادگی در میکاپ، زیبایی بیشتری ایجاد ‌‌می‌کند چرا که آرایش‌‌‌های خیلی غلیظ مانند یک ماسک عمل ‌‌می‌کند و صورت واقعی عروس را نشان نمی‌دهد. در مقابل، یک میکاپ لایت زیبایی واقعی چهره عروس را بهتر نشان ‌‌می‌دهد.
7- وظایف خانواده عروس در مراسم بله‌برون چیست؟
خانواده عروس در مراسم بله‌برون به عنوان میزبان وظیفه پذیرایی را بر عهده دارند. تزئین میز بله برون و دکوراسیون منزل، در صورت انجام، برای عکاسی زیبا خواهد بود. برای ایده های بیشتر مقاله تزئینات جشن نامزدی و بله برون را بخوانید.

8- پذیرایی شب بله‌برون چه چیزهایی باید باشد؟

معمولا شب بله‌برون خانواده عروس خانم با چای، میوه، شرینی و یا آب میوه و بستنی از مهمانان خود پذیرایی ‌‌می‌کنند. آجیل و سایر تنقلات و شام و... همگی بستگی به وسع مالی خانواده و فرهنگ پذیرایی آن‌‌‌ها دارد و به هیچ عنوان حتمی ‌و لازم نیست. در واقع اگر در مراسم بله‌برون شام سرو نشود اتفاق عجیبی نیفتاده است، چرا که بله‌برون به صرف چای و شیرینی است و شام جزء حتمی ‌مراسم نمی‌باشد. در صورت تمایل ‌‌می‌توانید به جای سرو شام با فینگر فودها و عصرانه پذیرایی کنید. در مقاله خوراکی‌‌‌های مناسب برای مهمانی عصرانه، تیم بزمینه، دستور تهیه تعدادی از فینگرفودها و عصرانه‌‌‌هایی که به راحتی ‌‌می‌توانید در منزل تهیه کنید آموزش داده‌اند.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت