10 نکته برای استفاده از لوستر و چراغ‌های تزئینی

10 نکته برای استفاده از لوستر و چراغ‌های تزئینی

فهرست عناوین

نورپردازی منزل یکی از مواردی است که باید بیش از سایر موارد به آن اهمیت داد. نور علاوه بر اثری که روی چشمان شما دارد در روحیه شما نیز تاثیر زیادی می‌گذارد. نور کم یا نورپردازی نامناسب علاوه بر این که سایر وسایل دکوراسیون را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، باعث خستگی و کسالت نیز می‌شود. کارشناسان بزمینه در این مقاله سعی دارند علاوه بر اشاره به نکات مهم در نورپردازی منزل، نکات مهم برای انتخاب لوستر، آباژور و چراغ‌های تزئینی را نیز بیان کنند.
پیش از این در مقاله راهنمای جامع انتخاب لوستر و چراغ تزئینی برای سبک‌‌‌های مختلف دکوراسیون به تفصیل به توضیح انواع لامپ، لوستر و چراغ‌های تزئینی پرداخته‌ایم. در ادامه به نکاتی پیرامون استفاده از این ابزار می‌پردازیم.

1- با توجه به اندازه محیط اندازه لوستر را انتخاب کنید.

اگر فضای سالن شما کوچک است، حتی اگر سبک دکوراسیون شما کلاسیک است، از نصب لوستر‌های کلاسیک بزرگ و مجلل خودداری کنید. به همان اندازه که نور کم اذیت‌کننده است، نور زیاد نیز مناسب محیط نیست و یک لوستر بزرگ در یک فضای کوچک، دکوراسیون شما را زشت می‌کند.

2- با توجه به ارتفاع سقف، میزان آویز بودن لوستر را انتخاب کنید.

اگر سقف سالن یا اتاق شما کوتاه است بلند بودن آویز لوستر نه تنها سقف را کوتاه‌‌تر می‌کند بلکه ممکن است با سر افراد حاضر در سالن برخورد کند. در مقابل، در صورتی که سقف منزل شما خیلی بلند است بهتر است لوستر شما نیز بلند باشد تا ارتفاع سقف را به تعادل برساند.

3- لوسترهای چوبی مناسب هر نوع دکوراسیونی هستند.

چوب یکی از عناصری است که در هر سبک دکوراسیونی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. چوب نمادی از طبیعت است که در رنگ‌ها و شکل‌های مختلف در قالب وسایل تزئینی و مبلمان و سایر لوازم وارد منزل می‌شود. این که لوستر چوبی باشد یا خیر بستگی به سلیقه شما دارد و با توجه به ظاهر لوستر می‌توانید تصمیم بگیرید که این مدل برای منزل شما مناسب است یا خیر.

4- در راهروهای کوچک نیز می‌توانید لوستر قرار دهید.

اگر راهروی منزل شما کوچک است و فکر می‌کنید نمی‌توانید آن را با لوستر تزئین کنید سخت در اشتباهید. کافی است از چراغ‌های آویز ظریف یا لوسترهای کوچک استفاده کنید تا ببینید چه قدر در زیبایی منزل شما موثر خواهد بود.

5- آباژورها مناسب هر سبک دکوراسیونی هستند.

هرچند استفاده از آباژور اغلب در دکوراسیون‌های مدرن استفاده می‌شود اما انتخاب آباژور‌های کار شده می‌تواند به شما این اجازه را بدهد که در دکوراسیون کلاسیک خود از آباژور استفاده کنید. در مقابل آباژورهای ساده برای دکوراسیون سبک مینیمال مناسب هستند. استفاده از آباژور‌های کنار سالنی یا رومیزی به‌‌ ترجیح شما برمی‌گردد و هیچ کدام مزیتی بر دیگری ندارند. یک تصور اشتباه این است که آباژور‌های ایستاده مناسب سالن و آباژور‌های رو میزی مناسب اتاق خواب هستند. این در حالی است که دکوراتور‌های حرفه‌ای و دیزاینرهای بنام از هر دو نوع آباژور هم در سالن و هم در اتاق خواب استفاده می‌کنند.

6- آباژور با تم دکوراسیون شما باید هماهنگ باشد.

آباژوری که انتخاب می‌کنید علاوه بر این که وظیفه نوردهی را بر عهده دارد به عنوان یک وسیله دکوری در کناره‌های خانه قرار می‌گیرد. بنابراین باید با دیگر وسایل شما همخوانی داشته باشد و صرفا این که شما از یک آباژور خوشتان بیاید اما با وسایل دیگر هارمونی نداشته باشد انتخاب خوبی نخواهد بود. رنگ شید و پایه آباژور باید با تم دکوراسیون شما هماهنگی داشته باشد.

7- دیوارکوب‌ها را در ارتفاع مناسبی قرار دهید.

اگر قصد دارید از دیوارکوب‌ها در دیوار بالای کاناپه استفاده کنید، آن‌ها را باید در ارتفاع مناسبی قرار دهید. یک نفر را روی مبل بنشانید و یک تا دو وجب بالای سر او را علامت بگذارید. جای علامت‌گذاری شده ارتفاع مناسب نصب دیوارکوب است. بهترین حالت برای استفاده از دیوارکوب در بالای کاناپه، نصب دو دیوارکوب برای جلوگیری از ایجاد سایه و با فاصله افقی از دو طرف کاناپه می‌باشد.

8- لوستر کریستالی برای سبک‌های مدرن و کلاسیک انتخاب مناسبی است.

بعضی از افراد طرفدار لوسترهای کریستالی هستند اما گمان می‌کنند این لوستر‌ها با سبک دکوراسیون مدرن که سبک دکوراسیون منزل آن‌هاست در تناسب نیستند. در حالی که لوسترهای کریستالی در شکل‌ها و طرح‌های مختلف در بازار به فروش می‌رسد و برای هر سبک از دکوراسیون نوع مناسبی دارند. کافی است برای سبک دکوراسیون مدرن لوستر کم زرق و برق‌‌تری برگزینید. به این‌‌ترتیب لوستر کریستالی منتخب شما مناسب سبک مدرن منزل شما خواهد بود.

9- اگر محیط دارای زوایای زیادی است از لوستر‌های هلالی استفاده کنید.

اگر محیطی که برای آن قصد انتخاب لوستر یا چراغ تزئینی دارید دارای گوشه‌های متعدد و خطوط شکسته است، در انتخاب لوستر به سمت گزینه‌هایی بروید که از اشکال هندسی دور است و فرم دایره‌ای، بیضوی و هلالی دارند. این لوسترها چنین فضایی را به تعادل می‌رساند.

10- نورپردازی می‌تواند در جاهای مختلف متفاوت باشد.

برخلاف تصور عامه لزومی‌ ندارد در همه جای منزل نورپردازی به یک شکل انجام شود. با توجه به فضا و نوع کاربرد نور، باید نورپردازی متفاوت باشد. برای مثال در آشپزخانه باید نورپردازی به صورت نقطه‌ای و متمرکز انجام شود. در حالی که در سالن نشیمن ‌‌ترجیح این است که نورپردازی به صورت پخش باشد.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت