راهنمای جامع انتخاب لوستر و چراغ تزئینی برای سبک‌‌‌های مختلف دکوراسیون

راهنمای جامع انتخاب لوستر و چراغ تزئینی برای سبک‌‌‌های مختلف دکوراسیون

فهرست عناوین

چندین سال است که لوسترها، آباژورها و روشنایی‌‌‌ها علاوه بر نوردهی که وظیفه اصلی آن‌‌‌هاست به عنوان یکی از ابزارهای دکوراسیون مورد استفاده قرار ‌ می‌گیرد. در این مقاله کارشناسان بزمینه به معرفی انواع لوستر، آباژور و چراغ‌‌‌های تزئینی پرداخته‌‌اند و کاربرد هریک در دکوراسیون منزل را بیان کرده‌اند.

لامپ‌‌‌های رشته‌ای، کم مصرف، ‌ال‌ای‌دی، ‌اس‌ام‌دی

صنعت نور و روشنایی همواره در پی تولید لامپ‌‌‌هایی است که هم به سلامتی انسان آسیب نزند و هم در عین نوردهی بالا مصرف کمی‌داشته باشد. لامپ‌‌‌های رشته‌ای مصرف بسیار بالا و هدردهی انرژی زیادی داشتند. این لامپ‌‌‌ها برای محیط زیست نیز مضر بودند و به مرور زمان با ورود لامپ‌‌‌های کم مصرف از دور خارج شدند. لامپ‌‌‌های کم مصرف نسبت به لامپ‌‌‌های رشته ای انرژی کمتری مصرف ‌ می‌کردند اما این لامپ‌‌‌ها نیز کم ضرر نبودند. اثر مخرب پرتوهای نوری لامپ‌‌‌های مهتابی یا فلورسنت بر پوست بدن که به علت وجود ماوراءبنفش بود و باعث افزایش سرعت بیماری‌‌‌های پوستی و سرطان و افسردگی و کسالت ‌ می‌شد، سبب شد تا لامپ‌‌‌های کم مصرف جای خود را به لامپ‌‌‌های ‌ال‌ای‌دی بدهد.
 لامپ‌‌‌های ‌ال‌ای‌دی (light emitting diod) لامپ‌‌‌هایی هستند که تنها 10 درصد لامپ‌‌‌های رشته‌ای مصرف انرژی دارند. میزان مصرف انرژی این لامپ‌‌‌ها نسبت به لامپ‌‌‌های کم مصرف بستگی به المان‌‌‌های به کار رفته در آن‌‌‌ها دارد اما معمولا مصرف لامپ‌‌‌های ‌ال‌ای‌دی کمتر از لامپ‌‌‌های کم مصرف است. آخرین گروه از لامپ‌‌‌های تولید شده با نام تجاری ‌اس‌ام‌دی (SURFACE MOUNTED DEVICE) سبب شد تا لامپ‌‌‌های ‌ال‌ای‌دی یک گام به جلو بردارند. در واقع ‌ می‌توان لامپ‌‌‌های ‌اس‌ام‌دی را نوعی از لامپ‌‌‌های ‌ال‌ای‌دی در مقابل نوع سی‌او‌بی (chip on board) دانست. لامپ‌‌‌های سی‌اوبی برای محیط‌‌‌هایی که به نور متمرکز نیاز است مناسب است و در مقابل برای فضاهایی که نورپردازی باید به صورت پخش انجام شود لامپ‌‌‌های ‌اس‌ام‌دی مورد استفاده قرار ‌ می‌گیرد. از این رو هنگام خرید لوستر و لامپ به محیط هدف و نوع لامپی که فروشنده معرفی‌ می‌کند دقت کنید.

چراغ‌‌‌های دفنی

چراغ‌‌‌های ‌ال‌ای‌دی دفنی یا چراغ‌‌‌های کاسه ای یکی از پرکاربردترین ابزارهای نوردهی به خصوص در دکوراسیون مدرن هستند. چراغ‌‌‌های دفنی برای نوردهی از پایین به بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد و روی زمین نصب ‌ می‌شود. برای مثال روی چمن، داخل حیاط، کنار استخر و پایین درختان جهت نورپردازی می‌توان از این چراغ‌‌‌ها استفاده کرد. یکی از کاربردهای مهم این چراغ‌‌‌ها نورپردازی نمای سختمان و ستون‌‌‌هاست.
چراغ‌‌‌های دفنی به صورت توکار استفاده ‌ می‌شود. این چراغ‌‌‌ها به صورت ردیفی داخل سقف بالای کانتر یا دور محیط سقف کار گذاشته ‌ می‌شود.

لامپ‌‌‌های خطی

این نوع لامپ‌‌‌ها در بالای کانتر، میز غذاخوری و جاهایی از این قبیل که نور خطی بهتر است استفاده می‌شود.

لوستر‌‌‌ها و چراغ‌‌‌های آویزی

لوسترهایی که نوردهی آن‌‌‌ها به سمت پایین است، برای جاهایی که به نور متمرکز نیاز دارید، مانند بالای میز ناهارخوری، مناسب است در مقابل، لوسترها و چراغ‌‌‌هایی که نوردهی آن‌‌‌ها به سمت بالاست برای فضاهایی مثل سالن مناسب می‌باشد. امروزه لوسترها در انواع و اقسام طرح‌‌‌ها و با جنس‌‌‌های گوناگون در بازار موجود است. لوسترهای چوبی، کریستالی، پلاستیکی و ... از جمله مواردی است که ‌ می‌توانید با توجه به سلیقه و دکوراسیون منزل خود انتخاب کنید. لوسترها بر اساس نوع مبلمان و فرش و در مجموع سبک دکوراسیون انتخاب می‌شوند. علاوه بر این، برای انتخاب لوستر مناسب، باید اندازه فضای سالن یا اتاق و ارتفاع سقف را در نظر داشته باشید.

لامپ‌‌‌های دیوارکوب

دیوارکوب‌‌‌ها در مدل‌‌‌های یک لامپه و چند لامپه موجود هستند که نوع تک لامپه آن مرسوم‌تر می‌باشد. دیوارکوب‌‌‌های تک لامپه ایجاد سایه ‌ می‌کنند اگر دوست دارید سایه ای روی دیوار با روشن شدن دیوارکوب ایجاد نشود دو دیوارکوب را در امتداد هم روی دیوار قرار دهید. دیوارکوب‌‌‌ها‌ می‌توانند به صورت ست با لوستر انتخاب شوند.

لامپ‌‌‌های مخفی

این لامپ‌‌‌ها ‌می‌توانند به صورت مخفی در داخل فرورفتگی‌‌‌های دیوارها و داخل کابینت‌‌‌ها قرار بگیرند. گاها در فرم شلنگ‌‌‌های ‌ال‌ای‌دی در فضاهایی که امکان جای‌گیری آن‌‌‌ها وجود دارد، نقش روشنایی را ایفا می‌کنند.

فانوس‌‌‌ها

فانوس‌‌‌ها در گذشته برای روشن کردن فضاهای تاریک بیرون از منزل استفاده می‌شد اما امروزه فرم‌‌‌های مدرن فانوس، آن را تبدیل به یک وسیله زیبا، آرامش‌بخش و دکوری کرده است که کاربرد غالب آن در فضای داخل خانه، داخل سرویس بهداشتی و حمام‌ می‌باشد.

آباژورها

آباژور‌‌‌های ایستاده و رومیزی از محبوب‌ترین چراغ‌‌‌های تزئینی‌ می‌باشد که در فضای سالن و اتاق خواب مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد. فرم و رنگ پایه آباژور و رنگ شید آن باید متناسب با تم دکوراسیون و سبک مورد نظر شما انتخاب شود.‌
توصیه می کنیم این مقالات را هم مطالعه کنید:

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت