10 راه برای داشتن زندگی مشترک شاد و موفق

10 راه برای داشتن زندگی مشترک شاد و موفق

فهرست عناوین

همه افراد دوست دارند با ازدواج به یک زندگی شاد و سالم دست پیدا کنند. در این بین بسیاری از افراد نمی‌دانند چگونه می‌توانند به هدف خود دست پیدا کنند. در این مقاله کارشناسان ما در بزمینه با استفاده از بررسی سخنان بهترین روانشناسان دنیا راه‌های دستیابی به زندگی زناشویی سالم را بیان کرده‌اند.

1- دانش و مهارت خود را در همسرداری افزایش دهید.

با استفاده از مطالعه کتاب‌های خوب، شرکت در سمینارها و استفاده از فایل‌های صوتی ارائه شده توسط روانشناسان مطرح سعی کنید مهارت‌های خود در رابطه زناشویی را افزایش دهید. این کاملا حقیقت دارد که همسرداری یک مهارت است که افراد باید آموزش ببینند. در واقع خیلی از افراد در همه چیز به دنبال یادگیری هستند به جز مهم‌ترین و اصلی‌ترین بعد زندگی‌شان. بنابراین اگر قصد دارید زندگی شاد و سرشار از رضایت در کنار همسرخود داشته باشید دانش خود را در این زمینه بالا ببرید.

2- در مسائل مختلف هم‌فکری و همکاری کنید.

یک زندگی شاد مستلزم هم‌دلی و هم‌فکری بین اعضای خانواده است. بنابراین در تصمیم‌های خود مشورت با همسر را از یاد نبرید. مشارکت دادن همسر در کارها سبب می‌شود که حتی اگر مشورت با او تاثیری در تصمیم نهایی نداشت، احساس خوبی نسبت به رابطه‌تان پیدا کند.

3- همسر خود را نزدیک‌ترین فرد زندگی خود بدانید.

در صورتی که زن و شوهر در زندگی مطمئن باشند که مهم‌ترین فرد زندگی همسر خود هستند زندگی آن‌ها ایمن‌تر و شادتر خواهد بود. چرا که صمیمیت و دوستی در چنین زندگی‌ای موج خواهد زد.

4- مهارت‌های ارتباطی را به کار ببندید.

فعالانه به حرف‌های یکدیگر گوش کنید و در موضوعات مورد علاقه همسرتان فعالانه گفتگو کنید و خود را علاقمند نشان دهید. در یک زندگی شاد، زن و شوهر با یکدیگر حرف‌های زیادی دارند که بزنند و از گفتگو با یکدیگر لذت می‌برند. زن و شوهر‌هایی که اطلاعات کافی در زمینه‌های مشترک دارند، در گفتگو کمتر دچار مشکل می‌شوند. علاقمندی و اطلاعات مشترک سبب مکالمات فعال دو طرفه بین زوجین می‌شود.

5- تفاهم ایجاد کنید.

تفاهم به معنی هم نظر بودن در همه موارد نیست. بلکه گاهی باید بپذیرید که در موردی با هم اختلاف نظر دارید و نمی‌توانید توافق کنید. هر دو طرف باید سعی کنید که بدون تنش اختلاف نظر‌ها را حل کنید و بدون درگیری، یا اختلاف نظر‌ها را بپذیرید یا به یک نظر واحد برسید.

6- یکدیگر را سرزنش نکنید.

هنگام سوءتفاهم‌ها و اختلافات به هیچ وجه یکدیگر را سرزنش نکنید. به جای این کار با گفتگوی روشن به یک نقطه مشترک و راضی‌کننده برسید. در صورت لزوم از کمک افراد باتجربه یا مشاور کمک بگیرید. اجازه ندهید اختلافات شما به یک مشکل بزرگ تبدیل شود.

سایر مقالات مشاوره را هم بخوانید

عروس خانم‌ها از دلایل ازدواج خود می‌گویند مشاهده این مقاله
چگونه پدر و مادرها را برای ازدواج راضی کنیم؟ مشاهده این مقاله
درونگراها چه کسانی هستند و آیا ازدواج افراد برونگرا با آنها صحیح است یا خیر؟(تحلیل شخصیت یونگ: قسمت اول) مشاهده این مقاله

7- انصاف، اعتماد متقابل و صبر را از یاد نبرید.

در یک رابطه موفق و شاد دو طرفه این سه مورد بسیار مهم هستند. در مواردی که از همسر خود ناراحت می‌شوید جانب انصاف را رعایت کنید. شاید در لحظه اول گمان کنید حق با شماست ولی لجبازی را کنار بگذارید و انصاف به خرج دهید. شاید متوجه شوید که حق با شما نبوده و بی‌جهت از همسرتان دلگیر و عصبانی شده‌اید.
سعی کنید به همسر خود بی‌اعتماد نباشید و در مقابل، اعتماد او را جلب کنید. در واقع اعتماد را می‌توان در یک رابطه شاد و موفق، مهم‌ترین پارامتر دانست. اگر یکی از طرفین یا هر دو احساس بی اعتمادی کنند آن رابطه به هیچ عنوان یک رابطه سالم و شاد محسوب نمی‌شود.
صبر نیز در کنار اعتماد و انصاف ضلع دیگری از این مثلث را تشکیل می‌دهد. باید تمرین کنید تا صبور باشید. زود جوش بودن و عصبانیت‌های زود هنگام گاه باعث می‌شود که نتوانید انصاف را به میان آورید زیرا در واقع با عکس‌العمل‌های زودهنگام خود قصاص پیش از جنایت می‌کنید.

8- مشکلات کوچک را به بحران تبدیل نکنید.

در بسیاری از موقعیت‌ها در صورتی که مشکلات کوچک و اختلافات پیش پا افتاده را حل و فصل نکنید به بحران‌های بزرگی تبدیل می‌شوند. بنابراین صورت مسئله را پاک نکنید و سعی کنید به حل مسائل بپردازید.

9- یکدیگر را تشویق کنید.

برای داشتن یک زندگی پر شور و شاد در مقابل رفتارهای مطلوب همسرتان عکس‌العمل مثبت نشان دهید و او را تشویق کنید و از کارهای خوبش تشکر کنید. اگر برای شما کاری انجام داد و باعث خوشحالی شما شد از او تشکر کنید و خوشحالی خود را ابراز کنید و اگر موفقیتی در زندگی به دست آورد او را تشویق کنید و بگویید که به او افتخار می‌کنید.

10- در جمع احترام یکدیگر را حفظ کنید.

اساسی‌ترین و ابتدایی‌ترین موردی که باید بین زوجین رعایت شود حفظ احترام یکدیگر است. علاوه بر این که نباید در خلوت خودتان و در جمع دوستان و اقوام به یکدیگر بی‌احترامی‌کنید، تذکر نکات منفی نیز در بین اطرافیان مجاز نیست. اگر همسر شما در حضور سایرین اشتباهی مرتکب شد شما نباید در مقابل دیگران به او تذکر دهید. تذکر‌های این‌چنینی مختص تنهایی خودتان و در فضایی محرمانه است.  

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت